FreeCinema

Follow us

Οι καλύτερες ταινίες της σεζόν 2010 – 2011.

Οι 10 καλύτερες ταινίες της κινηματογραφικής σεζόν 2010 – 2011, αποκλειστικά με φιλμ που διανεμήθηκαν στη χώρα μας, είναι εδώ. Μια λίστα που συζητιέται, ενίοτε προκαλεί και, αν μη τι άλλο, διαφέρει από την προβλεψιμότητα των «ιερών αγελάδων» και της «κουλτούρας» της ντόπιας κριτικής. Αυτός είναι ο ειλικρινής απολογισμός του Ηλία Φραγκούλη.

Είναι αυτή η μοναδική στιγμή του χρόνου στην οποία αποκαλύπτεται μια τρομακτική αλήθεια: υπάρχουν και ταινίες που μου αρέσουν! Ακολουθώντας, λοιπόν, την παράδοση της ελληνικής κινηματογραφικής πραγματικότητας (και όχι τα αμερικανικά πρότυπα απολογισμού έτους), ιδού η λίστα με τα 10 σημαντικότερα κινηματογραφικά φιλμ που (διανεμήθηκαν στη χώρα μας και) επέλεξα από τη σεζόν η οποία μόλις τέλειωσε. Η σειρά αρίθμησης είναι πάντοτε αξιολογική. Η αντοχή τους στο πέρασμα του χρόνου θα τεσταριστεί με αναδρομικές επισκέψεις, δικές μου και δικές σας, στο μέλλον…

Πριν από την αντίστροφη μέτρηση, να σημειωθεί ότι η χειρότερη ταινία της κινηματογραφικής σεζόν 2010 – 2011 ήταν το «Το Δέντρο της Ζωής» του Τέρενς Μάλικ (για δειγματισμό HD τηλεοράσεων σε μαγαζιά… γαμάει!). Η λίστα είχε παρουσιαστεί με αυτή τη σειρά και από την εκπομπή CINEMaD.

10

ATTENBERG (2010) της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη


Πόσο παρθένα μπορεί να μοιάζουν όλα όταν πρόκειται να μείνεις μόνος σ’ αυτή τη ζωή; Όταν συνειδητοποιείς πως ούτε καν τη γλώσσα σου δεν ξέρεις να μιλάς σωστά; Κι ούτε να συμπεριφερθείς όπως όλα τα άλλα ζώα γύρω σου; Ήρωες που λες και βγήκαν μέσα απ’ τα ντοκιμαντέρ του Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο, κάμερα που προσπαθεί να κατανοήσει τις αποκλίσεις του ορμέμφυτου, λυγμικός επίλογος μη αναστρέψιμης φυσικής κατάληξης. (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

9

ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΡΑΣΟΣ (2010) των αδελφών Κοέν

True Grit


Όταν δεν κάνουν τους καραγκιόζηδες, με δόσεις χιούμορ που ούτε με τον ίδιο του τον εαυτό δεν περνάει καλά, ο Τζόελ και ο Ίθαν μπορούν να θυμούνται ξανά τι θα πει μαστορική αφήγηση στο αμερικανικό σινεμά, περνώντας το λάσο της σεναριακής τους μαγείας πάνω από ένα ανούσιο γουέστερν του 1969, ίσως μόνο και μόνο για να χρησιμοποιήσουν αυτή την ατάκα – κατακλείδα: «Time just gets away from us…».

8

ΑΣΕ ΤΟ ΚΑΚΟ ΝΑ ΜΠΕΙ (2010) του Ματ Ριβς

Let Me In


Ακόμη ένα remake ή, έστω, το αγγλόφωνο… ασταθές σεξουαλικά αδελφάκι του σουηδικού original, το οποίο συναντά τα μοιραία διλήμματα σύγκρισης στο ελάχιστο της διαφοράς που ίσως βρεις στο φινάλε των δύο ταινιών: το μέλλον του Όσκαρ επιφύλασσε περισσότερη αγάπη, ενώ το μέλλον του Όουεν κάτι ακόμη πιο σκοτεινό κι από την αγάπη.

7

THE SOCIAL NETWORK (2010) του Ντεϊβιντ Φίντσερ


Υπόδειγμα σεναριακής δομής, από ένα puzzle των status updates που δημιούργησαν το άκρως σημερινό και χειροπιαστό σύμπαν του facebook, σκηνοθετημένο από έναν άλλο εκκεντρικό και genius δημιουργό, ο οποίος πιάνεται στα πράσα όταν πρέπει να πατήσει Like ή όχι πάνω στον κεντρικό του ήρωα. Τελικά, δεν το κάνει ποτέ. Γι’ αυτό και αντί να έχουμε ένα αριστούργημα σήμερα, θα πατάμε συνέχεια refresh στο μέλλον, μπας και…

6

HANNA (2011) του Τζο Ραϊτ


Στον αντίποδα του απόλυτου φιάσκου που άκουγε στο όνομα «The American», ιδού ένα αντίστοιχο παράδειγμα σινεμά είδους που φλέρταρε ναρκισσιστικά με το 70’s παρελθόν του, μπερδεύοντας γονίδια μη τόπου, πατρίδας, οικογένειας και ταυτότητας σε ένα τοπίο δράσης τριπαρισμένο και πατημένο στη μονταζιέρα με γκάζια από Chemical Brothers. Παραδόξως, θα το ζήλευαν και οι αδελφοί Γκριμ!

5

ΦΙΛΕΝΑΔΕΣ (2011) του Πολ Φιγκ

Bridesmaids


Τι περισσότερο μπορείς να ζητάς από μια ταινία που ξέρει τι θέλουν οι γυναίκες, ξέρει από τι είναι φτιαγμένοι οι άνδρες, κατανοεί τις σχέσεις τους (δυσλειτουργικά ή μη), τους ξεφτιλίζει με ένα κάκιστης αισθητικής χιούμορ και τους γονατίζει στα ευαίσθητα σημεία τους όταν βρίσκει τη σοβαρή πλευρά της ζωής; Αν ξέρεις να σέβεσαι το σινεμά των ειδών και τη σημασία του, τις έκανες και δικές σου φιλενάδες με την πρώτη! (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

4

TRON: LEGACY (2010) του Τζόζεφ Κοσίνσκι


Σε μια εποχή όπου το 3D σινεμά περνιέται σαν η άλλη διάσταση στην κινηματογραφική διασκέδαση, αυτό το sequel, που άργησε 28 ολόκληρα χρόνια, ήρθε να μας… βγάλει τα γυαλιά για να μας οδηγήσει σε μια… όσο πιο μπροστά διάσταση φουτουριστικού θεάματος γίνεται ή επιτρέπει η τεχνολογία μας σήμερα. Αφήνοντας την αίθουσα, προσπάθησα να φανταστώ πόσο θα φρίκαραν οι πρώτοι θεατές του «Metropolis», το 1927…

3

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ (2010) του Ντενί Βιλνέβ

Incendies


Είχα μαντέψει το τέλος από νωρίς. Δεν ήθελα να ήταν αυτό, μου έβγαζε ένα τόσο βαρύγδουπο μελό. Όταν έφτασε εκεί, όμως, μου το «πούλησε» με τρόπο τόσο αψεγάδιαστο και ζηλευτό κινηματογραφικά, ώστε να επιστρέφω στην ιστορία του ξανά και ξανά και ξανά. Από την αρχαιοελληνική τραγωδία, ως το… «Chinatown» του Πολάνσκι, κόβοντας δρόμο από Μέση Ανατολή, το πιο ολοκληρωμένο δραματικό φιλμ της σεζόν. Κι ας μην ήξεραν και να μετράνε στο τέλος!

2

SUPER 8 (2011) του Τζεϊ Τζεϊ Εϊμπραμς


Έπρεπε να γνωρίζεις τους κώδικες του αμερικανικού σινεμά της δεκαετίας του ’70. Έπρεπε να θυμηθείς την αθωότητα του Σπίλμπεργκ, που άφηνε το παιδί μέσα του να παίρνει τον πρώτο λόγο. Έπρεπε να απο-ενοχοποιήσεις την προπαγάνδα από το είδος του φανταστικού στα 50’s. Και, στο τέλος, να συντάξεις το πιο τρυφερό love letter της σινεφιλικής σου ζωής και να το στείλεις με αφοσίωση παντοτινή στις… «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου». Αν δεν τα έκανες όλα αυτά, απλά, είχες μπει σε λάθος ταινία…

1

Ο ΣΚΟΤ ΠΙΛΓΚΡΙΜ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ 7 ΠΡΩΗΝ (2010) του Έντγκαρ Ραϊτ

Scott Pilgrim vs. the World


Έχοντας το σινεμά σαν τρίτο κηδεμόνα για όλη μου τη ζωή κι ύστερα από πολλές χιλιάδες δοκιμασιών, αναζητώντας πάντα το καινούριο, το διαφορετικό, το παθιασμένο ή το καινοτόμο στη μεγάλη οθόνη, κάθε χρόνο, μέσα από αυτή τη λίστα αναπολώ εκείνη την ταινία που μ’ έκανε να αισθανθώ πως… αυτό δεν το έχω ξαναδεί! Φέτος ήταν ένας πιτσιρικάς που βγήκε από τις σελίδες ενός comic, πάτησε play, κέρδισε το παιχνίδι, πήρε το κορίτσι, άνοιξαν μαζί μια πόρτα, η οποία οδηγούσε πέρα και από το πανί, κι άντε γεια! Παραγνωρισμένος από τις μάζες σήμερα, κλασικός για το αύριο και το άπειρο, ο «Σκοτ Πίλγκριμ» δε μπορούσε παρά να βρίσκεται στην κορυφή. (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)