FreeCinema

Follow us
10.0317:45

Όσκαρ 2024: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, ετησίως. Μέσα στο 2023, είδαμε τόσες καλές ταινίες που… μας κάνουν να σαστίζουμε διαβάζοντας τους τίτλους της δεκάδας των υποψηφίων στην κατηγορία του καλύτερου φιλμ της χρονιάς (φανταστείτε να είχε βγει και το δεύτερο μέρος του «Dune» στην ώρα του!). Τελικά, θα σκάσει… ατομική βόμβα φέτος ή… στάχτη να γίνουν οι προβλέψεις;

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

«Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν. Προτάθηκε για δεκατρία βραβεία Όσκαρ, τα περισσότερα από κάθε άλλη ταινία του 2023 (ακολουθούν τα «Poor Things» με έντεκα και «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού» με δέκα – δύο έργα τα οποία έχουν πιθανότητες να φύγουν… με άδεια χέρια απόψε!). Έχει σαρώσει στα βραβεία των σημαντικότερων επαγγελματικών Σωματείων του Χόλιγουντ (Παραγωγοί, Σκηνοθέτες και Ηθοποιοί και Σεναριογράφοι). Αν δει κανείς την αντίστοιχη περσινή λίστα, με την παντοδυναμία του «Τα Πάντα Όλα», θα αισθανθεί ένα κάποιο déjà vu υπεροχής. Εδώ μιλάμε για ένα R rated φιλμ απόλυτα adult θεματολογίας και ενδιαφέροντος, το οποίο κατάφερε να μετατραπεί (και) σε blockbuster. Είναι ένα χολιγουντιανό όνειρο ώριμου σινεμά με απήχηση στο πλατύ κοινό, μια κατασκευή τεραστίων διαστάσεων, τόσο «θορυβώδης» που απαιτεί την προσοχή. Θα προτιμούσα να γίνει… Ολοκαύτωμα! Αλλά… και πάλι ωραίοι είμαστε, καθώς η Ιστορία δεν αδικεί (απαραίτητα) τους οσκαρικά ηττημένους.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Κρίστοφερ Νόλαν για το «Οπενχάιμερ». Έχει μαζί του και το Σωματείο των συναδέλφων του (587 μέλη στην Ακαδημία). Είναι σαφές πως… δεν «τον πήγαιναν» για πολλά χρόνια. Από την άλλη, δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να τον αγνοούν για πάντα. Ο ίδιος έδειξε πως το πάλεψε για να φτάσει μέχρι εδώ. Κι αν συμβεί καμιά «στραβή» κι εφέτος, οφείλει να το αντιμετωπίσει εντελώς προσωπικά. Και άσχημα.

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Κίλιαν Μέρφι για το «Οπενχάιμερ». Το Σωματείο των Ηθοποιών, με τη γνωστή δυναμική του μεγαλύτερου αριθμού ψηφοφόρων στην Ακαδημία (1.294 φέτος), ήταν με το μέρος του. Στην ουσία, τον παίρνει μαζί της η φόρα που έχει η ταινία και ουχί το μέγεθος μιας αξιομνημόνευτης ερμηνείας. Μετά τα SAG, ο Πολ Τζιαμάτι των «Παιδιών του Χειμώνα» πέρασε σε δεύτερη μοίρα και είναι σχεδόν απίθανο να κάνει spoiler.

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Έμμα Στόουν για το «Poor Things». Εάν υπάρχει μία κατηγορία με το μεγαλύτερο καρδιοχτύπι εφέτος, είναι τούτη εδώ (άντε, και το διασκευασμένο σενάριο)! Το Σωματείο των Ηθοποιών διαφώνησε και ξάφνιασε. Εκεί προτιμήθηκε η Λίλι Γκλάντστοουν («Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού»), η «ήρεμη δύναμη» ενός πιο σιωπηλού πόνου που κουβαλάει στις πλάτες της και μια ολόκληρη φυλή (που ξεκληρίστηκε από την ανάπτυξη του αμερικανικού Έθνους). Από την άλλη, η Στόουν παίζει σαν να… ξαναγεννήθηκε από την αρχή! Πραγματικά σπουδαία δουλειά, απόλυτα υπερβατική και για την ίδια. Τα προγνωστικά είναι τρομακτικά διχασμένα και… ισορροπημένα! Προσωπικά, γέρνω προς το βάρος της δουλειάς, αξιακά. Επίσης, το 2019 την είχα πατήσει με το trend της Γκλεν Κλόουζ και του φρικτού σερί χασούρας της, με το βραβείο να καταλήγει στην Ολίβια Κόλμαν («Η Ευνοούμενη»). Γυναικεία ερμηνεία + Γιώργος Λάνθιμος = win. Ελπίζω.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ για το «Οπενχάιμερ». Έχει ήδη σαρώσει τα πάντα και είναι ένα από τα «κλειδωμένα» βραβεία της χρονιάς. Σε αυτή την πεντάδα, δεν έχει ίχνος ανταγωνισμού, από κάθε άποψη. Θα έπρεπε να του το είχαν στείλει στο σπίτι, από καιρό τώρα.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ντα’Βάιν Τζόι Ράντολφ για τα «Παιδιά του Χειμώνα». Ισχύουν ακριβώς τα ίδια με τον άνωθεν. Αν πρέπει να μιλάμε για «ήρεμη δύναμη» φέτος, δεν πρέπει να εννοούμε την Λίλι Γκλάντστοουν αλλά τούτη εδώ. Και μόνο για τις σκηνές στο σπίτι της αδελφής της. Φοβερή φιγούρα, που απέπνεε τόνους ψυχισμού.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Ζιστίν Τριέ & Αρτούρ Αραρί (φωτό) για την «Ανατομία μιας Πτώσης» στο πρωτότυπο και Γκρέτα Γκέργουιγκ & Νόα Μπάουμπακ για την «Barbie» στο διασκευασμένο. Το αντίστοιχο επαγγελματικό Σωματείο (522 μέλη έχει ο κλάδος στην Ακαδημία) ανακοινώνει τα φετινά βραβεία του… τον επόμενο μήνα (γκάου alert)! Το πρώτο θεωρώ πως είναι «κλειδωμένο». Το δηλώνουν και οι πέντε σημαντικότατες υποψηφιότητες που απέσπασε συνολικά το φιλμ. Γράψιμο πλοκής και διάλογοι που σε κάνουν να… ζηλεύεις αφόρητα! Το δεύτερο αποτελεί για μένα τον μοναδικό τρόπο να τοποθετηθεί τίμια η Ακαδημία απέναντι στην ταινία – φαινόμενο του 2023, επισημαίνοντας πως σε αυτήν υπήρχε και περιεχόμενο. Διαφορετικά… κοροϊδεύονται μεταξύ τους (με τις οκτώ υποψηφιότητες του φιλμ). Άσε που η φάση «διασκευασμένο» σενάριο (επειδή ο χαρακτήρας της Μπάρμπι… προϋπήρχε!) αξίζει τρολαρίσματος με βράβευση. (Το «American Fiction» το βρήκα πάρα πολύ προβληματικό.)

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ

«Ζώνη Ενδιαφέροντος» (The Zone of Interest) του Τζόναθαν Γκλέιζερ, από τη Μεγάλη Βρετανία. Έχει συνολικά πέντε υποψηφιότητες, σε βασικές (κυρίως) κατηγορίες. Θα ήθελα πολύ να γινόταν… «Παράσιτα» φέτος, αλλά και μόνο που έφτασε η Ακαδημία να… «χωνεύει» το σινεμά αυτού του ιδιοφυούς Βρετανού σκηνοθέτη, είναι ένα σπουδαίο βήμα για την Τέχνη. Ίσως το φιλμ της δεκαετίας. Ήδη.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Το «Spider-Man: Ακροβατώντας στο Αραχνο-Σύμπαν» των Χοακίμ Ντος Σάντος, Κεμπ Πάουερς & Τζάστιν Κ. Τόμσον κέρδισε το βραβείου του Σωματείου των Παραγωγών στην κατηγορία καλύτερης animated ταινίας, κέρδισε και το Annie, πάμε γι’ άλλα…

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«20 Days in Mariupol» του Μστισλάβ Τσερνόφ. Και δεν με ενδιαφέρει καθόλου (η διαιώνιση αυτής της πολιτικής φάρσας που κοστίζει σε ζωές και – επιπλέον – βασανίζει τους λαούς ολόκληρης της Ευρώπης, αδικαιολόγητα, εδώ και τόσο καιρό).

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Χόιτε Bαν Χόιτεμα για το «Οπενχάιμερ». Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Ελβετό dp (είχε προηγηθεί η «Δουνκέρκη», το 2018). Το Σωματείο του κλάδου του συμφώνησε. Είναι και η συνολική φόρα της ταινίας…

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Τζένιφερ Λέιμ για το «Οπενχάιμερ». Παρθενική υποψηφιότητα. Η σωματειακή ψήφος ήταν με το μέρος της, στην κατηγορία της δραματικής ταινίας. Χωρίς αντίπαλο προχωρά κι εδώ η κυριαρχία του φιλμ του Νόλαν.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ & ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Υπάρχει λόγος που τα βάζω μαζί αυτά φέτος. Λέγεται… «Barbie» και «Poor Things»! Ή θα μοιραστούν (πως, όμως;) ή η μία ταινία θα βγει διπλά ηττημένη. Στην πρώτη κατηγορία πάω με «Barbie»: Σάρα Γκρίνγουντ (production design) (έβδομη υποψηφιότητα) & Κέιτι Σπένσερ (set decoration) (έβδομη υποψηφιότητα) (φωτό). Οι συνάδελφοί τους (στην κατηγορία του fantasy feature) ψήφισαν «Poor Things». Στα κοστούμια πάω με «Poor Things» και Χόλι Γουόντινγκτον. Πρωτάρα στα Όσκαρ. Ο κλάδος της την ψήφισε στην κατηγορία του φιλμ περιόδου, ενώ εκεί η «Barbie» το πήρε σαν έργο φαντασίας. Γενικά, θα πέσει ξύλο και για τα δύο βραβεία!

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Λούντβιγκ Γκούναρσον (φωτό) στη μουσική για το «Οπενχάιμερ». Δικαίως εφέτος, διότι για τον ύμνο της Γουακάντα (2019)… ακόμα γελάμε! «Κλειδώνουμε» και με Μπίλι Άιλις & Φινέας Ο’Κόνελ για το τραγούδι «What Was I Made For?» από την «Barbie». Το είχαν πάρει ξανά για το «No Time to Die», το 2022. Δεν τους έχω ικανούς στην Ακαδημία, να… τρολάρουν με το τραγούδι του Κεν!

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

«The Creator». Ευφάνταστη, θεαματική δουλειά και με σχετική τόλμη. Με το μπαρδόν, αλλά τα εφέ του «Godzilla Minus One» (που πολλοί το βγάζουν φαβορί) τα βρήκα μετριότατα!

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

Λυπάμαι γι’ αυτό, αλλά μάλλον θα το πάρει… η μύτη του Μπράντλεϊ Κούπερ! Αν ψήφιζα, θα προτιμούσα το «Society of the Snow», μιλάμε για σοβαρό όγκο δουλειάς.

Παραδοσιακά, αφήνω τα υπόλοιπα μικρά (λέγε με και shorts) εκτός, ενώ το ενιαίο (πια) βραβείο του ήχου φαίνεται πως θα πάει στο «Οπενχάιμερ», το οποίο έχει και σωματειακή υποστήριξη. Προσωπικά, θα λυπηθώ ιδιαίτερα για την μη κατανόηση και σημασία της δουλειάς που έγινε στη «Ζώνη Ενδιαφέροντος».

Η απευθείας κάλυψη της 96ης απονομής των Όσκαρ θα γίνει κι εφέτος από την COSMOTE TV. Ιδού το αναλυτικό πρόγραμμα της μετάδοσης:

Κυριακή 10/03 (Live Transmissions)
COSMOTE CINEMA OSCARS HD
21:30 – 01:00: Live εκπομπή OSCARS’ NIGHT με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής θα γίνονται συνδέσεις με τον Γιώργο Σατσίδη από το κόκκινο χαλί.
01:00: Live μετάδοση της 96ης ΤΕΛΕΤΗΣ ΑΠΟΝΟΜΗΣ με σχολιασμό από τους Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και Ιωσηφίνα Γριβέα.

Παράλληλα, από τις 00:30, θα μεταδοθεί σε ζωντανή μετάδοση το OSCARS RED CARPET (pre-show) στο COSMOTE CINEMA 2HD και στη 01:00 θα ακολουθήσει η 96η ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ με πρωτότυπο αγγλικό ήχο.

Όλη η βραδιά των OSCAR θα προβληθεί και με υπότιτλους την αμέσως επόμενη μέρα (Δευτέρα 11/3), από τις 19:30, στο COSMOTE CINEMA OSCARS HD.
19:30 ON THE RED CARPET AT THE OSCARS (με υπότιτλους)
21:00 OSCARS RED CARPET (με υπότιτλους)
21:30 96η ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ (με υπότιτλους)

Δείτε μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για εννέα από τα δέκα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας και παρακολουθήσαμε κανονικά και… νόμιμα στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες. Θα τα λέμε κατά τη διάρκεια της νύχτας στα social, μέσω Facebook και twitter (με το hashtag του #freecinema). Και του χρόνου, μακάρι με τόσο καλό σινεμά, ξανά!

Ανατομία μιας Πτώσης
Barbie
Τα Παιδιά του Χειμώνα
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού
Ο Μαέστρος
Οπενχάιμερ
Περασμένες Ζωές
Poor Things
Ζώνη Ενδιαφέροντος

Και μην ξεχνάτε και τα… εναλλακτικά ΦΡΑΓΚΟΥΛΟΣΚΑΡ για το 2024, τα οποία τιμούν τους απόντες από τις οσκαρικές υποψηφιότητες!

TAGS: