Ελληνικό box-office: Αραχνιασμένο τοπίο και φόβος στην αρχή του 2022.
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Spider-Man: No Way Home» παρέμεινε στην κορυφή ενός… αραχνιασμένου και φοβισμένου σκηνικού, το οποίο δείχνει απροκάλυπτα πως ελάχιστοι είναι εκείνοι που σκέφτονται την ύπαρξη των σινεμά σήμερα.
Τα χριστουγεννιάτικα 124.054 εισιτήρια έγιναν… 62.805 στο τετραήμερο που μας πέρασε! Με τα περισσότερα σινεμά να υπολειτουργούν (ή να κλείνουν για) την παραμονή της Πρωτοχρονιάς (κόπηκαν μόλις 2.591 εισιτήρια), τούτο το διάστημα έμοιαζε με τριήμερο, αλλά κι έτσι αν επιχειρήσουμε να το δούμε, ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν βγαίνει η αγορά αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Η ψυχολογία του κόσμου βρίσκεται σε τεντωμένο σχοινί, η κυβερνητική πολιτική υπό πλήρη διάλυση, τα νούμερα των θανάτων παραμένουν υψηλά, τα κρούσματα από τον κορονοϊό έχουν εκτοξευτεί στο Θεό και σε πολλά στόματα βρίσκεται πλέον η «θεωρία» πως δεν έχουμε μπει σε κανονικό και γενικευμένο lockdown διότι δεν υπάρχουν χρήματα για αποζημιώσεις (ή δεν υπάρχει η πρόθεση να «σπαταληθούν» με αυτόν τον τρόπο…). Οπότε… το κράτος αναμένει να πέσουν τα λουκέτα από μόνα τους! Εκτός εάν προκύψουν τα ακόμη χειρότερα και οι χειμερινές αίθουσες πληρώσουν (ξανά) το τίμημα, μέχρι το ανοιξιάτικο άνοιγμα των θερινών (που φέτος προβλέπω να γίνεται πιο εσπευσμένα από ποτέ).
Και δεν φταίνε η ταινίες. Φταίει η αντίληψη που διαμορφώνει η εποχή. Μεγάλο ποσοστό πολιτών δεν αποτολμά να κάνει την παραμικρή έξοδο (εμφανίστηκε και πάλι το αστείο «μέτρο» με την απαγόρευση της μουσικής στην εστίαση!) ή προτιμά τις κοινωνικές συναναστροφές… κατ’ οίκον, θεωρώντας ότι ο εμβολιασμός ή η επίδειξη ενός test αρκεί για να χαρείς τους δικούς σου ανθρώπους σ’ ένα σαλόνι ή μια τραπεζαρία. Και μετά από τρεις μέρες (πάνω-κάτω), βαράνε τα τηλέφωνα για το ποιοι νόσησαν! Μέσα σ’ αυτό το σουρεαλιστικό πλαίσιο, πολύς κόσμος επιλέγει να το «ρισκάρει» έτσι, παρά να πάει «να κλειστεί στο σινεμά», που έχει «πολυκοσμία» (τα 62.805 που λέγαμε…) και πρέπει να φοράς και τη μάσκα συνέχεια. Λίγο (περισσότερο) η πιτσιρικαρία, λίγο οι οικογένειες, λίγο οι πουρο-fans των κομιξάδικων περιπετειών, λοιπόν, «συσπειρώθηκαν» και σε τούτο το τετραήμερο, κρατώντας για τρίτη φορά στην κορυφή το «Spider-Man: No Way Home» (-59%), με 23.421 εισιτήρια (από 117 οθόνες). Ήδη από την Τρίτη το βράδυ, ο ήρωας της Marvel ξεπερνούσε τα εισιτήρια του Τζέιμς Μποντ και του «No Time to Die» (310.731), για να γίνει η #1 εμπορική επιτυχία του 2021 (και) στην Ελλάδα. Μέχρι στιγμής βρίσκεται στα 351.238 συνολικά και εντός της εβδομάδας (με την επιπλέον αργία των Φώτων) θα έχει περάσει τα τετρακόσια. Εάν ο «Spider-Man» κρατούσε το 38% της αγοράς αυτές τις μέρες, τότε το 32% ποσοστό του «Σμύρνη μου Αγαπημένη» (φωτό) κάπως φανερώνει μια επερχόμενη ανατροπή για το επόμενο διάστημα. Η πολυαναμενόμενη ελληνική παραγωγή που περιμέναμε να γίνει ο «Τιτανικός» του ελληνικού box-office, αλλά (ατυχώς) έπεσε ακριβώς επάνω στο «παγόβουνο» της έξαρσης της μετάλλαξης Ο, έκοψε 20.213 εισιτήρια (από 134 οθόνες), με τους ενήλικες ν’ απέχουν από τις περισσότερες μέρες προβολής της (και λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων, προφανώς) στο τετραήμερο, με εξαίρεση την προσέλευση χθες (9.924), προκαλώντας μία νορμάλ πτώση της τάξης του -30% (σε σύγκριση με το άνοιγμά της). Επί του συνόλου, το αθηναϊκό κοινό βρίσκεται οριακά μπροστά (8.768 εισιτήρια, από 55 οθόνες) από την επαρχία (8.591 εισιτήρια, από 61 οθόνες), που με την ενίσχυση της Θεσσαλονίκης παίρνει κεφάλι και ανεβάζει το άθροισμα στα 11.445 (από 79 οθόνες). Εννοείται πως η «Σμύρνη» μπορεί ν’ αντέξει σε ένα μακρύτερο πλάνο διάρκειας προβολής από εκείνο του «Spider-Man» (που υποχωρεί, πια), όμως, ποιος μπορεί να προβλέψει σε τι κατάσταση θα βρισκόμαστε… ακόμη και μέχρι τα τέλη του Γενάρη; Σχετικά με το σύνολο εδώ, το φιλμ του Γρηγόρη Καραντινάκη έκλεισε πρώτη βδομάδα στα 60.002 εισιτήρια και μαζί με τούτο το τετραήμερο έχει φτάσει τα 80.215.
Στο #3 ανέβηκε το sequel του πετυχημένου animation «Τραγούδα! 2» (-33%), με 8.302 εισιτήρια (από 117 οθόνες). Αν και μιλάμε για γιορτινή περίοδο με κλειστά σχολεία, ακόμα και αυτό το genre έχει πληγεί εμφανώς από τον κορονοϊό. Δεν είναι δυνατόν χθες, για παράδειγμα, να το βλέπεις να φέρνει μόνο 3.698 εισιτήρια! Συνολικά, έχει φτάσει τα 53.915. Δυσάρεστη η πορεία του «The Matrix Resurrections» (φωτό), το οποίο χτυπήθηκε περισσότερο από το… HBO Max (μάλλον παγκοσμίως). Το συναντάμε στο #4, με πτώση της τάξης του -64% και 5.678 εισιτήρια (από 72 οθόνες). Στα 32.115 το σύνολο, μέχρι στιγμής. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει το παιδικό animated «Φεγγαρόσκονη» (-23%) με 1.566 εισιτήρια (από 64 οθόνες) και σύνολο στα 6.228.
Μετά το επίσης animated «Ενκάντο» της Disney (-23%), στο #6, σταματάμε να μετράμε τετραψήφια νούμερα! Τούτο εδώ έκοψε 1.475 εισιτήρια (από 35 οθόνες) και το σύνολό του βρίσκεται στα 45.677. Στο #7 συναντάμε τον «Οίκο Gucci» (-25%), ο οποίος έκοψε 651 εισιτήρια (από 6 οθόνες) και έχει φτάσει τα 93.914. Σαφώς και είχε περισσότερο «ψωμάκι» αυτός ο τίτλος, αλλά… ας όψεται ο ανταγωνισμός του προγραμματισμού. Πρωτοεμφανιζόμενο στο #8 το γαλλικό art-house «Μικρή Μαμά» (φωτό), το οποίο πήρε διθυραμβικές κριτικές (βροχή τα «τετράστερα», εμένα μη με κοιτάτε…) και έτυχε κλεισοπόρτικης υποδοχής, στα 429 εισιτήρια (από 4 οθόνες). Υποθέτω ότι… πάλι εγώ θα φταίω, που έγραψα αρνητική κριτική! Ακολουθεί η «Γαλλική Αποστολή» του Γουές Άντερσον (-48%), με 244 εισιτήρια (από 4 οθόνες) και σύνολο στα 13.904. Το τελευταίο new entry της εβδομάδας, το ενήλικο animation «Που Κρύβεται η Άννα Φρανκ», έκοψε μόλις 181 εισιτήρια (από 8 οθόνες). Δύσκολη περίπτωση, όποτε και να έβγαινε στα σινεμά.
Μια μικρή παρατήρηση για το φινάλε. Βλέποντας το Βατερλό στα ταμεία, πολλοί (κυρίως) ανεξάρτητοι τίτλοι, για τους οποίους οι Έλληνες διανομείς δεν υποχρεούνται να τηρήσουν day and date release, «εξαφανίζονται» από τον προγραμματισμό ή… «μετακομίζουν» έως και μέχρι το καλοκαίρι (!), αφήνοντας τα τορεντάδικα να τους γλεντάνε, με τους «πειρατικούς» ελληνικούς υπότιτλους να έχουν κυκλοφορήσει στο πέρασμα τόσων μηνών, φυσικά. Κατανοώ το πρόβλημα του timing στην παρούσα κατάσταση, όμως, δεν θεωρώ ιδανική λύση να μετατραπούν τα θερινά σινεμά σε «νεκροταφεία» ταινιών που ακόμη και το target group τους θα έχει ξεσκίσει στο κατ’ οίκον viewing!