Όσκαρ 2017: Ποιοι θα τα πάρουν;
Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, κάθε χρόνο. Το 2016 ήταν η χρονιά που οι… ηθοποιοί λάτρεψαν ένα φιλμ το οποίο τους χαϊδολογά χαριτωμένα και μάλλον απερίσκεπτα, τη στιγμή που στο παιχνίδι μπήκαν περισσότερο ενεργά από ποτέ οι «μαύρες» ταινίες αλλά και… ο Πρόεδρος της Αμερικής! Τρικυμία. Εκεί που φαντάζεσαι.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
«La La Land» του Ντέιμιεν Τσαζέλ. Προτάθηκε για δεκατέσσερα Όσκαρ! Έχει και το μεγάλο βραβείο του Σωματείου των Παραγωγών. Έτσι, για τα μάτια του κόσμου, που λέμε. Εάν δεν ακουστεί αυτός ο τίτλος στο τέλος της αποψινής απονομής, θα ηχήσουν τα επιφωνήματα από το Χόλιγουντ ως εδώ (και δεν εννοώ από τηλεοράσεως…)! Κι ας πάει και το βραβείο καλύτερου μοντάζ και πρωτότυπου σεναρίου όπου αλλού μπορεί να φανταστεί κανείς. Οι ηθοποιοί θα φταίνε, στην Ακαδημία είναι εκείνοι που… πατάνε πόδι!
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Ντέιμιεν Τσαζέλ για το «La La Land». Η σημασία του βραβείου του Σωματείου Σκηνοθετών, που τον έχει τιμήσει ήδη, είναι στοιχειώδης. Θα πάρει και το αίμα του πίσω για πρόπερσι, που δεν είχε προταθεί στην κατηγορία της σκηνοθεσίας (με το «Χωρίς Μέτρο»). Δεν θα διαφωνήσω έντονα, απλά δεν θεωρώ ότι εδώ υπηρέτησε σωστά το είδος του μιούζικαλ (ούτε και ότι το «ανανέωσε»).
ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Ντενζέλ Γουόσινγκτον για το «Fences». Μάλλον θα γίνει το τρίτο του Όσκαρ (από το 2002 έχει να το πιάσει το αγαλματάκι). Το Σωματείο των Ηθοποιών συμφώνησε. Αυτό δεν έχει κάνει λάθος από το 2003 μέχρι σήμερα. Θα δικαιωθεί και όλος ο περσινός ντόρος για τους μαύρους που μένουν «στην απ’ όξω», βρε αδελφέ!
ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
Έμμα Στόουν για το «La La Land». Είναι ο «καθρέφτης» των περισσότερων ψηφοφόρων της Ακαδημίας, υποδύεται μια ηθοποιό, είναι νεαρή, όμορφη και ταλαντούχα. Το Σωματείο των συναδέλφων της έχει ήδη μιλήσει. Μάλλον θα είναι και το μοναδικό… μη μαύρο Όσκαρ ερμηνείας της βραδιάς!
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Μαχερσάλα Αλί για το «Moonlight». Η επιλογή του Σωματείου των Ηθοποιών και εδώ. Με τη φόρα της… μαύρης ψήφου, επίσης. Και έχει και παρουσία στις (επίσης οσκαρικές) «Αφανείς Ηρωίδες». Κύρια ένσταση, δική μου, ο σχετικά μικρός ρόλος του στο φιλμ. Και δεν έχει και σοβαρές διακυμάνσεις υποκριτικά. Αλλά κάπου πρέπει να ακουστεί και τούτο το φιλμ στα βραβεία!
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
Βαϊόλα Ντέιβις για το «Fences». Είναι μια από εκείνες τις περιπτώσεις όπου ηθοποιός σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά του και εσύ δείχνεις έναν κάποιο… οίκτο για το πόσες φορές χρειάστηκε να σκαρφιστεί κάτι καινούργιο αντί ευχαριστήριου λόγου! Σπουδαία. Και τόσο σίγουρη η βράβευση, σχεδόν από τη στιγμή που την είδαμε στο trailer της ταινίας!
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ & ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Μπάρι Τζένκινς (φωτό) για το «Moonlight» στο διασκευασμένο και Ντέιμιεν Τσαζέλ για το «La La Land» στο πρωτότυπο. Το πρώτο ίσως κινδυνεύει από την «Άφιξη» (αυτά τα δύο ψήφισαν, άλλωστε, οι σεναριογράφοι μέσω του Σωματείου τους, όπου συνέβη το παράδοξο της παρουσίας του «Moonlight» στο πρωτότυπο!), αλλά μάλλον θα υπερισχύσει το… μαύρο δράμα από το sci-fi δράμα. Για την περίπτωση του Τσαζέλ, φοβούμαι ότι οι ψηφοφόροι θα παρασυρθούν μαζικά από το ρεύμα της ταινίας και τούτη η βράβευση θα είναι όχι απλά άδικη αλλά και αστεία. Ειλικρινά.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ
«Ο Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί, από το Ιράν. Η… Αντιτραμπική Ακαδημία Κινηματογράφου θα αισθανθεί ότι ασκεί πολιτική εδώ. Τελεία. Παραδόξως, εγώ είμαι με τη Γερμανία!
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ
«Ζωούπολη» των Μπάιρον Χάουαρντ και Ριτς Μουρ. Έχει μαζέψει σχεδόν τα πάντα σε τούτη την κατηγορία. Πρέπει να είμαι ο μόνος άνθρωπος στον πλανήτη που δεν κατάλαβε το γιατί…
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
«O.J.: Made in America» του Έζρα Έντελμαν. Το πολυβραβευμένο φιλμ (41 διακρίσεις μέχρι στιγμής!) για την διαβόητη δικαστική υπόθεση (μετά δολοφονίας, γνωρίζετε) που διαρκεί επτά ώρες και σαράντα επτά λεπτά. Τιτάνια δουλειά. Αν το χάσει… μάλλον δεν άντεξαν να το δουν ολόκληρο!
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Λάινους Σάντγκρεν για το «La La Land». Πρώτη του υποψηφιότητα. Το Σωματείο είχε προτιμήσει τον Αυστραλό οπερατέρ Γκρέιγκ Φρέιζερ για το «Lion», αλλά (και εδώ) προβλέπω «σκούπα» αυτού που αποκάλεσα από νωρίτερα στο κείμενο ως… «λα λα λα». Προσωπικά, θα το έδινα στο «Moonlight», έτσι για να αναφέρω και κανέναν άλλο τίτλο, να σπάσει η μονοτονία (χιούμορ)…
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ
Τζο Γουόκερ για την «Άφιξη». Το καλύτερο μοντάζ δραματικής ταινίας από το Σωματείο του κλάδου. Είναι μια κατηγορία στην οποία τολμάω να αντισταθώ στη λαίλαπα του «La La Land» (που πήρε το βραβείο του Σωματείου στην κατηγορία του καλύτερου μοντάζ κωμωδίας). Η ταινία του Ντενί Βιλνέβ στέκεται ουσιαστικά πάνω στο μοντάζ, το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Το πρώτο είναι και εκείνο που σου «κλείνει το μάτι» με νόημα. Αν πέσει κι εδώ το… «λα λα λα», μαζί με το σενάριο, η ντροπή δική τους…
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ
Ντέιβιντ Γουάσκο και Σάντι Ρέινολντς-Γουάσκο για το «La La Land». Με πόνο καρδίας το γράφω. Το Σωματείο των Σκηνογράφων το πέρασε στην κατηγορία του σύγχρονου. Οι χώροι εκμεταλλεύονται όχι με τον πιο ευρηματικό τρόπο την ίδια την πόλη του Λος Άντζελες, αλλά… «λα λα λα»!
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
Κολίν Άτγουντ για το «Φανταστικά Ζώα και Πού Βρίσκονται». Το έχασε από το Σωματείο των Ενδυματολόγων για την κατηγορία του φανταστικού από το «Doctor Strange», το οποίο όμως δεν είναι υποψήφιο εδώ. Η Άτγουντ είναι κορυφαία ενδυματολόγος, με τρία Όσκαρ στο βιογραφικό της. Εάν και εδώ το βραβείο πάει στα… καθημερινά ρουχαλάκια του «La La Land», περαστικά μας.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ & ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Φέτος πάνε αγκαζέ αυτές οι δύο κατηγορίες λόγω… «La La Land»! Τζάστιν Χέργουιτς στη μουσική και ο ίδιος και για το τραγούδι, το «City of Stars» (στίχοι των Μπεντζ Πάσεκ και Τζάστιν Πολ). Κρίμα για το εξαιρετικό score του Νίκολας Μπρίτελ («Moonlight»). Επισημαίνω για να βγαίνει μια κάποια πίκρα…
ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ
«Το Βιβλίο της Ζούγκλας». Από το πουθενά, δημιούργησαν ζούγκλες, ανύπαρκτα ζώα που, επιπλέον, μιλούσαν και η ψηφιακή παραμύθα λειτουργούσε με θαυμαστό τρόπο. Ευτυχώς που δεν υπήρχαν εφέ στο… «λα λα λα»!
ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ
Αλεσάντρο Μπερτολάτζι, Τζόρτζιο Γκρεγκορίνι και Κρίστοφερ Άλεν Νέλσον για την «Ομάδα Αυτοκτονίας». Σχετικά πτωχή η χρονιά εδώ, χωρίς καραμπινάτη δουλειά που να θαυμάζεις ή να βγάζει φαβορί. Λόγω δημιουργίας τόσων πολλών φιγούρων – ηρώων του κομιξικού σύμπαντος της συγκεκριμένης ταινίας, θα έβλεπα το νικητή εδώ.
Αφήνω τα υπόλοιπα μικρά βραβεία εκτός λόγω… «λα λα λα» υπερκόπωσης και αναμένω την απονομή σε λίγες ώρες, για να δω αν η Ακαδημία θα γίνει ρεντίκολο επιχειρώντας να κανιβαλίσει τον Πρόεδρο Τραμπ. Τουλάχιστον, θα συγκινηθούμε με το in memoriam, με τόσους μακαρίτες το 2016! Όσο για εκείνους που δεν… χώρεσαν στις τελικές, οσκαρικές λίστες, ας περάσουν να παραλάβουν το Φραγκουλόσκαρ τους από εδώ!
Δες μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για τα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, με κριτικές που… προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ή controversy τους τελευταίους μήνες:
«Η Άφιξη»
«Fences»
«Αντιρρησίας Συνείδησης»
«Πάση Θυσία»
«Αφανείς Ηρωίδες»
«La La Land»
«Lion»
«Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα»
«Moonlight»