FreeCinema

Follow us

ΖΩΟΥΠΟΛΗ (2016)

(ZOOTROPOLIS)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπάιρον Χάουαρντ, Ριτς Μουρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε μια ανθρωπόμορφη… ζωούπολη, η λαγουδίτσα Τζούντι, νεόκοπος αστυνομικός, πρέπει να ταιριάξει τα χνώτα της με λωποδυτάκο του γένους των αλεπούδων, που γνωρίζει καλύτερα τα κατατόπια της παράνομης δράσης, έτσι ώστε να επιλυθεί υπόθεση εξαφάνισης με background συνωμοσίας καταπάτησης… ζωωδών ενστίκτων!

Ζώα που μιλάνε σαν άνθρωποι σε animated παραγωγή της Disney. Ξέρεις…Στη «Ζωούπολη» κάνουν αρκετά περισσότερα… δικά μας πράγματα, σε ένα σύμπαν ιδιαιτέρως εξανθρωπισμένο, με κύριο καταναλωτή τις ανήλικες στρατιές των fans του είδους, που θα βρουν το όλο σκηνικό παιδιάστικα χαριτωμένο. Παραδόξως, όμως, το βασικό ερώτημα που θέτει και ως μήνυμα η ταινία εκφράζεται μέσω στοιχείων τα οποία ταυτίζονται σχεδόν αποκλειστικά με adult αποδέκτες. Και με μια αρκετά ντετεκτιβίστικη πλοκή στο δεύτερο μισό του, το φιλμ επιχειρεί να… ικανοποιήσει τους πάντες; Δύσκολο.

Με ήρωες που φτιάχτηκαν για να μοσχοπουλήσουν και στα ανά τον κόσμο Disney stores, η «Ζωούπολη» ξεκινά σαν μια παιδική ταινία στην οποία ο ενήλικας συνοδός θα… μαρτυρήσει μέχρι να έρθει το τέλος (της)! Η αρχική… φάρμα των ζώων, στην οποία μεγαλώνει η ονειροπόλα Τζούντι μαζί με τα 225 αδελφάκια της, δηλώνει τις προθέσεις του studio για ένα θέαμα ολότελα… δι’ ανηλίκους, μέχρι την αποφοίτησή της από τη σχολή αστυνομικών και τη μετάθεση στη μεγάλη πόλη, ένα σκηνικό ρεαλιστικής σε δόμηση μητρόπολης κανονικών ανθρώπων, που όμως κατοικείται από ζώα τα οποία μιμούνται τη δική μας συμπεριφορά.

Η σεκάνς του ταξιδιού της με τον σιδηρόδρομο είναι τόσο εξαιρετικά καλοδουλεμένκ, που ακόμη και το ενήλικο βλέμμα δεν θα προλάβει να το απολαύσει σε λεπτομέρεια. Σταδιακά, η «Ζωούπολη» σταματά να είναι μια σκέτη… παιδική χαρά, η γνωριμία με τη λωποδύτισσα αλεπού Νικ, που θα χρειαστεί να συνεταιριστεί με την Τζούντι για να αποκαλύψουν τα αίτια μιας σειράς εξαφανίσεων ζώων, παίρνει τα χαρακτηριστικά ενός τυπικού buddy movie ενηλίκων και το ενίοτε νουάρ, ντετεκτιβίστικο ύφος της αφήγησης θα μπορέσει να γίνει καλύτερα αντιληπτό από ηλικίες που γνωρίζουν το νόημα αυτών των λέξεων, πόσω μάλλον και να γελάσουν με τη σκηνή αναφοράς στον Ντον Κορλεόνε του «Νονού»!

Η εξέλιξη φανερώνει έναν αλληγορικό προβληματισμό που εκπλήσσει, επάνω στο νόημα του πολιτισμένου (αν όχι του «εξημερωμένου»), που μάλλον αδικείται από τον γενικότερο διχασμό προσανατολισμού της ταινίας, η οποία αδυνατεί να παντρέψει ιδανικά το σκοτεινό με το πιο ανάλαφρα αφελές των ζώων – χαρακτήρων. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν σκηνές ανθολογίας απολαυστικές, όπως η καταδίωξη ενός ληστή στη… μικρογραφία γειτονιάς των ποντικιών, όπου η κλίμακα της ρυμοτομίας βγάζει άφθονο γέλιο, αλλά και το σαρκαστικό σχόλιο απέναντι στην αργόσυρτη γραφειοκρατία του συστήματος, με έναν βραδύποδα λεμούριο που πατάει σφραγίδες ή ολοκληρώνει φράσεις με εφιαλτικά αργές ταχύτητες. Σίγουρα μικροί και μεγάλοι θεατές του φιλμ θα ήλπιζαν σε περισσότερες στιγμές όπως αυτές, αλλά η «Ζωούπολη» δείχνει περισσότερο απασχολημένη με το να βρει μια κοινή γραμμή συμπίεσης του υλικού της για κατανάλωση από κάθε ηλικία, χάνοντας την ευκαιρία να προσφέρει κάτι πραγματικά αξιομνημόνευτο για το library του studio.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η Disney εγγυάται ένα άρτιο αποτέλεσμα, που όμως εδώ μπλέκει λίγο τα «χωράφια» μεταξύ παιδικού και ανεκτού κι από μεγαλύτερες ηλικίες θεάματος, δίνοντας ένα τελικό αποτέλεσμα που αν δεν ξενίσει και τις δύο πλευρές, σίγουρα δεν θα τις ικανοποιήσει ολοκληρωτικά. Υπάρχουν πράγματα για όλους, αλλά σε λάθος δοσολογία και με ιδέες που συγκρούονται πάνω σε ένα στόρι πιο ενήλικο, ακόμη κι αν «φοράει» τους ρόλους χαριτωμένων ζώων. Τα μικρά δεν θα γκρινιάξουν, αλλά θα ρωτάνε πού και πού…


MORE REVIEWS

ΜΠΑΣΤΑΡΔΑ

Δέκα νεαρά παιδιά το σκάνε από τα σπίτια τους και δίχως καμία επικοινωνία με γονείς ή τον έξω κόσμο, περνούν μερικές ανέμελες μέρες σε μια απομονωμένη εξοχική κατοικία. Πόσο θ’ αντέξουν μεταξύ τους αυτή την «ουτοπική» φυγή και πόσο μεγάλος είναι ο κίνδυνος να εντοπιστούν τα ίχνη τους από τους ενήλικες;

ΣΤΑ ΑΚΡΑ

Στη Μαδρίτη του σήμερα, μια σειρά από παράλληλες ιστορίες καθημερινών ανθρώπων συναντιούνται υπό τη φρικτή συνθήκη των εξώσεων από κατοικίες οι οποίες βγαίνουν σε πλειστηριασμούς.

Ο ΑΘΩΟΣ

Ιταλός αριστοκράτης του 19ου αιώνα με ζωή χλιδής, γυναίκα και ερωμένη, κλονίζεται όταν συνειδητοποιεί πως η σύζυγός του διαθέτει εραστή. Μία εγκυμοσύνη θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο τα πράγματα για όλους.

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΚΙ ΟΜΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ

Μεσίτης παρουσιάζει σε παντρεμένο ζευγάρι - πιθανούς αγοραστές το υπόγειο «μυστικό» μιας ονειρεμένης κατοικίας στα προάστεια: έναν αγωγό που τους δίνει πρόσβαση σε κάτι το οποίο μπορεί ν’ αλλάξει ριζικά τη ζωή τους και καταλήγει… ξανά στο ίδιο σπίτι! Αλλά έχοντας κάνει κι ένα άλμα δώδεκα ωρών μπροστά στο χρόνο!

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΟΜΠΡΟΜΑΤ

Ο Ματιέ, ένας σαρανταπεντάρης επικεφαλής της Alliance Française, βρίσκεται με μετάθεση στο παγωμένο Ιρκούτσκ της Σιβηρίας, υπεύθυνος για τη διάδοση του γαλλικού πολιτισμού και τη σύσφιξη σχέσεων μεταξύ των χωρών Γαλλίας και Ρωσίας. Μετά από μία παράσταση μπαλέτου με ομοερωτικά στοιχεία, την οποία διοργανώνει, αλλά και τη γνωριμία του με μια Ρωσίδα, οι μυστικές υπηρεσίες της χώρας τον έχουν στο στόχαστρο και σύντομα βρίσκεται κατηγορούμενος για παιδική πορνογραφία.