FreeCinema

Follow us
24.0222:00

Όσκαρ 2013: Ποιοι θα τα πάρουν;


Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα λατρεύουμε, τα μισούμε, τα φθονούμε, τα κανιβαλίζουμε, τα περιμένουμε σα να ‘ναι γιορτή, κάθε χρόνο. Το 2012 ήταν, όμως, η χρονιά που μας έστειλε… αδιάβαστους! Και εξακολουθεί να μας βασανίζει. Διάβολε, ποιοι θα τα πάρουν, επιτέλους;

Το να κάνεις προβλέψεις για τα Όσκαρ είναι, κάθε χρόνο, βαθύτατα… εγωκεντρικό και υποκειμενικό! Είναι μια εσωτερική πάλη του δικού σου γούστου και της δικής σου προσμονής, να κερδίσουν αυτά που προτιμάς, απέναντι στην υποχρέωση του να ακούσεις τις «εντολές» του ξένου Τύπου, των ανθρώπων που βιώνουν σχεδόν εκ των έσω τη βιομηχανία του Χόλιγουντ, αλλά και ν’ ακολουθήσεις τα βραβεία που έχουν προηγηθεί και φανερώνουν κάποια ρεύματα ή τάσεις που αφορούν στο… κοπάδι των χιλιάδων ψηφοφόρων.

Αυτή τη στιγμή, από τη λίστα των εννέα φιλμ που έχουν προταθεί για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, προσωπικά, δηλώνω ότι καμία δεν καλύπτει αυτό που, παραδοσιακά, είχα συνηθίσει να αποκαλώ οσκαρική ταινία – και να μου ταιριάζει κιόλας. Να λέει κάτι μέσα μου. Δεν ξέρω πως θα φερθεί ο χρόνος σε αυτές τις εννέα ταινίες. Και, ειλικρινά, δεν ξέρω πόσες από αυτές θα ξαναβλέπουμε στο μέλλον με ευχαρίστηση ή θα μας θυμίζουν ένα δημιουργικό, κινηματογραφικό 2012. Εάν ήμουν μέλος της Ακαδημίας, και με το σκεπτικό της οσκαρικής παράδοσης η του μεγέθους που κάνει μια ταινία αντάξια του θεσμού και του βραβείου, θα ψήφιζα πρώτα τους «Άθλιους» κι ύστερα τη «Ζωή του Πι». Είναι δύο αξιόλογες παραγωγές, ανήκουν στο είδος του σινεμά που τιμά τη μεγάλη οθόνη και τον αληθινό ρόλο αυτής της Τέχνης: τη φυγή (ιδίως μέσα από το μεγάλο θέαμα). Αλλά καμία από αυτές δεν θα πάρει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Και ούτε τις αγάπησα ολοκληρωτικά.

mis_pi

Μετά το υποκειμενικό, λοιπόν, προσγειωνόμαστε σε μια ρεαλιστική πραγματικότητα, εκείνη των 5.856 μελών και ψηφοφόρων της Ακαδημίας, που και φέτος άσκησαν το δικαίωμά τους, πιθανότατα επηρεασμένοι και από παράγοντες που δεν έχουν να κάνουν με τα ίδια τα φιλμ και τις κατηγορίες του κάθε κλάδου! Ο κόσμος των Όσκαρ είναι ο δικός τους κόσμος. Είναι οι υποχρεώσεις, είναι το ποιος σε πληρώνει για να δουλεύεις εκεί, είναι οι φίλοι σου, οι αντίπαλοί σου, οι πολιτικές των studios και των παραγωγών, και δευτερευόντως η κουλτούρα που κουβαλάνε. Τα Όσκαρ είναι μια υπόθεση πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Όχι το τι άρεσε σε μένα ή εσένα.

Από τις τόσες δεκαετίες που έχω περάσει παρακολουθώντας τα, δεν θυμάμαι από πότε είχα να ζήσω τέτοιο σασπένς! Ειδικά για τις τέσσερις σοβαρότερες κατηγορίες: της καλύτερης ταινίας, της σκηνοθεσίας και των σεναρίων. Απόψε, και τα τέσσερα αυτά βραβεία βρίσκονται… στον αέρα! Θυμάμαι άλλες χρονιές στις οποίες το φαβορί ήταν τόσο προφανές, που το πρωί νύσταζες αφόρητα κι έλεγες να κλείσεις την τηλεόραση, γιατί υπήρχε το φιλμ «σκούπα», που συγκέντρωνε την πλειοψηφία των βραβείων με μια φόρα σχεδόν… άδικη ή τουλάχιστον μονόφθαλμη (έχουμε δει πολλά εγκλήματα να διαπράττονται σε τεχνικές ή αρτίστικες κατηγορίες έτσι…). Αν αυτή η ταινία δεν είναι και του γούστου μας (η χρονιά του τρίτου «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», για παράδειγμα, το ομολογώ), το ξενύχτι είναι χειρότερο κι από τα βασανιστήρια του «Zero Dark Thirty»! Αυτό που συμβαίνει φέτος, όμως, με τους πάντες, αρχικά, να δίνουν προγνωστικά ή βραβεία (κυρίως των Ενώσεων Κριτικών της Αμερικής) αλλού γι’ αλλού και να φτάνουμε στις αρχές του 2013, με τις ανατροπές υπέρ του «Επιχείρηση: Argo» (χωρίς το φιλμ να δείχνει να έχει κάποια δυναμική σε βασικές κατηγορίες, πλην της καλύτερης ταινίας!), με αφήνει με το στόμα ανοιχτό. Και μόνο.

Ας δούμε που καταλήγει το όλο οσκαρικό παιχνίδι για φέτος, λοιπόν. Με κάποια τόλμη σε μερικές από τις προβλέψεις και το δικαίωμα να… με ψάχνετε για να με δείρετε αύριο το πρωί! Αφού υπενθυμίσω τη βασική αρχή για τούτη τη χρονιά: όχι στοιχήματα με λεφτά (για Δαφνί δείχνει περισσότερο το πράμα…)! Και, κυρίως, με μια επιλογή, όχι το τάδε μπορεί να το πάρει, αλλά είναι από δίπλα και το άλλο και άμα προκύψει το παράλλο μπορεί και να τα πάρει το τέταρτο…

argo-shooting

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

Το «Επιχείρηση: Argo» του Μπεν Άφλεκ. Είναι η ταινία που μιλάει για εκείνους, τους ψηφοφόρους, το Χόλιγουντ που μπορεί να γίνει πρωταγωνιστής και στην αληθινή ζωή και να το βλέπουν όλοι ακόμη και ως πρότυπο ηρωισμού (!). Κουραφέξαλα. Αλλά εκείνοι ψηφίζουν. Και οι περισσότεροι είναι ηθοποιοί. Και ο Άφλεκ είναι ένας μέτριος ηθοποιός. Πόσο περισσότερο να ταυτιστούν, πια; Μοναδική περίπτωση να γίνει spoiler: το «Οδηγός Αισιοδοξίας». Έχουν δείξει πόσο το αγαπάνε. 8 υποψηφιότητες. Οι 4 είναι για ερμηνείες! Ηθοποιοί, μπήκες στο νόημα. Κινητήρια δύναμη πίσω από την ταινία: ο παραγωγός και αποθέωση καταφερτζή, Χάρβεϊ Γουάινστιν. Αν το φιλμ του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ πάρει από νωρίτερα Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου, διασκευασμένου σεναρίου και πρώτου γυναικείου ρόλου, στα δύο τελευταία βραβεία θα είμαστε ΟΡΘΙΟΙ!

Ang Lee Life of Pi

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Ανγκ Λι για τη «Ζωή του Πι». Η πιο δύσκολη κατηγορία της χρονιάς. Γέρνω προς την πλευρά του Ταϊβανού σκηνοθέτη που, από τη συγκεκριμένη πεντάδα, έχει επιτύχει ένα πραγματικό επίτευγμα οπτικής δύναμης και τεχνολογικού θαυμασμού. Αν συμβεί, θα είναι η έκπληξη της βραδιάς. Μου αρέσουν τέτοιες εκπλήξεις.

Lincoln

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ντάνιελ Ντέι-Λιούις για το «Λίνκολν». Τέλος. Ας το πάρει, ας το βάλει δίπλα στα υπόλοιπα που έχει κερδίσει και, μερικές φορές, ας το βγάζει και βόλτα, μαζί μ’ εκείνο της Μέριλ Στριπ για τη «Σιδηρά Κυρία». Δύο Όσκαρ μακιγιάζ που παρεξηγήθηκαν για ερμηνείες… Την επόμενη φορά που θα προταθεί για Όσκαρ ο Χιού Τζάκμαν, θα θυμηθούν ένα χρέος τους.

amour-emmanuelle-riva

ΠΡΩΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Εμανουέλ Ριβά για την «Αγάπη». Σε κάθε κοντινό της πλάνο, σκέφτεσαι πως θα πεθάνει από ώρα σε ώρα. Τι πιο συγκινητικό για την Ακαδημία; Εγώ, πάλι, σκεφτόμουν πόσο θα υπέφερε με το μισάνθρωπο που είναι ο Μίκαελ Χάνεκε. Είναι 86 ετών η πρωταγωνίστρια του «Χιροσίμα, Αγάπη μου». Και απόψε… έχει γενέθλια! Αντιρρήσεις; Ναι, η Τζένιφερ Λόρενς είχε πάρει το SAG, αλλά πέρασε καιρός από τότε…

Rober_DeNiro

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

Ρόμπερτ Ντε Νίρο για το «Οδηγός Αισιοδοξίας». Έχει να πάρει Όσκαρ από το 1981! Είχε καταντήσει το ρεντίκολο της υποκριτικής με τους «κωμικούς» μορφασμούς του. Εδώ κάνει ένα ωραίο comeback. Και έβαλε τα κλάματα στην τηλεόραση (ανάμεσα στις αμέτρητες δημόσιες εμφανίσεις του για το promo της υποψηφιότητάς του)! Θα σηκωθούν και οι πέτρες στο χειροκρότημα.

anne-hathaway-les-miserables

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

Αν δεν ακουστεί το όνομα της Ανν Χάθαγουεϊ (για τους «Άθλιους»), θα δούμε για πρώτη φορά στην Ιστορία του θεσμού φορεία και νοσοκόμους εντός της αιθούσης, κατά τη διάρκεια τελετής απονομής. (Στο indiewire λένε πως το βραβείο πρέπει να το πάρει η Έιμι Άνταμς για το «The Master». Εντάξει, σε όλους αρέσει ο αυνανισμός, αλλά δεν το λέμε και δημόσια.)

Tarantino script

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Κουέντιν Ταραντίνο για το «Django, Ο Τιμωρός». Έχει να το πάρει από το 1995, του το στέρησαν το 2010, πιστεύω πως θα το θυμήθηκαν αυτές τις μέρες. Μπορεί το story να μην ήταν και τόσο σπουδαίο, αλλά, αλίμονο, ποιος άλλος μπορεί να γράψει τέτοιους διαλόγους στο Χόλιγουντ; Μικρό ντεζαβαντάζ: θα χάσει ψήφους από τους… έγχρωμους της Ακαδημίας. Λιγότερους από την άλλη ταινία με τα βασανιστήρια, πιστεύω.

Argo

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Κρις Τέριο για το «Επιχείρηση: Argo». Hello? Είναι εκείνη η ταινία που λέει πως το Χόλιγουντ μπορεί και σώζει ζωές σε κακές χώρες με ύποπτα καθεστώτα, λες και όλοι τους είναι superheroes! Εξαιρετικά σημαντική κατηγορία, που μπορεί να δώσει hint για spoiler στην καλύτερη ταινία. Αν το πάρει, δηλαδή, ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, θα τραβάμε μαλλί στο φινάλε!

Haneke Amour shoot

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

Η «Αγάπη» του Μίκαελ Χάνεκε. Σχεδόν αποκλειστικά εξαιτίας του συνόλου των υποψηφιοτήτων του φιλμ. Διαφορετικά, στον «Έρωτα της Βασίλισσας» από τη Δανία. Η κατηγορία χτυπάει συχνά κόκκινο στον παράγοντα «γκάου» και τα φαβορί δεν πείθουν. Δηλαδή, αν είχε μπει η Γαλλία στην πεντάδα («Άθικτοι»), θα μιλούσαμε για Χάνεκε τώρα;

brave pixar

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Στο «Brave» της Pixar. Όσο κι αν αγαπώ τον Τιμ Μπέρτον, παραδέχομαι ότι το «Frankenweenie» είναι μια εκκεντρικά υπερβολική επιλογή για την Ακαδημία. Θα είναι άδικο να κερδίσει η πιο μέτρια (και non sequel) ταινία στη φιλμογραφία της Pixar, αφήνοντας ξανά χωρίς Όσκαρ έναν δημιουργό που όλοι σέβονται. Ε; (Η υποκειμενικότητα αυτομαστιγώνεται σε κάτι έγκατα τώρα…)

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Στο «Searching for Sugar Man». (Δεν έχει Ολοκαύτωμα φέτος…)

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Κλάουντιο Μιράντα για τη «Ζωή του Πι». (Τόσοι και τόσοι δεν έχουν πάρει ποτέ Όσκαρ, ο Ρότζερ Ντίκινς θα τους πονέσει;)

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΝΤΑΖ

Γουίλιαμ Γκόλντενμπεργκ για το «Επιχείρηση: Argo». Με το διασκευασμένο σενάριο και το μοντάζ, δεν θα ντρέπονται να λένε πως το 2013 ψήφισαν την ταινία του Μπεν Άφλεκ…

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ

Σάρα Γκρίνγουντ και Κέιτι Σπένσερ για την «Άννα Καρένινα». Δεν υπάρχουν λόγια γι’ αυτή τη δουλειά. Το ίδιο δεν θα συμβεί εάν δεν κερδίσει…

ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ

Τζάκλιν Ντουράν για την «Άννα Καρένινα». Σε αντίθεση με την παραπάνω κατηγορία, αυτό είναι το Όσκαρ που η συνολική φόρα κάποιου άλλου φιλμ σίγουρα δεν θα παρασύρει τη βράβευση προς άλλη κατεύθυνση.

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Στο «Skyfall». 50 χρόνια αδιαφόρησαν για τα τραγούδια του Μποντ! Φτάνει! (Ο οικοδεσπότης της τελετής απονομής θα ξεστομίσει πικρίες.)

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Μάικλ Ντάνα για τη «Ζωή του Πι». (Υποψιάζομαι πως κανείς δεν είχε δει την «Άννα Καρένινα»… Τουλάχιστον, ο Ντάριο Μαριανέλι έχει ένα Όσκαρ, από το 2008.)

ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΕ

Στην τετραμελή ομάδα της «Ζωής του Πι», επειδή μας έκανε να πιστέψουμε ότι είδαμε, ακριβώς μπροστά στα μάτια μας (χάρη στο 3D)!

ΜΑΚΙΓΙΑΖ & ΜΑΛΛΙΑ

Λίζα Γουέστκοτ και Τζούλι Ντάρτνελ για τους «Άθλιους». Να ευχαριστήσουν το Ντάνιελ Ντέι-Λιούις!

Επειδή με τα βραβεία ήχου σηκώνω τα χέρια ψηλά, συνήθως (ακριβώς όπως και όλη η ανθρωπότητα), ας… πάνε στο καλό! Το ίδιο και οι τρεις κατηγορίες μικρού μήκους, διότι σπανίως μπορούμε να δούμε όλα τα φιλμ για να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη άποψη. Αύριο, μαζί με τα ονόματα των νικητών, θα πέσει και κριτική και… αυτοκριτική!

oscarlarge

Δες μέσω των παρακάτω links ποια ήταν η άποψη του FREE CINEMA για τα εννέα φιλμ που προτάθηκαν για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, με κριτικές που… προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ή controversy τους τελευταίους μήνες:

Αγάπη

Επιχείρηση: Argo

Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου

Django, Ο Τιμωρός

Οι Άθλιοι

Η Ζωή του Πι

Λίνκολν

Οδηγός Αισιοδοξίας

Zero Dark Thirty

Και… καλό ξημέρωμα!

TAGS: