FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΜΥΘΙΚΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ (2012)

(BEASTS OF THE SOUTHERN WILD)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπεν Ζάιτλιν
  • ΚΑΣΤ: Κουαβενζανέι Γουόλις, Ντουάιτ Χένρι, Λέβι Ίστερλι, Λόουελ Λάντες, Τζίνα Μοντάνα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Μια φορά κι έναν καιρό, κάπου στα πλημμυρισμένα bayou της Λουιζιάνα, ζούσε η εξάχρονη Χασπάπι, ορφανή από μάνα, μ’ έναν πατέρα που πολεμούσε με την ίδια του την καρδιά για να μείνει ζωντανός. Αυτό δεν είναι το παραμύθι τους.

Έχοντας συγκεντρώσει μια απίστευτη σωρεία από βραβεία (πόσω μάλλον για το ντεμπούτο ενός 29χρονου σκηνοθέτη), ξεκινώντας από το περσινό Sundance, κερδίζοντας ακόμη και τις Κάννες (Χρυσή Κάμερα) και καταλήγοντας να διεκδικεί τέσσερα από τα σημαντικότερα Όσκαρ του 2013 (μεταξύ των οποίων και για καλύτερη ταινία!), το «Beasts of the Southern Wild» έρχεται να δώσει στο αμερικανικό σινεμά μια πνοή φρεσκάδας, καταφέρνοντας να σε πείσει για την εσωτερική του δύναμη, περισσότερο από όσα επιχειρεί να πραγματώσει αφηγηματικά, μέσω της τόσο δα μικρής του ιστορίας.

Η ατμόσφαιρα του φιλμ του Μπεν Ζάιτλιν δε μεταφέρεται εύκολα με λόγια και το να «μεταφράσεις» τα αλληγορικά σύμβολα ή μηνύματά του σχεδόν αφαιρεί το μυστικιστικό δεσμό του με το μαγικό ρεαλισμό. Στο πρωτόγονο περιβάλλον ζωής αυτών των ανθρώπων, που μονάχα η Φύση τρομάζει, με τις καταιγίδες και τους πάγους που λιώνουν σε τόπους μακρινούς τούτου του πλανήτη, η μικρή Χασπάπι είναι ένας άλλος Τομ Σόγιερ, που προσπαθεί να βρει τη σοφία που κρύβουν οι εικόνες γύρω της, αυτό το καλειδοσκόπιο από τα πρώιμα έργα – της αγνότητας – του Τέρενς Μάλικ. Όχι με έναν προφανή τρόπο σύγκρισης, όμως. Με έναν τόνο ηρωισμού και θέλησης που νικά τις φοβίες και γεννά τους θρύλους.

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και συνθέτης της ταινίας, ο Ζάιτλιν παντρεύει το βιβλικά παρελθοντικό με το φαταλιστικά φουτουριστικό, αφήνοντας το θεατή να αντιληφθεί μόνος του, με τα ολόδικά του αποθέματα ψυχής, την εποχή αυτής της οικολογικής παραβολής που λες και θέλει να βγάλει ρίζες μέσα σου και να κρατηθεί εκεί, για να χτίσει ένα νέο κόσμο, άγνωστο, ίσως ανύπαρκτο, αλλά έτοιμο να ανα-γεννηθεί. Έναν ομφάλιο λώρο που θα θρέψει τη νέα, μεγάλη ελπίδα.

Είναι εμφανής, από νωρίς, η αμηχανία του Ζάιτλιν να φτάσει σ’ αυτόν το δρόμο, προς τα ιδανικά που επιφυλάσσει το αύριο για την Χάσπαπι. Η τύχη τον ευνοεί ως πρωτάρη, όμως, η απειλή που φέρνουν για τη μικρή ηρωίδα τα προϊστορικά κτήνη του τίτλου μαζί με την απότομη εισβολή… ρεαλιστικών στοιχείων και καταστάσεων, αποπροσανατολίζουν το όλο εγχείρημα, το οποίο, ευτυχώς, θα βρει ξανά τη σανίδα σωτηρίας μέσω της… φυγής, η οποία θα τοποθετήσει ουσιαστικά, πια, στην καρδιά της ιστορίας το μητρικό σύμβολο που είχαμε ανάγκη και εμείς, οι θεατές, να αγκαλιάσουμε.

Εκπληκτική η σκηνογραφική δουλειά του πολιτισμικού νεκροταφείου που σε παρασύρει οπτικά, μαζί με τους όλο ζωντάνια χρωματικούς… κόκκους της ίδιας της φύσης, όπως τα καταγράφει ο φακός του Μπεν Ρίτσαρντσον, με τη μουσική να προσθέτει μια διάθεση γιορτινή έως και λυρική, μα πάντοτε βροντερή, σαν ηχώ που φτάνει ως τα εσώψυχα. Κοινώς, θα μπορούσε να είχε ακόμη τέσσερις υποψηφιότητες στα Όσκαρ τούτο το μικρό αλλά θαρραλέο εργάκι, που θα σε ξενίσει στην πρώτη επαφή, μα θ’ ανακαλύψεις πως έχει φωλιάσει μέσα σου καιρό μετά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σινεμά πέρα από τα είδη, ενίοτε τόσο ναρκισσιστικό που δεν μπορεί να δει τα ελαττώματά του, αλλά με τη δύναμη να σου μεταφέρει συναισθήματα και να σε ανασύρει από τη χειμερία νάρκη της κινηματογραφικής Τέχνης του σήμερα, «Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου» σε καλούν να τολμήσεις. Οι ενημερωμένοι καταλλήλως θεατές θα υποκλιθούν, οι με το ζόρι υποκινούμενοι από τις υψηλές ή υπερβολικές βαθμολογίες ενδεχομένως να βαρεθούν.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια μικρή μαυρούκα που βλέπει κάτι τεράστιους αγριόχοιρους, αλλά δεν ξέρει αν είναι στον ύπνο της ή στον ξύπνιο της. Και βρέχει. Και βρέχει. (Ο πατέρας έχει ένα δίκαννο, σωστά;)