FreeCinema

Follow us
17.0119:15

Ελληνικό box-office: Κι όμως… ουρλιάξατε!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το τέταρτο sequel (ή… requel) του «Scream» ξάφνιασε τους πάντες, κάνοντας ντεμπούτο στην κορυφή, αλλά και το δέκατο καλύτερο άνοιγμα της περιόδου της πανδημίας!

Χωρίς την αργία των Φώτων, που ανέβασε το σύνολο του προηγούμενου τετραημέρου στα 79.309 εισιτήρια, είναι θετικό να βλέπουμε (επιτέλους) μια σχετική σταθερότητα αριθμού που ξεπερνά τη «safe zone» της εβδομηντάρας (αν και είναι το lowest όριο το οποίο έχω θέσει για τούτη τη σεζόν…). Έτσι, στις τέσσερις μέρες που πέρασαν, 72.093 ήταν τα εισιτήρια που κόπηκαν σε ολόκληρη την Ελλάδα, δίνοντας (ή επισημοποιώντας) το μήνυμα ότι… το νεανικό κοινό «ροκάρει» (και εμπιστεύεται τα ονομαστά franchises). Όπως έπιασε απροετοίμαστη έως και την Αμερική, ξεπερνώντας τις προσδοκίες (ξεκίνησε με 30.600.000 δολάρια, ενώ οι προβλέψεις το τοποθετούσαν λίγο πάνω από το εικοσάρικο, πιάνοντας ένα 76% στο ηλικιακό group από 18 έως 35 ετών), το άνοιγμα του πέμπτου «Scream» αιφνιδίασε και την ελληνική αγορά. Το πράγμα έδειξε από την πρώτη μέρα (5.010), κατά την κλασική τακτική του «τρέχουμε για να προλάβουμε τα spoilers», η Παρασκευή ήταν λίγο πεσμένη (4.335), το Σάββατο έγινε το μεγάλο «μπαμ» (7.530) και η Κυριακή ήταν (αξιοπερίεργα) μετριότατη (3.822). Όλο αυτό μας δίνει σύνολο 20.697 εισιτηρίων (από 74 οθόνες). Είναι το μεγαλύτερο άνοιγμα που είδε ποτέ ταινία «Scream» στη χώρα μας, ξεπερνώντας ακόμη κι εκείνο του τέταρτου μέρους (19.954 εισιτήρια, στα μέσα Απριλίου του 2011)! Μέχρι σήμερα, το πιο επιτυχημένο (συνολικά) για την Ελλάδα υπήρξε το «Scream 3» του 2000, που έκοψε 72.435 εισιτήρια (ακολουθεί το τέταρτο, με 59.866). Μένει να δούμε αν το φετινό θα τα ξεπεράσει. Διόλου απίθανο, αν το (θετικότατο, από αυτά που διαβάζω στα social) word of mouth κρατήσει το ενδιαφέρον… των ηλικιών στις οποίες αναφέρθηκα άνωθεν. Που, εδώ που τα λέμε, είναι εκείνες οι οποίες φέρνουν τα δυνατά νούμερα, εσχάτως (βλέπε «Spider-Man»).

Στο #2 υποχώρησε το «Σμύρνη μου Αγαπημένη» (-31%), κόβοντας 17.993 εισιτήρια (από 100 οθόνες). Το ενήλικο κοινό στήριξε στο weekend (6.936 και 5.357, στις αντίστοιχες μέρες), ενώ το μερίδιο της Αθήνας από το σύνολο του τετραημέρου (8.054 εισιτήρια, από 37 οθόνες), δηλώνει ότι το φιλμ ενδέχεται ν’ αντέξει περισσότερο στο υπόλοιπο Ελλάδας. Διανύοντας την τέταρτη εβδομάδα προβολής του, έχει φτάσει τα 156.017 σε σύνολο. Θα το βλέπουμε για αρκετό καιρό μπροστά μας, εκτός αν η διανομή το «τραβήξει» από τις αίθουσες για να του προσφέρει την ευκαιρία μιας «δεύτερης καριέρας» στα θερινά σινεμά. Πάντως, αυτές οι δύο ταινίες στις οποίες αναφέρθηκα μέχρι στιγμής συγκεντρώνουν το 54% (29% και 25%, αντίστοιχα) της προσέλευσης του κοινού στους κινηματογράφους για το τετραήμερο που μας πέρασε! Βάλτε κι ένα 17% για το φιλμ που βρίσκεται στην επόμενη θέση και… αναρωτηθείτε πως τα βγάζουν πέρα τα σινεμά που δεν παίζουν αυτούς τους τίτλους!

Προφανώς, το «Spider-Man: No Way Home» (-44%) βρίσκεται στο #3, με 12.631 εισιτήρια (από 81 οθόνες). Τα 5.216 του σαββατόβραδου ήταν το καλύτερο score του πέμπτου τετραημέρου του. Επειδή είχα σχετικές ερωτήσεις, όχι απλά έχει φτάσει σε σύνολο τα 420.591 εισιτήρια, αλλά εδώ και λίγο καιρό είναι και το πιο εμπορικά επιτυχημένο «Spider-Man» movie για την ελληνική αγορά, ξεπερνώντας τα 387.476 που είχε κόψει το «Spider-Man 2» του 2004! Ανεξήγητη υστερία (και παγκοσμίως, δε!). Στο #4 συναντάμε το «Τραγούδα! 2» (-45%, χωρίς extra αργία και με ανοιχτά σχολεία, πια), το οποίο έκοψε 4.865 εισιτήρια (από 71 οθόνες). Η κίνηση ήταν σχεδόν ίδια και στις δύο μέρες του weekend (2.215 και 2.225, αντίστοιχα), ενώ το σύνολο βρίσκεται στα 76.063. Χωρίς τον κορονοϊό, θα πετούσε. Αλλά, και πάλι, για τα δεδομένα του σήμερα, είναι μία μεγάλη επιτυχία που μπορεί να έχει διάρκεια ακόμη (παίζει για πέμπτη εβδομάδα μόνο) και δεν χτυπιέται από την «πειρατεία», καθώς το συγκεκριμένο είδος… ομιλεί την ελληνική. Κι αυτό δεν το βρίσκεις στα torrents, ούτε στο κάθε παράνομο streaming service. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η νέα ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον, «Πίτσα Γλυκόριζα» (φωτό). Οι οθόνες από 26 έγιναν 32, έτσι το φιλμ διατήρησε ένα εντελώς ανώδυνο drop (-21%) στο δεύτερο τετραήμερό του, κόβοντας 2.871 εισιτήρια. Σε σύνολο έχει φτάσει τα 8.115. Θα μου πεις, «νεανικό» δεν είναι κι αυτό το έργο; Και θα σου απαντήσω: χωρίς μεγάλα multiplex και με όνομα σκηνοθέτη που ταυτίζεται περισσότερο με την κριτική (άρα ενήλικο κοινό), αν και ανήκει ξεκάθαρα στο genre, στα μέρη μας υποχρεώνεται «παίζει» με άλλο target group.

Στο #6 έκανε γκρεμοτσακίστηκε (-64%) το prequel «Ο Άνθρωπος του Βασιλιά: Το Ξεκίνημα», με 2.081 εισιτήρια (από 24 οθόνες). Είχε 60 στο «άνοιγμά» του, αλλά με τέτοια… λουκετιά, τα σινεμά το έβαλαν αμέσως στα πόδια. Σύνολο για μελόδραμα, στα 10.674. New entry στο #7 για το animated «Σχέδιο Διάσωσης», που έκοψε 2.070 εισιτήρια (από 70 οθόνες). Δεν θεωρώ ότι είχε υψηλές προσδοκίες. Άμα η ταινία είναι κακή και βγάζει βρώμα ότι (για το είδος της) δεν ψυχαγωγεί καν, τότε… συμβαίνουν και χειρότερα από το στραπάτσο του «The King’s Man»! Όπως ο αφανισμός του ντεμπούτου της περιπέτειας «Πράκτορες 355» (φωτό) στο #8, με μόλις 2.061 εισιτήρια (από 34 οθόνες). Προοριζόταν για πιο ενήλικο κοινό. Καταλάβαμε; Ακολουθεί το παιδικό «Ενκάντο» (-21%), με 1.684 εισιτήρια (από 25 οθόνες) και σύνολο στα 51.075. Φινάλε για το top 10 με το «The Matrix Resurrections» (-62%), με 1.560 εισιτήρια (από 18 οθόνες). Σύνολο στα 44.378 και… τα παράπονά σας στο HBO Max!

Και ας πούμε ότι τα νούμερα μπορούν να παγιωθούν σε ένα επίπεδο της τάξης των 70.000 (plus) εισιτηρίων σε κάθε τετραήμερο; Με τι ταινίες; Η σκληρή πραγματικότητα που τρομοκρατεί ακόμη περισσότερο τους διανομείς είναι ότι η πανδημία έχει κάνει το (ενήλικο ειδικά) κοινό πολύ πιο εκλεκτικό, με αποτέλεσμα μετριότητες ή φιλμ που δεν αφορούσαν κι έβγαιναν στα σινεμά μονάχα για να κάνουν ένα σύντομο κινηματογραφικό «ποδαρικό», πριν καταλήξουν εκεί όπου θα έπρεπε να πάνε εξαρχής, στην τηλεόραση, αυτή τη στιγμή να μην την παλεύουν στις αίθουσες. Τα υπόλοιπα new entries αυτής της εβδομάδας δίνουν ένα «καλό» παράδειγμα: «Για Πάντα Κοντά σου» (φωτό) στα 259 εισιτήρια (από 7 οθόνες) και «Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ» στα 36 εισιτήρια (από 1 οθόνη)! Η συνθήκη του COVID-19 καλεί σε επαναπροσδιορισμό πολιτικής τη διανομή και οι άνθρωποι βρίσκονται… όχι στο 2019, αλλά σε… περασμένη δεκαετία! Και τα πιο (wannabe) εμπορικά χαρτιά των ανεξάρτητων αγορών τους (από «πακέτα» ή φεστιβαλικές διοργανώσεις), εκ του πονηρού (και καλά…), μετακομίζουν ήδη για τα θερινά σινεμά, αφήνοντας τους χειμερινούς στο έλεος, χωρίς δυνατότητα να κάνουν προγραμματισμό με κάτι δελεαστικό προς τον θεατή! Αυτή την Πέμπτη εξέρχονται μόλις τρεις καινούργιες ταινίες (μία στουντιακή και δύο άκλαυτες του «art-house»), μαζί με μία ξεκούδουνη επανέκδοση Μπέργκμαν (διότι θυμήθηκαν πως είχε ξεμείνει στο «ράφι»…)! Και να θέλεις να πας σινεμά, για να δεις κάτι που αξίζει, βρίσκεσαι μπροστά σε αδιέξοδο επιλογών. Έτσι, ο κόσμος καταλήγει να ψάχνει τίτλους στα τορεντάδικα (ή, ακόμη χειρότερα, να τον χάνουμε για πάντα στο binge watching των τηλεοπτικών σειρών). Τι βρίσκει εκεί; Τα φιλμ που «φυλάει» η διανομή για το καλοκαίρι! Καλά θα πάει (κι) αυτό…