FreeCinema

Follow us

ΡΑΪΝΕΡ ΒΕΡΝΕΡ ΦΑΣΜΠΙΝΤΕΡ (2020)

(ENFANT TERRIBLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όσκαρ Ρέλερ
  • ΚΑΣΤ: Όλιβερ Μασούτσι, Χάρι Πριντς, Κάτια Ρίμαν, Γιόχεν Σροπ, Ερντάλ Γιλντίζ, Φρίντα-Λοβίσα Χαμάν, Ντεζιρέ Νικ, Αντρέ Χένικε, Ίβα Μάτες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Η ζωή του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, όπως την όρισε η σκηνοθετική του καριέρα μέσα στο διάστημα μιας δεκαπενταετίας.

Οδυνηρά κακό «σινεμά», με το άλλοθι της βιογραφικής προσέγγισης και της «σινεφιλίας», το «Enfant Terrible» (όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος του) ξεκινά κραυγαλέα ηλιθιωδώς με το quote «Each man kills the thing he loves», το οποίο πιστώνεται στην ηθοποιό Ζαν Μορό, επειδή το τραγουδούσε στην ταινία «Ο Καβγατζής» (1982)! Ειλικρινά, δεν τους είπε κανείς ότι οι στίχοι του ανήκουν στον Όσκαρ Γουάιλντ;

Μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο της ταινίας, ο Όσκαρ Ρέλερ δίνει μία πλήρη εικόνα του τι πρόκειται ν’ ακολουθήσει, στήνοντας τις σκηνές του μεταξύ προβών σε μια θεατρική σκηνή (τα πρώτα του σκηνοθετικά βήματα) και «εξωτερικών» πλάνων σε κλειστά sets, με θεατρινίστικης, σχεδόν ζωγραφικής λογικής «décor» μη προοπτικής. Πρόκειται για μία συνειδητή αισθητική επιλογή, η οποία, όμως, ευνουχίζει την κινηματογραφική υπόσταση του έργου, γεγονός τόσο παράδοξο, από τη στιγμή που το τελευταίο φιλμ του Φασμπίντερ, ο περίφημος «Καβγατζής», κατείχε ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά, δηλαδή αποκλειστική χρήση σκηνικών χώρων, ουχί όμως κατασκευασμένα λες και προορίζονταν για… σχολική θεατρική παράσταση! Ο Φασμπίντερ ήταν ένας πραγματικός δημιουργός, με όραμα και αναρχική διάθεση, «διαφορετικότητα» με νόημα και ματιά σχεδόν ακατέργαστη, ενίοτε και ιδιοφυή. Δεν γνωρίζω την υπόλοιπη φιλμογραφία του Ρέλερ, αλλά κρίνοντας από το αποτέλεσμα εδώ, δηλώνω τυχερός που βρίσκομαι σε άγνοια…

Τα 134 λεπτά πέρασαν πραγματικά δύσκολα, παρακολουθώντας κάτι μεταξύ ερασιτεχνικού «πειράματος» και φάρσας, που σκοπό είχε να… καταστρέψει τη φήμη του τόσο σημαντικού και controversial σκηνοθέτη, ο οποίος πρόλαβε να γυρίσει πάνω από σαράντα ταινίες, μέχρι να πεθάνει από υπερβολική δόση ναρκωτικών, σε ηλικία μόλις 37 ετών. Στο φιλμ, ο Φασμπίντερ παρουσιάζεται ως σαδιστής και άχρηστος, συναισθηματικό ράκος, προσβλητικός στους πάντες γύρω του, τοποθετημένος εντός ενός σύμπαντος απόλυτα decadent και γκροτέσκου. Με τέτοια «αγάπη» τον αντιμετωπίζει ο Ρέλερ…

Μέσα σε όλο αυτό το μπάχαλο, το οποίο μοχθεί να «αντιγράψει» το ύφος της εκάστοτε ταινίας του σαν θεατρινίστικο κακό αστείο, μειώνοντας κάθε ίχνος ριζοσπαστισμού από τον χαρακτήρα του Φασμπίντερ, η σημασία της βιογραφικής κάλυψης της ζωής του σκηνοθέτη εξανεμίζεται ανεπιστρεπτί, χαρίζοντας μονάχα κάποιες στιγμές αθέλητου… γέλιου, με τις σεκάνς αναπαράστασης των κινηματογραφικών Φεστιβάλ (κυρίως Βερολίνο και Κάννες) στα οποία συμμετείχε. Αυτές οι σκηνές ίσως διαθέτουν κάτι το camp, μια αίσθηση «bad movies we love», αλλά σίγουρα δεν αρκούν για ν’ αντέξει κανείς τέτοια ταλαιπωρία. Επίσης, ακόμη και η επαναλαμβανόμενη χρήση του πιο γνωστού μουσικού θέματος του Πέερ Ράμπεν από τον «Καβγατζή», κάπου δοκιμάζει τα νεύρα και την υπομονή του θεατή!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θυμάμαι να βλέπω τις ταινίες του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ σε art-house «ναούς» των Αθηνών, στη δεκαετία του ’80. Έλλη, Αλκυονίδα, Στούντιο, Άστυ. Τούτο το πράμα ούτε έξω απ’ αυτά τα σινεμά δεν θα περνούσε, εκείνη την εποχή…


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.