FreeCinema

Follow us
31.0518:00

Ελληνικό box-office: Ο κόσμος θέλει, οι ταινίες… μπορούν;


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, οι (πτωχές σε προτάσεις) νέες ταινίες δεν κατάφεραν τίποτα, με το κοινό να βρίσκει καταφύγιο σε έργα που συνεχίζονταν και συζητιούνται.

Έχει ενδιαφέρον να ξεκινήσουμε με το τι συνέβη στο… αμερικανικό box-office το περασμένο τριήμερο, το οποίο περιλάμβανε και extra αργία. Έτσι, στο παραδοσιακά φορτσάτο εισπρακτικά Memorial Day weekend, τα ταμεία των κινηματογραφικών αιθουσών των ΗΠΑ μέτρησαν πάνω από 100.000.000 δολάρια, κάτι που είχαν να ξαναδούν για περισσότερο από ένα έτος πριν… τον COVID-19. Το θαυμάσιο sequel του «Ένα Ήσυχο Μέρος», που είχε «φρενάρει» την έξοδο του πέρσι την άνοιξη λόγω κορονοϊού, ξέσκισε σε εισπράξεις, κάνοντας το μεγαλύτερο άνοιγμα ταινίας που διανεμήθηκε κατόπιν της πανδημίας. Μιλάμε για 58,5 εκατομμύρια δολάρια (στο εορταστικό τετραήμερο)! Αντιθέτως, η «Κρουέλα» που βγήκε ταυτόχρονα και στο Disney+ (με τιμή χρέωσης 30 δολαρίων για θέαση από το σπίτι), άνοιξε με ένα ικανοποιητικό αλλά όχι ενθουσιώδες νούμερο της τάξης των 26,5 εκατομμυρίων δολαρίων (στο τετραήμερο). Οι δύο τίτλοι μας δίνουν θετικότατα μηνύματα: α) όταν υπάρχει σωστή ταινία, ο κόσμος δεν φοβάται να πάει σινεμά, πια, και β) σε κάποιες περιπτώσεις η ταυτόχρονη πρεμιέρα στο streaming μπορεί και να κάνει ζημιά. Ή να μειώνει την αξία του προϊόντος. Σαν ερωτήματα, αυτά θα τα εξετάσουμε ξανά μέσα στους επόμενους μήνες.

Στα δικά μας, από τα 16.930 εισιτήρια του προηγούμενου τετραημέρου, ανεβήκαμε στα 25.963 για τούτο εδώ. Όχι και τόσο… περιέργως, το νούμερο κρατήθηκε κυρίως από τίτλους που συνεχίζονταν, καθώς οι νέες ταινίες της εβδομάδας μπήκαν στο top 10… ασθμαίνοντας. Και εδώ κανείς δεν δύναται να ρίξει την ευθύνη στο κοινό! Πολύ απλά, ο κόσμος δεν είχε τι να δει! Αυτό το πρόβλημα θα το παρατηρούμε τακτικά στο φετινό καλοκαίρι, πιστεύω. Να ξαναπώ ότι ο ελληνικός προγραμματισμός είναι για κλάματα; Θα κουράσω… Η κορυφή ανήκε και πάλι στο Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 2021, το δράμα «Η Χώρα των Νομάδων», που έκοψε 9.970 εισιτήρια (από 47 οθόνες). Από αυτά, τα 8.146 κόπηκαν στην Αττική (από 36 οθόνες). Σημειώθηκε αύξηση που προσέγγισε το +28% σε σχέση με το πρώτο τετραήμερο του φιλμ, το οποίο προέκυψε και από τα περισσότερα σινεμά (+16), προφανώς. Την Πέμπτη έκοψε 1.547, την Παρασκευή 2.651, φυσικά υπερίσχυσε το σαββατόβραδο (4.006), αλλά η Κυριακή ήταν σκέτη ήττα (1.766). Οι μέχρι στιγμής τάσεις δείχνουν να αποδυναμώνεται έντονα η τελευταία μέρα του weekend (τούτη τη φορά και λόγω ασταθούς καιρού σε διάφορες περιοχές, ίσως). Μέχρι στιγμής, η «Χώρα των Νομάδων» έχει τραβήξει 25.140 θεατές στα θερινά σινεμά ολόκληρης της χώρας, αριθμό σίγουρα… θλιβερό για τον μεγάλο νικητή των Όσκαρ. Δεν παύει, όμως, να είναι μια αρκετά ασυνήθιστη και για το θεσμό και για το mainstream κοινό ταινία. Σε επίπεδο «art-house», τα πάει καλά. Το… tsunami από (καμία ντουζίνα!) νέα φιλμ θα του κόψει τα πόδια στο ερχόμενο τετραήμερο.

Ουσιαστικά, η έκπληξη του τετραημέρου ήταν η ποσοστιαία αύξηση (+61%!) στην προσέλευση των θεατών του animated «Soul», που έκοψε 6.589 εισιτήρια (από 36 οθόνες). Πανικός (αναλογικά με τις υπόλοιπες μέρες) το σαββατόβραδο εδώ, με 3.743 εισιτήρια! Δεν έχουν που αλλού να πάνε τα ανήλικα, εννοείται, όμως δεν θεωρώ ότι το έργο είναι «παιδικό». Μέχρι στιγμής, έχει κόψει 11.140 εισιτήρια. Στο #3 συναντάμε το ντεμπούτο του Λίαμ Νίσον ως «Έντιμου Κλέφτη» (φωτό), με μόλις 1.958 εισιτήρια (από 20 οθόνες). Κάργα «πειρατεμένος» τίτλος, είχε σχεδόν αποκλειστικά μονές προβολές και κυρίως δεύτερες, το οποίο σίγουρα μέτρησε αρνητικά, καθώς η απαγόρευση της κυκλοφορίας στις 00:30 επιτρέπει μονάχα σε… γείτονες θερινών σινεμά να βγουν από το σπίτι λίγο πιο αργά. Καλύτερο το Σάββατο, με 747 εισιτήρια. Και να σκεφτεί κανείς πως αυτή ήταν η πιο ψυχαγωγική πρόταση της εβδομάδας από τα νέα φιλμ που διανεμήθηκαν!

Στο #4, το «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη (φωτό) κρατήθηκε εξαιρετικά (μόλις -20% η πτώση από το πρώτο τετραήμερο), κόβοντας 1.838 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Εκ του συνόλου, τα 361 εισιτήρια προήλθαν από ένα θερινό της Θεσσαλονίκης (σε τρεις νύχτες!). Οι βασικοί συντελεστές της ταινίας κάνουν δουλίτσα και προλογίζουν σε αρκετές από τις προβολές, το word of mouth είναι θετικό και το έργο δείχνει ότι μπορεί να σταθεί κι άλλο. Έχει φτάσει τα 6.205 εισιτήρια σε σύνολο. Για ανεξάρτητη ελληνική παραγωγή, είναι κάτι παραπάνω από αξιοπρεπέστατα. Την πεντάδα συμπληρώνει το πρωτοεμφανιζόμενο δράμα «Σουπερνόβα», με 1.479 εισιτήρια (από 10 οθόνες). Τα ονόματα των πρωταγωνιστών δεν ήταν αρκετά για να πείσουν τον κόσμο να «διασκεδάσει» με μία ιστορία… άνοιας και θανατικού! «Καλό καλοκαίρι», είπαμε;

Το αγαπημένο της κριτικής «Μάρτιν Ίντεν» (φωτό) άνοιξε στο #6 με 1.359 εισιτήρια (από 4 αθηναϊκές οθόνες), ενώ παρόμοια κινήθηκε και το «Ένας Χρόνος στη Νέα Υόρκη», το οποίο έκανε ντεμπούτο στο #7, κόβοντας 1.320 εισιτήρια (επίσης από 4 οθόνες). Θα εμφανίζονται συνέχεια τέτοιοι τίτλοι, όπως κάθε καλοκαίρι, με ανάλογα μέτρια προσέλευση θεατών. Είναι έργα που δεν θα επιζούσαν σε καμία άλλη εποχή, αλλά… λίγο οι «υποχρεώσεις» από τα MEDIA, λίγο το «νέο έργο κάθε επόμενη Πέμπτη», η «πολιτική» της διανομής δεν αλλάζει που να πέσει και… πανδημία! Στο #8 βρέθηκε η επανέκδοση των φελινικών «Vitelloni», με 793 εισιτήρια (από δύο αθηναϊκές οθόνες). Ένα ρίσκο που δεν απέδωσε ιδιαίτερα (ειδικά αν υπολογίσουμε ότι το ένα σινεμά ήταν το ΘΗΣΕΙΟΝ…). Στο #9, η ιταλική κωμωδία «Τρία Υπέροχα Κορίτσια» είχε αναμενόμενη πτώση (-40% και… πάλι καλά), κόβοντας 354 εισιτήρια (από 2 οθόνες), για να φτάσει τα 1.356 μετά από έντεκα μέρες προβολής. Στο #10, το δεύτερο τετραήμερο του «Έξι Λεπτά Πριν τα Μεσάνυχτα» είδε μία δραματικά μεγάλη πτώση (-84%!), αφού τα σινεμά που το έπαιζαν την προηγούμενη εβδομάδα… έπρεπε ν’ αλλάξουν έργο (αντιλαμβάνεστε, έτσι;), με αποτέλεσμα… 172 εισιτήρια από ένα θερινό της Αθήνας. Σύνολο στα 1.991.

Στο report της επόμενης εβδομάδας, αν δεν έχουμε τρελά ραγδαία άνοδο εισιτηρίων… «το κλείνω»! Βγαίνει το «Ένα Ήσυχο Μέρος 2» που τα σπάει, βγαίνει η «Κρουέλα» που είναι μια χαρά fun (όχι «παιδιάστικο», προσοχή…) και βγαίνει και ο «Ράφτης» που είναι το πιο feelgood πράμα που είδα σε ελληνική ταινία εδώ και καιρό! Μακάρι να βγείτε έξω και ν’ απολαύσετε σινεμά. Το έχετε ανάγκη τέτοιο σινεμά, ψυχαγωγίας. Ειλικρινά.