FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (2021)

(MY SALINGER YEAR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φιλίπ Φαλαρντό
  • ΚΑΣΤ: Μάργκαρετ Κουέιλι, Σιγκούρνι Γουίβερ, Ντάγκλας Μπουθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Νεαρή φοιτήτρια του καλιφορνέζικου Berkeley επισκέπτεται τη Νέα Υόρκη και, ως φέρελπις συγγραφέας και ποιήτρια, αποφασίζει να μείνει, πιάνοντας δουλειά στο λογοτεχνικό agency που αντιπροσωπεύει τον Σάλιντζερ, διάσημο συγγραφέα του «Ο Φύλακας στη Σίκαλη». Εκεί, εργαζόμενη υπό το βλέμμα της εκκεντρικής, άτεγκτης υπευθύνου της, θα προσπαθήσει να βρει τη δική της «φωνή».

Τέσσερα χρόνια μετά το παντελώς αδιάφορο «Επαναστάτης στη Σίκαλη» του Ντάνι Στρονγκ, άλλη μία ταινία για τον διάσημο Αμερικανό συγγραφέα κάνει την εμφάνιση της στις αίθουσες, συνεχίζοντας στο ίδιο tempo. Ούτε πενταετή επέτειο εορτασμού να είχαμε… Αυτή τη φορά, ο Φιλίπ Φαλαρντό μας δίνει ακόμη μία απτή απόδειξη της καθίζησής του έπειτα από το «Ο Εξαιρετικός κύριος Lazhar» (θυμίζουμε πως είχε προηγηθεί το refugee porn του «Ένα Γενναίο Ψέμα», αλλά και το… ξεχασμένο ακόμα κι από τους συντελεστές του «Chuck: Η Ιστορία του Πραγματικού Rocky Balboa»).

Βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της Τζοάνα Ράκοφ, το φιλμ ακολουθεί την ίδια τη συγγραφέα σ’ έναν νεοϋορκέζικο μικρόκοσμο, ακριβώς όπως θα τον φανταζόμασταν. Σπίτια της κακιάς ώρας, το άγχος για το ενοίκιο, αμφιλεγόμενους «διανοούμενους», τα κλασικά όνειρα για δημοσιεύσεις στο New Yorker και μια λογοτεχνική καριέρα. Εδώ, η αφήγηση είναι υπό το πρίσμα (λέγε με και «τυράκι») του Τζερόμ Ντέιβιντ Σάλιντζερ, συγγραφέα που άφησε το στίγμα του με το «Ο Φύλακας στη Σίκαλη» και, κυρίως, τον κεντρικό του χαρακτήρα, Χόλντεν Κόφιλντ. Ο επαναστάτης, αντι-κομφορμιστής Κόφιλντ ασκούσε διαχρονικά τη γοητεία του στους αναγνώστες, με πλέον διάσημο παράδειγμα τον δολοφόνο του Τζον Λένον, Μαρκ Ντέιβιντ Τσάπμαν. Αυτός είναι και ο λόγος που η Τζοάνα, γραμματέας στην ουσία και με όνειρα για μια πραγματική λογοτεχνική καριέρα, έχει ρητές οδηγίες να διαβάζει ένα προς ένα τα γράμματα της αλληλογραφίας του Σάλιντζερ. Τα άλλα της καθήκοντα, αφορούν σε συχνή χρήση του καταστροφέα εγγράφων, αλλά και δακτυλογράφηση.

Τι θέλει να μας πει πραγματικά το φιλμ του Φαλαρντό, όμως; Έχοντας ως πρόσφατη την εμπειρία μιας ταινίας απόλυτα βασισμένης στον μοναχικό, αντικοινωνικό συγγραφέα, η οποία απέτυχε παταγωδώς στο να συγκινήσει το κοινό, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία που αδυνατεί να μας μεταδώσει… οτιδήποτε. Είναι μία οικουμενική ιστορία αυτή του ανθρώπου που θέλοντας ν’ ακολουθήσει καριέρα σ’ έναν συγκεκριμένο χώρο, βρίσκει τον εαυτό του να «βαλτώνει», ευρισκόμενος σε μια συναφή (στα χαρτιά) θέση; Φυσικά. Όταν, όμως, αυτό το εξαιρετικά οικείο origin story μπολιάζεται με ολίγη από fangirlism, έναν εντελώς αποστασιοποιημένο έρωτα (ας μη μιλήσουμε καν για τον χαρακτήρα του πρώην) και μια αρχετυπική δυναμική τύπου «Ο Διάβολος Φοράει Prada», τότε το αποτέλεσμα είναι ακριβώς αυτό που χαρακτηρίζει το «Ένας Χρόνος στη Νέα Υόρκη»: μια ταινία στην οποία δε συμβαίνει απολύτως τίποτα.

Παρ’ όλα αυτά, αν κάτι μας μένει στη μνήμη, αυτή είναι σίγουρα η πρωταγωνίστρια, την οποία γνωρίσαμε χάρη στο ταραντινικό «Κάποτε… στο Χόλιγουντ» (και το ποδολαγνικό πλάνο – μανιέρα, φυσικά) Μάργκαρετ Κουέιλι, η γλυκιά, ήρεμη παρουσία της οποίας αναδύει μια φυσικότητα που κερδίζει τις εντυπώσεις. Κοντά της και η Σιγκούρνι Γουίβερ, σε έναν ρόλο που εννοείται πως θα μπορούσε να παίξει με κλειστά τα μάτια και, σίγουρα, δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας. Αυτοί είναι και οι δύο μοναδικοί ρόλοι άξιοι αναφοράς, προσθέτοντας απλά τον Ντάγκλας Μπουθ σε ερμηνεία – καρικατούρα του ψευτοδιανοούμενου συντρόφου της Τζοάνα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από το να ξεχάσετε στα… επόμενα δέκα λεπτά αυτό που είδατε στα προηγούμενα εκατό, προτιμήστε το συγγραφικό έργο του Σάλιντζερ. Θα βγείτε κερδισμένοι.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.