FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΒΙΤΕΛΟΝΟΙ (1953)

(I VITELLONI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φεντερίκο Φελίνι
  • ΚΑΣΤ: Φράνκο Φαμπρίτσι, Φράνκο Ιντερλένγκι, Αλμπέρτο Σόρντι, Λεοπόλντο Τριέστε, Ρικάρντο Φελίνι, Ελεονόρα Ρούφο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Αντροπαρέα πέντε ανεπρόκοπων περνά τις μέρες της ανέμελα σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Ιταλίας που δεν τους υπόσχεται τίποτε το θετικό ή ελπιδοφόρο για το μέλλον.

Η τρίτη ταινία που σκηνοθέτησε ο Φεντερίκο Φελίνι, ένα χρόνο πριν από την παγκόσμια απογείωση του «La Strada», δεν προδιαθέτει για το μεγαλείο της φιλμογραφίας του Ιταλού δημιουργού, μα σίγουρα ξεχωρίζει από το πλαίσιο της κινηματογραφικής παραγωγής της εποχής και τα μελοδραματικά στερεότυπα του λαϊκού σινεμά για τις μάζες.

Σαν «ευνουχισμένοι» από τη ζωή, τούτοι οι «Βιτελόνοι» ζουν ακόμα με τους γονείς τους (αν και ολόκληροι άντρες), δεν σκέφτονται λεπτό πως κάποια στιγμή θα πρέπει να «μεγαλώσουν», να κάνουν οικογένειες και να έχουν μια εργασία για να συντηρούν το δικό τους σπίτι. Κανονικοί ακαμάτηδες, σπαταλάνε τις μέρες τους και το όποιο δανεικό χαρτζιλίκι δίχως νόημα, περιμένοντας μονάχα μεγάλες γιορτές για να το γλεντήσουν και να φλερτάρουν με καμιά κοπέλα. Σε χειρότερη μοίρα θα βρεθεί ο μασκαράς (όπως τον αποκαλούν οι φίλοι του) Φάουστο, που αφήνει έγκυο την αδελφή του ενός από την παρέα και δεν θα προλάβει να το σκάσει, για να υποχρεωθεί σε γάμο δια της βίας, έως και να πιάσει δουλειά, γεγονός που τον απαξιώνει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στα μάτια της παρέας.

Η αφήγηση του Φελίνι δείχνει αρκετά παραδοσιακή, μιλά στο κοινό αίσθημα και η ιστορία ρέπει διαρκώς προς το melo και τα διδακτικά μηνύματα, σε βαθμό του να επικροτεί έως και το… γονικό ξυλοφόρτωμα, ώστε να βάζουν μυαλό οι ανώριμοι νέοι. Το πιο έμπειρο μάτι, όμως, θα διακρίνει λεπτομέρειες οι οποίες ανέκαθεν επηρέαζαν το point of view ή και την έμπνευση που αργότερα οδήγησε στο πλέον καλλιτεχνικά δημιουργικό φελινικό σύμπαν. Το απατηλό θέαμα του βαριετέ, οι αρτίστες και το μεγάλο σκηνικό «ψέμα» της τέχνης τους, η επιφανειακή αναζήτηση της φήμης μέσα από το όνειρο (έστω και) των τοπικών καλλιστείων, έως και το χαρακτηριστικό στοιχείο της ακρογιαλιάς που μοιάζει με το τελευταίο σύνορο μιας αδιέξοδης ζωής (είναι απίστευτη η ομοιότητα κάποιων σχετικών πλάνων με την αντίστοιχη σκηνή των τριών πρωταγωνιστών του τζαρμουσικού «Stranger Than Paradise» που χαζεύουν το «κενό» του ορίζοντά τους), φέρνουν στο νου πράγματα που ο Φελίνι θα τελειοποιήσει αργότερα στην καριέρα του.

Ανάμεσα στην ευφορία της ανευθυνότητας και την επερχόμενη ήττα ενός βίου κανονικότητας και υποχρεώσεων, οι «Βιτελόνι» σπάνε το «φράγμα» της απόγνωσης και προτείνουν την απότομη στιγμή τρέλας που οδηγεί στη φυγή, τουλάχιστον για εκείνους (ή εκείνον) που ονειρεύονται μια διαφορετική ζωή (#diplhs, διότι υπάρχουν και κάποιοι αθώοι και λεπτοί υπαινιγμοί στο ζήτημα της σεξουαλικότητας…). Στην τελική, όμως, το πιο αναγνωρίσιμο στοιχείο ενός φελινικού έργου εδώ είναι… το score του τεράστιου Νίνο Ρότα, οι μελωδίες του οποίου δεν αφήνουν περιθώριο δεύτερης σκέψης για το ποιος σκηνοθέτης βρίσκεται πίσω από τις κάμερες (και στην ψυχή) αυτής της ταινίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πρώιμος Φελίνι, κυρίως για μελετητές της πλήρους φιλμογραφίας του, για να δουν και να παρατηρήσουν τα πράγματα που εξέλιξε τόσο μοναδικά στη μετέπειτα διαδρομή μιας υπέροχης καριέρας.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι χαβαλέδες που βαριούνται που ζουν σ’ ένα χωριό στην Ιταλία του ‘50. Παιδιά, εκεί στο Κανάλι της Βουλής, σας γλεντάνε, κάντε κάτι!