FreeCinema

Follow us
23.0711:30

Barbenheimer: Το meme που… ένωσε το Χόλιγουντ!


Η κοινή ημερομηνία διανομής για δύο από τις πλέον αναμενόμενες ταινίες του φετινού καλοκαιριού στις ΗΠΑ έβαλε τη «φιτιλιά» για τη δημιουργία ενός meme που… εκτόξευσε τη δημοτικότητα και της «Barbie» και του «Oppenheimer»! Αυτό που ξεκίνησε σαν μια τυπική περίπτωση counterprogramming, μετατράπηκε σε ιντερνετικό φαινόμενο και εγένετο… Barbenheimer!

Συνήθως, οι περιπτώσεις του counterprogramming αφορούν σε κινηματογραφικούς τίτλους που μπορεί να έχουν κοινή ημερομηνία εξόδου, όμως, δεν συγκρούονται μεταξύ τους σε δημογραφικό πλαίσιο. Θεωρητικά, ο ανταγωνισμός μοιάζει να είναι ανύπαρκτος, καθώς η κάθε ταινία ταυτίζεται μ’ ένα εντελώς διαφορετικό target group θεατών. Κάπως έτσι, η Warner Bros. με την «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουιγκ και η Universal με το «Oppenheimer» του Κρίστοφερ Νόλαν θεώρησαν πως δεν θα είναι πρόβλημα να διανέμουν τα δύο φιλμ στην ίδια ακριβώς ημερομηνία στις ΗΠΑ.

Πίσω στον Απρίλιο του 2022, με το που ανακοινώθηκε η ημερομηνία εξόδου της «Barbie» για τις 21 Ιουλίου του 2023, πολλοί χρήστες του Internet παρατήρησαν πως επρόκειτο για την ίδια ημερομηνία εξόδου του «Oppenheimer» κι άρχισαν να… κάνουν χαβαλέ στα social media, λόγω της εκ διαμέτρου διαφοράς που έχουν τα δύο έργα μεταξύ τους. Παράλληλα, υπήρξαν δημοσιεύματα τα οποία παρουσίαζαν τον Νόλαν ενοχλημένο με αυτή την απόφαση της Warner, εξαιτίας του πρόσφατου «διαζυγίου» του με το studio. Φυσικά, ήταν κάτι που αρνήθηκε να σχολιάσει δημόσια.

Φτάνοντας αισίως στις αρχές του φετινού Ιουλίου, ένα fan made poster του Βρετανού graphic designer Σον Λόνγκμορ, το οποίο ενώνει και τους τίτλους αλλά και τα εικαστικά των δύο φιλμ, μετατρέπεται σε τεράστιο ιντερνετικό viral, προκαλώντας μια νέα meme υστερία για το… Barbenheimer! Ακολουθεί ένα κύμα από παρόμοια mash-up posters (τα πιο ενδιαφέροντα που κυκλοφόρησαν μέχρι σήμερα ακολουθούν σε τούτο το post), που διογκώνει το pop φαινόμενο, κάνοντας τον κόσμο να ξεχάσει ότι μέχρι πρότινος η κοινή ημερομηνία εξόδου της «Barbie» και του «Oppenheimer» έμοιαζε με… «κόκκινο πανί» για το Χόλιγουντ!

Όπως θα εντοπίσατε σε μερικά από τα άνωθεν παραδείγματα (κλικάροντας επάνω στις εικόνες, μπορείτε να τις απολαύσετε και σε μεγαλύτερη ανάλυση), το Barbenheimer, εκτός από το προφανές γραφιστικό «πάντρεμα» των δύο ταινιών, κάνει παιχνίδι και με ευρύτερες αναφορές στην pop κουλτούρα, από το σινεμά έως και τη μουσική βιομηχανία (πρωτοστάτησαν οι Pink Floyd και οι Beatles!). Πολλά από αυτά τα posters, μαζί με άλλες illustrated δουλειές, άρχισαν να εμφανίζονται και σε t-shirts ή άλλες μορφές merchandising, με αναπάντεχα μεγάλη ζήτηση!

Υπήρξε κι ένας μικρός χαμός όταν το Barbenheimer εμφανίστηκε και ως σελίδα αναφοράς στο Wikipedia, προκαλώντας ένα κάποιο controversy για το αν θα έπρεπε να «κατεβεί», αφού αρχικά επρόκειτο απλά για ακόμη ένα meme που θα… έσβηνε στον χρόνο. Υπερίσχυσε… η μαζική υστερία και το λήμμα παρέμεινε, για να εξηγεί διαχρονικά το τι συνέβη το καλοκαίρι του 2023.

Τελευταίο δείγμα της όλης παράκρουσης, ένα animated trailer της φανταστικής ταινίας «Barbenheimer», δημιούργημα της Artificial Intelligence τεχνολογίας και των Μάικ Φινκ & Κέιλεμπ Γουόρντ! Κι όλα αυτά ενώ τα δύο φιλμ σαρώνουν το αμερικανικό box-office αυτό το weekend, με το Variety ν’ αποκαλεί το Barbenheimer ως το… «movie event of the year», καθώς (εντελώς αναπάντεχα) αντί για μονομαχία στα ταμεία κατέληξε να παροτρύνει τον κόσμο να παρακολουθήσει και την «Barbie» και το «Oppenheimer» σαν το ιδανικό φιλμικό double feature της χρονιάς! Πραγματικά, δεν ξανάγινε!

Οι ταινίες «Barbie» και «Oppenheimer» διανέμονται στους ελληνικούς κινηματογράφους από την εταιρεία Tanweer. Η πρώτη ξεκίνησε την προβολή της στις 20 Ιουλίου, ενώ η δεύτερη είναι προγραμματισμένη για τις 24 Αυγούστου.