FreeCinema

Follow us

Οδηγός επιβίωσης για το Disney+ #2.


Βάλατε Disney+; Φοβάστε μη σας βγει το δάχτυλο με το remote στο χέρι κάνοντας browsing, για ν’ ανακαλύψετε τι μπορείτε να δείτε, τι σας ταιριάζει ή τι μπορεί ν’ αξίζει κάτι παραπάνω αλλά φοβάστε πως ίσως δεν το εντοπίσατε, μέσα από τις αμέτρητες επιλογές τίτλων που προσφέρει τούτη η πλατφόρμα; Ηλίας Φραγκούλης to the rescue… για δεύτερη φορά!

Το Disney+ έκανε το ποδαρικό του φέτος το καλοκαίρι στην Ελλάδα, στις 14 Ιουνίου, με σαφή ποιοτική ανωτερότητα από οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα! Διαπίστωση πραγματικά τίμια, καθώς διαθέτει μονάχα στουντιακό προϊόν, από το library της Disney και της 20th Century, αν μιλάμε αποκλειστικά για κινηματογραφικές παραγωγές. Μπαίνοντας στη «homepage» του, δεσπόζουν οι (υπο)κατηγορίες Disney, Pixar, Marvel, Star Wars και National Geographic, ενώ στην κορυφή της σελίδας θα βρείτε τα «κουμπιά» Search (αναζήτησης), Watchlist (για τους «bookmarked» τίτλους που επιλέγει προσωπικά το κάθε profile χρήστη), Originals (για το αποκλειστικό content), Movies και Series. Από εκεί και πέρα ακολουθεί ένα «μακροβούτι» σε content που μπορεί να σας κάνει να ξεχάσετε κάθε άλλη αντίστοιχη συνδρομή! Το εννοώ. Το browsing εδώ προσφέρει άριστες επιλογές για κάθε γούστο, το οποίο καθορίζει τι θα παρακολουθήσετε ανάμεσα σε πρώτης τάξης παραγωγές, με τη σιγουριά ότι δεν πρόκειται να πέσετε πάνω σε… φτηνή σαβούρα.

Μετά το μεγάλο σουξέ επισκεψιμότητας που είχε ο πρώτος οδηγός επιβίωσης για το Disney+, ήρθε η ώρα για το sequel αυτής της λίστας προτάσεων που (θα) περιέχει από δέκα τίτλους την κάθε φορά, περιλαμβάνοντας ταινίες που είτε θεωρώ πως είναι ψιλοάγνωστες, παραγνωρισμένες, κλασικές τις οποίες αξίζει να δείτε και να ξαναδείτε ή άλλες που δεν είχαν προβληθεί ποτέ στους ελληνικούς κινηματογράφους. Κάνω και μια μικρή «υπέρβαση», προσθέτοντας και τηλεοπτικές σειρές, παρακαλώ! Τα καλά νέα σε σχέση με άλλες πλατφόρμες που ήδη λειτουργούσαν στην Ελλάδα, δε, είναι ότι το περιεχόμενο του Disney+ μένει εκεί για πάντα! Δηλαδή, η συγκεκριμένη σειρά των posts που πρόκειται να δημιουργηθεί σταδιακά, θα παρουσιάζει τίτλους τους οποίους δεν θα ψάχνετε εις μάτην στο μέλλον. How cool is that?

Ακολουθεί, λοιπόν, η δεύτερη λίστα προτάσεων (όπου υπάρχει αναλυτική κριτική / εκτενέστερο κείμενο στο site, ο τίτλος της ταινίας / σειράς θα λινκάρεται):

LIGHT & MAGIC (2022)

Πλήρες και αποκαλυπτικό χρονικό του πως στήθηκε και πως εξελίχθηκε η Industrial Light and Magic, το special effects division της εταιρείας Lucasfilm, μέσα από μία πορεία 45 ετών και μερικών (αν όχι των περισσότερων) κινηματογραφικών blockbusters του Χόλιγουντ που άλλαξαν (κυριολεκτικά) τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε σινεμά.

Αριστούργημα! Από τα καλύτερα πράγματα που «κρύβει» μέσα του το Disney+, τούτη η σειρά ντοκιμαντέρ έξι επεισοδίων, σκηνοθετημένη από τον Λόρενς Κάσνταν (σοκ και δέος!), δεν περιγράφεται με λόγια. Πραγματικό δώρο για εκείνους που αναζητούν λεπτομέρειες παρασκηνίων για την Ιστορία και την εξέλιξη της 7ης Τέχνης, τούτο το docuseries διάρκειας 361 λεπτών (!) ξετυλίγει με ειλικρίνεια και ανθρωπιά το πώς ξεκίνησε η ομάδα της ILM, από ποιους αποτελείτο, τι «μαγικό» έφτιαξαν… αποκλειστικά και μόνο με τα χέρια τους (από την περίοδο του πρώτου «Star Wars» στη δεκαετία του ’70), πριν την έλευση των ψηφιακών εφέ και μια ολότελα διαφορετική στροφή στο κινηματογραφικό θέαμα την οποία καθόρισε η εμφάνιση του «Jurassic Park» (1993). Υπήρξαν στιγμές που με άφησαν με το στόμα ανοιχτό, όσο και πολλές άλλες στις οποίες δάκρυσα από συγκίνηση. Θα το ξαναδώ… δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές ακόμη!

THE BOOK OF LIFE (2014)

Ο Μανόλο και ο Χοακίν είναι ερωτευμένοι με την όμορφη και πνευματώδη Μαρία. Οι τρεις τους γίνονται τα πιόνια ενός στοιχήματος που βάζουν οι δύο θεότητες της γης των νεκρών, υποχρεώνοντας τον πρώτο να περιπλανηθεί σε τρεις φανταστικούς κόσμους, όπου θα βιώσει δοκιμασίες που άπτονται των χειρότερων φόβων του.

Όσοι λάτρεψαν το υπέροχο και οσκαρικό «Coco» του 2017 (το οποίο, φυσικά, βρίσκεται κι αυτό στο library του Disney+), θα αγαπήσουν και τούτη την παρεμφερούς θεματολογίας και εικαστικότητας παραγωγή του Γκιγέρμο ντελ Τόρο, η οποία εξερευνά τους ισχυρούς δεσμούς που δένουν τη μεξικάνικη κουλτούρα με την τοπική γιορτή της Μέρας των Νεκρών. Σκανδαλωδώς δεν είχε προταθεί για Όσκαρ στην κατηγορία του animation, ενώ επίσης παραγνωρίστηκε από την ελληνική κινηματογραφική διανομή, κάνοντας πρεμιέρα στη χώρα μας στο home entertainment. Αξίζει να το ανακαλύψετε (ειδικά οι ενήλικες!). Πάντως, περιέχεται και μεταγλώττιση στα ελληνικά.

PREY (2022)

1719, γη των Κομάντσι. Η Νάρου είναι μία από τις πιο καλά καταρτισμένες κυνηγούς της φυλής της, με γνώσεις στη χρήση θεραπευτικών βοτάνων, είναι η πρώτη που θα παρατηρήσει τα ίχνη ενός άγνωστου «ζώου» στα γύρω δάση της περιοχής. Σίγουρα δεν υπολογίζει ότι πρόκειται να έρθει αντιμέτωπη με ένα εξωγήινο πλάσμα που προσγειώθηκε στη Γη για να συγκεντρώσει… λάφυρα νίκης από πλάσματα του κόσμου μας που έχουν τη συνήθεια να κυνηγούν για να επιβιώσουν.

Σχεδόν κρυφό φιλμικό project που δουλευόταν επί τέσσερα χρόνια, υπό τον έλεγχο του σκηνοθέτη Νταν Τράχτενμπεργκ (του πολύ καλού «10 Cloverfield Lane»), αποτελεί ένα είδος prequel / origin story του περίφημου «Predator» (1987), που διαδραματίζεται εκατοντάδες χρόνια πίσω σε σχέση με την πλοκή εκείνου, η επιτυχία του οποίου δημιούργησε ολόκληρο franchise (με πέντε παραγωγές που, φυσικά, θα βρείτε εντός του Disney+). Δεν είναι καθόλου τολμηρό να πω ότι τούτο το φιλμ στέκει ως η δεύτερη καλύτερη ταινία της σειράς του πρωτότυπου «Κυνηγού», αν και σε σημεία θα έλεγα πως… τον ξεπερνά! Είναι εξωφρενικό το ότι η πρεμιέρα ενός τόσο πετυχημένου και συναρπαστικού ψυχαγωγικά έργου δεν έγινε στα σινεμά, αλλά στην πλατφόρμα του Hulu (για τις ΗΠΑ), ως παραγωγή της 20th Century! Από τα άχαστα του original content.

THE PRINCESS (2022)

Σκληροπυρηνικός psycho με βλέψεις να γραπώσει θρόνο, μπουκάρει με στρατό σε κάστρο, απάγει τους πάντες και απειλεί να παντρευτεί την κόρη του βασιλιά, ώστε να «κληρονομήσει» νομίμως τα αξιώματα που ονειρεύεται. Δεν λογάριαζε σε μία λεπτομέρεια, όμως: η πριγκίπισσα – νύφη με το ζόρι ξέρει μέχρι και… πολεμικές τέχνες!

Ένα από τα originals της πλατφόρμας, παραγωγή της 20th Century που έκανε πρεμιέρα στο αμερικάνικο streaming service του Hulu. Όχι κάτι σπουδαίο που θα επιζούσε στη μεγάλη οθόνη, αλλά αρκετά ανώδυνο και χαβαλετζίδικο για βραδινή ψυχαγωγία κατ’ οίκον. Ο σκηνοθέτης Λε-Βαν Κιέτ παίρνει το attitude του σημερινού girl power και του πετάει τα μάτια έξω στη βία με τρόπο εντελώς αναπάντεχο, φλερτάροντας με τη λογική της γκαϊριτσικής δράσης. Μερικές από τις σκηνές ξιφομαχιών και μπουνιδίου κλέβουν την παράσταση, συνδυάζοντας αναρχικό χιούμορ με αιματάκι. Η Τζόι Κινγκ του πρωταγωνιστικού ρόλου κάνει παρόμοια «κόλπα» και στο «Bullet Train» που βγήκε σχεδόν ταυτόχρονα με αυτό εδώ το φιλμ στα σινεμά! (Άσχετο. Εκείνο το «Fresh» της Μίμι Κέιβ, θα το δούμε ποτέ;)

THAT DARN CAT! (1965)

Μία ταμίας τραπέζης που έχει πέσει θύμα απαγωγής από συμμορία ληστών, προσπαθεί να χρησιμοποιήσει μια σιαμαία γάτα που γυρνάει αλήτικα στη γειτονιά όπου κρατείται, ώστε να στείλει μήνυμα για βοήθεια μέσω του τετράποδου. Δυστυχώς για όλους, την υπόθεση αναλαμβάνει ντετέκτιβ του FBI που είναι… αλλεργικός στις γάτες!

Ο τελευταίος εφηβικός ρόλος της Χέιλι Μιλς για το studio της Disney στη δεκαετία του ’60 και παρθενικός για τον ηθοποιό Ντιν Τζόουνς, ο οποίος έγινε μονιμάς στο καστ πολλών παραγωγών της στα ‘70s. Στο original βιβλίο του 1963 («Undercover Cat»), στο οποίο βασίστηκε το φιλμ, το όνομα της γάτας (D.C.) έβγαινε από το «Damn Cat», κάτι που το studio υποχρεώθηκε ν’ αλλάξει λόγω… προσανατολισμού σ’ ένα πιο οικογενειακό κοινό που θα πήγαινε σινεμά! Υπήρξε τεράστια εμπορική επιτυχία στην εποχή του και αποτελεί μία από τις υποδειγματικές κωμωδίες της Disney που απευθύνοντας σε κοινό κάθε ηλικίας. Προσοχή, μην το μπερδέψετε με το (σαφώς μετριότερο) remake του 1997 (υπάρχει και αυτό στην πλατφόρμα, προφανώς), με πρωταγωνίστρια την Κριστίνα Ρίτσι.

LOVE, SIMON (2018)

Ο 17χρονος Σάιμον έχει μια εντελώς φυσιολογική και υγιή ζωή. Μεγαλώνει σε μια οικογένεια ευτυχισμένη, έχει φίλους που τον αγαπούν, στο σχολείο δεν έχει προβλήματα. Μέσα του, όμως, κρατά ένα μυστικό που βασανίζει την ύπαρξή του. Και δεν είναι ο μόνος που ταλανίζεται από το ίδιο μυστικό στην πόλη του…

«I’m just like you», είναι τα πρώτα λόγια του Σάιμον στο φιλμ. Και είναι το πιο ισχυρό πράγμα που θα ακούσεις στα λεπτά που διαρκεί το «Με Αγάπη, Σάιμον», ένα νεανικό έργο σχολείου που θέλει να θυμίζει την περίοδο των πιο λαμπερών στιγμών του είδους, οι οποίες είχαν την υπογραφή του Τζον Χιουζ, φυσικά. Και εκείνες οι ταινίες της δεκαετίας του ’80 έπαιρναν έναν χαρακτήρα όχι απαραίτητα δημοφιλή ή σίγουρα κάπως… εξτρεμιστή και τον μετέτρεπαν σε σύμβολο της γενιάς του, τον ήρωα στον οποίον κάθε teen θα ήθελε να μοιάσει βγαίνοντας από το σινεμά. Κάτι παρόμοιο έκανε ο Γκρεγκ Μπερλάντι εδώ, ανανεώνοντας από δίπλα τη συνταγή της ρομαντικής ιστορίας με twist: αν και δεν έχει ιδιαίτερη σημασία το… outing, ο Σάιμον είναι ένα αγόρι που έχει καταλάβει πως είναι ομοφυλόφιλος. Και, πλέον, έχει την υποψία πως είναι (και) ερωτευμένος. Με ένα αγόρι το οποίο δεν έχει γνωρίσει ποτέ! Μπορεί να καταλήξει σε ρομάντζο όλο αυτό; Must see για το νεανικό κοινό. Με μυαλό.

LOVE, VICTOR (2020 – 2022)

Ο Βίκτορ και η οικογένειά του μετακομίζουν από το Τέξας στην Ατλάντα. Σιγά-σιγά, θα πρέπει να εγκλιματιστεί με τους συμμαθητές ενός καινούργιου σχολείου, να ισορροπεί ανάμεσα στις συγκρούσεις του με γονιούς και αδελφή, αλλά κυρίως να καταλάβει τι τρέχει με τη σεξουαλικότητά του. Ο Σάιμον θα στέκεται δίπλα του σαν σύμβουλος… από τηλεφώνου, όμως, θα είναι αρκετός όταν τα ερωτικά σκιρτήματα ενταθούν;

Από τα original του Disney+, που έκανε πρεμιέρα στο αμερικάνικο Hulu, τούτη η σειρά η οποία ολοκληρώνεται σε τρία seasons αποτελεί ένα προφανές sequel του κινηματογραφικού «Love, Simon», οπότε είναι πιο σωστό να ξεκινήσετε από την (άνωθεν) ταινία. Ο πρώτος κύκλος είναι αποκάλυψη και ίσως ότι καλύτερο έχουμε δει ποτέ γύρω από τα ζητήματα της εφηβικής σεξουαλικότητας στην αμερικανική τηλεόραση! Δεν πατά πάνω σε σημερινά στερεότυπα «πολιτικής ορθότητας» σε σχέση με το gender και το σεξ, μιλά καθαρά και τίμια πέρα από «ταμπέλες», επιχειρεί να κατανοήσει το θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας παίρνοντας για αρχή μια φάση «bi» μέχρι να καταλήξει πιο αποφασιστικά στην επιλογή του «gay», κι όλα αυτά το σενάριο δεν φοβάται καθόλου να τα πει με το όνομά τους. Ο δεύτερος και ο τρίτος κύκλος αποκτούν «ανατροπές» πλοκής ολίγον πιο «soap(y)», για να γίνει η σειρά πιο… εύπεπτη και προσιτή στο target group στο οποίο στοχεύει. Χωρίς να χαλάει πραγματικά. Απλά, αλλάζει λίγο ο τόνος και η υπερβολή στο καταστασιακό.

VACATION FRIENDS (2021)

Ζευγάρι που δεν το διασκεδάζει και τόσο στη ζωή του πηγαίνει για διακοπές σε μαγευτικό resort στο Μεξικό και πέφτει πάνω στους Ρον και Κάιλα, το θεοπάλαβο αντίθετο εκείνων, οι οποίοι τους βγάζουν εντελώς «εκτός πορείας» με τη συμπεριφορά τους. Μήνες αργότερα, όταν ο Μάρκους και η Έμιλι θα ετοιμάζονται να παντρευτούν, μαντέψτε ποιοι «φίλοι» τους εμφανίζονται ακάλεστοι στο γάμο…

Κι αυτό από τα original του Disney+, που έκανε πρεμιέρα στο αμερικάνικο Hulu. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μία ξεκάθαρα adult κωμωδία (R rated, παρακαλώ), από εκείνες που η ελληνική κριτική αποκαλεί «αμερικανιές» και απεχθάνεται. Με λίγα λόγια, αντιδρά όπως το ζευγάρι των Μάρκους και Έμιλι και δεν αφήνεται ν’ απολαύσει την… καφρίλα του χιούμορ των αντίστοιχων φιλμ. Οι τακτικοί αναγνώστες του FREE CINEMA γνωρίζετε πως δεν είμαι ένας τέτοιος κριτικός… Όσοι είχατε περάσει χάρμα με τις κωμικές περιπέτειες του Μπεν Στίλερ στο «Επτά Μέρες Φαγούρα» (2007), ξέρετε από τώρα τι θα παρακολουθήσετε. Εννοείται πως μιλάμε για έργο ευχάριστης βραδιάς στο σπίτι, με τα «βρώμικα» αστεία του κι έναν Τζον Σένα που μετά το «The Suicide Squad» (2021) και το τηλεοπτικό super cool «Peacemaker» μου είναι όλο και περισσότερο συμπαθής, βγάζοντας έναν αβίαστα κωμικό εαυτό που εξελίσσεται σε παλαβούς τόνους του deadpan. Είναι θεούλης, πώς να το κάνουμε;

THE FRENCH DISPATCH (2021)

Το περιοδικό The French Dispatch μας παρουσιάζει τέσσερα (οπτικοποιημένα) άρθρα από την ύλη του τελευταίου (και αποχαιρετιστήριου) τεύχους του. Μαζί με έναν επίλογο – νεκρολογία.

Ναι. Η καλύτερη ταινία της κινηματογραφικής σεζόν 2021 – 2022 (πλήρες top 10 μέσω του link), που αφήσαμε πίσω μας προ ημερών. Βρίσκεται κι αυτή εδώ. Όχι απλά η πιο περιεκτική δουλειά της υπέροχης φιλμογραφίας του Γουές Άντερσον (υπάρχουν σχεδόν τα πάντα από αυτόν στο Disney+, οπότε πάντοτε θα κάνω αναφορά και σε κάποια ταινία του μέσα από αυτή τη λίστα προτάσεων), αλλά ένα έργο Τέχνης που σε καλεί να το δεις ξανά και ξανά, για να απορροφήσεις περισσότερες λεπτομέρειες από τις αδιανόητα δημιουργικές του εικόνες. Μοναδικός στον τρόπο που «σφραγίζει» και «υπογράφει» τα κάδρα του, ο Άντερσον αντιλαμβάνεται το σινεμά μ’ έναν τρόπο που φέρνει στο νου «editorial» μόδας, για μερικούς απόλυτα κενόδοξα. Οι ταινίες του, όμως, στην πραγματικότητα μοιάζουν με μια babushka εσωτερικών, κρυφών συναισθημάτων, που μονάχα με το όπλο της ταύτισης μπορείς ν’ ανοίξεις τη μία μετά την άλλη, μέχρι να καταλήξεις στην ψυχή του έργου του. Κι ύστερα να σκεφτείς και το δικό σου μέσα. Με τον πιο εγωιστικό τρόπο… που σου αξίζει!

PROP CULTURE (2020)

Που καταλήγουν τα props μιας κινηματογραφικής ταινίας, όταν ολοκληρώνονται τα γυρίσματά της; Οκτώ ημίωρα επεισόδια τούτης της σειράς ντοκιμαντέρ θα σας δώσουν απαντήσεις για μερικές πολύ αγαπημένες σας ταινίες.

Κλείνω αυτή τη λίστα με ακόμη ένα… γλέντι σινεφιλίας, ένα original docuseries της Disney με θέμα την αναζήτηση των props από κινηματογραφικές παραγωγές του παρελθόντος και του library του studio, όπως το «The Nightmare Before Christmas» (1993), το «Tron» (1982), την «Mary Poppins» (1964), το «Honey, I Shrunk the Kids» (1989), το «Who Framed Roger Rabbit» (1988) και άλλα. Τι καταφέρνει να επιζήσει από όλα αυτά, πως καταλήγουν στα χέρια συλλεκτών ή συντελεστών αυτών των ταινιών, τι μυστικά κρύβουν πίσω από την «μαγική» τους χρήση στις φιλμικές εικόνες στις οποίες τα έχουμε απολαύσει; Ένα όμορφο memorabilia trip παρασκηνίων, πλούσιο σε πληροφορίες, που θα σας κάνει να… ζηλέψετε μερικές συλλογές από props ταινιών.

Υ.Γ. Ναι, έχω βάλει για avatar τον Καρλ Φρέντρικσεν!