FreeCinema

Follow us

Οδηγός επιβίωσης για το Disney+ #1.


Βάλατε Disney+; Φοβάστε μη σας βγει το δάχτυλο με το remote στο χέρι κάνοντας browsing, για ν’ ανακαλύψετε τι μπορείτε να δείτε, τι σας ταιριάζει ή τι μπορεί ν’ αξίζει κάτι παραπάνω αλλά φοβάστε πως ίσως δεν το εντοπίσατε, μέσα από τις αμέτρητες επιλογές τίτλων που προσφέρει τούτη η πλατφόρμα; Ηλίας Φραγκούλης… to the rescue!

Το Disney+ έκανε το ποδαρικό του χθες (14 Ιουνίου) στην Ελλάδα, με σαφή ποιοτική ανωτερότητα από οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα! Γιατί το λέω αυτό; Η απάντηση είναι απλή. Διαθέτει μονάχα στουντιακό προϊόν, από το library της Disney και της 20th Century, αν μιλάμε αποκλειστικά για κινηματογραφικές παραγωγές. Το πρώτο studio, σε συνδυασμό με τους animated τίτλους της Pixar, αποτελεί την αυτοκρατορία του παιδικού / οικογενειακού θεάματος, το δεύτερο περιλαμβάνει από ολόκληρη τη φιλμογραφία των «Star Wars» μέχρι χολιγουντιανές ταινίες ενηλίκων με εναρκτήριο έτος παραγωγής το 1935. Εδώ, η πλατφόρμα δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά της, καθώς δείχνει προτεραιότητα στο original content και σε περιεχόμενο που απευθύνεται σ’ ένα πιο «σύγχρονο» κοινό. Θα δούμε στην πορεία πόσο προσεκτικά θα διαχειριστεί το παρελθόν του συγκεκριμένου studio (σε αντίθεση, πολλοί live action τίτλοι οικογενειακού περιεχομένου της Disney, από τις πιο δημιουργικές δεκαετίες του ’50 και του ’60, είναι ήδη διαθέσιμοι)…

Η «homepage» του Disney+ δίνει έμφαση στις (υπο)κατηγορίες Disney, Pixar, Marvel, Star Wars και National Geographic, ενώ στην κορυφή της σελίδας διαθέτει τα «κουμπιά» Search (αναζήτησης), Watchlist (για τους «bookmarked» τίτλους που επιλέγει προσωπικά το κάθε profile χρήστη), Originals (για το αποκλειστικό content), Movies και Series. Μικρή «σπαζοκεφαλιά» είναι ο εντοπισμός της επιλογής γλώσσας, ειδικά για τους ελληνικούς υπότιτλους (οι οποίοι έχουν και πληθώρα επιλογών ρύθμισης, σχετικά με τον τρόπο που εμφανίζονται!). Στο remote control της τηλεόρασής μου, πάτησα το κουμπί με το (προς τα) «κάτω» βελάκι, στην οθόνη πάνω δεξιά εμφανίστηκε το σχετικό εικονίδιο, με το πάτημα στο (προς τα) «πάνω» βελάκι άνοιξε το menu και… τα υπόλοιπα είναι προφανή. Στο laptop, μετακινώντας τον κέρσορα πάνω στην οθόνη, το σήμα του Disney+ πάνω δεξιά «εξαφανίζεται» και δίνει τη θέση του το σχετικό εικονίδιο. Απλή η συνέχεια.

Προχωράμε, λοιπόν, στον πρώτο οδηγό επιβίωσης για το Disney+! Θα εμφανίζεται τακτικά στο FREE CINEMA τούτη η λίστα με δέκα προτάσεις (την κάθε φορά), περιλαμβάνοντας ταινίες που είτε θεωρώ πως είναι ψιλοάγνωστες, παραγνωρισμένες, κλασικές που αξίζει να δείτε και να ξαναδείτε ή άλλες που δεν είχαν προβληθεί ποτέ ελληνικούς κινηματογράφους. Και θα κάνω και μια μικρή «υπέρβαση», προσθέτοντας και τηλεοπτικές σειρές, παρακαλώ! Τα καλά νέα, σε σχέση με άλλες πλατφόρμες που ήδη λειτουργούσαν στην Ελλάδα, είναι ότι το περιεχόμενο του Disney+ μένει εκεί για πάντα! Δηλαδή, η συγκεκριμένη σειρά των posts που πρόκειται να δημιουργηθεί, θα παρουσιάζει τίτλους τους οποίους δεν θα ψάχνετε εις μάτην στο μέλλον. How cool is that?

Ακολουθεί η πρώτη λίστα προτάσεων (όπου υπάρχει αναλυτική κριτική / εκτενέστερο κείμενο στο site, ο τίτλος της ταινίας / σειράς θα λινκάρεται):

THE BEATLES: GET BACK (2021)

Το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Πίτερ Τζάκσον, σε μορφή mini series, διότι ο φημισμένος σκηνοθέτης δεν τολμούσε να «πετσοκόψει» το αμέτρητων ωρών υλικό προβών των Beatles, οι οποίοι έπρεπε σε διάστημα μόλις τριών εβδομάδων να ηχογραφήσουν δεκατέσσερα νέα τραγούδια και να ετοιμάσουν ένα live show!

Ξεκίνησε για να προκύψει ένα κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ, το οποίο θα έφερνε στο φως αδιανόητο υλικό κινηματογράφησης προβών του συγκροτήματος των The Beatles, από τις αρχές του 1969. Κατέληξε να παρουσιαστεί σε μορφή mini series τριών επεισοδίων, με την επική διάρκεια των επτά ωρών και σαράντα οκτώ λεπτών! Η αλήθεια είναι πως πρέπει να είσαι φανατικός των «Σκαθαριών» ή ν’ αγαπάς τρελά τη μουσική, για να θαυμάσεις το αρχειακό υλικό αυτού του σπουδαίου ντοκιμαντέρ, το οποίο κάπου εξαντλεί στο δεύτερο μέρος, μα αποζημιώνει συγκινητικά στο τρίτο. Όσοι δεν αντέχατε την ύπαρξη της Γιόκο Όνο μέχρι σήμερα, μετά από το «Get Back», θ’ ακούτε το όνομά της και θα βρίσκεστε… «στα κάγκελα»!

NO EXIT (2022)

Η Ντάρμπι δραπετεύει από το ίδρυμα απεξάρτησης στο οποίο κρατείται, με την ελπίδα να προλάβει ζωντανή τη μητέρα της που νοσηλεύεται σε κλινική, «στα τελευταία της». Θα πέσει πάνω σε χιονοθύελλα, θ’ αποκλειστεί σε ορεινό καταφύγιο μαζί με τέσσερις αγνώστους, ένας από τους οποίους κρύβει μια κοπέλα – θύμα απαγωγής στο φορτηγάκι του! Ποιον μπορεί να εμπιστευτεί;

Μία από τις πλέον πρόσφατες παραγωγές της 20th Century που έκαναν πρεμιέρα στο αμερικάνικο streaming service του Hulu και «καρφώνει» ότι θα υπάρξουν και άλλοι τίτλοι οι οποίοι θα προέλθουν από εκεί στο δικό μας Disney+. Ψυχαγωγικό θρίλερ μυστηρίου με καλό σασπένς και ανατροπές στην πλοκή του, που βλέπεται ευχάριστα αν ξεμείνεις σπίτι το βράδυ και προτιμάς τούτο το genre. Περιμένω με αγωνία να προστεθεί στον κατάλογο της πλατφόρμας και το απείρως ανώτερο (και πολύ τολμηρό) «Fresh» της Μίμι Κέιβ.

THE PARENT TRAP (1961)

Δύο άγνωστα μεταξύ τους κορίτσια ανακαλύπτουν στην κατασκήνωση πως είναι δίδυμες αδελφές και… αλλάζουν ταυτότητες, έτσι ώστε να γνωρίσουν για πρώτη φορά το έτερο ήμισυ των χωρισμένων τους γονιών.

Η αγαπημένη μου οικογενειακή ταινία του studio της Disney είναι μία εξαιρετική κομεντί που απευθύνεται σε κοινό κάθε ηλικίας και σίγουρα έχει αντέξει στο χρόνο. Πρωταγωνιστεί η superstar του «θείου Γουόλτ», η Χέιλι Μιλς, προφανώς σε διπλό ρόλο, με το επίτευγμα του μοντάζ να έχει φτάσει μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Αξιοπρόσεκτο το casting συνολικά, με την εξαίρετη Μορίν Ο’Χάρα στο ρόλο της μητέρας και τον Μπράιαν Κιθ στο ρόλο του πατέρα, ενώ σε ρόλους – κλειδί εμφανίζονται και άλλα τρομερά ονόματα character actors του κλασικού Χόλιγουντ, όπως ο Λίο Γκ. Κάρολ και η Κάθλιν Νέσμπιτ. Προσοχή, μην το μπερδέψετε με το πολύ μετριότερο remake του 1998, το οποίο επίσης περιέχεται στην πλατφόρμα.

RUSHMORE (1998)

Ο εκκεντρικός Μαξ Φίσερ είναι ένα νεαρό αγόρι που δείχνει πως έχει βρει ποιο είναι το «νόημα της ζωής»: να φοιτά στην Ακαδημία του Rushmore, ενδεχομένως και… ισοβίως! Κάκιστος μαθητής, μέλος και συχνά και αρχηγός σε κάθε λέσχη ενδιαφερόντων και sports που μπορεί να διανοηθεί κανείς ότι υπάρχει σε ένα σχολείο, ο Μαξ ανακαλύπτει τα πρώτα του ερωτικά σκιρτήματα με την εμφάνιση μιας καινούργιας δασκάλας, την οποία όμως διεκδικεί και ο μεσήλικας Χέρμαν Μπλουμ, πατέρας των πιο αντιπαθητικών συμμαθητών του νεαρού ήρωα.

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Γουές Άντερσον συστήνει καθοριστικά στο παγκόσμιο κινηματογραφικό κοινό το μοναδικό αφηγηματικό και αισθητικό του ύφος, τις συμμετρίες στα καδραρίσματα και τις σήμα κατατεθέν επιλογές παλιών τραγουδιών στο soundtrack. Το φιλμ που μετέτρεψε σε υπέρτατη cult μορφή τον Μπιλ Μάρεϊ, ο οποίος απουσίαζε σοκαριστικά από τις οσκαρικές υποψηφιότητες του 1999 για δεύτερο ανδρικό ρόλο (είχε προταθεί για Χρυσή Σφαίρα). Στο Disney+ θα βρείτε σχεδόν ολόκληρη τη φιλμογραφία του Άντερσον, μέχρι και την περσινή «Γαλλική Αποστολή»! Ουρλιαχτά!

SUMMER OF SOUL (2021)

Έπος υλικού (περί τις σαράντα ώρες βιντεοσκόπησης) από το Harlem Cultural Festival, σημαντικού για την μαύρη κοινότητα event (διάρκειας έξι εβδομάδων!) του 1969, το οποίο και είχε ξεχαστεί και δεν είχε δει ποτέ κανείς… από τότε!

Σπουδαίο μουσικό ντοκιμαντέρ που δεν προβλήθηκε στην Ελλάδα και στο οποίο (μεταξύ άλλων) εμφανίζονται οι: Στίβι Γουόντερ, Νίνα Σιμόν, Sly and The Family Stone, Gladys Knight and The Pips, Μαχάλια Τζάκσον, B.B. King, The 5th Dimension, The Staple Singers. Κατάφερε να συγκεντρώσει εξήντα οκτώ διακρίσεις (!), με σημαντικότερο το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους της φετινής χρονιάς και το αντίστοιχο βραβείο του Σωματείου των Παραγωγών στις ΗΠΑ.

YOURE THE WORST (2014 – 2019)

Αυτοκαταστροφικοί και σχεδόν τοξικοί για τους πάντες γύρω τους, ο Τζίμι και η Γκρέτσεν, ορκισμένοι εχθροί των ρομάντζων και του έρωτα, δοκιμάζουν να βρεθούν σε… σχέση!

Από τα πιο… βρώμικα, τολμηρά, κυνικά και «κακά» πράγματα που έβγαλε η αμερικανική τηλεόραση τα τελευταία χρόνια, το «You’re the Worst» άντεξε για πέντε ολόκληρα seasons, τα εξήντα δύο επεισόδια των οποίων θα βρείτε εδώ! Είχε παίξει και στο ελληνικό FOX, αλλά δεν είχε συναντήσει την επιτυχία που του άξιζε ή έστω το «ξεχωριστό» κοινό που θα μπορούσε να ταυτιστεί ιδανικά με το απόλυτα αντι-ρομαντικό χιούμορ τούτης της σειράς. Από το πρωταγωνιστικό δίδυμο, η Άια Κας είναι μεγάλη μορφή (οι fans του «The Boys» χειροκροτούν μαζί μου).

THE POSEIDON ADVENTURE (1972)

Κρουαζιερόπλοιο που πλέει στο Αιγαίο, με προορισμό την Αθήνα, πέφτει πάνω σε πελώριο παλιρροϊκό κύμα και… τουμπάρει κανονικότατα, παγιδεύοντας εντός τους περισσότερους επιβάτες του, που πρέπει ν’ ανακαλύψουν τρόπο να διαφύγουν από τον… πάτο του καραβιού!  

Μία από τις πιο θρυλικές ταινίες καταστροφής της δεκαετίας του ’70, με all-star cast και ηγετική μορφή τον ήρωα που υποδύεται ο Τζιν Χάκμαν. Το ευρηματικότατο concept του πλοίου… ανάποδα δημιουργεί τόσο τραγικές όσο και απίστευτα χιουμοριστικές στιγμές, μερικές από τις οποίες έχουν μείνει στην Ιστορία του κινηματογράφου! Ήταν η #1 εμπορική επιτυχία για το 1973, είχε προταθεί για επτά Όσκαρ και είχε τιμηθεί μ’ εκείνο του καλύτερου τραγουδιού, αλλά και με ένα ειδικό βραβείο για τα οπτικά εφέ του. Είναι η καλύτερη περίοδος για να το ξαναδεί (ή να το ανακαλύψει) κανείς, εκτός αν προγραμματίζετε καλοκαιρινές διακοπές… με πλοίο!

WANDAVISION (2021)

Η Γουάντα Μάξιμοφ και ο Βίζιον προσπαθούν να ζήσουν στη suburban γειτονιά τους σαν κανονικοί άνθρωποι, αλλά οι… υπερφυσικές τους ικανότητες και οι εχθροί τους δεν τους αφήνουν να χαρούν την οικογενειακή τους καθημερινότητα!  

Ένα από τα πιο ιδιαίτερα και δημιουργικά «προϊόντα» του Marvel Cinematic Universe, τούτη η σειρά εννέα επεισοδίων επιχείρησε να διαφοροποιηθεί από τον τυπικό κομιξάδικο αχταρμά του genre, «παντρεύοντας» την κλασική δράση πάλης μεταξύ υπερηρώων του Καλού και του Κακού με τη λογική και την αντίστοιχη αισθητική των αμερικάνικων sitcom, από την περίοδο του μαυρόασπρου «I Love Lucy» της δεκαετίας του ’50 μέχρι το τηλεοπτικό σήμερα! Το εγχείρημα δεν πέτυχε ολοκληρωτικά, καθώς τα τελευταία επεισόδια παραδίδονται σε τετριμμένες κορυφώσεις συγκρούσεων, όμως, το ξεκίνημά του αποτελεί μια σουρεαλιστική εκκεντρικότητα που αξίζει να έχουν ζήσει οι θεατές οι οποίοι θ’ αναγνωρίσουν και τα στερεότυπα των σειρών του παρελθόντος. Πολύ χρήσιμο να την έχουν παρακολουθήσει όσοι θέλουν να καταλάβουν καλύτερα το φιλμικό «Doctor Strange in the Multiverse of Madness».

THE EYES OF TAMMY FAYE (2021)

Ο επεισοδιακός και πολυτάραχος βίος της τηλε-ευαγγελίστριας και τραγουδίστριας Τάμι Φέι Μπέικερ, από την παιδική ηλικία μέχρι την παρακμή και τις διώξεις για οικονομικά σκάνδαλα.

Εξαιτίας του θέματός της, τούτη η βιογραφική δραματική ταινία του Μάικλ Σογουόλτερ δεν είχε καμία τύχη εμπορικής διανομής στους ελληνικούς κινηματογράφους, οπότε είναι ευκαιρία ν’ αναζητήσει κανείς τούτο τον τίτλο εδώ, ώστε να καταλάβει γιατί η Τζέσικα Τσάστεϊν πήρε το Όσκαρ καλύτερου πρώτου γυναικείου ρόλου εφέτος. Βέβαια, υπάρχει και μια μερίδα «κακοπροαίρετων», οι οποίοι θεωρούν ότι η επίσης βραβευμένη οσκαρικά κατηγορία καλύτερου μακιγιάζ / μαλλιών ήταν εκείνη που απογείωσε ουσιαστικά το παρουσιαστικό της ηθοποιού και την οδήγησε στη δόξα. Σε κάθε περίπτωση, αν και αφηγηματικά πλατειάζει (με διάρκεια 126 λεπτών), το έργο αντιμετωπίζει με διασκεδαστικό σαρκασμό το εμπόριο θρησκοληψίας που επιτρέπει σε φαιδρές προσωπικότητες να πλουτίζουν σε ανεξέλεγκτο βαθμό.

STUBER (2019)

Έχοντας μόλις κάνει laser στα μάτια του, ώστε να βελτιώσει την όρασή του, ο ντετέκτιβ Βικ Μάνινγκ είναι σχεδόν «τυφλός» για κάτι παραπάνω από μία μέρα, γεγονός που δεν τον βοηθά καθόλου όταν παίρνει μήνυμα από πληροφοριοδότη του για επερχόμενη μεγάλη «δουλειά» ναρκωτικών, η οποία ίσως τον οδηγήσει στα ίχνη και τη σύλληψη του καταζητούμενου. Αφού καταφέρνει να ρίξει το αμάξι του σε χαντάκι, ο Βικ καλεί ένα UBER και… του έρχεται η συμφορά η ίδια!

Άλλος ένας τίτλος που δεν είχε κινηματογραφική διανομή στην Ελλάδα και προσφέρεται για ανώδυνο home viewing κάποιο βραδάκι, το «Stuber» ανήκει στο είδος της «buddy movie» – κωμικής περιπέτειας… καφρίλας, με τους Ντέιβ Μπαουτίστα και Κουμάλ Ναντζιάνι να φτιάχνουν ένα απολαυστικό δίδυμο… σπασίματος νεύρων, το οποίο βιώνει εξωφρενικές κακοτοπιές, με τις action σεκάνς να εμπλουτίζονται από δόσεις βίας και υπερβολών που δεν χαρίζονται στο (τίμιο R) rating καταλληλότητας. Όχι για όλη την οικογένεια, προφανώς…

Υ.Γ. Ναι, έχω βάλει για avatar τον Καρλ Φρέντρικσεν!