FreeCinema

Follow us

«Barbarian»: Δεν έχουμε πει να μην πάτε μόνες στα υπόγεια;


Το 2022 ήταν μία εξαιρετική χρονιά για το είδος των ταινιών τρόμου. Ένα από τα φιλμ που ξάφνιασαν, είχε εμπορική επιτυχία στο αμερικανικό box-office, μέχρι και σοβαρή κριτική αποδοχή για την πρωτοτυπία και το περιεχόμενό του, παραδόξως, δεν έφτασε ποτέ στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες! Από τις 21 Δεκεμβρίου, λοιπόν, το «Barbarian» κάνει «ποδαρικό» στη χώρα μας μέσω του Disney+. Μπείτε… άφοβα! Όλα όχι στο υπόγειο!

«Ούτε Καν», «Χαμογέλα», «Fresh», «Θήραμα», «Το Μενού», «, «Pearl», «Scream», «Men», «Νεκρό Τηλέφωνο». Μόλις μερικές από τις ταινίες που… τρόμαξαν με διαφορετικούς τρόπους το κοινό μέσα στο 2022. Και δικαίως! Κάποιες υπήρξαν μεγάλες επιτυχίες στο box-office, άλλες συγκέντρωσαν εντυπωσιακά θετικές κριτικές και μερικές έπαιξαν αμέσως σε πλατφόρμες, αναβαθμίζοντας αρκετά τον ρόλο που έχει το format στο home entertainment. Μέσα σε αυτές, σαφέστατα αξίζει μια θέση και το «Barbarian» του Ζακ Κρέγκερ, το οποίο είχε αξιοσημείωτη καριέρα στους αμερικανικούς κινηματογράφους (σχεδόν 41.000.000 δολάρια εισέπραξε από τα ταμεία!), όμως, κάπως σνομπαρίστηκε από την ελληνική διανομή (παίζει και να φρικάρανε…), για να φτάσει να κάνει πρεμιέρα στη χώρα μας (επιτέλους!) στο Disney+.

Σ’ ένα εδώ και χρόνια κοινωνικά εξαθλιωμένο από την οικονομική κρίση Ντιτρόιτ (background που δίνει «πάτημα» για ώριμες σκέψεις και συζητήσεις γύρω από το φιλμ), η νεαρή Τες δοκιμάζει την τύχη της συμμετέχοντας σε μια συνέντευξη για πιθανή θέση εργασίας. Δεν είναι από εκεί (όπως συνηθίζουμε να λέμε), όμως. Και πρέπει να διανυκτερεύσει σ’ ένα Airbnb που έχει κλείσει, χωρίς να γνωρίζει τίποτα για τη συγκεκριμένη γειτονιά στην οποία βρίσκεται το σπίτι που θα μένει για όσο χρόνο χρειαστεί. Η βραδιά είναι κρύα και βροχερή, ο κωδικός στην πόρτα δεν λειτουργεί και μέσα υπάρχουν… φώτα ανοιχτά! Μαζί, κι ένας εντελώς άγνωστος τύπος, ο οποίος της ανοίγει και την ενημερώνει ότι κι εκείνος έχει νοικιάσει το σπίτι από ένα άλλο site! Ο (επίσης νεαρός σε ηλικία) Κιθ, λοιπόν, θα της κάνει την πρόταση που… όλοι θα (έπρεπε να) φοβόμασταν: «Γιατί δεν μπαίνεις μέσα;».

Σταδιακά, όσο κι αν ο θεατής δεν θα εμπιστεύεται τον Κιθ (με την καμία!), η συνύπαρξη θα γίνεται όλο και πιο αρμονική, με την Τες να διατηρεί πάντοτε τις επιφυλάξεις της. Την επόμενη μέρα θα πάει στη συνέντευξη και επιστρέφοντας στο σπίτι θα δεχτεί την «επίθεση» ενός ρακένδυτου άνδρα, πιθανότερα άστεγου, που της μοιάζει απειλητικός. Θα καλέσει την Αστυνομία, θα είναι διαρκώς ανήσυχη, θα ψάξει για… χαρτί τουαλέτας στο υπόγειο κι εκεί θα εντοπίσει ένα μικρό κομμάτι σχοινιού, που αν το τραβήξεις ελαφρά… κάνει «κάτι».

Κανονικά, τα υπόλοιπα πρέπει να τα παρακολουθήσετε στο «Barbarian», (καλύτερα) δίχως να γνωρίζετε και πολλά γι’ αυτό και την πλοκή του. Δηλαδή, συνιστάται να μην έχετε δει καν το trailer! Απλά, εμπιστευτείτε με. Γνωρίζω και αγαπώ αυτό το είδος ταινιών και η σύστασή μου δεν είναι «διαφημιστική». Κάπως έτσι, με «παρθένο» βλέμμα, πάτησα κι εγώ το play στο σπίτι και, ειλικρινά, γύρω στα σαράντα δύο λεπτά του έργου, νόμιζα πως κάποιος μου κάνει πλάκα ή… η τηλεόραση άλλαξε «κανάλι» από μόνη της!

Από άποψης ιστορίας και σεναρίου, το «Barbarian» είναι κάτι το πραγματικά πρωτότυπο (όσο στερεότυπη κι αν ακούγεται η εξέλιξη ενός μυστικού σε υπόγειο σπιτιού) και οι ιδέες του απογειώνουν με πολλούς και… εκκεντρικούς τρόπους το σενάριό του, μετατρέποντάς το σε ένα αληθινό γλέντι αγωνίας, που επιφυλάσσει εξαιρετικές στιγμές φόβου, μερικές αρκετά… «δυσάρεστες» σκηνές για εκείνους που δεν απολαμβάνουν στ’ αλήθεια τις ταινίες τρόμου (αλλά πάντα θέλουν να τις βλέπουν!) και ανατροπές καλοδεχούμενες και λειτουργικές, ακόμη και με κυνικότατες πολιτικοκοινωνικές πτυχές.

Με λίγα λόγια, το «Barbarian» μπορεί να «δανείζετε» γνώριμα στοιχεία από το horror genre, όμως, καταφέρνει να παρουσιάζει κάτι καινούργιο και κυριολεκτικά απρόσμενο. Άγριο, νοσηρό, κλειστοφοβικό, με τόνους χιουμοριστικούς που θρασύτατα προστίθενται στη δράση του έργου, κριτικάροντας μέχρι και τους μηχανισμούς του Χόλιγουντ στο πλαίσιο του #MeToo και της κακοποιητικής αρρενωπότητας, ο Κρέγκερ ξεκινά ν’ αφηγείται μια φαινομενικά απλοϊκή ιστορία που μεταμορφώνεται σχεδόν σουρεαλιστικά σε ένα από τα πιο αξιοπρόσεκτα σκηνοθετικά ντεμπούτα του 2022! Για τους ακομπλεξάριστους που αναγνωρίζουν το ποιοτικό και στο σινεμά τρόμου, εντάξει; Ατυχώς, σκοντάφτει σ’ ένα αναπόφευκτα κλισέ φινάλε, διότι πρέπει να καταλήξει σε κάτι το θετικό (για το studio της 20th Century, ίσως…), όμως, η υπόλοιπη «διαδρομή» της Τες αποτελεί ένα μελλοντικό classic που διευρύνει με τόλμη τους ορίζοντες της… βαρβαρότητας στο φιλμικό mainstream.

Το «Barbarian» θα είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του ελληνικού Disney+ από τις 21 Δεκεμβρίου.