FreeCinema

Follow us

X (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τάι Γουέστ
  • ΚΑΣΤ: Μία Γκοθ, Τζένα Ορτέγκα, Μπρίτανι Σνόου, Κιντ Κούντι, Μάρτιν Χέντερσον, Όουεν Κάμπελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Στα 1979, στην ερημιά μιας επαρχίας του Τέξας, τσούρμο wannabe film stars που αποτελείται από το καστ και το συνεργείο ενός… hardcore πορνό, νοικιάζει ένα ξεχασμένο από τη μοίρα κατάλυμα φάρμας ηλικιωμένου ζεύγους, το οποίο δεν έχει ιδέα για τα «αίσχη» που πρόκειται να λάβουν χώρα δίπλα από το σπιτικό τους. Δεν πρόκειται να πάει καθόλου καλά αυτό!

Με μια πρώτη ματιά, τούτο εδώ φέρνει σε συνδυασμό τύπου «Ο Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι» (1974) meets «Ξέφρενες Νύχτες» (1997). Επειδή, όμως, μιλάμε για ταινία παραγωγής (και διανομής) της αμερικανικής εταιρείας A24, περίμενα να υπάρξει μια κάποια ανατροπή, πέραν του (σαφώς) προκλητικού «περιτυλίγματος». Ουχί αδίκως…

Από ένα σκηνικό πραγματικής σφαγής, την οποία διερευνά σοκαρισμένη μια ομάδα αστυνομικών, περνάμε στο αμέσως προηγούμενο 24ωρο και παρακολουθούμε το καστ, τα μέλη ενός μικροσκοπικού συνεργείου και τον παραγωγό μιας… σκληρής τσόντας, καθώς ξεκινούν το road trip τους για τοποθεσία (κλασικά) χαμένη στη μέση του πουθενά. Βρισκόμαστε στο Τέξας του 1979, η διαδρομή μας οδηγεί σε μια απομονωμένη φάρμα, η οποία θα χρησιμοποιηθεί για τα πιο φτηνά… πεθαίνεις (#diplhs) γυρίσματα της ταινίας (μέσα στην ταινία). Όλα τα στερεότυπα είναι παρόντα (μέχρι και το βενζινάδικο – παντοπωλείο που συναντούν στο δρόμο, με τη διαφορά ότι εδώ δεν θα λάβουν ένα ασαφές, απειλητικό «μήνυμα» από ντόπιους) κι ένα τροχαίο με νταλίκα και αγελάδα (!) προσφέρει μια πρώτη δόση σκληρού gore (για ν’ ανοίγουν οι ορέξεις!).

Η «παράγκα» πλησίον της φάρμας ηλικιωμένου ζευγαριού είναι το υποσχόμενο σκηνικό για το μακελειό που πρόκειται ν’ ακολουθήσει, δίπλα υπάρχει και λίμνη με bonus την ύπουλη παρουσία ενός (τουλάχιστον) κροκοδείλου και… το σεξ ξεκινά για να μας οδηγήσει (κατά κανόνα!) στην τιμωρία των αμαρτωλών που ήρθαν από την πόλη. Ο Τάι Γουέστ δείχνει να γνωρίζει καλά του κώδικες του σινεμά τρόμου και το «X» παίζει τίμια το παιχνίδι του με τον θεατή, χτίζοντας με δαιμόνιο τρόπο το σασπένς του, βασιζόμενο σε ένα αρκετά εμπνευσμένο μοντάζ (ενίοτε παράλληλης δράσης) το οποίο δεν επιδιώκει φτηνά «εφέ» τινάγματος, αλλά μια κάποια μορφή «shock value» που υποψιάζεσαι πως θα κάνει το έργο να εκτιναχτεί απότομα από κάποιο σημείο κι έπειτα, πόσω μάλλον από τη στιγμή που ο δολοφόνος δεν είναι αντιληπτός εξαρχής.

Με το που νυχτώνει, η δράση αλλάζει «level» και δόσεις ακραίας νοσηρότητας συναντούν το σερί των φονικών που έπεται, με τον Γουέστ να στήνει ένα πολυεπίπεδο πεδίο ανάγνωσης και ανάλυσης των δρώμενων, σχολιάζοντας διάφορα θέματα τα οποία δε συναντάμε εύκολα σε άλλα (εντελώς ρηχά) φιλμ τρόμου και αγώνα επιβίωσης από ανθρωπόμορφα «τέρατα». Στην κορυφή όλων, η λαγνεία της σάρκας και ο ρόλος που παίζει το γήρας σ’ αυτήν, μετατρέπουν το «X» σε μια ιδιαίτερα τολμηρή «αλληγορία» φρίκης που βασίζεται πάνω σε οπτικές της ανθρώπινης ασχήμιας (κυριολεκτικά ή μεταφορικά). Ο συντηρητισμός της θρησκοληψίας βλέπει το σεξ σαν κάτι το «άσχημο». Και το ίδιο το σώμα καταλήγει ν’ αποκτά την «ασχήμια» που επιφέρει επάνω του το ανελέητο πέρασμα του χρόνου. Η διαχείριση αυτού του διπόλου προβληματικής προσδίδει στο φιλμ τις μεγαλύτερες εκπλήξεις, ταυτόχρονα μ’ ένα πανηγύρι αιματοκυλίσματος δίχως κανένα taboo σε σχέση με το πόσο άγριο μπορεί να «γράφει» στην οθόνη.

Ο Γουέστ διασκεδάζει και με μερικές «σινεφιλικές» (υπόγειου θράσους χιουμοριστικές!) επισημάνσεις γύρω από το ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά, το νόημα της καλλιτεχνικής δημιουργίας, τη δίψα για δόξα, αλλά και κάμποσα κλεισίματα του ματιού στο χιτσκοκικό «Ψυχώ» (1960), διατηρώντας λεπτές ισορροπίες με την ειρωνεία, τις αναφορές στο σεξ (αλλά και το πορνό), όσο και το splatter. Να είστε σίγουροι πως θ’ ακουστούν αρκετά γέλια (!) στις σκοτεινές κινηματογραφικές αίθουσες. Ενόχλησης. Είναι η πιο προβλέψιμη αντίδραση από συντηρητικούς θεατές που όταν σοκάρονται πέρα από τα όριά τους, χλευάζουν επιδεικτικά μια ταινία, επιχειρώντας ν’ αποδείξουν τη «γενναιότητά» τους, τον «ανδρισμό» τους, την «ανωτερότητά» τους. Μοιάζει με αυτή την ιαχή ενός ανεγκέφαλου όχλου που δεν έχει άλλο τρόπο ν’ αντιδράσει μπροστά στους δικούς του φόβους. Και φανερώνει την ανάγκη να «λιντσάρει». Το «X» είναι ένα φιλμ που προσφέρεται για λιντσάρισμα. Από εκείνους που δεν (θα) είναι ικανοί να «δουν» τι κρύβει κάτω από τις εικόνες του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δυνατό horror (με… porn πασπάλισμα!) για κοινό που σέβεται το είδος και γουστάρει να υπάρχει και μια ιδέα περιεχομένου από κάτω. Οι «ευαίσθητοι» θα δοκιμαστούν με τα φονικά που διαπράττονται απροκάλυπτα μπροστά από το φακό. Σίγουρα ένα από τα πιο ενδιαφέρονται και ιδιόρρυθμα φιλμ του genre που είδαμε τα τελευταία χρόνια. Το σχέδιο της παραγωγής, να υπάρξει ένα prequel με κεντρική ηρωίδα την ηλικιωμένη Περλ και το παρελθόν της, ιντριγκάρει τρελά!


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.