FreeCinema

Follow us

Η ΝΟΝΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ (2020)

(LA DARONNE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Πολ Σαλομέ
  • ΚΑΣΤ: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ιπολίτ Ζιραρντό, Ιρίς Μπρι, Ρασίντ Γκελάζ, Νάτζα Νγκουγέν, Λιλιάν Ροβέρ, Μουράντ Μπουνταούντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Διερμηνέας του τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών της Αστυνομίας οικειοποιείται μεγάλη παρτίδα «χόρτου», το οποίο εν συνεχεία διοχετεύει στην παριζιάνικη αγορά, καταφέρνοντας να λύσει κατ’ αυτόν τον τρόπο το οικονομικό της πρόβλημα. Το εμπόριο ναρκωτικών, όμως, δεν είναι παίξε-γέλασε. Ή μήπως είναι;

Δεν φαίνεται να διάγει λαμπρές ημέρες η αμιγώς γαλλική καριέρα της Ιζαμπέλ Ιπέρ (τουλάχιστον κρίνοντας από το δείγμα της φιλμογραφίας της που έχει βρει διανομή στις ντόπιες αίθουσες), το γεγονός αυτό όμως ουδόλως έχει επηρεάσει τη φήμη της, αφού σταθερά αντιμετωπίζεται ως η σπουδαία ηθοποιός του ευρωπαϊκού κινηματογράφου που προσδίδει αίγλη με την παρουσία της στις ταινίες και όχι ως κάποια μεγάλη (#diplhs) μεν, που εσχάτως παίζει σε ό,τι να ‘ναι (όπως συμβαίνει, λόγου χάρη, με σπουδαίους συναδέλφους της από την άλλη μεριά του Ατλαντικού). Τούτη «Η Νονά της Νύχτας» απέχει από το να μπορεί να χαρακτηριστεί φιάσκο ολκής, όπως ήταν εκείνο το «Σουβενίρ» (2016) ή η «Κυρία Χάιντ» (2018), αλλά εν πολλοίς σκοντάφτει στην αναποφασιστικότητά της ανάμεσα στη σοβαρή διάθεση και τη χαβαλεδιάρικη σάτιρα.

Η Ιπέρ υποδύεται την Πασιάνς, μια χήρα με δύο έφηβες κόρες και τον μακαρίτη σύζυγό της να της έχει αφήσει βουνό από χρέη, στα οποία έστω με ζόρια καταφέρνει ν’ ανταπεξέρχεται. Όταν συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί πια να πληρώνει τον πανάκριβο οίκο ευγηρίας που φιλοξενεί τη μητέρα της, προ του κινδύνου να την πετάξουν έξω, αποφασίζει ν’ αρπάξει από τα μαλλιά την ευκαιρία που παρουσιάζεται εμπρός της. Χρησιμοποιεί τις από πρώτο χέρι πληροφορίες που καθημερινά λαμβάνει στην εργασία της, ώστε αφενός να σώσει από το μπουζούριασμα το γιο της ευγενικής νοσηλεύτριας που φροντίζει τη μάνα της και αφετέρου να καβατζώσει το… good stuff, που για χάρη της μαροκινής Μαφίας ο νεαρός μεταφέρει στα Παρίσια, σκοπεύοντας να πετύχει μ’ ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Μεταμορφωμένη στην μυστήρια αραβικής καταγωγής μαντάμ Μπεν Μπαρκά, βρίσκει άκρες αρχίζοντας να σπρώχνει το κλεμμένο πράμα στην πιάτσα, μαζεύοντας έτσι όλο το χαρτί της χαρμανιασμένης αγοράς. Όταν, όμως, οι dealers της γίνονται (ευλόγως) στόχος έρευνας του Τμήματος της Δίωξης Ναρκωτικών, με τον αρχηγό του οποίου βρίσκεται σε μια πλατωνικού τύπου αισθηματική σχέση, η φάση ολισθαίνει προς την επικινδυνότητα. Χώρια που οι Μαροκινοί δεν θα κάτσουν με σταυρωμένα χέρια, αφού ενάμισης τόνος χασισάκι μυρωδάτο δεν είναι για να σου γλιστράει από τα χέρια έτσι απλά.

Το στόρι θυμίζει έντονα την αμερικανική τηλεοπτική σειρά «Weeds», όμως, εκείνη κατά τους πρώτους (τουλάχιστον) κύκλους της ήταν μια απολαυστική σάτιρα της «αθώας» επαρχίας, σε συνδυασμό με τον κόσμο της μαστούρας και της παρανομίας. Σε ό,τι αφορά τα κινηματογραφικά, το αγγλικό φιλμ «Του Θεού το Χόρτο» (2000), επίσης στέκει ως σημείο αναφοράς, με τη διαφορά πως κατά τα αγγλικά συνήθη, η ταινία διατηρούσε έντονα στοιχεία ηθογραφίας και κυνικού πνεύματος, ύφος από το οποίο τούτη η «Νονά» σθεναρά απέχει. Το φιλμ του σκηνοθέτη Ζαν-Πολ Σαλομέ επιχειρεί να συνδυάσει την κωμική σάτιρα με το θρίλερ εγκλήματος και το αισθηματικό δράμα, το κάνει όμως μ’ έναν άτσαλο και σεναριακά ασύνδετο τρόπο. Έτσι, ως προς το πρώτο σκέλος, το εγχείρημα συχνά φλερτάρει με την μπαλαφάρα (η σε slow motion εμφάνιση της μαντάμ Μπεν Μπαρκά υπό τους ήχους τρελού beat, εκεί παραπέμπει), ως προς το δεύτερο είναι άνευρο και αποσπασματικό (οι σκληροί Μαροκινοί, μάλλον κακοί της πλάκας είναι), ενώ ως προς το τρίτο καταφεύγει σε λύσεις που στερούνται οποιασδήποτε πειστικότητας, όσο κι αν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί πως η αληθινή αγάπη τυφλώνει (για το ρομαντικό κομμάτι της ταινίας ειδικότερα, υπάρχει ο… άχαστος όρος «αμερικανιά», αν και τούτο εδώ τυγχάνει γαλλικό, οπότε θεωρείται «ψαγμένο»!).

Εκεί που η ταινία πετυχαίνει το στόχο της είναι στη σκιαγράφηση της ενδόμυχης επιθυμίας της Πασιάνς να ζήσει έξω από τα καλούπια που η ορθότητα επιβάλει, καθώς το πέρασμά της στην άλλη πλευρά του Νόμου γίνεται με τρόπο αβίαστο, ως απόρροια της οικονομικής της ανάγκης. Επιδεικνύει αυτοπεποίθηση και ευρηματικότητα ως μαντάμ Μπεν Μπαρκά η αραβόφωνη διερμηνέας, ισορροπώντας την ίδια ώρα με χάρη στην εξ ορισμού αντικρουόμενη διπλή ζωή της. Προσωπικά, όμως, θεωρώ πως ο Σαλομέ θα έπρεπε να επιδείξει μια πιο τολμηρή campy προσέγγιση (η υποπλοκή με την Κινέζα σπιτονοικοκυρά της Πασιάνς, στέκει ως μεγάλη χαμένη ευκαιρία), την οποία άλλωστε η πρωταγωνίστριά του έχει δείξει (και δείχνει εκ νέου, όσο το επιτρέπει το σενάριο) πως μπορεί να υπηρετήσει με άνεση. Αντ’ αυτού, το γυρίζει συχνά-πυκνά στα ενδοσκοπικού τύπου σοβαρά αισθηματικά και στη σχέση ετοιμοθάνατης μάνας και κόρης, ενώ την ίδια ώρα οι μάγκες της πιάτσας του Παρισιού προσπαθούν εναγωνίως να σπρώξουν το «ριγανάτο» και να πιάσουν μια για πάντα την καλή. Αν, δηλαδή, λες πως είσαι «Η Νονά της Νύχτας», με ποιο απ’ όλα αυτά θα ασχολιόσουν περισσότερο;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κάτι ο ανάλαφρος τόνος, κάτι η αβανταδόρικη βασική ιδέα και το δίωρο της «Νονάς της Νύχτας», σε γενικές γραμμές, φεύγει ωσάν τζούρα από μαροκινό «stuff», πλην όμως όχι τύπου άλφα ποιότητος, αφού πάνω στη γύρα το πράγμα μπασταρδεύεται και κάπου τα αλάνια μένουνε χαρμάνια. Σε περίπτωση, πάντως, που δηλώνεις φανατικός της Ιζαμπέλ Ιπέρ, σε σχέση με τις πρόσφατες ιδίου βεληνεκούς φόλες της, τούτο το λες και αποκάλυψη!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.