FreeCinema

Follow us

7 ΛΕΠΤΑ ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ (2016)

(A MONSTER CALLS)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα
  • ΚΑΣΤ: Λιούις ΜακΝτούγκαλ, Φελίσιτι Τζόουνς, Σιγκούρνι Γουίβερ, Τόμπι Κίμπελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ένα αγόρι προσπαθεί να διαχειριστεί τη βαριά αρρώστια της μητέρας του, βρίσκοντας διέξοδο στις ιστορίες που του διηγείται ένα τέρας με τη μορφή δέντρου, που επισκέπτεται τον μικρό κάθε βράδυ επτά λεπτά μετά τα μεσάνυχτα.

Ακόμη μια περιπέτεια μέσα σε ένα διάστημα λιγοστών μηνών, μετά το «Ο Μεγάλος Φιλικός Γίγαντας» και το «Ο Πιτ και ο Δράκος του», που έχει να κάνει με παιδιά τα οποία συναναστρέφονται, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, πλάσματα της φαντασίας. Από πρωτοτυπία, ως γνωστόν, δεν σκίζει τελευταία το Χόλιγουντ (σε ευρωπαϊκή συμπαραγωγή εδώ), η διαφορά όμως στην προκειμένη περίπτωση είναι πως ενώ οι δύο προαναφερθείσες ταινίες διακατέχονται από μια έντονα παραμυθένια και χαρωπή (λιγότερο ή περισσότερο) παιδικότητα, εδώ τα πράγματα είναι πολύ πιο στενάχωρα και μαύρα. Με προφανείς επιρροές τόσο από το σινεμά του Τιμ Μπέρτον, αλλά και εκείνο του φίλου του Γκιγέρμο ντελ Τόρο (με τον «Λαβύρινθο του Πάνα» του 2006 να αποτελεί σημείο αναφοράς), ο Μπαγιόνα μεταφέρει το ίσως όχι και τόσο παιδικό, ομότιτλο βιβλίο του Πάτρικ Νες, μένοντας πιστός στη σκοτεινή ατμόσφαιρα του «Ορφανοτροφείου» που τον έκανε διάσημο το 2007.

Ο 12χρονος Κόνορ ζει σε μια αγγλική επαρχιακή πόλη με την άρρωστη από καρκίνο μητέρα του, πέφτει καθημερινά θύμα εκφοβισμού από συμμαθητές του στο σχολείο, ενώ τρέμει στην ιδέα πως θα αναγκαστεί να μείνει με την αντιπαθητική και αυστηρή γιαγιά του, μιας και ο πατέρας του εδώ και χρόνια κατοικεί στις ΗΠΑ. Το καθημερινό μαρτύριο που βιώνει οδηγεί το γιγαντιαίο δέντρο που βρίσκεται στην αυλή του σπιτιού του να ξεριζωθεί και, αποκτώντας ανθρώπινη μορφή, να αρχίσει να τον επισκέπτεται από το παράθυρο του υπνοδωματίου του, κάνοντας μαζί του τη συμφωνία πως αφού του διηγηθεί τρεις ιστορίες, αυτός θα πρέπει να του περιγράψει τον χειρότερο εφιάλτη του, προσφέροντάς του έτσι ένα είδος λύτρωσης και διαφυγής.

Το πρόβλημα όσον αφορά το κοινό στο οποίο απευθύνεται η ταινία – και τελικά την εμπορική της επιτυχία – είναι πως πιθανότατα οι μικρότεροι σε ηλικία θα τη βρουν πολύ σκοτεινή για τα γούστα τους, ενώ οι μεγαλύτεροι όχι και τόσο τρομακτική όσο ίσως ο αγγλικός τίτλος αφήνει να εννοηθεί. Αυτό, όμως, δεν αφαιρεί τίποτα από την καλλιτεχνική της αξία, η οποία ειδικά στις έξοχα οπτικοποιημένες διηγήσεις του «Τέρατος» είναι αδιαμφισβήτητη. Η χρήση του animation σε στυλ ζωγραφιάς με νερομπογιές που επιλέγει ο Μπαγιόνα για να «ντύσει» τις ιστορίες που αφηγείται με τη βαθιά και επιβλητική φωνή του ο Λίαμ Νίσον (στον ρόλο τού ομιλούντος δέντρου), είναι έξοχη και προσφέρει μια απίθανη οπτική απόλαυση. Ο δε Νίσον αφήνει επιτέλους στην άκρη το ξύλο που μοιράζει αφειδώς στα τελευταία του φιλμ και, εδώ υποδυόμενος κυριολεκτικά το… ξύλο του δέντρου, πετυχαίνει μόνο με τη φωνή του την καλύτερή του παρουσία στο σινεμά για τα τελευταία χρόνια.

Όσο τα πράγματα εξελίσσονται στο γοητευτικά γοτθικό πεδίο της φαντασίας τού Κόνορ, όλα σχεδόν πηγαίνουν ρολόι, παρά το γεγονός ότι οι τρεις ιστορίες που διηγείται το «Τέρας» μπορούν να θεωρηθούν εύκολα διδακτικές. Όταν, όμως, η δράση μεταφέρεται στον πραγματικό κόσμο της πένθιμης καθημερινότητας του αγοριού, τότε το εγχείρημα του Μπαγιόνα αποκαλύπτει αδυναμίες. Η τρυφερή σχέση αγάπης μητέρας – παιδιού και ο τρόμος του δεύτερου, πως η πορεία της υγείας της αγαπημένης του μαμάς είναι μη αναστρέψιμη και θα αναγκαστεί να τη χάσει για πάντα, δεν δίνεται με το πάθος και την ένταση που θα επέβαλλαν οι καταστάσεις. Η Φελίσιτι Τζόουνς είναι λίγη, χωρίς δική της ευθύνη, καθώς ο ρόλος της είναι περιορισμένος σε σχέση με τη σπουδαιότητά του για την εξέλιξη της υπόθεσης. Αντιθέτως, περισσότερο χρόνο κερδίζει (ή έτσι μοιάζει) η Σιγκούρνι Γουίβερ στον ρόλο της γιαγιάς που μάλλον τρομοκρατεί τον μικρό Κόνορ παρά παρηγορητική εμφανίζεται γι’ αυτόν.

Ατυχώς, η παράλληλη ιστορία του bullying που υπομένει ο Κόνορ στο σχολείο δεν ολοκληρώνεται πειστικά, έχοντας ως λόγο ύπαρξης ίσως μόνο την επίρρωση της δυστυχίας του, αλλά και την αντίθεση της παράδοξης ζεστασιάς που αισθάνεται με την παρέα του «Τέρατος», σε σχέση με την εχθρική σχολική πραγματικότητα. Άπαξ όμως τη εμφανίσει τού τερατόμορφου δέντρου και της συνοδευτικής φωνής τού Νίσον, όλα αυτά πηγαίνουν περίπατο και ξεχνιούνται, καθώς η μαγεία της φαντασίας υπερνικά όλες τις μικρές αδυναμίες του φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σκοτεινό παραμύθι ενηλικίωσης και συνειδητοποίησης. Μην περιμένετε κάτι τόσο βαθύ και αλληγορικό όσο «Ο Λαβύρινθος του Πάνα», αλλά θα αποζημιωθείτε με το έξοχο φανταστικό κομμάτι του. Δεν είναι ακριβώς η ταινία όπου θα συνοδεύσετε τα παιδιά σας για ένα ανάλαφρο δίωρο, όχι γιατί είναι τρομακτική (δεν είναι σχεδόν καθόλου), αλλά γιατί η ιδέα της αποδοχής ενός επικείμενου θανάτου μέσω της πένθιμης φαντασίας, δεν προσφέρεται για αστεία.


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.