FreeCinema

Follow us

Τι είναι μια cult ταινία; Πόσο σκουπίδι μπορεί ή πρέπει να είναι; Από ποιον πλανήτη έρχεται και γιατί χρειάζεται να τη λατρέψεις; Μια στήλη που… εγκληματεί, για να σου δώσει τις καλύτερες απαντήσεις γύρω από κινηματογραφικά αξιοπερίεργα και τίτλους που αξίζει να μάθεις πως υπάρχουν. Αρκετά συχνότερα… για τους λάθος λόγους!

Η ΚΛΕΦΤΡΑ (1966)

(GAMBIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Περιπέτεια Υποκόσμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόναλντ Νιμ
  • ΚΑΣΤ: Σίρλεϊ ΜακΛέιν, Μάικλ Κέιν, Χέρμπερτ Λομ, Τζον Άμποτ

Το είδος της crime περιπέτειας με χιουμοριστικά στοιχεία (και ενίοτε ένα εξωτικό ή κοσμοπολίτικο background) έλαμψε στα ‘60s, δημιουργώντας μία μόδα ψυχαγωγικού σινεμά που λείπει αρκετά στις μέρες μας. Ο σεναριακός σκελετός περιστρεφόταν συνήθως γύρω από ένα σχέδιο μεγάλης ληστείας ή διάρρηξης, την οποία οργάνωνε ολιγομελής συμμορία ή ένας κεντρικός ήρωας / εγκέφαλος, με την παρουσία θελκτικού θηλυκού να μπλέκει περισσότερο την κατάσταση (βλέπε ίντριγκες και πάθη). Κατά κάποιον τρόπο, το είδος οφείλει τα μέγιστα στο χιτσκοκικό «Κυνήγι του Κλέφτη» (1955), όμως δύο άλλες μεγάλες επιτυχίες του 1963 ήταν εκείνες που διαμόρφωσαν πιο ουσιαστικά το στυλ των μετέπειτα παραγωγών: ο πρώτος «Ροζ Πάνθηρ» του Μπλέικ Έντουαρντς και το «Ραντεβού στο Παρίσι» του Στάνλεϊ Ντόνεν. Έναν χρόνο αργότερα, η διεθνής επιτυχία του περίφημου «Topkapi» του Ζιλ Ντασέν στρώνει καλύτερα το έδαφος για αντίστοιχες παραγωγές.

Για να φτάσουμε στο «Gambit». Το πρώτο draft του σεναρίου δουλευόταν από το 1960, δια χειρός Μπράιαν Φορμπς, από μία original ιστορία του Σίντνεϊ Κάρολ (περισσότερο γνωστός για το σενάριο της ταινίας «Ο Κόσμος είναι Δικός μου» του 1961), με προορισμό να έχει σαν πρωταγωνιστή τον Κάρι Γκραντ (μια ματιά στους άνωθεν τίτλους αρκεί για να καταλάβει κανείς το γιατί…). Ο Γκραντ εγκατέλειψε από νωρίς το project, με τους παραγωγούς να επικεντρώνουν περισσότερο στον πρώτο γυναικείο ρόλο, έχοντας αγκαζάρει την Σίρλεϊ ΜακΛέιν. Εκείνη ήταν που εντόπισε τον συμπρωταγωνιστή της, Μάικλ Κέιν, αφού τον είδε στο μέγα σουξέ του 1965 «Απόρρητος Φάκελος Ίπκρες». Εξαιτίας του casting του Βρετανού ηθοποιού, το σενάριο δουλεύτηκε εκ νέου, έτσι ώστε να πάρει ο ήρωας που υποδύθηκε ο Κέιν τα χαρακτηριστικά της cockney persona.

Τι κατέληξε να είναι η «Κλέφτρα» (όπως προβλήθηκε στην Ελλάδα), λοιπόν; Μία ευφάνταστη heist movie με ένα αχτύπητο πρωταγωνιστικό δίδυμο και ανατρεπτικά απολαυστική αφήγηση που, όπως διατυμπάνιζε το διαφημιστικό promo της παραγωγής, ήταν καλύτερο να αποκαλύψεις… το φινάλε της παρά το τι συμβαίνει στην αρχή! Διότι το πρώτο ημίωρο του φιλμ είναι όλα τα λεφτά! Ένας γοητευτικός διαρρήκτης και ο καλλιτέχνης – συνέταιρος στις κομπίνες του, κάνουν την εμφάνισή τους σε καταγώγιο του Χονγκ Κονγκ και στρέφουν όλη τους την προσοχή σε εξωτική χορεύτρια με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά εμφάνισης. Όταν τελειώνει το νούμερό της, την προσκαλούν στο τραπέζι τους και της κάνουν μία τρελή χρηματική προσφορά, αρκεί να τους συνοδεύσει σε πόλη της Μέσης Ανατολής, λειτουργώντας σαν «δόλωμα» για έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη. Η χορεύτρια μοιάζει εξωφρενικά στην εκλιπούσα σύζυγο εκείνου και με ελάχιστες στιλιστικές επεμβάσεις (κατ’ ελπίδα) θα προκαλέσει ισχυρή ταραχή στο θυμικό του ζάμπλουτου Άραβα. Τελικός στόχος, να τους καλέσει στην οικία του, ώστε με τη σειρά του η Βρετανός εγκέφαλος του σχεδίου να «εξερευνήσει» κάποιες από τις λεπτομέρειες ενός κτηρίου – φρούριο, στο οποίο σκοπεύει να εισέλθει παράνομα τη νύχτα και να κλέψει προτομή αμύθητης αξίας.

Δυστυχώς, δεν πρέπει να σχολιάσω τίποτε περισσότερο σε σχέση με την πλοκή του έργου, που σου κάνει μία αναπάντεχη και πανέξυπνη γυριστή στο πρώτο ημίωρο, αφήνοντάς σε να παρακολουθείς το υπόλοιπο φιλμ με ένα πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπο. Η άκρως διασκεδαστική σύλληψη του σεναρίου εξελίσσεται με ωραίο σασπένς, ΜακΛέιν και Κέιν «γράφουν» εξαιρετικά στο φακό και έχουν χημεία σε όλες τις εκφάνσεις των ρόλων τους, από το πιο κωμικό έως το πιο συναισθηματικό, η γκαρνταρόμπα εκείνης (με την υπογραφή του Ζαν Λουί) προσθέτει glam εξωτισμό αξιοζήλευτο μέχρι και σήμερα, ενώ ο Μορίς Ζαρ κάνει τα διά του «μαγικά» στο score. Αν και γνώρισε επιτυχία στην εποχή της, η «Κλέφτρα» μοιάζει με ένα… καλά κρυμμένο μυστικό για τον σύγχρονο θεατή, που θα το ανακαλύψει κυρίως ψαχουλεύοντας τις φιλμογραφίες των δύο star. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι οπαδοί τούτου του κινηματογραφικού genre δεν το αντιμετωπίζουν σαν… θρησκεία!

TRIVIA

  • Ο αγγλικός τίτλος του φιλμ προέρχεται από μία τακτική στρατηγικού ελιγμού στο σκάκι. Ελληνιστί χρησιμοποιείται ο όρος «γκαμπί».
  • Στο πρώτο ημίωρο της ταινίας, η Σίρλεϊ ΜακΛέιν δεν βγάζει άχνα! Χωρίς αυτό να χαρακτηρίζεται σαν «spoiler», αποτελεί κομμάτι του απολαυστικού αφηγηματικού ευρήματος της αρχής του «Gambit».
  • Η ταινία προτάθηκε για τρία Όσκαρ στις κατηγορίες σκηνικών, κοστουμιών και ήχου, το 1967. Επίσης, ήταν υποψήφια για τα βραβεία καλύτερης ταινίας (κωμωδία ή μιούζικαλ), πρώτου ανδρικού και πρώτου γυναικείου ρόλου στις Χρυσές Σφαίρες της ίδιας χρονιάς.
  • Πέντε ηθοποιοί που έπαιξαν στην πρώτη (και πλέον classic) περίοδο του τηλεοπτικού «Star Trek» της δεκαετίας του ’60, κάνουν την εμφάνισή τους εδώ. Είναι οι Ρότζερ Τ. Καρμέλ, Τζον Άμποτ, Άρνολντ Μος, Βικ Τέιμπακ και Τάνια Λεμάνι.
  • Το 1967, ΜακΛέιν και Κέιν έπαιξαν ξανά μαζί στη σπονδυλωτή ταινία του Βιτόριο Ντε Σίκα «Επτά Φορές Γυναίκα».
  • Το 2012, ο Μάικλ Χόφμαν σκηνοθέτησε ένα (υποτιθέμενο) remake του «Gambit», κρατώντας τον original τίτλο, αλλά βάζοντας τους αδελφούς Κοέν να βιάσουν κυριολεκτικά τη σεναριακή διασκευή, καταστρέφοντας πλήρως τα καλύτερα ευρήματα του φιλμ του ’66! Πρωταγωνιστούσαν οι Κόλιν Φερθ και Κάμερον Ντίαζ. Το έκτρωμα αυτό κυκλοφόρησε στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες με τον τίτλο «Εντιμότατοι Απατεώνες».

MORE CULT

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΡΕΒΑΤΙΟΥ

«The funniest story ever put between bed covers!»

36 ΩΡΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΒΑΣΗ

«Give me any American for 36 hours and I'll give you back a traitor.»

ΤΟ ΚΟΛΠΟ

«The BIG bank-heist is on!»

ΤΡΟΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

«It will take your breath away... all of it.»

ΜΕ ΤΗ ΘΗΛΕΙΑ ΣΤΟ ΛΑΙΜΟ

«Kate Quantrill... rode like a man... killed like a man... and LOVED like the beautiful woman she was!»