FreeCinema

Follow us

ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΟΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ (2012)

(GAMBIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Χόφμαν
  • ΚΑΣΤ: Κόλιν Φερθ, Κάμερον Ντίαζ, Άλαν Ρίκμαν, Τομ Κόρτνεϊ, Στάνλεϊ Τούτσι, Κλόρις Λίτσμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 89'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Λονδρέζος curator – υπάλληλος μισητού πολυεκατομμυριούχου και συλλέκτη έργων τέχνης στήνει κομπίνα με περιζήτητο πίνακα του Μονέ για να τον εκδικηθεί. Αρκεί να πείσει εκκεντρική… rodeo queen από το Τέξας να συνεργαστεί μαζί του!

Θέλεις να δώσεις ένα παλαιότερο, έξυπνο, γεμάτο ανατροπές και φινετσάτο σενάριο σε γραφιάδες του σήμερα για να σου το διασκευάσουν «ελεύθερα» και… να του πετάξουν τα μάτια έξω; Κάλεσε τους αδελφούς Κοέν! Αν είναι και κωμωδία, θα σου το σοδομίσουν μέχρι τελικής εξαθλίωσης. Το έκαναν το 2004, με το «The Ladykillers» (το εγκληματικό remake της βρετανικής, κλασικής κωμωδίας του Αλεξάντερ Μακέντρικ, από το 1955), το επανέλαβαν και φέτος με το «Gambit», μια λιγότερο γνωστή, αλλά θαυμάσια και σαφώς παραγνωρισμένη κωμωδία κομπίνας του 1966, που μπορεί να μην υπογράφουν και σκηνοθετικά, αλλά η ζημιά έχει γίνει ανεπανόρθωτα, έστω και στο σενάριο.

Ως επαγγελματίας αλλά και κινηματογραφόφιλος, πρέπει να συγκρίνω το φιλμ του Χόφμαν με το original. Μοιραία. Ακόμη και στην περίπτωση που θα επιχειρούσα να κάνω τα στραβά μάτια, όμως, και πάλι, είναι σκληρή η ετυμηγορία για τους «Εντιμότατους Απατεώνες»…

Ο international και κοσμοπολίτικος χαρακτήρας του πρωτότυπου φιλμ έχει δώσει τη θέση του σε μια άκομψη και διόλου δουλεμένη αντίθεση ανάμεσα στη βρετανική ταυτότητα και φλέβα του χιούμορ απέναντι στην αμερικανική χοντροκοπιά του Τέξας και της κεντρικής ηρωίδας, η οποία στρατολογείται για να συμμετάσχει σε απάτη εκατομμυρίων με «λάφυρο» έναν πίνακα του Μονέ και καταφθάνει στο Λονδίνο για να φέρει εις πέρας την αποστολή της. Κοινώς, όλα είναι πιο φτωχά. Ούτε ασιατικά και αραβικά locations, ούτε τα υπέροχα φορέματα που είχε ράψει ο Ζαν Λουί για τη Σίρλεϊ ΜακΛέιν, ούτε καν το περίφημο πρώτο ημίωρο της εισαγωγής που σε έπιανε στα πράσα με την ανατροπή της, σε βαθμό να διαφημίζεται στην αφίσα του φιλμ, το ’66: «Go ahead: Tell the end (it’s too hilarious to keep secret) but please don’t tell the beginning!». Τι απέγιναν όλα αυτά; Το ντούο των Κόλιν Φερθ και Τομ Κόρτνεϊ τσεκάρει το «δόλωμα» Κάμερον Ντίαζ σε μια – δύο σκηνές ξεπέτας στο Αμέρικα, κατακρεουργείται το αφηγηματικό εύρημα της εισαγωγής, πετάμε σούμπιτοι για Λονδίνο, όπου η πρωταγωνίστρια περιφέρεται με κάτι σορτσάκια και αέρα μπαλαφάρας (βλέπε τη σκηνή με το ατύχημα του παντελονιού του Φερθ σε πανάκριβο ξενοδοχείο) και χασμουριόμαστε με την υπόλοιπη πλεκτάνη, γιατί οι Κοέν ξέχασαν να ενθέσουν και το αριστοτεχνικό σασπένς του original.

Με το καστ να βαριέται τη ζωή του, το χιούμορ να αγγίζει πάτο λαϊκουριάς και το σκηνοθέτη να έχει πατήσει τον αυτόματο πιλότο, το «Gambit» του 2012 μένει στην Ιστορία σαν ένα στερεοτυπικά αποτυχημένο και αχρείαστο remake, που επιτρέπει στην «κλίκα» των αδελφών Κοέν να δικαιολογούνται, επειδή αυτή τη φορά οι αγαπημένοι τους «δημιουργοί» περιορίστηκαν στο σενάριο. Αυτό, ναι, είναι ένα πετυχημένο αστείο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σκέψου τις κλασικές, αγαπημένες σου κωμωδίες της Φίνος Φιλμ, να διασκευάζονται από το Μάρκο Σεφερλή. Ή το Λάκη Λαζόπουλο (ελάχιστα απέχουν αυτά τα δύο, πια…). Πιο απλά δε γίνεται να σου το εξηγήσω. Αν είναι του στιλ σου, μπορεί και να χαχανίσεις. Αν και δε θ’ ακούσεις να φωνάζει κανείς «μαλάκα» ανά δέκα λεπτά…


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Πάει η βλαχάρα Ντίαζ στην Αγγλία για να παίξει σε κομπίνα του Φερθ με πίνακα, που δεν κατάλαβα και καλά, γιατί μόλις τη ντύσανε, γλάρωσε το μάτι κι ύστερα… σκάσανε κάτι σχιστομάτηδες, μπορεί και από άλλο έργο, τι να πω…