FreeCinema

Follow us

THE HUNGER GAMES: Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΩΝ ΑΗΔΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΙΔΙΩΝ (2023)

(THE HUNGER GAMES: THE BALLAD OF SONGBIRDS & SNAKES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φράνσις Λόρενς
  • ΚΑΣΤ: Τομ Μπλάιθ, Ρέιτσελ Ζέγκλερ, Τζος Αντρές Ριβέρα, Τζέισον Σουόρτσμαν, Βαϊόλα Ντέιβις, Χάντερ Σέιφερ, Πίτερ Ντίνκλετζ, Μακένζι Λάνσινγκ, Φιονούλα Φλάναγκαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 157'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Πολύ πριν αναλάβει χρέη Προέδρου στο Πάνεμ, ο 18χρονος Κοριολέινους Σνόου καλείται να γίνει ο μέντορας μιας παίκτριας που προέρχεται από την Περιοχή 12, για λογαριασμό των δέκατων και καθοριστικών για την ύπαρξή τους στο μέλλον «Αγώνων Πείνας».

Με τέσσερις προηγούμενους τίτλους ήδη (τα «Αγώνες Πείνας», «Φωτιά», «Επανάσταση – Μέρος Ι» και «Επανάσταση – Μέρος ΙΙ»), το κινηματογραφικό franchise του «The Hunger Games» ήταν ένα από τα πιο αξιόλογα, επιτυχημένα και κριτικά αποδεκτά των τελευταίων ετών. Μοιραία, η ύπαρξη ενός βιβλίου – prequel τούτης της σειράς, δια χειρός της Σουζάν Κόλινς πάντα, θα οδηγούσε και σε μία φιλμική συνέχεια, η οποία υποδηλώνει τον προφανή σχεδιασμό (ή φιλοδοξίες, σίγουρα) για ακόμη μία τριλογία. Που εστιάζει στο πρόσωπο του Κοριολέινους Σνόου, από την αθώα εφηβεία της ανέχειας και την αρχική του σύνδεση με το ομώνυμο reality game, μέχρι τη «μεταμόρφωσή» του σε τυραννικό ηγέτη του Πάνεμ (όπως τον γνωρίσαμε με το πρόσωπο του Ντόναλντ Σάδερλαντ, το 2012). Εδώ, λοιπόν, έχουμε το εισαγωγικό κεφάλαιο. Το οποίο δεν υστερεί του παρελθόντος τούτης της σειράς ταινιών, παρά τις κάποιες αδυναμίες ως προς την αναζήτηση ενός εντυπωσιακού και δελεαστικού φινάλε.

Η αρχική σεκάνς μαρτυρά την κοινωνική αγριότητα της φανταστικής, δυστοπικής περιόδου δράσης του έργου. Η πείνα είναι γεγονός. Δυο ανήλικα αδέλφια, ο Κοριολέινους και η Τάιγκρις, περπατούν μόνα στη νυχτερινή, μεταπολεμική Κάπιτολ και γίνονται μάρτυρες μιας φρικτής εικόνας. Ένας πολίτης αποσπά ένα κομμάτι ανθρώπινου κρέατος από ένα πτώμα που κείτεται στον δρόμο. Η απόγνωση έχει οδηγήσει τον πολιτισμό μέχρι τον κανιβαλισμό. Μερικά χρόνια αργότερα, τα δύο αδέλφια έχουν μεγαλώσει και κρύβουν επιμελώς τα προβλήματα διαβίωσής τους, παρουσιάζοντας μια επίπλαστη εικόνα ευημερίας, με μοναδική τους ελπίδα μια τιμητική διάκριση για τον Κοριολέινους, το έπαθλο της οποίας θα τους εξασφαλίσει τροφή και την διατήρηση της στέγης τους. Ο Ντιν Κάσκα Χαϊμπότομ (εμπνευστής των «Αγώνων Πείνας»), όμως, θα τους αλλάξει τα σχέδια…

Σε μία απόπειρα να ενδυναμώσουν το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού για το reality game που φθίνει διαρκώς σε απήχηση, ο Χαϊμπότον επιλέγει γόνους γνωστών κι ευκατάστατων οικογενειών για να γίνουν οι μέντορες των παικτών των επόμενων «Αγώνων», οι οποίοι θα καθορίσουν το αν αξίζει να έχουν συνέχεια, με την υπόσχεση χορήγησης ενός χρηματικού ποσού για τον πρώτο και την ελευθερία του δεύτερου. Ο Κοριολέινους αναλαμβάνει την Περιοχή 12, με εκπρόσωπο τη νεαρή Λούσι Γκρέι, ένα ανυπότακτο γοητευτικό αγρίμι με ονειρεμένη φωνή. Επιχειρώντας να κερδίσει την εμπιστοσύνη της, ώστε να «σκηνοθετήσει» καλύτερα την πορεία της στο παιχνίδι, ο Κοριολέινους φέρνει ανατρεπτικές ιδέες οι οποίες θα υιοθετηθούν από τους διοργανωτές των «Αγώνων», ενίοτε καταπατώντας (με υψηλό ρίσκο) κανόνες που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και των δυο τους.

Το φιλμ χωρίζεται σε τρία ξεχωριστά κεφάλαια που ανεβάζουν ή κατεβάζουν τους τόνους της αφήγησης, ανάλογα με τον όγκο πληροφορίας που πρέπει να καταναλώσει ο θεατής. Προφανώς, δεν μιλάμε για μια αδιάκοπη δράση με φονικές καταδιώξεις των παικτών, καθώς το παιχνίδι (σε εκείνη την περίοδο) πραγματοποιείται εντός μιας ελεγχόμενης αρένας που εξυπηρετεί καλύτερα την τηλεσκηνοθεσία. Το συγκριμένο κεφάλαιο διαθέτει αρκετό σασπένς, όμως, η «Μπαλάντα των Αηδονιών και των Φιδιών» πρέπει να ιδωθεί πρωτίστως ως ένα origin έργο, που εκτός από την ανάλυση του παρελθόντος του Κοριολέινους, βάζει και «φιτιλιές» για το ενδεχόμενο οικογενειακής του συγγένειας με την ηρωίδα της Κάτνις (από τους πρώτους φιλμικούς «Αγώνες Πείνας»).

Ατυχώς, υπάρχει μία αντίφαση σε σχέση με το περιεχόμενο της ταινίας. Το rating της είναι PG-13 (όπως και σε όλα τα υπόλοιπα κινηματογραφικά «Hunger Games»), τουτέστιν… (ακόμη πιο) αναίμακτη βία! Όσο σκληρή κι αν είναι στην πρακτική των «Αγώνων». Το φιλμ είναι κατασκευασμένο για να καταναλωθεί από τη νεολαία. Εδώ, όμως, εντοπίζεται και το μέγα θετικό πρόσημο τούτης της «Μπαλάντας»: για χολιγουντιανή ταινία μαζικής ψυχαγωγίας, το περιεχόμενο και τα μηνύματά του είναι ουσιαστικά και ουχί ανέμελα ή «χαζοχαρούμενα»… multiplex-άδικα. Το σενάριο της ταινίας περιέχει συμβολισμούς ηθικής, αμοραλισμού, ταξικής συνείδησης, πράγματα με τα οποία μπορεί να ταυτιστεί ένας σημερινός έφηβος (κυρίως) και να σκεφτεί σε ποια πλευρά της ζωής ταιριάζει καλύτερα. Του κυνηγού ή του κυνηγημένου; Και με τι ψυχικό αντίτιμο στην τελική. Αυτό το δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης της δουλειάς του Φράνσις Λόρενς (σταθερά ο σκηνοθέτης του franchise) είναι που επιτρέπει σε τούτο το prequel να επιδεικνύει με σπάνιο θάρρος τη θέση που του αξίζει στα κινηματογραφικά πράγματα. Είμαι και πολύ περίεργος και αισιόδοξος για τη συνέχεια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το prequel των «Αγώνων Πείνας» μας προετοιμάζει για μια θεαματική μεταστροφή του χαρακτήρα του Κοριολέινους Σνόου, μ’ έναν παρόμοιο τρόπο που στο παρελθόν είχαμε παρακολουθήσει τη στροφή του Νταρθ Βέιντερ προς τη Δύναμη του Κακού! Το τρίτο από τα κεφάλαια της ταινίας διαθέτει μερικές αστοχίες ή βιαστικές «ανατροπές», αλλά αφήνει υποσχέσεις για ένα πιο ζουμερό σε περιεχόμενο και δράση sequel. Must see για εφηβικό και άνω κοινό, καθώς και για τους θεατές που (δικαίως) ακολούθησαν με αγάπη τα προηγούμενα τέσσερα φιλμ της σειράς. Υπάρχουν ιδέες που εξηγούν πολλά για τα μελλούμενα της ιστορίας, το περιβάλλον των «Αγώνων» εδώ είναι εντελώς διαφορετικό και βγάζει μια ανελέητη απανθρωπιά που σχολιάζει τολμηρά την (όποια) κοινωνία, η οποία υποκλίνεται ανθρωποφαγικά στο θέαμα. Διόλου μακριά από το σήμερα της διαρκώς αυξανόμενης… πείνας.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.