FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΣΟΡΤΑΡΙΣΜΑ (2015)

(THE BIG SHORT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άνταμ ΜακΚέι
  • ΚΑΣΤ: Κρίστιαν Μπέιλ, Στιβ Καρέλ, Ράιαν Γκόσλινγκ, Μπραντ Πιτ, Ρέιφ Σπολ, Χέιμις Λίνκλεϊτερ, Τζέρεμι Στρονγκ, Φιν Γουίτροκ, Τζον Μάγκαρο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Η ιστορία της «φούσκας» με τις υποθήκες κατοικιών στις ΗΠΑ που οδήγησε στο σκάνδαλο των τιτλοποιημένων ενυπόθηκων ομολόγων, μέχρι την κατάρρευση και τη χρεοκοπία της τράπεζας Lehman Brothers, τον Σεπτέμβριο του 2008.

Φαντάσου έναν φαινομενικά άσχετο τύπο, όπως ο σκηνοθέτης των κωμωδιών… καφρίλας «Anchorman» και «Talladega Nights», Άνταμ ΜακΚέι, να σου εξηγεί καλύτερα κι από… ονόματα ας μην πω και θιγούν οικογένειες, «δημιουργοί» και υποστηρικτές κριτικοί κινηματογράφου, όλο αυτό το ρεαλιστικότατο σκηνικό που περιγράφει η σύνοψη του «Μεγάλου Σορταρίσματος». Και να υπογράφει τη δεύτερη καλύτερη ταινία που μας έδωσε το σύγχρονο αμερικανικό σινεμά για την παγκόσμια οικονομική κρίση (με αφετηρία την Αμερική) μετά το αριστουργηματικό «Ραντεβού στον Αέρα» (2009) του Τζέισον Ράιτμαν! Διάβολε, πώς το έκανε;

Η σπουδαιότερη απάντηση εδώ είναι μια: με χιούμορ. Το χιούμορ έχει τη δύναμη να ξεγυμνώνει με σκληρότητα την όποια πραγματικότητα, έχει τη δύναμη να σε εξοργίζει και μαζί να σε θεραπεύει στο τέλος, να παίρνει κάτι το τρομακτικό ή το στενάχωρο και να σου αλλάζει τις όψεις του με μια άνεση που σου γαμάει την ψυχολογία και σε πνίγει από τα γέλια… εκεί που πονάς! Η ιστορία του «Μεγάλου Σορταρίσματος» είναι τόσο πικρή που οι απώλειές της, μονάχα στην Αμερική, μετρήθηκαν σε πέντε τρισεκατομμύρια δολάρια, με συνέπειες τόσο καταστροφικές και για τον υπόλοιπο πλανήτη, σε βαθμό να ακούς τον Μπραντ Πιτ να ομολογεί πως έτσι καταστράφηκε η οικονομία της Ισλανδίας και της Ελλάδας. Κι όμως, η ταινία στο παρουσιάζει με τρόπο διασκεδαστικό! Ποτέ διδακτικό, ούτε με τη γλώσσα στραμμένη προς το μέρος σου επιδεικτικά. Προσπαθεί να σου το κάνει λιανά, έτσι ώστε να κατανοήσεις την ασημαντότητα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα σε αυτό το πλαίσιο του παγκοσμιοποιημένου καταναλωτισμού και μιας καπιταλιστικής εξουσίας του παραλόγου η οποία «παίζει» με αριθμούς υπέρογκους, εκτός πραγματικότητας, εφικτού ή χειροπιαστού.

Η δομή του σεναρίου προέρχεται από το βιβλίο «The Big Short» του Μάικλ Λιούις, ενός πρώην market expert με πείρα εργασίας στη Wall Street των 80’s, ο οποίος ερεύνησε το θέμα της κατάρρευσης της κτηματομεσιτικής αγοράς σε βάθος. Πρωταγωνιστές του, οι άνθρωποι που κινητοποίησαν όλη αυτή την αγορά, έμπασαν μέσα από Morgan Stanley μέχρι και Deutsche Bank, «φούσκωσαν» τους λογαριασμούς σε ύψη… ανύπαρκτων δισεκατομμυρίων και έκαναν «παιχνίδι» για μερικά χρόνια, ώσπου το όλο κόλπο κατέρρευσε με εκκωφαντικό κρότο… εναντίον ολόκληρης της αμερικανικής οικονομίας (και όχι μόνο). Αν και, στο φινάλε, ο θεατής θα πάρει το πιο ουσιαστικό μήνυμα: αυτός που έχασε δεν ήταν το ίδιο το τραπεζικό σύστημα αλλά ο απλός πολίτης, ο μικροεπενδυτής, ο μετανάστης, ο συνάνθρωπός σου, εσύ. Οι φτωχοί!

Οι κανόνες τού «παιχνιδιού» σίγουρα είναι δύσκολοι για να τους παρακολουθήσει ο οποιοσδήποτε θεατής. Ο ΜακΚέι βρίσκει τη λύση και γι’ αυτό. Η ηθοποιός Μάργκο Ρόμπι (πίνοντας σαμπάνια και κάνοντας το ταπεινό της αφρόλουτρο εντός βιλάρας!), ο chef και τηλεπαρουσιαστής Άντονι Μπουρντέν, η τραγουδίστρια Σελίνα Γκόμεζ και ο συμπεριφορικός οικονομολόγος Δρ. Ρίτσαρντ Θέιλερ (στην πιο αστεία και αποκαλυπτική εκ των παραδειγμάτων σκηνή, σε ένα casino του Λας Βέγκας), αναλύουν με τον πλέον φαρσικό και κατανοητό τρόπο τις μεθοδεύσεις των χαρακτήρων – πρωταγωνιστών της όλης… τραγωδίας, δίνοντας έναν θαρραλέο comic relief τόνο στην απανθρωπιά καταστάσεων όντως αληθινών, οι οποίες άφησαν πίσω τους οκτώ εκατομμύρια άνεργους και έξι εκατομμύρια άστεγους ανθρώπους, ξανά, μονάχα στις ΗΠΑ!

Θα καταλάβεις στ’ αλήθεια πώς κινείται και πώς λειτουργεί ο – καπιταλιστικός – κόσμος βλέποντας «Το Μεγάλο Σορτάρισμα»; Ενδεχομένως… όχι! Αλλά θα ακούς «ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών» κι ύστερα θα γκουγκλάρεις τον τρόπο… παρασκευής μολότοφ. Χασκογελώντας οργισμένα. Μέχρι να σκάσει μια ακόμα μεγαλύτερη «φούσκα». Όχι μόνο στην Αμερική, φυσικά. Κι αν σε βρει πάνω από τα χαλάσματα και το επόμενο μεγάλο κακό, θα έχεις να το θυμάσαι και θα γελάς, ξανά. Ακούγεται αντικοινωνικό; Ουδείς από τους χαρακτήρες που θα δεις σε τούτο το φιλμ τιμωρήθηκε, μπήκε στη φυλακή ή έχασε… τη ζωή που έκανε. Για κανένα έγκλημα. Η αηδία αυτής της διαπίστωσης μπορεί να πυροδοτήσει κάτι μέσα σου. Κι ας είναι «αντικοινωνικό».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ούτε φτηνός και λαϊκός διδακτισμός, ούτε και στουντιακή «αναμασημένη» τροφή δήθεν κριτικής. Κυνισμός. Άγριος κυνισμός και χαιρέκακη ειρωνεία για το σύστημα που διασκεδάζει κυριολεκτικά πάνω σε ανθρώπινες ζωές παγκοσμίως. Αληθινό πολιτικό σινεμά, που αφηγείται τον σουρεαλισμό μιας «φανταστικής» οικονομίας με χιούμορ, τιμιότητα και έμπνευση. Χωρίς σκηνοθετικές φιγούρες. Ενίοτε αντι-κινηματογραφικό, αλλά καθηλωτικό γι’ αυτά που τολμά να σου πει, με ωραίο καστ και ερμηνείες αστέρων που θα σε μαγνητίσουν να το τολμήσεις και να μπεις στην αίθουσα. Απαιτεί adult, ώριμο και σκεπτόμενο κοινό. Δεν μπορεί να ιδωθεί ως μια κωμωδία. Μοιραία.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2021

Για 27η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 22 Σεπτεμβρίου έως και τις 3 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΜΠΛΕ ΒΑΛΤΟΣ

Κορεάτης που υιοθετήθηκε από αμερικανική οικογένεια και μεγάλωσε στα bayou της Λουιζιάνα, κινδυνεύει με απέλαση, ενώ η γυναίκα του περιμένει να γεννήσει το παιδί τους. Από δίπλα, ο πρώην σύζυγός της και αστυνομικός βάζει διαρκώς εμπόδια στη ζωή τους, διεκδικώντας τη μικρή κόρη που είχε αποκτήσει μαζί της προ ετών.

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΑΝΗΛΙΚΟΥ

Με τον επτάχρονο γιο τους να έχει δηλωθεί εξαφανισμένος από camping στα Χάιλαντς της Σκωτίας, ο Έντμοντ και η Τζόαν προσπαθούν να εξηγήσουν τα αίτια του συμβάντος μέσα (και) από το προσωπικό δράμα του χωρισμού τους, ενώ οι Αστυνομικές Αρχές υποψιάζονται πως το παιδί έχει πέσει θύμα απαγωγής.

ΕΝΑΣ ΘΡΙΑΜΒΟΣ

Ο Ετιέν, ένας θεατρικός ηθοποιός του οποίου η καριέρα έχει πάρει την κάτω βόλτα, αναλαμβάνει να καταρτίσει μια θεατρική ομάδα στις φυλακές, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να παραμείνει στα πράγματα. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, την αδιαφορία των φυλακισμένων, αλλά και τους τετριμμένους μύθους με ηθικά διδάγματα, ο Ετιέν θα έχει την ιδέα για κάτι φαινομενικά ακατόρθωτο: μια παράσταση εκτός φυλακής, με τους κρατούμενους να ερμηνεύουν το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ!

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΚΟΚΤΕΪΛ

Μία επαγγελματίας δολοφόνος θ’ αποφασίσει να πάρει εκδίκηση από την «εταιρεία» στην οποία «εργάζεται», όταν μια αποστολή της «στραβώνει», θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή ενός οκτάχρονου κοριτσιού.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι τύποι και επενδύουν σε σπίτια κι υποθήκες και βγάζουνε τρελά μύρια κι ύστερα «σκάει» η πίπα. Και λέει το έργο πως γι’ αυτό γαμήσανε και την Ελλάδα! Μάνα, που είχε κρύψει το μπαζούκα ο παππούς;