FreeCinema

Follow us

ΠΑΝ (2015)

(PAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζο Ράιτ
  • ΚΑΣΤ: Λίβαϊ Μίλερ, Χιου Τζάκμαν, Γκάρετ Χέντλαντ, Ρούνεϊ Μάρα, Αμάντα Σάιφριντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Στην ιστορία της προέλευσης του Πίτερ Παν, γνωρίζουμε τον Πίτερ ως τρόφιμο ορφανοτροφείου, που συλλαμβάνεται από τον πειρατή Μαυρογένη και στη συνέχεια ανακαλύπτει τις ιδιαίτερες δυνάμεις του και επαληθεύει μια παλιά προφητεία.

Από τις αρχές του 20ού αιώνα που ο Τζ. Μ. Μπάρι σύστησε πρώτα στο θέατρο και στη συνέχεια σε μυθιστόρημα ως χαρακτήρα τον Πίτερ Παν, το αγόρι που δεν μεγάλωνε έχει εμφανιστεί σε αμέτρητες θεατρικές, τηλεοπτικές και κινηματογραφικές εκδοχές. Από το animation του Γουόλτ Ντίσνεϊ μέχρι τον «Hook» (1991) του Στίβεν Σπίλμπεργκ και το μιούζικαλ «Finding Neverland» που παίζεται αυτή την εποχή στο Broadway, ο Πίτερ Παν εξακολουθεί να μαγεύει το κοινό γιατί το μεταφέρει σε έναν κόσμο παιδικότητας και φαντασίας. Μακάρι να έκανε το ίδιο και η ταινία του Τζο Ράιτ. Είχα πολλές προσδοκίες από τη μεταφορά του, αφού η μέχρι τώρα φιλμογραφία του, τόσο στη μεταφορά λογοτεχνικών έργων («Περηφάνεια και Προκατάληψη», «Εξιλέωση», «Άννα Καρένινα»), όσο και στην κινηματογράφηση σκοτεινών παραμυθιών («Hanna») άφησαν μόνο θετικές εντυπώσεις. Δυστυχώς, ο «Παν» έχει πολλά περισσότερα ελαττώματα και ελλείψεις από προτερήματα και αυτομάτως αυτοπεριορίζεται στο κοινό μικρότερων ηλικιών, στο οποίο ίσως να λειτουργεί καλύτερα, ειδικά στη μεταγλωττισμένη κόπια.

Τα προβλήματα αρχίζουν από τον ίδιο τον ήρωα. Υπήρχε λόγος να γίνει μια ιστορία «προέλευσης»; Τι προσθέτει στον μύθο; Όχι πολλά, τουλάχιστον απ’ ό,τι φαίνεται από το αποτέλεσμα. Ο Πίτερ μας συστήνεται ως ορφανό που έχει εγκαταλειφθεί σε ίδρυμα, που μοιάζει να ανήκει στα έργα του Ντίκενς, με άλλα ορφανά, λίγο αλητάκια, λίγο θύματα της παραδόπιστης καλόγριας διευθύντριας, η οποία έχει κλείσει συμφωνία με τον πειρατή Μαυρογένη να τον προμηθεύει με φτηνό εργατικό δυναμικό.

Κάποια βραδιά, ο Πίτερ, μαζί με άλλα αγόρια, θα απαχθεί από το ιπτάμενο πειρατικό του Μαυρογένη, το οποίο πετάει πάνω από το Λονδίνο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, για να φτάσει στη Χώρα του Ποτέ, τόπο μαρτυρίου για εκατοντάδες άλλα αγόρια. Εκεί ο Πίτερ θα γνωρίσει έναν ακόμη – ενήλικο – κρατούμενο, τον Τζέιμς Χουκ (κόπια τού Ιντιάνα Τζόουνς!), αλλά και τον ίδιο τον Μαυρογένη, που θα αναγνωρίσει στον Πίτερ τη νέμεσή του, το αγόρι στο οποίο αναφέρεται μια προφητεία. Από εκεί και πέρα αρχίζει μια ατέλειωτη καταδίωξη μέχρι την επικράτηση του καλού – αν αμφέβαλλε κανείς.

Και πες ότι έχει το όποιο ενδιαφέρον το να ειπωθεί μια τέτοια ιστορία, αν προσφέρει θέαμα και φαντασία. Αλλά δεν καταφέρνει κάτι τέτοιο. Το εικαστικό μέρος είναι παραφορτωμένο, το 3D αδύναμο, η ηχητική μπάντα θορυβώδης (τι έπιασε άραγε τον Ράιτ και άλλαξε τον εξαιρετικό μόνιμο συνεργάτη του Ντάριο Μαριανέλι με τον Τζον Πάουελ;), με αποκορύφωμα την εμφάνιση του Μαυρογένη υπό τον ήχο του «Smells Like Teen Spirit» των Nirvana και του «Blitzkreig Bop» των Ramones κατόπιν (!), τα οποία ακούγονται εντελώς άσχετα με όλο το υπόλοιπο περιβάλλον και δεν βρίσκουν καμία αντίστοιχη συνέχεια στην ταινία.

Ταιριάζουν μόνο με την α λα Adam Ant εμφάνιση του Χιου Τζάκμαν, που είναι και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας, μαζί με την ερμηνεία του μικρού συμπαθέστατου πρωταγωνιστή, Λίβαϊ Μίλερ. Δυο πρόσωπα από μόνα τους, όμως, δεν φτάνουν να κρατήσουν το ενδιαφέρον και ο Ράιτ είτε δεν προσπάθησε αρκετά, είτε τα βρήκε δύσκολα με το μέγεθος της παραγωγής, για να μπορέσει να αποδώσει στο επίπεδο της δημιουργικότητας στο οποίο μας έχει συνηθίσει / κακομάθει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στις ηλικίες μέχρι 12 – 13 ετών, η ιστορία γνωριμίας με τον διάσημο ήρωα ίσως είναι αρκετή, σε συνδυασμό με το φανταστικό περιβάλλον της ταινίας. Για όλους τους μεγαλύτερους, που σίγουρα έχουν εκτεθεί τουλάχιστον μια φορά στον μύθο, το αποτέλεσμα είναι πολύ λίγο και καθόλου συναρπαστικό.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.