FreeCinema

Follow us

ΠΑΝ (2015)

(PAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζο Ράιτ
  • ΚΑΣΤ: Λίβαϊ Μίλερ, Χιου Τζάκμαν, Γκάρετ Χέντλαντ, Ρούνεϊ Μάρα, Αμάντα Σάιφριντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Στην ιστορία της προέλευσης του Πίτερ Παν, γνωρίζουμε τον Πίτερ ως τρόφιμο ορφανοτροφείου, που συλλαμβάνεται από τον πειρατή Μαυρογένη και στη συνέχεια ανακαλύπτει τις ιδιαίτερες δυνάμεις του και επαληθεύει μια παλιά προφητεία.

Από τις αρχές του 20ού αιώνα που ο Τζ. Μ. Μπάρι σύστησε πρώτα στο θέατρο και στη συνέχεια σε μυθιστόρημα ως χαρακτήρα τον Πίτερ Παν, το αγόρι που δεν μεγάλωνε έχει εμφανιστεί σε αμέτρητες θεατρικές, τηλεοπτικές και κινηματογραφικές εκδοχές. Από το animation του Γουόλτ Ντίσνεϊ μέχρι τον «Hook» (1991) του Στίβεν Σπίλμπεργκ και το μιούζικαλ «Finding Neverland» που παίζεται αυτή την εποχή στο Broadway, ο Πίτερ Παν εξακολουθεί να μαγεύει το κοινό γιατί το μεταφέρει σε έναν κόσμο παιδικότητας και φαντασίας. Μακάρι να έκανε το ίδιο και η ταινία του Τζο Ράιτ. Είχα πολλές προσδοκίες από τη μεταφορά του, αφού η μέχρι τώρα φιλμογραφία του, τόσο στη μεταφορά λογοτεχνικών έργων («Περηφάνεια και Προκατάληψη», «Εξιλέωση», «Άννα Καρένινα»), όσο και στην κινηματογράφηση σκοτεινών παραμυθιών («Hanna») άφησαν μόνο θετικές εντυπώσεις. Δυστυχώς, ο «Παν» έχει πολλά περισσότερα ελαττώματα και ελλείψεις από προτερήματα και αυτομάτως αυτοπεριορίζεται στο κοινό μικρότερων ηλικιών, στο οποίο ίσως να λειτουργεί καλύτερα, ειδικά στη μεταγλωττισμένη κόπια.

Τα προβλήματα αρχίζουν από τον ίδιο τον ήρωα. Υπήρχε λόγος να γίνει μια ιστορία «προέλευσης»; Τι προσθέτει στον μύθο; Όχι πολλά, τουλάχιστον απ’ ό,τι φαίνεται από το αποτέλεσμα. Ο Πίτερ μας συστήνεται ως ορφανό που έχει εγκαταλειφθεί σε ίδρυμα, που μοιάζει να ανήκει στα έργα του Ντίκενς, με άλλα ορφανά, λίγο αλητάκια, λίγο θύματα της παραδόπιστης καλόγριας διευθύντριας, η οποία έχει κλείσει συμφωνία με τον πειρατή Μαυρογένη να τον προμηθεύει με φτηνό εργατικό δυναμικό.

Κάποια βραδιά, ο Πίτερ, μαζί με άλλα αγόρια, θα απαχθεί από το ιπτάμενο πειρατικό του Μαυρογένη, το οποίο πετάει πάνω από το Λονδίνο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, για να φτάσει στη Χώρα του Ποτέ, τόπο μαρτυρίου για εκατοντάδες άλλα αγόρια. Εκεί ο Πίτερ θα γνωρίσει έναν ακόμη – ενήλικο – κρατούμενο, τον Τζέιμς Χουκ (κόπια τού Ιντιάνα Τζόουνς!), αλλά και τον ίδιο τον Μαυρογένη, που θα αναγνωρίσει στον Πίτερ τη νέμεσή του, το αγόρι στο οποίο αναφέρεται μια προφητεία. Από εκεί και πέρα αρχίζει μια ατέλειωτη καταδίωξη μέχρι την επικράτηση του καλού – αν αμφέβαλλε κανείς.

Και πες ότι έχει το όποιο ενδιαφέρον το να ειπωθεί μια τέτοια ιστορία, αν προσφέρει θέαμα και φαντασία. Αλλά δεν καταφέρνει κάτι τέτοιο. Το εικαστικό μέρος είναι παραφορτωμένο, το 3D αδύναμο, η ηχητική μπάντα θορυβώδης (τι έπιασε άραγε τον Ράιτ και άλλαξε τον εξαιρετικό μόνιμο συνεργάτη του Ντάριο Μαριανέλι με τον Τζον Πάουελ;), με αποκορύφωμα την εμφάνιση του Μαυρογένη υπό τον ήχο του «Smells Like Teen Spirit» των Nirvana και του «Blitzkreig Bop» των Ramones κατόπιν (!), τα οποία ακούγονται εντελώς άσχετα με όλο το υπόλοιπο περιβάλλον και δεν βρίσκουν καμία αντίστοιχη συνέχεια στην ταινία.

Ταιριάζουν μόνο με την α λα Adam Ant εμφάνιση του Χιου Τζάκμαν, που είναι και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας, μαζί με την ερμηνεία του μικρού συμπαθέστατου πρωταγωνιστή, Λίβαϊ Μίλερ. Δυο πρόσωπα από μόνα τους, όμως, δεν φτάνουν να κρατήσουν το ενδιαφέρον και ο Ράιτ είτε δεν προσπάθησε αρκετά, είτε τα βρήκε δύσκολα με το μέγεθος της παραγωγής, για να μπορέσει να αποδώσει στο επίπεδο της δημιουργικότητας στο οποίο μας έχει συνηθίσει / κακομάθει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Στις ηλικίες μέχρι 12 – 13 ετών, η ιστορία γνωριμίας με τον διάσημο ήρωα ίσως είναι αρκετή, σε συνδυασμό με το φανταστικό περιβάλλον της ταινίας. Για όλους τους μεγαλύτερους, που σίγουρα έχουν εκτεθεί τουλάχιστον μια φορά στον μύθο, το αποτέλεσμα είναι πολύ λίγο και καθόλου συναρπαστικό.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.