FreeCinema

Follow us

ΕΡΩΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΠΟΥΝΙΑ (2014)

(LES COMBATTANTS)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομά Καγέ
  • ΚΑΣΤ: Κεβίν Αζαΐς, Αντέλ Eνέλ, Αντουάν Λοράν, Μπριζίτ Ρουάν, Γουιλιάμ Λεμπγκίλ, Νικολά Βαντσικί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, νεαρό αγόρι γνωρίζει νεαρή κοπέλα. Εκείνος ακόμα δεν ξέρει τι ακριβώς θέλει από τη ζωή του, εκείνη, όμως, είναι αποφασισμένη να… καταταγεί στον στρατό στο τέλος του καλοκαιριού. Φυσικά και οι δυο τους θα έρθουν πιο κοντά τις επόμενες ημέρες και θα βιώσουν κοινές καταστάσεις που θα αλλάξουν τη θεώρησή τους για τον κόσμο και για τους εαυτούς τους. Αυτή δεν είναι μια ακόμα παραδοσιακή ρομαντική ιστορία.

Όπως ακριβώς «Τα Κορίτσια» δεν ήταν μια κλασική ιστορία ενηλικίωσης, έτσι και ο «Έρωτας με την Πρώτη Μπουνιά», παρά τις απόπειρες που κάνει η χιουμοριστική αλλά τελικά παραπλανητική ως προς το ύφος τής ταινίας ελληνική απόδοση του τίτλου, δεν είναι μια τυπική αισθηματική ταινία, όπου ένα φαινομενικά αταίριαστο ζευγάρι απλά θα βρει τον δρόμο προς την ερωτική ολοκλήρωση στο τέλος του φιλμ. Αντιθέτως, ακόμα και αν η ταινία σταματάει σε κάποιους γνώριμους σταθμούς και ο προορισμός της δεν μπορεί να είναι ολοκληρωτικά απρόβλεπτος, το σκηνοθετικό ντεμπούτο τού Τομά Καγέ καταφέρνει να διατηρήσει την έκπληξη σε όλη του τη διαδρομή γιατί επενδύει στους χαρακτήρες του, αρνείται να τους γεμίσει με τα κλισέ τού εφηβικού δράματος και, το κυριότερο, κάνει απότομες στροφές στην πορεία που, τελικά, οδηγούν την αφήγηση σε απρόβλεπτες κατευθύνσεις.

Από τη μια πλευρά, βρίσκεται ο Αρνό του Κεβίν Αζαΐς, ο οποίος, εγκλωβισμένος σε μια οικογενειακή ξυλουργική επιχείρηση και λίγο μετά τον θάνατο του πατέρα του, δεν ξέρει τι ακριβώς θέλει να κάνει στη συνέχεια της ζωής του. Στην άλλη πλευρά του ring, βρίσκεται η Μαντλέν της Αντέλ Eνέλ, ατίθαση, νιχιλίστρια και αποφασισμένη να καταταγεί στον στρατό και να προετοιμάσει τον εαυτό της για τη σκληρότητα του ενήλικου κόσμου. Οι δυο τους γνωρίζονται έπειτα από μια μάχη σώμα με σώμα στην άμμο και παρά τις πρώτες άβολες στιγμές βρίσκουν ο ένας στο άλλον κάτι που δεν περιλαμβάνει ο δικός τους κόσμος, κάτι αρκετό για να τους κάνει να αρχίζουν να επανεξετάζουν τις δικές τους αρχές. Κοινότυπο; Όχι ακριβώς, γιατί η ταινία από την αρχή αρνείται να μεταλλάξει τους ήρωές της και να τους μεταμορφώσει ολοκληρωτικά ύστερα από αυτή την επαφή. Ουσιαστικά, το φιλμ αφορά την ίδια την αλληλεπίδραση και τη σύγκρουση των στάσεων ζωής, όμως το μέλλον παραμένει ανοιχτό, αβέβαιο, και σίγουρα όχι άσπρο ή μαύρο, ούτε ξεκάθαρα «αγορίστικο» ή «κοριτσίστικο».

Κι αν ο Αρνό είναι ένας ούτε λίγο ούτε πολύ κλασικός κινηματογραφικός έφηβος, η Μαντλέν δεν είναι ακόμα ένα δείγμα της «Manic Pixie Dream Girl» persona, όπως θα μπορούσε εύκολα να συμβεί σε μια αντίστοιχη αμερικανική ταινία. Έχει τη δική της agenda για την ζωή, τους δικούς της ηθικούς κώδικες και δεν έχει κανέναν στόχο να αφυπνίσει τον ανδρικό χαρακτήρα της ταινίας. Εξάλλου, η μισή ταινία αφορά τον τρόπο που επανεξετάζεται και η δική της κοσμοθεωρία, τόσο στις εβδομάδες του στρατιωτικού boot camp όσο και στις επόμενες μέρες όπου… (ας αποφύγουμε τα spoilers, αν και δεν είναι δύσκολο να το φανταστεί κανείς). Το γοητευτικό με το φιλμ είναι ότι αναγνωρίζει τις παγίδες τού είδους, τις αγκαλιάζει, τις επεξεργάζεται και, τελικά, τις προσπερνά δίνοντας τη δική του εκδοχή πάνω σε αυτές τις στερεοτυπικές εξελίξεις. Μερικές φορές δε, προσδίδει στερεοτυπικά ανδρικά χαρακτηριστικά στην ηρωίδα του και, αντιστρόφως, γυναικεία χαρακτηριστικά στον ήρωά του, παίζοντας με την ίδια την ιδέα των φύλων. Με αυτόν τον τρόπο, ο Καγέ δείχνει να ενδιαφέρεται πραγματικά για τους ήρωές του και, σταδιακά, καταφέρνει να τους μετατρέψει σε τρισδιάσταστους ανθρώπους, σύγχρονους και προβληματισμένους με το τώρα αλλά και, κατά κάποιον τρόπο, διαχρονικούς, αποκομμένους από αυστηρά τοπικά και χρονικά πλαίσια.

Σίγουρα δεν βλάπτει που η χημεία των Κεβίν Αζαΐς και Αντέλ Eνέλ λειτουργεί άψογα (σημειώστε την τελευταία, μαζί με την Αναΐς Ντεμουστιέ της «Καινούργιας Φιλενάδας», αποτελούν τις πιο υποσχόμενες νέες Γαλλίδες ηθοποιούς). Ούτε ότι ολόκληρη η παραγωγή είναι καλογυαλισμένη, με τις σωστές δόσεις ηλεκτρονικής μουσικής (οι Hit’n’Run κάνουν εξαιρετική δουλειά) να συνοδεύουν τις όμορφα καδραρισμένες εικόνες, χωρίς, όμως, να κινδυνεύουν να μετατρέψουν το τελικό αποτέλεσμα σε άψυχο πίνακα. Φυσικά και στη διαδρομή θα δεις το ζευγάρι (;) να έρχεται κοντά και να απομακρύνεται ξανά, να κάνει κύκλους και να πέφτει θύμα κακού συναισθηματικού… timing, όπως σε πολλές ρομαντικές κομεντί (αναμενόμενα, μερικά κλισέ δεν μπορούν να ξεπεραστούν εξολοκλήρου), όμως εδώ αυτός δεν είναι ο αυτοσκοπός. Χωρισμένη σε τρία διακριτά μέρη, η ταινία έχει τη δυνατότητα (και την εκμεταλλεύεται) να παίξει με άφθονες εναλλαγές ύφους (από ρομαντική κομεντί σε στρατιωτική ταινία και από ιστορία επιβίωσης σε… ταινία καταστροφής) και να κλείσει το μάτι σε όλες τις χιλιοειπωμένες ιστορίες του είδους. Στο τέλος, δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο Αρνό και η Μαντλέν έχουν πλέον αλλάξει. Το πόσο, όμως, και το πώς, είναι κάτι που θα πρέπει να το αναλογιστεί ο ίδιος ο θεατής. Και αυτό από μόνο του είναι η μεγαλύτερη επιτυχία της ταινίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην αφήσεις τον τίτλο να σε παραπλανήσει. Ο αυθεντικός γαλλικός τίτλος (που ελεύθερα μπορεί να αποδοθεί ως «Οι Μαχητές») είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματική ταυτότητα της ταινίας, η οποία, έτσι κι αλλιώς, περιέχει τόσα στοιχεία που δύσκολα μπορεί να τυποποιηθεί σε μία κατηγορία. Σίγουρα η ρομαντική κομεντί είναι μια βάση αλλά, ταυτόχρονα, αυτή είναι μόνο η αρχή. Αν θες να εξερευνήσεις τον τρόπο που ένα τέτοιο φιλμ είδους μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα, τότε αυτή είναι η ταινία σου. Ομοίως, αν αναζητάς σύγχρονες ιστορίες που αφηγούνται πολύπλοκες ιστορίες ατομικής ωρίμανσης ή/και ενηλικίωσης. Αν, επίσης, σου αρέσει ο ανεξάρτητος αμερικάνικος κινηματογράφος, εδώ θα βρεις στοιχεία τα οποία μπορεί να ομιλούν τη γαλλική αλλά βρίσκονται πολύ κοντά σε αυτό που έχεις μάθει να εκτιμάς.


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.