FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΕΡΩΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΪΣ (2021)

(LES AMOURS D’ANAÏS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέ
  • ΚΑΣΤ: Αναΐς Ντεμουστιέ, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Ντενί Πονταλιντές, Κριστόφ Μοντενέ, Ξαβιέ Γκελφί, Ανν Κανοβάς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Η Αναΐς, κοντά στα τριάντα της πλέον, ακόμα δεν ξέρει τι θέλει από τη ζωή της. Και μαζί… γαμάει και τους πάντες γύρω της!

Εάν η άνωθεν σύντομη περίληψη λειτουργεί ως déjà vu από κάτι που διαβάσατε πολύ πρόσφατα στο FREE CINEMA, δεν κάνετε λάθος! Το ίδιο έπαθα κι εγώ βλέποντας τους «Έρωτες της Αναΐς», καθώς σε μια στιγμή πίστεψα πως πρόκειται για γαλλικό remake του «Ο Χειρότερος Άνθρωπος στον Κόσμο»! Τι Παρίσι, τι Όσλο! Τι Αναΐς, τι Γιούλια! Όλα είναι διαφορετικά, μα… και τόσο ίδια. Τουτέστιν, έχουμε εκ νέου μια «φεστιβαλική» ευρωπαϊκή παραγωγή με αστικό πεδίο δράσης, οι ήρωες της οποίας έχουν φαινομενικά λυμένα τα προβλήματά τους, αλλά «βασανίζονται» από «κάτι» υπαρξιακές λεπτομέρειες που πασχίζουν να δικαιολογήσουν την ύπαρξη «άχρωμων» φιλμικών σεναρίων, δίπλα σε περιπτώσεις σπαρακτικών τραγωδιών, αδυσώπητης μίρλας κι αλύτρωτων κακουχιών. Ξανά μανά «copy / paste» της ταινίας του Γιόαχιμ Τρίερ και, πιστέψτε με, θα μπορούσα να συνεχίσω έτσι μέχρι τέλους. Ας μην μετατρέψω με τη σειρά μου, όμως, τούτη την κριτική σε κάτι σαν… «remake» του κειμένου του Ηλία Φραγκούλη.

Η Αναΐς καβαλάει το ποδήλατό της στους παριζιάνικους δρόμους και συνεχώς τρέχει, διότι συνεχώς βιάζεται. Συνεχώς, όμως, αργεί. Αργεί στα ραντεβού της, στη σχολή της, στα parties, στις οικογενειακές συγκεντρώσεις, στην πληρωμή του ενοικίου της, ακόμα και στην… περίοδό της. Αν για το τελευταίο η λύση (παραδόξως και κατά πως φαίνεται) είναι πανεύκολη, ωσάν μια ελαφριά στροφή του ποδηλατικού τιμονιού δια την αποφυγή λακούβας, όλα τα άλλα χρήζουν βαθιάς μελέτης και κουβέντας. Το κουβεντολόι, άλλωστε (ή καλύτερα ο μονόλογος), είναι το αχτύπητο σημείο της Αναΐς, αφού κυριολεκτικά δεν βάζει γλώσσα μέσα της (για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, η Γουινόνα Ράιντερ του «Πρόσκληση σε Γάμο» μοιάζει μπροστά της… μουγκή!). Μέσα στη βιασύνη της, η Αναΐς δεν έχει βρει το χρόνο να πει στον γκόμενό της πως έχει μείνει έγκυος επειδή άργησε (τι άλλο;) να πάρει τα αντισυλληπτικά της. Στην γενικότερη αργοπορία της, μονάχα στην ψεκάστε-σκουπίστε-τελειώσατε επίσκεψή της στην κλινική καταφέρνει να πάει στην ώρα της. Βολικό, αν μη τι άλλο.

Κατά έναν παράξενο τρόπο, εν τούτοις, άπαντες (από τη σπιτονοικοκυρά της μέχρι τον καθηγητή της) βλέπουν με συγκατάβαση την αργοπορημένη προσέγγισή της στη ζωή, καθώς μάλλον αντιλαμβάνονται την Αναΐς ως αναγκαίο κακό. Η γνωριμία της με μεγαλύτερό της άνδρα, στον οποίο φορτώνεται επειδή αποφάσισε να επινοικιάσει το διαμέρισμά της, την οδηγεί σε σύναψη σεξουαλικών σχέσεων μαζί του. Αυτός ως (επί της ουσίας) παντρεμένος δείχνει αναποφάσιστος, όμως, η Αναΐς από τη μεριά της καθόλου. Όταν το βλέμμα της πέφτει στη σύζυγό του, μια διάσημη συγγραφέα που εμφανώς βρίσκεται σε κρίση μέσης ηλικίας σε όλους τους τομείς της ζωής της, αναστατώνεται. Η κοινή τους συνύπαρξη σε παραθαλάσσια έπαυλη ένεκα λογοτεχνικού συμποσίου, θα αποδειχθεί λίαν αποκαλυπτική. Για όλους.

Διαθέτοντας μια αύρα «σεξοκωμωδίας», η «Αναΐς» προτάσσει ελαφρότητα με σκοπό να τη σκαπουλάρει από την «υπαρξιακή» διάσταση των θεμάτων της. Όλα αυτά, όμως, πηγαίνουν περίπατο άπαξ της λεσβιακής, α λα «Αντέλ» (2013) στροφής στην οποία κατευθύνει το σενάριό της η πρωτοεμφανιζόμενη Μπουρζουά-Τακέ. Πρόκειται περί ουρανοκατέβατης εξέλιξης, αφού καμία εκ των δύο εμπλεκομένων δεν έχει δείξει τέτοια τάση σε κάποια προηγούμενη στιγμή του φιλμ. Δεν μπορώ μετά βεβαιότητας να πω κατά πόσο τούτο αποτελεί μέρος κάποιας νεο-φεμινιστικής προσέγγισης τύπου «οι άνδρες είναι για τον πούτσο, γίνε λεσβία να βρεις την υγειά σου», αλλά κάπως έτσι εισπράττεται εδώ. Ο δύσμοιρος Ραούλ έχει το θράσος να θέλει να κουβεντιάσει το θέμα της εγκυμοσύνης (η λαλίστατη Αναΐς εκεί δεν λέει πολλά, αλλά περνά κατευθείαν στα έργα), ο δε Ντανιέλ ταλαντεύεται (ανά δωδεκαετία!) ανάμεσα στην (προβληματική) συμβίωση με την Εμιλί και την όποια συνοδευτικά παράνομη σχέση. Αν, τώρα, η εξήγηση της εξέλιξης τούτης έγκειται στη σοβαρή ασθένεια της μητέρας της Αναΐς, κάτι που την φέρνει σε σημείο να βλέπει τα πάντα «αλλιώς», πάλι δεν μπορώ να το πω με σιγουριά.

Το βέβαιο είναι πως η υγεία της μαμάς στέκει ως άψογη δικαιολογία για την παντοτινή αργοπορία της, καθώς και για την ανώριμη συμπεριφορά της. Όπως απολύτως βέβαιο είναι το γεγονός ότι μιλάμε για άκρως ναρκισσιστικό άτομο, το οποίο αδιαφορεί για τις επιπτώσεις που η εγωκεντρική του συμπεριφορά έχει στους γύρω της. Ο αντίκτυπος των πράξεών της είναι έννοια ανύπαρκτη γι’ αυτήν, όπως για κάθε εγωίσταρο του κόσμου τούτου. Είναι, άραγε, η Αναΐς ο αληθινός «Χειρότερος Άνθρωπος στον Κόσμο»; Η αλήθεια είναι πως βρίσκεται πολύ κοντά, τόσο σε επαγγελματικό επίπεδο (κακόμοιρε καθηγητή, τι σου έμελλε να πάθεις…), όσο και σε προσωπικό (αν την έχεις νοικάρισσα, την πνίγεις με χαρακτηριστική άνεση). Είναι, όμως, γελαστούλα, γλυκούλα και διαθέτει μια αφέλεια που σε ξεγελά. Μέχρι να την πάρεις πρέφα και να την αρχίσεις στα άγρια καντήλια. Μην περιμένετε, φυσικά, τέτοια εξέλιξη εδώ. Η «Αναΐς» αποδεικνύεται θελκτική μόνο στους «Έρωτες» και όχι στα μπινελίκια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα μπορούσε, ίσως, να διασωθεί η «Αναΐς», εάν παρέμενε στο σεναριακά πλαίσιο της… ανάφτρας γυναίκας που κάνει ό,τι της γουστάρει, όποτε της γουστάρει. Η λεσβιακή της στροφή (που στην τελική περιέχει όλο το ζουμί), όμως, την καταβαραθρώνει. Οι πιο συντηρητικοί θεατές, θα βρεθούν προ δυσάρεστης γι’ αυτούς έκπληξης με την αντίστοιχη ερωτική σκηνή, η οποία έρχεται εκεί που ουδείς το φαντάζεται. Τα intellectuels χάχανα της αρχής, το φρέσκο μουτράκι της Αναΐς Ντεμουστιέ και μια ιδέα από nouvelle vague, ίσως να μοιάσουν αρκετά στοιχεία για κάποιους από τους πιστούς της tricolore κινηματογραφίας. Πρόκειται, άλλωστε, για καθαρόαιμο δείγμα της και όχι για… αμερικανικού τύπου κακέκτυπο.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.