FreeCinema

Follow us

ΞΑΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ (2016)

(DEMOLITION)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Μαρκ Βαλέ
  • ΚΑΣΤ: Τζέικ Τζίλενχολ, Ναόμι Γουάτς, Κρις Κούπερ, Τζούντα Λούις, Χέδερ Λιντ, Σι Τζέι Γουίλσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Όταν η γυναίκα του σκοτώνεται σε τροχαίο, ο νεαρός επιτυχημένος τραπεζίτης Ντέιβις αρχίζει να παίρνει μια παράξενη καθοδική πορεία προς την αυτοκαταστροφή. Η γνωριμία του με την εύθραυστη Κάρεν και τον έφηβο γιο της θα βοηθήσει στην επαναδόμηση της ζωής του.

Αμέσως μετά τα οσκαρικά «Dallas Buyers Club» και «Wild», ο Καναδός σκηνοθέτης Ζαν-Μαρκ Βαλέ επιστρέφει στο είδος που κατέχει καλύτερα, το δράμα χαρακτήρων, εδώ με μια ιστορία ανομολόγητης κατάθλιψης και καταπιεσμένου θρήνου για την απώλεια, τόσο τη φυσική όσο και τη συναισθηματική (που, στην προκειμένη περίπτωση, προηγήθηκε του θανάτου), ενός αγαπημένου προσώπου.

Ο Ντέιβις βρίσκεται συνοδηγός στο αυτοκίνητο που οδηγεί η γυναίκα του και αναλώνουν τον χρόνο τους σε μια τετριμμένη συζήτηση, όταν ένα άλλο αυτοκίνητο τους χτυπά. Ο Ντέιβις επιβιώνει αλώβητος, η γυναίκα του όχι. Στο άκουσμα των τραγικών νέων, ο νεαρός άνδρας παραμένει παράξενα ψύχραιμος και φαινομενικά ατάραχος, κι όταν το αυτόματο μηχάνημα του νοσοκομείου που βγάζει snack κολλάει, η πρώτη σκέψη του είναι να γράψει μια επιστολή διαμαρτυρίας. Η επιστολή γράφεται και μαζί με τη διαμαρτυρία βγαίνουν και κρυφές, προσωπικές εξομολογήσεις για τον γάμο τους, την κοινή τους ζωή, την ιστορία τους. Το ένα γράμμα ακολουθεί το άλλο και παραλήπτης τους γίνεται η Κάρεν, εκπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρείας των μηχανημάτων, μια single μητέρα ενός ατίθασου έφηβου γιου, που συγκινείται από την ιστορία τού Ντέιβις αλλά και ανησυχεί – εύλογα – για την ψυχική του υγεία. Η συνεχής αλληλογραφία τους θα τους ενώσει συναισθηματικά (και μόνο πλατωνικά), ενώ ο Ντέιβις αναπτύσσει μια πατρική / αδελφική σχέση με τον έφηβο Κρις, την ίδια στιγμή που η επαγγελματική και προσωπική του σχέση με τον πεθερό (και αφεντικό) του, Φιλ, ταράζεται, ίσως και ανεπανόρθωτα. Η συμπεριφορά του γίνεται ολοένα και πιο αλλοπρόσαλλη, κυριολεκτικά αποδομώντας τη ζωή του, ενώ προσπαθεί να βρει απαντήσεις, λύτρωση ή / και συγχώρεση, αλλά κυρίως τον χαμένο του εαυτό.

Όπως και με τον ΜακΚόναχεϊ στο «Dallas Buyers Club» και τη Γουίδερσπουν στο «Wild», το μεγάλο ευτύχημα του Βαλέ είναι ο κεντρικός πρωταγωνιστής των ταινιών του – και στο πρόσωπο του Τζίλενχολ βρίσκει τον ιδανικό ηθοποιό να εναποθέσει ένα δυνατό, κάπως εκκεντρικό και πολυδιάστατο ψυχολογικό δράμα, με ιδανικά ψήγματα στεγνού και κατά καιρούς σαρκαστικού, χιούμορ. Ο Ντέιβις του Τζίλενχολ κυκλοφορεί με μια «ανεπίτρεπτη» απάθεια και μια θρασύτατη αυτοκαταστροφική τάση, συμπεριφορές που όμως δεν κρύβουν το συναισθηματικό τραύμα και μόνο παρατείνουν την ένταση για το πότε θα γίνει το μεγάλο «μπαμ». Η δίψα του ήρωα για κυριολεκτική «κατεδάφιση» (ο αγγλικός τίτλος τα λέει όλα σε μια λέξη) τον σπρώχνει σε παράτολμες κινήσεις: αποσυναρμολογεί ελαττωματικές πόρτες και υπολογιστές στο γραφείο του, βοηθά εθελοντικά στην κατεδάφιση παλιών σπιτιών και καταλήγει να διαλύει μέρος του δικού του, μοντέρνου και πανάκριβου σπιτιού. Η παράξενη σχέση που δημιουργεί με την Κάρεν και τον Κρις, όμως, αποδεικνύεται η «πατερίτσα» που χρειάζεται ώστε να βάλει πίσω και σε σωστή σειρά τα κομμάτια της δικής του ζωής, που αποδόμησε τόσο ξαφνικά και απότομα με τον χαμό τής – τελικά – αποξενωμένης συζύγου του.

Ο Τζίλενχολ διαπρέπει για άλλη μια φορά σε έναν πολυεπίπεδο δραματικό ρόλο, με το προσωπείο του κυνισμού και της απάθειας να ραγίζει στιγμιαία και να διαφαίνεται ο πόνος, η θλίψη, η ενοχή, ενώ κατά καιρούς ένα μανιακό χαμόγελο και κάποιες σπασμωδικές κινήσεις τον κάνουν να φαίνεται στα όρια της παράνοιας. Οι σπουδαίοι ηθοποιοί που τον πλαισιώνουν, με επικεφαλής τη Ναόμι Γουάτς ως ευαίσθητη Κάρεν και τον πάντα αξιοσέβαστο Κρις Κούπερ ως δυναμικό αλλά, εντέλει, χαροκαμένο πεθερό του, Φιλ, κάνουν εξαιρετική δουλειά, αν και στην ουσία μένουν απογοητευτικά ανεκμετάλλευτοι. Ο αληθινός, ωστόσο, συμπρωταγωνιστής τού Τζίλενχολ είναι ο νεαρός Τζούντα Λούις, σε μια ατρόμητη (για την ηλικία του) ερμηνεία ως πανέξυπνος, ατίθασος αλλά μπερδεμένος Κρις, που βρίσκει δύναμη έκφρασης και χαρακτήρα μέσα από τη φαινομενικά θεότρελη παρέα που κάνει με τον Ντέιβις.

Οι ευαίσθητες ψυχολογικές ισορροπίες όλων των κεντρικών ηρώων (ακόμα και της νεκρής συζύγου) είναι ο βασικός πυρήνας αυτής της άκρως ενδιαφέρουσας δουλειάς, και το κινηματογραφικό ταξίδι στον ψυχισμό ενός ανθρώπου που καταλήγει στην πλήρη αποδόμηση ως μοναδική λύση ενάντια στην πλήρη αυτοκαταστροφή γίνεται με ωριμότητα και μ’ ένα είδος αφηγηματικής εκκεντρικότητας, που κάνει την ταινία να ξεχωρίζει από άπειρες άλλες του ιδίου genre. Κάποιες σεναριακές υπερβολές και τα απαραίτητα δραματικά κλισέ μοιάζουν αναπόφευκτα (αν και θα μπορούσαν στην πράξη να έχουν αποφευχθεί, δεδομένης της αφηγηματικής πρωτοτυπίας της ταινίας). Αλλά ας μη γινόμαστε υπερβολικά αυστηροί: πρόκειται για ένα αξιοπρεπέστατο δράμα χαρακτήρων με εξαιρετικό καστ και ερμηνείες, με στιγμές βαθιάς συγκίνησης, όπως και πανέξυπνου, «λυτρωτικού» χιούμορ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ίσως το παράξενο ύφος και κάποιες σεναριακές εκκεντρικότητες να ξενίσουν ελαφρώς ορισμένους, κατά τα άλλα είναι μια ταινία που θα ικανοποιήσει και το περιστασιακό αλλά και το πιο απαιτητικό κινηματογραφόφιλο κοινό. Αν είστε fans του Τζέικ Τζίλενχολ, δε, μην τη χάσετε, καθώς εδώ βρίσκεται σε μεγάλη ερμηνευτική φόρμα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.