FreeCinema

Follow us

ASTEROID CITY (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Άντερσον
  • ΚΑΣΤ: Τζέισον Σουόρτσμαν, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Τομ Χανκς, Τζέφρι Ράιτ, Τίλντα Σουίντον, Μπράιαν Κράνστον, Έντουαρντ Νόρτον, Έιντριαν Μπρόντι, Λιβ Σράιμπερ, Χόουπ Ντέιβις, Στίβεν Παρκ, Ρούπερτ Φρεντ, Μάγια Χοκ, Στιβ Καρέλ, Ματ Ντίλον, Χονγκ Τσάου, Γουίλεμ Νταφόου, Μάργκο Ρόμπι, Τόνι Ρεβολόρι, Τζέικ Ράιαν, Τζεφ Γκόλντμπλαμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Από την αναγγελία μιας μαυρόασπρα televised παραγωγής του «Asteroid City», στα παρασκήνια της συγγραφικής δημιουργίας τούτου του (fictional) θεατρικού έργου και της προετοιμασίας του ανεβάσματός του, έως και μία widescreen και με «πατημένα» χρώματα οπτικοποίησή του, πόσο… θεαματικά μπορούν να διαταραχθούν οι θεωρίες του θεατή γύρω από τα σύνορα του ρεαλιστικού ή μη;

«Πώς ήταν;», ρωτάνε. Και τους δείχνει μια φωτογραφία της.

Κάποτε υπήρχε ο σκηνοθέτης Γουές Άντερσον. Τον ξεχώρισα από την πρώτη στιγμή, όταν έπεσε στα χέρια μου ένα screener του «Bottle Rocket» (1996), πριν καν βγει σε βιντεοκασέτα στην Ελλάδα (καθώς δεν έτυχε ποτέ κινηματογραφικής διανομής). Όταν είδα για πρώτη φορά το «Rushmore» (1998), σε μία εντελώς private προβολή για μένα (τι δώρο απρόσμενο κι αξέχαστο αυτό!), ήταν σαν να μου άλλαζαν την κοσμοθεωρία για το νόημα της ζωής. Ο Γουές Άντερσον έγινε ένα από αυτά τα πράγματα που βρίσκεις στη ζωή και τα αγαπάς, λες και προορίζονταν για σένα. Όχι με έναν «ελιτίστικο» τρόπο, μα εντελώς εσωτερικά. Στο πέρασμα του χρόνου, κοινώνησα το σινεμά του, την εξέλιξή του, ότι «μαγικό» είχε να μου προσφέρει από τη μεγάλη οθόνη. Από την πιο πρόσφατη «Γαλλική Αποστολή» του (2021), βγήκα από την αίθουσα με δάκρυα. Ο Γουές Άντερσον είχε μετεξελιχθεί σε καλλιτέχνη. Με τον οποίο μπορείς να έρθεις σε επαφή μόνο εάν τον νιώθεις. Δεν υπάρχουν πια ημίμετρα σε σχέση με το φιλμικό του σύμπαν. Γιατί, πλέον, είναι σύμπαν. Ή μπορείς να «κατοικίσεις» σ’ αυτό ή όχι.

Διχοτομώντας κάθε έννοια σχέσης ενός έργου με τον τελικό αποδέκτη του, το κοινό, από το στάδιο της συγγραφικής δημιουργίας και τα παρασκήνια ενός staged στησίματός του, μέχρι μία φιλμική «φαντασίωση» του κόσμου του, το «Asteroid City» μοιάζει (με ένα ελαφρώς ακραίο σκεπτικό) να είναι το… «Dogville» (2003) του Άντερσον! Ένα άναρχα εγκεφαλικό και ειρωνικό απέναντι στο θέατρο… της ζωής παιχνίδι, εντελώς υποκειμενικά συναισθηματικό και ίσως πιο θελκτικό από ποτέ στο ανθρώπινο βλέμμα, με εικόνες που «αντιγράφουν» το ρεαλιστικό με σκοπό να σε κάνουν να το αποστρέφεσαι. Είπαμε, ο Άντερσον άλλαξε level. Διατηρεί την οπτική του κομψότητα, την απογειώνει αδιάκοπα, όμως, ταυτόχρονα, καθώς η Τέχνη του εγκαταλείπει τα «εγκόσμια», αποδομεί όλο και πιο έντονα τους κανόνες της αφήγησης, βάζοντας τους ήρωές του να κινούνται σ’ ένα «ακατάστατα» υπερ-μελετημένο σκηνικό δράσης, όπου το σενάριο δεν τους οδηγεί απαραίτητα σε ένα μονοπάτι, αλλά σε layers συνειδητοποίησης της ύπαρξής τους, για να καταλήξουν… στιγμές ασημαντότητας, κουκίδες μέσα σε μια «σφαίρα» του σύμπαντος που δεν ορίζεται από τη θέλησή τους.

Και πάλι σκέφτομαι τον Λαρς φον Τρίερ και την εισαγωγή της διαδικασίας ενός υπνωτιστικού countdown, μέχρι να «μπει» ο θεατής στον κόσμο της «Europa» (1991). Ο Άντερσον λειτουργεί αντίστροφα, «ναρκώνοντας» το κοινό με το εικαστικό τοπίο ενός κόσμου που θυμίζει παλιακές εικόνες από View Master, για να (σε) φτάσει στο τέλος του «ταξιδιού» του, σ’ ένα mantra πολλαπλών ερμηνειών, για το τι παρακολουθούσες και που βρίσκεσαι (δίχως όρια διάστασης): «You can’t wake up, if you don’t fall asleep»! Θέλεις να ξυπνήσεις; Τι γίνεται, όμως, εάν δεν κοιμόσουν ποτέ;

Όπως συνήθως, στην καρδιά του γουεσαντερσονικού σύμπαντος, υπάρχει η τραγωδία της απώλειας. Ο θάνατος της μητέρας (στάχτη μοιρασμένη σε ταπεράκια, πια) του ανήλικου Γούντροου «Brainiac» Στίνμπεκ και των τριών αδελφών του, συναντά το ρομαντικό αδιέξοδο (ή την πρόταση της μεγάλης φυγής) του πατέρα Όγκι, ο οποίος φλερτάρει από… αντικριστά «frames» την ηθοποιό Μιτζ Κάμπελ (με το άκουσμα του ονόματός της να προκαλεί ομαδικά αναφωνήματα από τον ανδρικό πληθυσμό), μια γυναίκα που δεν έχει καμία επαφή με την αστρονομία, μα την έλκει το… stardom! Μπορεί η ιστορία του Άντερσον αυτή τη φορά να έχει για προορισμό εκείνη την (αρκετά συμβολικά) ανολοκλήρωτη γέφυρα του «highway to nowhere» ή ν’ ανοίγεται μπροστά της ένας αχανής δρόμος πιθανοτήτων, για μια ζωή που συνεχίζεται αφημένη στην τύχη της. Και τα δύο κουβαλάνε τη δική τους θλίψη. Σε πλαίσιο ρεαλισμού. Που καλύτερα είναι ν’ αποβάλλει ο θεατής από το μυαλό του, για όσο διαρκεί το φιλμ. Ας περιμένει (αν όχι να ελπίζει), λοιπόν, να κατεβεί στη Γη ένας εξωγήινος, που αντί για αστεροειδείς ίσως προτιμά να κλέβει τον λογισμό του ανθρώπου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παρακολούθησα το «Asteroid City» δύο φορές στην ίδια μέρα. Και το σκέφτομαι σαν έναν «τόπο» στον οποίο θέλω να επιστρέψω ξανά, σύντομα. Υπάρχουν κι άλλοι σαν εμένα εκεί έξω. Φυσικά, θα υπάρξουν κι εκείνοι που δεν θ’ αντέξουν να το δουν μέχρι τέλους! Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος εδώ. Είναι Γουές Άντερσον. Είναι μοναδική αξία στο σινεμά. Ήταν, είναι και θα εξακολουθεί να είναι. Όλο και περισσότερο «αλλού» δημιουργικά, πια. Μην τα ρωτάτε! Λογικά, γνωρίζετε ήδη που ανήκετε.


MORE REVIEWS

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 2

Ανήμπορος ν’ αποδεχτεί την ήττα του, ο ντετέκτιβ Νικ Ο’Μπράιεν υποπτεύεται πως πίσω από σχέδιο ληστείας διαμαντιών στην Αμβέρσα κρύβεται ο Ντόνι Γουίλσον και φεύγει για την Ευρώπη προκειμένου να τον σταματήσει. Τα ίχνη των πολύτιμων λίθων θα τον οδηγήσουν στη Νίκαια της Γαλλίας κι αυτή τη φορά ο Μπιγκ Νικ δείχνει διατεθειμένος να παίξει διπλό παιχνίδι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του.

ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΝΟΣ

Μετά τον θάνατο της αγαπημένης τους γιαγιάς, δυο ξαδέλφια αποφασίζουν να τιμήσουν τη μνήμη της πραγματοποιώντας μια… Holocaust tour στην Πολωνία, με σκοπό να καταλήξουν στην πόλη στην οποία είχε γεννηθεί.

QUEER

Φυγαδευμένος για προσωπικούς (;) λόγους στο Μεξικό των ’50s, ο Αμερικανός Γουίλιαμ Λι γίνεται καθημερινά λιώμα απ’ το μεθύσι και την καύλα, παλεύοντας με τη μοναξιά και τον χρόνο που τρέχει και χάνεται.

Ο ΠΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ

Όταν ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την αγαπημένη του θεία Λούσι, αναφέροντας πως της λείπει πολύ, φεύγει για Περού μαζί με την οικογένεια των Μπράουν ώστε να την επισκεφθούν. Φτάνοντας εκεί, όμως, πληροφορείται πως η καλή του θεία έχει εξαφανιστεί κάπου στη ζούγκλα του Αμαζονίου, δίχως να έχει δώσει σημεία ζωής…

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.