FreeCinema

Follow us

ASTEROID CITY (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Άντερσον
  • ΚΑΣΤ: Τζέισον Σουόρτσμαν, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Τομ Χανκς, Τζέφρι Ράιτ, Τίλντα Σουίντον, Μπράιαν Κράνστον, Έντουαρντ Νόρτον, Έιντριαν Μπρόντι, Λιβ Σράιμπερ, Χόουπ Ντέιβις, Στίβεν Παρκ, Ρούπερτ Φρεντ, Μάγια Χοκ, Στιβ Καρέλ, Ματ Ντίλον, Χονγκ Τσάου, Γουίλεμ Νταφόου, Μάργκο Ρόμπι, Τόνι Ρεβολόρι, Τζέικ Ράιαν, Τζεφ Γκόλντμπλαμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Από την αναγγελία μιας μαυρόασπρα televised παραγωγής του «Asteroid City», στα παρασκήνια της συγγραφικής δημιουργίας τούτου του (fictional) θεατρικού έργου και της προετοιμασίας του ανεβάσματός του, έως και μία widescreen και με «πατημένα» χρώματα οπτικοποίησή του, πόσο… θεαματικά μπορούν να διαταραχθούν οι θεωρίες του θεατή γύρω από τα σύνορα του ρεαλιστικού ή μη;

«Πώς ήταν;», ρωτάνε. Και τους δείχνει μια φωτογραφία της.

Κάποτε υπήρχε ο σκηνοθέτης Γουές Άντερσον. Τον ξεχώρισα από την πρώτη στιγμή, όταν έπεσε στα χέρια μου ένα screener του «Bottle Rocket» (1996), πριν καν βγει σε βιντεοκασέτα στην Ελλάδα (καθώς δεν έτυχε ποτέ κινηματογραφικής διανομής). Όταν είδα για πρώτη φορά το «Rushmore» (1998), σε μία εντελώς private προβολή για μένα (τι δώρο απρόσμενο κι αξέχαστο αυτό!), ήταν σαν να μου άλλαζαν την κοσμοθεωρία για το νόημα της ζωής. Ο Γουές Άντερσον έγινε ένα από αυτά τα πράγματα που βρίσκεις στη ζωή και τα αγαπάς, λες και προορίζονταν για σένα. Όχι με έναν «ελιτίστικο» τρόπο, μα εντελώς εσωτερικά. Στο πέρασμα του χρόνου, κοινώνησα το σινεμά του, την εξέλιξή του, ότι «μαγικό» είχε να μου προσφέρει από τη μεγάλη οθόνη. Από την πιο πρόσφατη «Γαλλική Αποστολή» του (2021), βγήκα από την αίθουσα με δάκρυα. Ο Γουές Άντερσον είχε μετεξελιχθεί σε καλλιτέχνη. Με τον οποίο μπορείς να έρθεις σε επαφή μόνο εάν τον νιώθεις. Δεν υπάρχουν πια ημίμετρα σε σχέση με το φιλμικό του σύμπαν. Γιατί, πλέον, είναι σύμπαν. Ή μπορείς να «κατοικίσεις» σ’ αυτό ή όχι.

Διχοτομώντας κάθε έννοια σχέσης ενός έργου με τον τελικό αποδέκτη του, το κοινό, από το στάδιο της συγγραφικής δημιουργίας και τα παρασκήνια ενός staged στησίματός του, μέχρι μία φιλμική «φαντασίωση» του κόσμου του, το «Asteroid City» μοιάζει (με ένα ελαφρώς ακραίο σκεπτικό) να είναι το… «Dogville» (2003) του Άντερσον! Ένα άναρχα εγκεφαλικό και ειρωνικό απέναντι στο θέατρο… της ζωής παιχνίδι, εντελώς υποκειμενικά συναισθηματικό και ίσως πιο θελκτικό από ποτέ στο ανθρώπινο βλέμμα, με εικόνες που «αντιγράφουν» το ρεαλιστικό με σκοπό να σε κάνουν να το αποστρέφεσαι. Είπαμε, ο Άντερσον άλλαξε level. Διατηρεί την οπτική του κομψότητα, την απογειώνει αδιάκοπα, όμως, ταυτόχρονα, καθώς η Τέχνη του εγκαταλείπει τα «εγκόσμια», αποδομεί όλο και πιο έντονα τους κανόνες της αφήγησης, βάζοντας τους ήρωές του να κινούνται σ’ ένα «ακατάστατα» υπερ-μελετημένο σκηνικό δράσης, όπου το σενάριο δεν τους οδηγεί απαραίτητα σε ένα μονοπάτι, αλλά σε layers συνειδητοποίησης της ύπαρξής τους, για να καταλήξουν… στιγμές ασημαντότητας, κουκίδες μέσα σε μια «σφαίρα» του σύμπαντος που δεν ορίζεται από τη θέλησή τους.

Και πάλι σκέφτομαι τον Λαρς φον Τρίερ και την εισαγωγή της διαδικασίας ενός υπνωτιστικού countdown, μέχρι να «μπει» ο θεατής στον κόσμο της «Europa» (1991). Ο Άντερσον λειτουργεί αντίστροφα, «ναρκώνοντας» το κοινό με το εικαστικό τοπίο ενός κόσμου που θυμίζει παλιακές εικόνες από View Master, για να (σε) φτάσει στο τέλος του «ταξιδιού» του, σ’ ένα mantra πολλαπλών ερμηνειών, για το τι παρακολουθούσες και που βρίσκεσαι (δίχως όρια διάστασης): «You can’t wake up, if you don’t fall asleep»! Θέλεις να ξυπνήσεις; Τι γίνεται, όμως, εάν δεν κοιμόσουν ποτέ;

Όπως συνήθως, στην καρδιά του γουεσαντερσονικού σύμπαντος, υπάρχει η τραγωδία της απώλειας. Ο θάνατος της μητέρας (στάχτη μοιρασμένη σε ταπεράκια, πια) του ανήλικου Γούντροου «Brainiac» Στίνμπεκ και των τριών αδελφών του, συναντά το ρομαντικό αδιέξοδο (ή την πρόταση της μεγάλης φυγής) του πατέρα Όγκι, ο οποίος φλερτάρει από… αντικριστά «frames» την ηθοποιό Μιτζ Κάμπελ (με το άκουσμα του ονόματός της να προκαλεί ομαδικά αναφωνήματα από τον ανδρικό πληθυσμό), μια γυναίκα που δεν έχει καμία επαφή με την αστρονομία, μα την έλκει το… stardom! Μπορεί η ιστορία του Άντερσον αυτή τη φορά να έχει για προορισμό εκείνη την (αρκετά συμβολικά) ανολοκλήρωτη γέφυρα του «highway to nowhere» ή ν’ ανοίγεται μπροστά της ένας αχανής δρόμος πιθανοτήτων, για μια ζωή που συνεχίζεται αφημένη στην τύχη της. Και τα δύο κουβαλάνε τη δική τους θλίψη. Σε πλαίσιο ρεαλισμού. Που καλύτερα είναι ν’ αποβάλλει ο θεατής από το μυαλό του, για όσο διαρκεί το φιλμ. Ας περιμένει (αν όχι να ελπίζει), λοιπόν, να κατεβεί στη Γη ένας εξωγήινος, που αντί για αστεροειδείς ίσως προτιμά να κλέβει τον λογισμό του ανθρώπου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παρακολούθησα το «Asteroid City» δύο φορές στην ίδια μέρα. Και το σκέφτομαι σαν έναν «τόπο» στον οποίο θέλω να επιστρέψω ξανά, σύντομα. Υπάρχουν κι άλλοι σαν εμένα εκεί έξω. Φυσικά, θα υπάρξουν κι εκείνοι που δεν θ’ αντέξουν να το δουν μέχρι τέλους! Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος εδώ. Είναι Γουές Άντερσον. Είναι μοναδική αξία στο σινεμά. Ήταν, είναι και θα εξακολουθεί να είναι. Όλο και περισσότερο «αλλού» δημιουργικά, πια. Μην τα ρωτάτε! Λογικά, γνωρίζετε ήδη που ανήκετε.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.