FreeCinema

Follow us

ASTEROID CITY (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Άντερσον
  • ΚΑΣΤ: Τζέισον Σουόρτσμαν, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Τομ Χανκς, Τζέφρι Ράιτ, Τίλντα Σουίντον, Μπράιαν Κράνστον, Έντουαρντ Νόρτον, Έιντριαν Μπρόντι, Λιβ Σράιμπερ, Χόουπ Ντέιβις, Στίβεν Παρκ, Ρούπερτ Φρεντ, Μάγια Χοκ, Στιβ Καρέλ, Ματ Ντίλον, Χονγκ Τσάου, Γουίλεμ Νταφόου, Μάργκο Ρόμπι, Τόνι Ρεβολόρι, Τζέικ Ράιαν, Τζεφ Γκόλντμπλαμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Από την αναγγελία μιας μαυρόασπρα televised παραγωγής του «Asteroid City», στα παρασκήνια της συγγραφικής δημιουργίας τούτου του (fictional) θεατρικού έργου και της προετοιμασίας του ανεβάσματός του, έως και μία widescreen και με «πατημένα» χρώματα οπτικοποίησή του, πόσο… θεαματικά μπορούν να διαταραχθούν οι θεωρίες του θεατή γύρω από τα σύνορα του ρεαλιστικού ή μη;

«Πώς ήταν;», ρωτάνε. Και τους δείχνει μια φωτογραφία της.

Κάποτε υπήρχε ο σκηνοθέτης Γουές Άντερσον. Τον ξεχώρισα από την πρώτη στιγμή, όταν έπεσε στα χέρια μου ένα screener του «Bottle Rocket» (1996), πριν καν βγει σε βιντεοκασέτα στην Ελλάδα (καθώς δεν έτυχε ποτέ κινηματογραφικής διανομής). Όταν είδα για πρώτη φορά το «Rushmore» (1998), σε μία εντελώς private προβολή για μένα (τι δώρο απρόσμενο κι αξέχαστο αυτό!), ήταν σαν να μου άλλαζαν την κοσμοθεωρία για το νόημα της ζωής. Ο Γουές Άντερσον έγινε ένα από αυτά τα πράγματα που βρίσκεις στη ζωή και τα αγαπάς, λες και προορίζονταν για σένα. Όχι με έναν «ελιτίστικο» τρόπο, μα εντελώς εσωτερικά. Στο πέρασμα του χρόνου, κοινώνησα το σινεμά του, την εξέλιξή του, ότι «μαγικό» είχε να μου προσφέρει από τη μεγάλη οθόνη. Από την πιο πρόσφατη «Γαλλική Αποστολή» του (2021), βγήκα από την αίθουσα με δάκρυα. Ο Γουές Άντερσον είχε μετεξελιχθεί σε καλλιτέχνη. Με τον οποίο μπορείς να έρθεις σε επαφή μόνο εάν τον νιώθεις. Δεν υπάρχουν πια ημίμετρα σε σχέση με το φιλμικό του σύμπαν. Γιατί, πλέον, είναι σύμπαν. Ή μπορείς να «κατοικίσεις» σ’ αυτό ή όχι.

Διχοτομώντας κάθε έννοια σχέσης ενός έργου με τον τελικό αποδέκτη του, το κοινό, από το στάδιο της συγγραφικής δημιουργίας και τα παρασκήνια ενός staged στησίματός του, μέχρι μία φιλμική «φαντασίωση» του κόσμου του, το «Asteroid City» μοιάζει (με ένα ελαφρώς ακραίο σκεπτικό) να είναι το… «Dogville» (2003) του Άντερσον! Ένα άναρχα εγκεφαλικό και ειρωνικό απέναντι στο θέατρο… της ζωής παιχνίδι, εντελώς υποκειμενικά συναισθηματικό και ίσως πιο θελκτικό από ποτέ στο ανθρώπινο βλέμμα, με εικόνες που «αντιγράφουν» το ρεαλιστικό με σκοπό να σε κάνουν να το αποστρέφεσαι. Είπαμε, ο Άντερσον άλλαξε level. Διατηρεί την οπτική του κομψότητα, την απογειώνει αδιάκοπα, όμως, ταυτόχρονα, καθώς η Τέχνη του εγκαταλείπει τα «εγκόσμια», αποδομεί όλο και πιο έντονα τους κανόνες της αφήγησης, βάζοντας τους ήρωές του να κινούνται σ’ ένα «ακατάστατα» υπερ-μελετημένο σκηνικό δράσης, όπου το σενάριο δεν τους οδηγεί απαραίτητα σε ένα μονοπάτι, αλλά σε layers συνειδητοποίησης της ύπαρξής τους, για να καταλήξουν… στιγμές ασημαντότητας, κουκίδες μέσα σε μια «σφαίρα» του σύμπαντος που δεν ορίζεται από τη θέλησή τους.

Και πάλι σκέφτομαι τον Λαρς φον Τρίερ και την εισαγωγή της διαδικασίας ενός υπνωτιστικού countdown, μέχρι να «μπει» ο θεατής στον κόσμο της «Europa» (1991). Ο Άντερσον λειτουργεί αντίστροφα, «ναρκώνοντας» το κοινό με το εικαστικό τοπίο ενός κόσμου που θυμίζει παλιακές εικόνες από View Master, για να (σε) φτάσει στο τέλος του «ταξιδιού» του, σ’ ένα mantra πολλαπλών ερμηνειών, για το τι παρακολουθούσες και που βρίσκεσαι (δίχως όρια διάστασης): «You can’t wake up, if you don’t fall asleep»! Θέλεις να ξυπνήσεις; Τι γίνεται, όμως, εάν δεν κοιμόσουν ποτέ;

Όπως συνήθως, στην καρδιά του γουεσαντερσονικού σύμπαντος, υπάρχει η τραγωδία της απώλειας. Ο θάνατος της μητέρας (στάχτη μοιρασμένη σε ταπεράκια, πια) του ανήλικου Γούντροου «Brainiac» Στίνμπεκ και των τριών αδελφών του, συναντά το ρομαντικό αδιέξοδο (ή την πρόταση της μεγάλης φυγής) του πατέρα Όγκι, ο οποίος φλερτάρει από… αντικριστά «frames» την ηθοποιό Μιτζ Κάμπελ (με το άκουσμα του ονόματός της να προκαλεί ομαδικά αναφωνήματα από τον ανδρικό πληθυσμό), μια γυναίκα που δεν έχει καμία επαφή με την αστρονομία, μα την έλκει το… stardom! Μπορεί η ιστορία του Άντερσον αυτή τη φορά να έχει για προορισμό εκείνη την (αρκετά συμβολικά) ανολοκλήρωτη γέφυρα του «highway to nowhere» ή ν’ ανοίγεται μπροστά της ένας αχανής δρόμος πιθανοτήτων, για μια ζωή που συνεχίζεται αφημένη στην τύχη της. Και τα δύο κουβαλάνε τη δική τους θλίψη. Σε πλαίσιο ρεαλισμού. Που καλύτερα είναι ν’ αποβάλλει ο θεατής από το μυαλό του, για όσο διαρκεί το φιλμ. Ας περιμένει (αν όχι να ελπίζει), λοιπόν, να κατεβεί στη Γη ένας εξωγήινος, που αντί για αστεροειδείς ίσως προτιμά να κλέβει τον λογισμό του ανθρώπου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παρακολούθησα το «Asteroid City» δύο φορές στην ίδια μέρα. Και το σκέφτομαι σαν έναν «τόπο» στον οποίο θέλω να επιστρέψω ξανά, σύντομα. Υπάρχουν κι άλλοι σαν εμένα εκεί έξω. Φυσικά, θα υπάρξουν κι εκείνοι που δεν θ’ αντέξουν να το δουν μέχρι τέλους! Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος εδώ. Είναι Γουές Άντερσον. Είναι μοναδική αξία στο σινεμά. Ήταν, είναι και θα εξακολουθεί να είναι. Όλο και περισσότερο «αλλού» δημιουργικά, πια. Μην τα ρωτάτε! Λογικά, γνωρίζετε ήδη που ανήκετε.


MORE REVIEWS

STRANGE DARLING

Σ’ αυτό το one-night stand υπάρχει σίγουρα ένας… serial killer! Αλλά ας… μην πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά τους!

ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΕΡΩΤΑ

Ο 19χρονος ορφανός Τόμεκ παρακολουθεί εμμονικά μέσα από ένα τηλεσκόπιο τη Μάγκντα, μία μεγαλύτερή του σε ηλικία γυναίκα που κατοικεί στο απέναντι διαμέρισμα. Παράλληλα, εκμεταλλευόμενος τη θέση του στο Ταχυδρομείο, οργανώνει συναντήσεις μαζί της, στέλνοντάς της ψεύτικες ειδοποιήσεις. Όταν ομολογεί τις πράξεις του και δηλώνει την αγάπη του, η Μάγκντα αντιμετωπίζει κυνικά τον έρωτά του, οδηγώντας τον σε μία καθοριστική απόφαση.

Ο ΚΟΜΗΣ ΜΟΝΤΕ ΚΡΙΣΤΟ

Προδομένος από τους φίλους του, ο Εντμόντ Νταντές συλλαμβάνεται ανήμερα του γάμου του, υπομένοντας άδικη φυλάκιση δεκατεσσάρων ετών. Όταν καταφέρνει ν’ αποδράσει, υιοθετεί το όνομα και τα πλούτη του μυστηριώδους Κόμη του Μόντε Κρίστο, απεργαζόμενος την τέλεια εκδίκηση.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΓΚΟΛΝΤΜΑΝ

Γαλλία, 1976. Ο αριστερός ακτιβιστής Πιερ Γκολντμάν, έπειτα από πενταετή εγκλεισμό στη φυλακή, δικάζεται για δεύτερη φορά, κατηγορούμενος για υποθέσεις ένοπλων ληστειών και δολοφονιών. Έχει αποδεχθεί την πρώτη κατηγορία, όμως, αρνείται σθεναρά τη δεύτερη. Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΙΣ

Στο Δουργούτι του ’50, ένας φτωχοδιάβολος και η παρέα του υποκύπτουν στο να μεταφέρουν παράνομο φορτίο για λογαριασμό συμμορίας, μπας κι ο πρώτος καταφέρει και ξεχρεώσει το φορτηγό του, που αντιστοιχεί με όλο του το βιός.