FreeCinema

Follow us

DOGVILLE (2003)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λαρς φον Τρίερ
  • ΚΑΣΤ: Νικόλ Κίντμαν, Λόρεν Μπακόλ, Πολ Μπέτανι, Τζέιμς Κάαν, Πατρίσια Κλάρκσον, Τζέρεμι Ντέιβις, Μπεν Γκαζάρα, Φίλιπ Μπέικερ Χολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 178'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Ενώ καταδιώκεται από τη Μαφία, μια γυναίκα ζητά πρόσκαιρο καταφύγιο σε μία μικρή, σχεδόν χαμένη πόλη του Κολοράντο. Οι κάτοικοί της την υποδέχονται φιλικά, χωρίς να φαντάζεται πως μπορεί να υπάρξει και κάποιο τίμημα.

Τόσο μεγαλομανής όσο δεν τόλμησε ποτέ να σκεφτεί ότι μπορεί να γίνει ακόμη και ένας Όρσον Γουέλς, ο Δανός αυτοκράτωρ Λαρς φον Τρίερ «χαμηλώνει» για άλλη μια φορά το βλέμμα του προς το ταπεινό είδος του κινηματογραφόφιλου θεατή και (του) παραδίδει ακόμη ένα μάθημα διάσπασης της φόρμας σε 35mm. Εσείς, όμως, αυτή τη φορά, θα μπείτε στον κόπο να αναρωτηθείτε: είναι σινεμά τούτο το πράγμα;

Από το 1984, με το «Στοιχείο του Εγκλήματος», επιτρέψαμε τα πάντα στον Τρίερ. Κι εκείνος μας ευχαριστούσε σαν γελωτοποιός της κάμερας, αλλάζοντας ύφος ανά ταινία και τινάζοντας στον αέρα ότι είχαμε μάθει από μια τέχνη 100 χρόνων ιστορίας και βάλε. Στο «Dogville», όμως, κάνει το μεγαλύτερο ατόπημα της καριέρας του, στήνοντας ένα έργο – παράσταση, που σε κάνει να αισθάνεσαι ότι το «Θέατρο της Δευτέρας» ξαναχτυπά, αλλά στη μεγάλη οθόνη!

Επαναλαμβάνοντας τα κραυγαλέα μοτίβα του melo που με επιτυχία απενοχοποίησε στο «Δαμάζοντας τα Κύματα» (1996) ή το «Χορεύοντας στο Σκοτάδι» (2000), οδηγεί την ηρωίδα του σε μια «Μικρή μας Πόλη», σχεδιασμένη από την κιμωλία της μπρεχτικής αποστασιοποίησης, μέσα σ’ ένα άδειο plateau. Και παραγεμίζοντας με ιδεαλιστική αφέλεια το στόρι εκμετάλλευσης της πτωχής ηρωίδας, ολοκληρώνει με μία αλληγορία σύγχυσης για το αυτοκαταστροφικό έργο του ανθρώπινου είδους. Δεν θα ήθελα να μαρτυρήσω το φινάλε, αλλά θα ευχόμουν στο αμαρτωλό παρελθόν της κινηματογραφίας μας να έβλεπα μια Μάρθα Βούρτση να απαντά στην αδικία της ζωής με οπλοπολυβόλο…

Ο τυραννικός μισογυνισμός του Τρίερ είναι και πάλι εδώ, ο από μηχανής Θεός δεν ταυτίζεται ούτε με την αριστερή προπαγάνδα ούτε με την τρομοκρατία, όπως ειπώθηκε σε τεταμένες συζητήσεις στις φετινές Κάννες (εκτός κι αν ανήκετε σ’ εκείνους που «χρωματίζουν» πολιτικά το αιώνιο… άνθρωπος δαγκώνει άνθρωπο), η Νικόλ Κίντμαν δεν αρκεί για να σώσει το ναυάγιο κι αν όλα αυτά σας ακούγονται τρομακτικά κακοήθη, απαντήστε μου με ζαρζαβατικά ή στείλτε τους θεατρολόγους ν’ αποκωδικοποιήσουν το «μυστήριο» ώστε να βρει και η Τέχνη το δίκιο της. Εγώ βλέπω σινεμά!

Όσο για την περικοπή περίπου 45 λεπτών από την αρχική τρίωρη version του φιλμ, αποδεικνύει πόσο ντροπιασμένος μπορεί να αισθάνεται ο «Δημιουργός» μπροστά στην εμπορική καταδίκη της ταινίας. Αποθέωση του δήθεν, στο πλαίσιο του «statement» αχταρμά, οι κοινωνικής αφύπνισης φωτογραφίες ονείδους της Δωροθέα Λανγκ από την περίοδο του αμερικανικού κραχ στα credits τέλους, υπό τους ήχους του «Young Americans» του Ντέιβιντ Μπόουι! Ακόμη κι εκεί άστοχος, κύριε Τρίερ. Το «This is not America» θα προκαλούσε μεγαλύτερη σύγχυση…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ευτυχώς, το ντόπιο κοινό ήρθε αντιμέτωπο με το μικρότερης διάρκειας edit και ουχί με πλήρες cut των σχεδόν τριών ωρών που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες. Ο Λαρς φον Τρίερ είχε οραματιστεί να σκηνοθετήσει μία κινηματογραφική τριλογία για τις ΗΠΑ, με το «Dogville» να αποτελεί το πρώτο μέρος της. Τα ονόματα του καστ είχαν επιτρέψει στους παραγωγούς να συρρεύσουν, όμως μετά τις προβολές του market, προβληματισμένοι αγοραστές / διανομείς από πολλές χώρες απαίτησαν να υπάρξει και μία μικρότερη version, αισθανόμενοι πως οι… μη φεστιβαλικοί θεατές θα υποφέρουν. Το φιλμ είχε εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα και (προφανώς) έλαβε διθυραμβικές κριτικές. Ακολούθησε το «Manderlay» (2005), ένα τόσο παταγώδες φιάσκο, που είχε σαν αποτέλεσμα να μην γυριστεί ποτέ το τρίτο μέρος του project «USA: Land of Opportunities»! Έκτοτε, το έργο ανεβάζεται σε διάφορες θεατρικές σκηνές ανά τον κόσμο, (μάλλον) βρίσκοντας το… φυσικό του περιβάλλον.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.