FreeCinema

Follow us

ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΕΙΔΥΛΛΙΟ (2016)

(AMERICAN PASTORAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιούαν ΜακΓκρέγκορ
  • ΚΑΣΤ: Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Τζένιφερ Κόνελι, Ντακότα Φάνινγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Η φαινομενικά ειδυλλιακή ζωή παντρεμένου ζευγαριού στην Αμερική του ’60 διαταράσσεται, όταν η κόρη του εξαφανίζεται, έχοντας ασπαστεί το επαναστατικό κίνημα της κοινωνικοπολιτικά ταραγμένης εποχής.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Γιούαν Μακ Γκρέγκορ – και αν υπάρχει κάτι που πρέπει να καταλογιστεί στα υπέρ του, είναι το θάρρος του, αφού επιλέγει να βουτήξει κατευθείαν στα βαθιά, μεταφέροντας στην οθόνη το ομότιτλο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ, που εκτός από πολυβραβευμένο, θεωρείται από τα κορυφαία αμερικάνικα βιβλία του περασμένου αιώνα. Η κινηματογραφική απόδοση, δε, ενός έργου του Ροθ είναι ούτως ή άλλως δύσκολη περίπτωση, αφού ο πυκνός του λόγος δυσχεραίνει εκ προοιμίου το σκηνοθετικό έργο, κάτι που έχει γίνει φανερό στις περισσότερες αντίστοιχες προσπάθειες, με τα «Ανθρώπινο Στίγμα» (2003) και «Ταπείνωση» (2014) να αποτελούν χαρακτηριστικά, μετριότατα παραδείγματα. Το βασικό ζητούμενο σε μια κινηματογραφική μεταφορά βιβλίου, προσωπικά μιλώντας, δεν είναι η όσο το δυνατόν πιο πιστή διασκευή του, αλλά πρωτίστως η αυτή καθεαυτήν απόλαυση που προσφέρει στον θεατή, ο οποίος θέλει απλά να πάει σινεμά. Εάν όλα αυτά συνδυάζονται, τόσο το καλύτερο, διότι για ταινίες μιλάμε και όχι για βιβλία.

Υπό αυτό το πρίσμα, ο ΜακΓκρέγκορ το έχει παλέψει, αλλά… δεν έχει καταφέρει να παραδώσει ένα αξιομνημόνευτο φιλμ, παρά τις φιλότιμες σκηνοθετικές του προσπάθειες. Ενώ η ιστορία διαδραματίζεται στην έντονα πολιτικοποιημένη και ταραγμένη Αμερική της δεκαετίας του ’60, με τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο του Βιετνάμ να είναι στην πρώτη γραμμή του πυρός, ο ΜακΓκρέγκορ αδυνατεί να μπει στην καρδιά αυτών των γεγονότων και να τα μετουσιώσει σε κάτι εξίσου εκρηκτικό ή επικίνδυνο. Ενσωματώνει στην ιστορία του τις σφοδρές ταραχές (για τα δικαιώματα των μαύρων) που έλαβαν χώρα στο Νιούαρκ το καλοκαίρι του ’67, περισσότερο όμως σαν απλή παράθεση, παρά την τραγικότητα των γεγονότων και τους είκοσι έξι νεκρούς που άφησαν πίσω τους. Χειρίζεται σχετικά καλά το χάσμα των γενεών και το πώς καταστάσεις, που πολύ συχνά μοιάζουν τυχαίες ή παράλογες, γκρεμίζουν τη ζωή των μεγαλύτερων σε ηλικία, αφήνοντάς τους να παρακολουθούν τα ίσως ακατανόητα γι’ αυτούς συμβάντα ως βουβοί μάρτυρες, ανήμποροι να αντιδράσουν. Επικεντρώνει, όμως, υπερβολικά (στο τελευταίο κομμάτι της ταινίας) στη σχέση πατέρα – κόρης, όχι μόνο υποβαθμίζοντας όσα προηγουμένως έχτιζε, αλλά και χωρίς να μπορεί να περιγράψει πειστικά την τρέλα και την παράνοια που οδήγησαν στην οριστική ρήξη των μεταξύ τους σχέσεων.

Ο Σίμουρ Λιβόβ είναι ένας αθλητικός και όμορφος νέος, γιος επιτυχημένου Αμερικανοεβραίου επιχειρηματία από το Νιούαρκ, ο οποίος παντρεύεται τη Μις Νιου Τζέρζι, φτιάχνοντας το τέλειο αμερικάνικο ζευγάρι. Η ευτυχία τους θα συμπληρωθεί με τη γέννηση της κόρης τους, λίγα χρόνια μετά όμως γρήγορα θα γίνει φανερό πως η απόλυτα ήρεμη ζωή στη φάρμα στην οποία έχουν επιλέξει να ζουν δεν θα μείνει για πολύ έτσι. Το έντονο πρόβλημα τραυλισμού του παιδιού τους από τη μία αλλά περισσότερο η ακραία επαναστατική φύση της μικρής Μέρεντιθ, η οποία σταδιακά θα αρχίσει να στρέφεται κατά των πάντων, θα διαταράξουν τις ισορροπίες τής οικογένειας, με τις σχέσεις των μελών της να οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή. Όταν, μάλιστα, η κόρη τους κατηγορηθεί για συμμετοχή σε βομβιστική ενέργεια και εξαφανιστεί από το σπίτι, οι ήσυχες ημέρες του πρόσφατου παρελθόντος στην εξοχή θα έχουν περάσει πια για τα καλά.

Ο ΜακΓκρέγκορ επιλέγει να διηγηθεί την ιστορία με flashback, χρησιμοποιώντας στον ρόλο του αφηγητή τον χαρακτήρα του Νέιθαν Ζάκερμαν, που δεν είναι άλλος από το alter ego του ίδιου του Φίλιπ Ροθ. Ξεκινά την αφήγηση με γουντιαλενικού ύφους γλυκόπικρη νοσταλγία, όμως η εμφάνιση του Ντέιβιντ Στράδερν σε αυτόν τον ρόλο, τελικά, αποδεικνύεται χαρακτηριστικά ολιγόλεπτη. Για να αποδώσει καλύτερα την ταραγμένη αμερικάνικη δεκαετία του ’60, χρησιμοποιεί συχνά-πυκνά εμβόλιμα clip από πραγματικά επίκαιρα της εποχής, σε ύφος ειδησεογραφικής καταγραφής, που άλλοτε λειτουργούν καλά ως προς την εισαγωγή του θεατή στο εκρηκτικό πλαίσιο στο οποίο διαδραματίζεται η ταινία κι άλλοτε όχι και τόσο, καθώς υπάρχουν φορές που νομίζει κανείς πως το αρχειακό υλικό έχει αναλάβει τον ρόλο που θα έπρεπε να φέρει σε πέρας το σενάριο του φιλμ, αποδεχόμενο κάπως έτσι την αποτυχία του να βουτήξει από μόνο του στην καυτή κοινωνική πραγματικότητα του τότε. Ο σκηνοθέτης ΜακΓρέγκορ καταφέρνει να αποσπάσει από αξιοπρεπείς έως καλές ερμηνείες από τους ηθοποιούς του, με το οξύμωρο να είναι πως προδίδεται από τον ίδιο τον εαυτό του, κρατώντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς δεν πείθει ως σπαραχτικός πατέρας που, σε πείσμα των υπολοίπων μελών της οικογένειάς του, δεν παραδίδει ποτέ τα όπλα, αλλά προσπαθεί συνεχώς και με κάθε τρόπο να ανακαλύψει αφενός τι έχει συμβεί στην κόρη του και αφετέρου να τη φέρει πάλι κοντά του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε όσους άρεσε η πρόσφατη «Αγανάκτηση» (επίσης από βιβλίο του Φίλιπ Ροθ), θα αρέσει πιθανότατα και αυτή η μεταφορά ενός ακόμη έργου του. Εδώ, μάλιστα, υπάρχει το πλεονέκτημα ενός πλατύτερου σεναριακού ενδιαφέροντος, σε σχέση με το κάπως πιο στενό εβραϊκό πλαίσιο της αμέσως προηγούμενης κινηματογραφικής διασκευής μυθιστορήματός του. Εάν, όμως, πέραν τούτου, περιμένετε ένα εκ βαθέων ψυχογράφημα των έντονα ταραγμένων αμερικάνικων 60’s, δεν θα μείνετε απολύτως ικανοποιημένοι, καθώς σε πολλά από όσα συμβαίνουν υπάρχει μια επιδερμική προσέγγιση. Μπορεί, ίσως, να αποτελέσει έναν καλό λόγο για να το ρίξετε στη μελέτη και να διαβάσετε το βραβευμένο με Πούλιτζερ ομότιτλο βιβλίο.


MORE REVIEWS

ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ ΙΙ

Ο Λεύκιος, ο επιζών μοναχογιός του Μάξιμου, συλλαμβάνεται από τους Ρωμαίους κι ακολουθεί τα χνάρια του πατέρα του ως μονομάχος στην αρένα του Κολοσσαίου, ελπίζοντας να κερδίσει την ελευθερία του αλλά και να εκδικηθεί τον στρατηλάτη Ακάκιο, ο οποίος σκότωσε τη σύζυγό του.

ΒΡΑΔΥΠΟΔΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ

Οικογένεια βραδυπόδων αναγκάζεται να εγκαταλείψει το εστιατόριό της, αναζητώντας καλύτερη τύχη στην πόλη. Όταν η καντίνα τους γίνεται γαστριμαργικό σημείο αναφοράς, μοχθηρή τίγρης - ιδιοκτήτρια ονομαστού fast food βάζει στο μάτι το παραδοσιακό βιβλίο συνταγών της μαμάς μαγείρισσας.

ΤΟ ΓΟΝΑΤΟ ΤΗΣ ΑΧΕΝΤ

Εν μέσω γυρισμάτων της νέας του ταινίας, αλλά και της ασθένειας της μητέρας του, Ισραηλινός σκηνοθέτης μεταβαίνει σε επαρχιακή πόλη της χώρας για να παρουσιάσει ένα προηγούμενό του φιλμ, συνειδητοποιώντας πως η ελευθερία λόγου και έκφρασης βρίσκονται υπό καθεστώς αμφισβήτησης στην πατρίδα του.

ΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ

Η καρκινοπαθής Μάρθα επιλέγει την ευθανασία από το να βιώσει μια βασανιστικά πονετική εμπειρία απώλειας της αξιοπρέπειάς της δίχως γυρισμό στη ζωή, μα χρειάζεται την υποστήριξη ενός/μιας συνοδοιπόρου. Η Ίνγκριντ, η φίλη που της στάθηκε περισσότερο σ’ αυτό το δύσκολο διάστημα της ασθένειάς της, δέχεται να είναι εκείνη που θα βρίσκεται… στο «διπλανό δωμάτιο».

ΤΟΤΟ 2: Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ

Η τάξη του Τοτό εκδράμει σε εξοχική φάρμα, προκειμένου τα παιδιά να διδαχθούν τον οικολογικό τρόπο ζωής. Το σκανταλιάρικο πνεύμα του άτακτου μικρού, όμως, σε συνδυασμό με τη φήμη πως στο κοντινό κάστρο κατοικοεδρεύει ένα… φάντασμα, ανατρέπουν το νόημα της σχολικής εξόρμησης στη φύση.