FreeCinema

Follow us

ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΗΘΙΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ (2003)

(ALL THE REAL GIRLS)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν
  • ΚΑΣΤ: Πολ Σνάιντερ, Ζούι Ντεσανέλ, Σέι Γουίγκαμ, Ντάνι ΜακΜπράιντ, Πατρίσια Κλάρκσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Η Νοέλ επιστρέφει στην επαρχιακή, βιομηχανική πόλη όπου γεννήθηκε. Θα την προσέξει αμέσως ο Πολ, φημισμένος εραστής και κατακτητής των άβγαλτων κοριτσιών της περιοχής. Όλοι θα της πουν να τον αποφύγει. Για να μην πονέσει.

Ακόμη μια «αγαπησιάρικη» ταινία; Όχι ακριβώς. Στο «Για Όλα τα Αληθινά Κορίτσια», ένας κοινός θεατής θα μπορούσε να κατηγορήσει το σκηνοθέτη μέχρι… λιθοβολισμού για απόλυτη αδράνεια στην πλοκή. Κοινώς, μιλάμε για ένα φιλμ που περνάει ξυστά από το είδος του ρομαντικού, αλλά με μια αμηχανία και μια ιδιαιτερότητα στην αφήγηση που συναντάμε μονάχα στην… αληθινή μας ζωή! Με άλλα λόγια, και μα τη μαύρη αλήθεια, δε συμβαίνει απολύτως τίποτα! «Τώρα αυτό είναι καλό;», ρωτάτε εσείς τρομοκρατημένοι. Μερικές φορές… ναι! Γι’ αυτό κατεβάστε την κοτρόνα από την παλάμη και αρχίστε την ανάγνωση…

Σε μια μικρή πόλη της Βόρειας Καρολίνα ζει και μεγαλώνει ο Πολ, νεαρός γόης και κατακτητής άβγαλτων κοριτσόπουλων, τα οποία ξεπετάει μετά από λίγα ραντεβού κι αφήνει με την ανάμνηση της πρόσκαιρης ηδονής. Η ατμόσφαιρα ούτως ή άλλως παραείναι καταθλιπτική. Λιγοστοί κάτοικοι, μερικά εργοστάσια μόλις να κρατάνε την πόλη στη ζωή, πανέμορφο αλλά «ψόφιο» τοπίο αμερικάνικης επαρχίας. Τα μόνα πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις ότι είσαι εκεί και αναπνέεις ακόμη είναι οι βόλτες με τους φίλους, οι μπύρες και το χάζεμα στη φύση, μερικά χουφτώματα για τους τυχερούς που έχουν γκόμενα και… αύριο πάλι. Όλα γίνονται από ένστικτο ή επειδή έτσι τους τα έμαθαν οι μεγάλοι. Καμία πρωτοβουλία, κανένα όνειρο, κανένας προορισμός.

Σ’ αυτό το «αυτοκτονημένο» μέρος, ο Πολ γνωρίζει τη Νοέλ, αδελφή ενός από τους καλύτερούς του φίλους που επέστρεψε στα πάτρια εδάφη ύστερα από μερικά χρόνια διαμονής σε οικοτροφείο. Η Νοέλ δε δείχνει να θέλει να κάνει κάτι στη ζωή της. Στα 18, αρνείται το μέλλον που θα της υπόσχεται το όποιο κολέγιο και μοιρολατρεί με την ιδέα του εργοστασίου. Ο Πολ θα την πλησιάσει, θα ξεκινήσει με ένα φιλί, θα γίνει το πιθανό της ταίρι και θα την κάνει να σκεφτεί ότι ήρθε η ώρα… να χάσει την παρθενιά της! Κι όλο το «χωριό» να της αλλάζει τα μυαλά, γι’ αυτό το ανώριμο αγόρι που μένει με τη μάνα του στα 22 του κι έχει πονέσει όλα τα κορίτσια. Όλα τα αληθινά κορίτσια που δεν του έμαθαν τίποτα, γιατί δεν του έδωσαν τίποτα αληθινό, παραδόξως.

Πάνω σ’ αυτό το μοτίβο, ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (στα 27 όταν γύριζε αυτή την ταινία!) πλάθει μια μικροσκοπική ιστορία αγάπης και ανθρώπων εγκλωβισμένων σε πόλεις χωρίς ιδανικά, σε μέρες που περνούν χωρίς αιτία και με τα δύο φύλα να συμπληρώνουν το puzzle που λέγεται σχέσεις σαν παιχνίδι κυριαρχίας. Το αγόρι εκμεταλλεύεται, αλλά στο τέλος το κορίτσι είναι εκείνο που ορίζει την εξέλιξη του παιχνιδιού. Εκείνη αναγνωρίζει τον ακριβή ρόλο του καθενός ρεαλιστικά και όχι σε ένα φαντασιακό περιβάλλον, όπου ο σύντροφός μας έρχεται από τα όνειρά μας σαν το τέλειο πλάσμα. Η Νοέλ μας λέει ότι σ’ αυτή τη ζωή δεν ήρθαμε για να παραστήσουμε το τέλειο ζευγάρι. Είναι έτοιμη να κάνει λάθη, είναι έτοιμη να πειραματιστεί, είναι ικανή να πέσει και να τσακιστεί, είναι εκείνη που θα σηκωθεί ξανά και πρέπει να είναι έτοιμη ν’ ανεχτεί τα ακόμη χειρότερα. Γιατί στον κόσμο του Γκριν, η γυναίκα είναι η αλήθεια.

Ακόμη σας φοβίζει αυτή η ιδέα, ότι στην ταινία δε συμβαίνει τίποτα; Απαλύνετε τον «τρόμο» με τη θύμηση της πρώτης αγάπης. Ο Πολ και η Νοέλ, όποιες κι αν ήταν οι μέχρι σήμερα εμπειρίες τους, δεν έχουν ξαναγαπήσει ποτέ. Και η «τιμωρία» τους είναι ότι πρέπει να περάσουν από κάθε στάδιο αυτής της κατάστασης, για να το νιώσουν αληθινά… Θα βρουν τη ζεστασιά, θα αισθανθούν μαγικοί, θα τρελαθούν με το αίσθημα του άγνωστου και θα χαθούν μέσα από την αντιπαλότητα του εγώ τους, μέχρι να καταλάβουν τι ζουν. Κι όπως συμβαίνει συνήθως και στη ζωή, το «αγαπιόμαστε» πάσχει ελαφρώς στο timing και για τους δύο…

Το φιλμικό σύμπαν του Γκριν είναι φτιαγμένο από μια σειρά στιγμιότυπων της καθημερινής, πληκτικής ζωής της επαρχίας, δίπλα σε λυρικά φωτογραφημένα τοπία και «νεκρές» φύσεις. Όλα μαζί μοιάζουν να μην ακολουθούν κάποιο σχεδιασμό και η συνοχή τους είναι τυχαία (στην πλειοψηφία). Το αποτέλεσμα σε ξενίζει στην αρχή, αλλά σε λίγα λεπτά σε κάνει να αισθάνεσαι σαν ηδονοβλεψίας που παρακολουθεί στα κρυφά τα άδυτα της ζωής αυτών των ανθρώπων. Στο «Για Όλα τα Αληθινά Κορίτσια» αυτές οι βινιέτες απλότητας είναι που σε πείθουν και σε κάνουν ν’ αγαπήσεις αυτό που βλέπεις. Το θέαμα δεν είναι συναρπαστικό, αλλά εν τέλει ποιος μπορεί να κατηγορήσει την ανθρώπινη συμπεριφορά, κάτι τόσο γήινο και οικείο, που αποτυπώνεται στην οθόνη σαν φυσική κατάσταση; Είναι σαν να κοροϊδεύεις ή ν’ αρνείσαι στιγμές της δικής σου ζωής!

Ερμηνείες εξαιρετικές, ακόμη και στις προφανείς στιγμές αυτοσχεδιασμού, μουσική που γίνεται ένα με το τοπίο, χρώματα γαλήνης και συναισθηματικό χάσιμο. Και τόσες σκέψεις που σε συντροφεύουν μετά το τέλος, άσχετα από την «απλοϊκότητα» της ταινίας. Για το puzzle της αγάπης. Για τις αμφιβολίες, τα λάθη, τον πόνο, το χαμένο χρόνο, τις στιγμές που νόμιζες πως θα πεθάνεις και χρονομετρούσες ανάποδα… Ανοίγεις τα μάτια. Είσαι ξανά εδώ. Ξαναμετράς. Πάλι τα ίδια. Πάντα εδώ. Είσαι αλήθεια εδώ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2004, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν μόλις η δεύτερη ταινία του σκηνοθέτη του ιδιαίτερα αγαπητού (ειδικά από την αμερικανική κριτική) indie «George Washington» (2000). O Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν ανέπτυξε μία αρκετά προσωπικού ύφους αφήγηση πάνω στο είδος του δράματος, για να φτάσει σήμερα να θεωρείται ένας από τους πιο ενδιαφέροντες «νεωτεριστές» του… horror genre (με αρχή το εξαιρετικό sequel της «Νύχτας με τις Μάσκες» του 2018)! Χωρίς να ξεχνάμε μερικές τεράστιες… καφρίλες στο ενδιάμεσο (κυρίως το «Pineapple Express» του 2008 και το «Your Highness» του 2011)! Περίπτωση (κάψε με!) για μελέτη, αν μη τι άλλο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.