FreeCinema

Follow us

Περιμένοντας το «Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη…


Η αναπάντεχη επιστροφή του Χριστόφορου Παπακαλιάτη στην τηλεόραση του MEGA φαίνεται πως θα στιγματίσει τη φετινή σεζόν… όσο δεν πρόκειται να πετύχει καμία άλλη σειρά! Το «Maestro» ξεκινά να προβάλλεται από την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, θα ολοκληρωθεί σε εννέα επεισόδια και η σχετική συνέντευξη Τύπου φανέρωσε ουκ ολίγα πράγματα γι’ αυτήν.

Έχοντας κάνει ένα επιτυχημένο crossover από το format των τηλεοπτικών σειρών στο σινεμά με το «Αν…» (2012) και συνεχίζοντας με το καλλιτεχνικό και μαζικό σε προσέλευση σουξέ του «Ένας Άλλος Κόσμος» (2015), ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης ανέβασε τον πήχη του… μεγέθους των εικόνων του μαζί με τις φιλοδοξίες του. Και θα περίμενε κανείς να παραμείνει στον (όχι και τόσο φιλόξενο για εκείνον στην Ελλάδα, εδώ που τα λέμε…) κινηματογραφικό χώρο. Η επιλογή του να επιστρέψει στην τηλεόραση, για μένα, είναι ένα παράξενο (και ίσως ανασφαλές) πισωγύρισμα. Ο ίδιος μπορεί (αναμενόμενα) να το αρνήθηκε όταν τον ρώτησα στη συνέντευξη Τύπου για το «Maestro», η οποία πραγματοποιήθηκε χθες, όμως, θεωρώ πως ο Παπακαλιάτης δεν θα επέτρεπε στον εαυτό του μία αποτυχία… στα ταμεία, σε μια εποχή όπου είναι σαφές ότι το κοινό των εκατοντάδων χιλιάδων εισιτηρίων δεν είναι σίγουρο για το αν (και πότε ή… ποτέ) θα επιστρέψει στις αίθουσες, κακομαθαίνοντας στη χρήση των TV sets, των laptops και των tablets, αραγμένο σε καναπέδες, σε μια σειρά από lockdown κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Για το σινεμά, χρειάζεται η ώθηση να βγεις από το σπίτι και χρειάζεται και επιπλέον χρήμα. Ζόρικα (προ)απαιτούμενα αυτά σήμερα, έτσι;

Πήγα στη συνέντευξη Τύπου ελπίζοντας να δω κάτι από τη σειρά. Και επειδή καταλαβαίνω τον τρόπο με τον οποίο τα δουλεύει τα πράγματα ο Παπακαλιάτης, πια, πήρα αυτό που ήθελα: ένα (χορταστικά) μεγάλο σε διάρκεια promo reel, που έδινε τα βασικά σημεία της πλοκής του «Maestro», συστήνοντας σχεδόν με λογική «κεφαλαίων» τους βασικούς χαρακτήρες της σειράς, με τον δικό του ρόλο κάπως μετριασμένο στην παρουσίαση. Δεν είναι ο «μοχλός» που κινεί τα μεγάλα δράματα στη σειρά, όπως φαίνεται. Το υλικό που είδαμε, λοιπόν, άφησε να εννοηθεί ότι το «Maestro» εμπεριέχει αρκετές υποπλοκές που αφορούν σε μία μικρή κοινωνία των Παξών (δεν θα βρίσκει ούτε κοτέτσι να μείνει κανείς εκεί του χρόνου το καλοκαίρι…), με ήρωες οικογενειάρχες οι οποίοι βιώνουν προσωπικές κρίσεις και «μαρτύρια» στην καθημερινότητά τους, κρύβοντας και μυστικά, ενίοτε εγκληματικά. Αν έμειναν «θολά» κάποια στοιχεία (επίτηδες, φυσικά), είχαν να κάνουν μ’ ένα μεγάλο χρηματικό ποσό (σε χαρτονομίσματα), το οποίο βρίσκεται κρυμμένο κάτω από το πάτωμα του σπιτιού μιας οικογένειας (χαριτωμένη η ανάμνηση από το αντίστοιχο πλάνο του «Μικρά Εγκλήματα Μεταξύ Φίλων»), και το πέταμα στη θάλασσα ενός πτώματος αγνώστων στοιχείων (μια κάποια σοβαρή κορύφωση του story, λογικά).

Δύο στοιχεία θα κυριαρχούν στο «Maestro» και φαίνεται ότι «αντιμετωπίζονται» με βία: η πατριαρχία και η ομοφυλοφιλία. Στην περίπτωση του πατέρα Φάνη Μουρατίδη, το montage είχε μια διαχείριση σαρκαστικά χιουμοριστική, πάνω από το δράμα των κατεστραμμένων δεσμών του με τη σύζυγο και τα δύο τους παιδιά, στην περίπτωση του πατέρα Γιάννη Τσορτέκη, η ατμόσφαιρα ήταν εντελώς έκρυθμη, με έναν επαρχιώτικο, vulgar τρόπο «παράδοσης». Το gay «πρόβλημα» στις σχέσεις των ηρώων θα είναι ορατό από το ξεκίνημα της σειράς, όπως είπε ο Παπακαλιάτης, υποσχόμενος κάτι πιο θαρραλέο απ’ ότι έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση μέχρι σήμερα. Ενδέχεται να θυμηθούμε και παρελθούσες επεμβάσεις του «νεκροζώντανου» Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, το οποίο θυμάται ότι υπάρχει μόνο όταν θίγεται ο συντηρητισμός του…

Από τις γυναικείες παρουσίες, η Μαρία Καβογιάννη δείχνει να κλέβει (πάλι) την παράσταση, βιώνοντας κακοποίηση χειρότερη και από εκείνη του «Ένας Άλλος Κόσμος» (!), ενώ η Χάρις Αλεξίου δείχνει ιδανικό casting σε ρόλο σοφής και με πείρα πλούσια από τη ζωή γιαγιάς, που μάλλον θα παίξει ρόλο κλειδί σε έντονα καταστασιακά δράματα.

Στο επίπεδο της παραγωγής, με βάση το υλικό που είδαμε, δεν υπάρχουν λόγια. Υπάρχει μία ανωτερότητα κινηματογραφικού επιπέδου, που ξεφεύγει από οτιδήποτε παίζει αυτή τη στιγμή (και τα τελευταία χρόνια…) στην ελληνική τηλεόραση. Δεν πρόκειται να υπάρξει άνθρωπος που δεν θα βάλει MEGA στις 22:30, την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου! Ο Παπακαλιάτης επιστρέφει με πείρα φιλμική στη μικρή οθόνη και αν το σενάριο και η αφήγηση του «Maestro» έχουν την ίδια ποιότητα και δυναμική, μιλάμε για εννέα τηλεοπτικές εβδομάδες που θ’ αφήσουν εποχή. Όσο για το μέλλον, όπως είπε και ο ίδιος, ήδη γράφει τα επεισόδια για μια δεύτερη σεζόν του «Maestro» (!) κι έχει έτοιμο το σενάριο για την επόμενη κινηματογραφική του ταινία.