FreeCinema

Follow us

ΘΑΥΜΑ (2017)

(WONDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στίβεν Τσμπόσκι
  • ΚΑΣΤ: Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Τζούλια Ρόμπερτς, Ιζαμπέλα Βίντοβιτς, Όουεν Γουίλσον, Νόα Τζουπ, Μπράις Γκέισαρ, Μάντι Πατίνκιν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Με το πρόσωπο παραμορφωμένο από γενετικά προβλήματα, μερικά εκ των οποίων τον ανάγκασαν να υποστεί και τις πλείστες όσες επεμβάσεις σχεδόν από βρεφική ηλικία, ο δεκάχρονος Όγκι ετοιμάζεται να πάει για πρώτη φορά σε σχολείο, αφού η μητέρα του δεν δύναται να συνεχίσει τη διδασκαλία του στο σπίτι. Ο μικρός δείχνει έτοιμος. Ο κόσμος, όμως, είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει… την όψη του;

Υπάρχει μια υποκατηγορία στα οικογενειακά δράματα του αμερικανικού σινεμά, όπου ένα ανήλικο παιδάκι πάσχει από «κάτι», γίνεται καλά δίνοντας αγώνα με την όποια ασθένειά του ή πεθαίνει. Ενίοτε, το παιδάκι αντικαθίσταται και από… σπιτικό τετράποδο, για να «αγγίξει την καρδιά» ενός διαφορετικού target group θεατών. Στην οικία της οικογένειας Πούλμαν, υπάρχει και παιδάκι με «πρόβλημα» και κατοικίδιο. Μάντεψε ποιο πεθαίνει αυτή τη φορά!

Ο Όγκι, ο ανήλικος ήρωας αυτού του «Θαύματος» (πόσο ταιριάζουν τα εισαγωγικά εδώ…), γεννιέται με το σύνδρομο Treacher Collins, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει παραμορφωμένος στην όψη, κάτι που (μέχρι την ηλικία στην οποία τον συναντάμε στο φιλμ) δεν έχουν καταφέρει να διορθώσουν οι 27 επεμβάσεις τις οποίες έχει υποστεί για να ζει λίγο καλύτερα (οι εγχειρήσεις συνήθως αφορούν και προβλήματα αναπνευστικού, όρασης και ακοής). Οι γονείς του δείχνουν να αντιμετωπίζουν την κατάσταση με υπομονή και στοργή, όμως ο πιτσιρικάς είναι πλέον σε θέση να βγει από το σπίτι και να συνεχίσει την εκμάθηση στην Πέμπτη τάξη του Δημοτικού, σε ένα κανονικό σχολείο. Διότι είναι ένα κανονικό παιδί.

Από εκεί και πέρα, τα πάντα είναι προβλέψιμα. Σε ενοχλητικό βαθμό. Ο Όγκι πέφτει θύμα ασταμάτητου bullying από τους συμμαθητές, ακόμη πιο έντονα όταν αποδεικνύεται ότι είναι ίσως το πιο έξυπνο παιδί της τάξης του. Τα συνηθισμένα συστήματα άμυνας στα οποία βασιζόταν μέχρι σήμερα (φαντάζεται τον εαυτό του ως αστροναύτη της NASA και περιτριγυρίζεται από καλούς ή κακούς ήρωες του «Star Wars») σταδιακά χάνουν την ισχύ τους και η συμπόνοια των γονέων δεν είναι πια αρκετή. Κάπου εδώ μας συστήνεται και ο παραμελημένος χαρακτήρας της μεγαλύτερης αδελφής του, Βία (από το Ολίβια), που κι εκείνη με τη σειρά βιώνει άλλα συγκλονιστικά «δράματα» (η καλύτερή της φίλη γύρισε από τις διακοπές και δεν την κάνει παρέα!). Φυσικά, όλα ξεπερνιούνται με τη δύναμη της θέλησης και την καλοσύνη των ηρώων, αν και το σκυλάκι της οικογένειας δεν θα χαρεί το happy end του φιλμ, διότι πρέπει να υπάρξει και μια σκηνή στην οποία θα κλάψουν σύσσωμα τα μέλη της (προς Θεού, όχι όπως στο «Marley & Me» του 2008, εδώ μιλάμε για ζορισμένη συγκίνηση σε εντελώς φευγαλέο στιγμιότυπο).

Το «Θαύμα» υπογράφεται διεκπεραιωτικά από τον Στίβεν Τσμπόσκι, που το 2012 είχε προκαλέσει μια κάποια αίσθηση με τη μεταφορά ενός δικού του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη («Τα Πλεονεκτήματα του Να Είσαι στο Περιθώριο»). Με τούτο εδώ το bestseller της Ρ. Τζ. Παλάσιο, καταφέρνει να τα πάει… ακόμη χειρότερα, θυμίζοντας τα τηλεοπτικά μελοδράματα του καναλιού Hallmark, με την εξέλιξη της πλοκής να τσουλάει πιο αδιάφορα και στεγνά ακόμη κι από τη μονοκόμματη έκφραση ατονίας του Όουεν Γουίλσον («υποδύεται» τον πατέρα… επειδή αυτό έγραφε ο ρόλος στο σενάριο). Μπορεί το φιλμ να έχει σκίσει εισπρακτικά στις ΗΠΑ, όμως είναι ντροπή να βλέπει κανείς το πόσο αναξιοποίητη είναι η Τζούλια Ρόμπερτς (η μητέρα), που αλλάζει δύο-τρεις μούτες ανάλογα με το «συναίσθημα» της σκηνής, όσο και το παιδί… θαύμα (εδώ ισχύει) του περσινού «Δωματίου», Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, εντελώς χαμένου πίσω από το υποχρεωτικό μακιγιάζ της παραμόρφωσης του Όγκι. Μέχρι να τελειώσει, ήθελα κι εγώ να γίνω αστροναύτης της NASA…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από εκείνα τα οικογενειακά της κλάψας, με τον διδακτισμό που φαντάζεται ο κάθε κοινός νους, με τόσο προκατασκευασμένες «συγκινήσεις», που περιμένεις μπας και βγει κι ένα επώνυμο brand και παραδεχτείς ότι έβλεπες ένα τεράστιο διαφημιστικό… «ανθρωπιάς». Σπάνια προκύπτει σπουδαία ταινία σε αυτό το είδος του οικογενειακού δράματος, το οποίο σε κάνει να ξεφυσάς κοιτάζοντας το ρολόι σου όταν είναι επιπλέον γλυκερό. Εδώ που τα λέμε, η ανάλογης θεματικής (αλλά με teenager ήρωα) «Μάσκα» (1985) του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς φαντάζει ως… σταθμός στην ιστορία του σινεμά συγκριτικά με το «Θαύμα». Μερικές μανάδες μπορεί και να πειστούν, να κλάψουν με μαύρο δάκρυ και να αναφωνήσουν ένα «ευτυχώς που έχουμε την υγειά μας στο σπιτικό μας» με ανακούφιση.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ ΚΑΡΜΕΝ

Ο Δημοσθένης και ο Νικήτας λιάζονται και κολυμπούν στα Λιμανάκια, αναπολούν γεγονότα από το περσινό καλοκαίρι χωρισμού του πρώτου και φαντασιώνουν το σενάριο μιας ταινίας που ο δεύτερος ελπίζει να σκηνοθετήσει και να στείλει στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.

ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΠΟΥ ΚΟΥΒΑΛΑΣ 2

Η Ράιλι έγινε 13ων ετών, εξελίσσει την αγάπη της για το άθλημα του ice hockey και ο ερχομός της εφηβείας φανερώνει… στο μυαλό της καινούργια συναισθήματα και νευρώσεις που η Χαρά, η Λύπη, ο Φόβος, ο Θυμός και η Αηδία δύσκολα θα παλέψουν στην προσπάθειά τους να συνυπάρξουν.

Ο ΚΑΚΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ταινίας με θέμα τον παράνομο έρωτα ενός άνδρα και της νέας γυναίκας του πατέρα του, η πρωταγωνίστρια κατηγορεί τον συμπρωταγωνιστή της πως τη βίασε ενόσω «έτρεχε» η ερωτική σκηνή μεταξύ τους. Με τον τελευταίο να εξανίσταται πως εκείνη λέει ψέματα, το συνεργείο όσο και οι δικηγόροι τους προσπαθούν να διαχειριστούν την κρίση.

ΦΡΙΜΟΝΤ

Αφγανή μετανάστρια που εργάζεται ως κειμενογράφος μηνυμάτων σε εργοστάσιο παραγωγής fortune cookies στο μικρό Φρίμοντ της Καλιφόρνια, δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στη μοναξιά της Αμερικής. Ένας ασυνήθιστος ψυχοθεραπευτής και μία αυθόρμητη ιδέα δίνουν ένα κάποιο νόημα στη βαρετή καθημερινότητά της.

ΚΥΝΗΓΙ ΓΕΙΤΟΝΩΝ

Παντρεμένο ζεύγος με δύο μικρά παιδιά, μπουχτισμένο από τη ζωή στο Παρίσι, παίρνει τον ομματιών του και την κάνει για την όμορφη επαρχία. Δεν γνωρίζει, όμως, ότι το σπίτι των ονείρων του που αγόρασε σε τιμή ευκαιρίας αποτελεί ορμητήριο των πολυπληθών κυνηγών της περιοχής, οι οποίοι δεν δέχονται επ’ ουδενί ν’ απεμπολήσουν το δικαίωμα χρήσης του.