FreeCinema

Follow us

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ (2015)

(UN HOMME IDEAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Γκοζλάν
  • ΚΑΣΤ: Πιερ Νινέ, Ανά Ζιραρντό, Αντρέ Μαρκόν, Βαλέρια Καβάλι, Tιμπό Βενσόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Νεαρός εργάτης φιλοδοξεί να γίνει διάσημος συγγραφέας, αλλά το μυθιστόρημά του απορρίπτεται. Όταν τυχαίνει να βρει το ημερολόγιο ενός νεκρού βετεράνου στρατιώτη, δράττεται της ευκαιρίας για εύκολη δόξα – όμως η «συμφωνία με τον διάβολο» του γυρίζει boomerang.

«Ανέκαθεν αγαπούσα χαρακτήρες που κινούν το χέρι της μοίρας με το ζόρι», εξομολογείται στον καθρέφτη του, σε μια πρόβα συνέντευξης ο 26χρονος Ματιέ, καθώς ετοιμάζεται για την πρώτη του συνάντηση με τον ενθουσιώδη διευθυντή του εκδοτικού οίκου στον οποίο έστειλε το μυθιστόρημά του. Και ο ίδιος, όμως, έχει ήδη μεταμορφωθεί σε έναν από αυτούς τους χαρακτήρες, καθώς η ιστορία που υπέβαλε ως δική του ήταν στην πραγματικότητα copy/paste του ημερολογίου πολέμου ενός νεκρού ηλικιωμένου που πολέμησε στην Αλγερία. Από τη στιγμή που έγραψε το όνομά του στην πρώτη σελίδα και κατέστρεψε το πρωτότυπο ημερολόγιο, ο Ματιέ υπέγραψε το συμβόλαιό του με τον διάβολο: το μυθιστόρημα εκδίδεται με διθυραμβικές κριτικές, ο νέος πια «καυτός» συγγραφέας κατακτά φήμη, δημοσιότητα, χρήμα, το κορίτσι της καρδιάς του και τη ζωή που πάντα ονειρευόταν ενώ δούλευε για το μεροκάματο και κατοικούσε στην τσιμεντένια εργατική πολυκατοικία του. Μέχρι που εμφανίζεται ο (απαραίτητος) εκβιαστής και η ειδυλλιακή ζωή τού νεαρού ξεφεύγει εκτός ελέγχου.

Ο Γιαν Γκοζλάν συνυπογράφει το σενάριο και σκηνοθετεί ένα θρίλερ που ισορροπεί στην εντέλεια την πορεία της κλιμακούμενης έντασής του, από την ελαφριά απειλή στην απόλυτη καταστροφή, καθώς ο Ματιέ, στην προσπάθεια να διασώσει τη φήμη, τη σχέση αλλά και την ίδια τη ζωή του, στήνει διαρκώς «σκηνικά» για να καλύψει τα ίχνη του, μιας και ο κλοιός ψεμάτων και εξαπάτησης που είχε δημιουργήσει στενεύει γύρω του. Ο σεναριακός πυρήνας της ταινίας είναι λίγο-πολύ γνώριμος (με πιο πρόσφατο παράδειγμα στη μνήμη την παραγνωρισμένη κομεντί του Γούντι Άλεν «Θα Συναντήσεις Έναν Ψηλό Μελαχρινό Άνδρα», όπου ο χαρακτήρας του Τζος Μπρόλιν καταφεύγει στην ίδια λογοτεχνική απάτη), αν και οι «τρύπες» στη συγκάλυψη κάποιων εγκλημάτων θα έκαναν τους ήρωες των σειρών «CSI» να… διαρρήξουν τα ιμάτιά τους! Τόσο η πλοκή όσο και η αισθητική έχουν την έντονη χροιά παρόμοιων ευρωπαϊκών (και, ναι, κυρίως γαλλικών) ταινιών της δεκαετίας του 1970, καθώς η κύρια δράση μεταφέρεται από το συννεφιασμένο Παρίσι στην ηλιόλουστη Προβηγκία και στο υπέροχο εξοχικό των πεθερών του Ματιέ, όπου το αέρινο όνειρο μετατρέπεται σε κλειστοφοβικό εφιάλτη.

Εύσημα στον Πιερ Νινέ, ίσως τον πιο ραγδαία ανερχόμενο Γάλλο ηθοποιό αυτή την εποχή (εξαιρετικός στον ομώνυμο ρόλο στο «Yves Saint Laurent», άκρως αναμενόμενος στο φετινό «Frantz» του Φρανσουά Οζόν), που προσδίδει στον χαρακτήρα τού Ματιέ όλα τα απαραίτητα, αντιφατικά στοιχεία που θα κάνουν το κοινό ταυτόχρονα να ελπίζει στη σωτηρία του αλλά και να απαιτεί την τιμωρία του: την αρχική ενθουσιώδη αφέλεια του παιδιού της εργατιάς που ονειρεύεται την καλή ζωή, τα ειλικρινή του συναισθήματα για τη σύντροφό του και τους γονείς της, το αγορίστικο, συχνά αφοπλιστικό βλέμμα αλλά και το άλλο βλέμμα, αυτό που αφήνει να διαφαίνονται τα γρανάζια του μυαλού του καθώς σκαρφίζεται το επόμενο ψέμα, την επόμενη στημένη σκηνή στο θρίλερ που ο ίδιος δημιούργησε – ένας σύγχρονος, αφελής Φάουστ της γαλλικής εργατικής τάξης, το τέλος του οποίου μέλλεται να είναι περισσότερο θλιβερό παρά τραγικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι και η πιο πρωτότυπη πλοκή, άλλα σίγουρα μια καλαίσθητη και καλοστημένη περιπέτεια αγωνίας που κρατάει το ενδιαφέρον καθ’ όλη τη διάρκειά της, αν είστε διατεθειμένοι να μην πολυαναλύσετε τις όποιες λεπτομέρειες (δείτε τις και ως «ποιητική αδεία»).


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.