FreeCinema

Follow us

Ο ΧΑΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ (2022)

(THE LOST KING)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στίβεν Φρίαρς
  • ΚΑΣΤ: Σάλι Χόκινς, Στιβ Κούγκαν, Χάρι Λόιντ, Μαρκ Άντι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Αρχάρια χομπίστρια με έφεση στην Ιστορία παθιάζεται με την προσωπικότητα του Βασιλιά Ριχάρδου Γ’ και βάζει στοίχημα με τον εαυτό της πως θα μπορέσει ν’ αποκαταστήσει τη χαμένη του τιμή, αναζητώντας τα για πεντακόσια χρόνια χαμένα οστά του! Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

Κάπου φέρνει στο νου εκείνο το περσινό «The Dig» του Netflix τούτο εδώ, όμως, ο «Χαμένος Βασιλιάς» κρύβει στο «μανίκι» πολύ πιο σοβαρά χαρτιά: τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Στίβεν Φρίαρς, την προκλητική στην ταύτιση φατσούλα της Σάλι Χόκινς και τις μαγικές παρτιτούρες του Αλεξάντρ Ντεσπλά. Και από μία τόσο δα μικρή ταινιούλα για το πείσμα μιας γυναίκας να πραγματοποιήσει το πιο τρελό και «φανταστικό» (όπως αποδίδεται στο φιλμ) όνειρο της ζωής της, προκύπτει ένα αβίαστα feelgood έργο που σε βγάζει από το σινεμά θετικά εμψυχωμένο.

Πρόκειται για fictional μεταφορά μιας απίθανης ιστορίας που απασχόλησε τους Βρετανούς το 2012 (με το Πανεπιστήμιο του Λέστερ να διαφωνεί σφόδρα με τον χαρακτηρισμό του βασισμένου σε αληθινά συμβάντα φιλμ). Η Φιλίπα Λάνγκλεϊ δυσκολεύεται να τα φέρει βόλτα με τη βαρετή εργασία της στο γραφείο, την άδικη μεταχείριση του προϊστάμενού της και την ανατροφή των δύο της παιδιών δίπλα σ’ έναν εν διαστάσει σύζυγο που ήδη έχει αρχίσει τα rendezvous με άλλες γυναίκες. Παρακολουθώντας για εκπαιδευτικούς λόγους των τέκνων της μια παράσταση του σαιξπηρικού «Richard III», έλκεται από τον ιστορικό χαρακτήρα, ο οποίος… εμφανίζεται στην αυλή του σπιτιού της αμίλητος, σαν ένα «στοιχειό» που θέλει να της μεταφέρει «κάτι»!

Η Φιλίπα θ’ αρχίσει να «ξεκοκαλίζει» κάθε βιβλίο που μπορεί να εντοπίσει με θέμα τη ζωή του Βασιλιά Ριχάρδου Γ’, θεωρώντας πως ο Σαίξπηρ τον ξεφτίλισε με ψευδή χαρακτηριστικά και ολόκληρη η Μεγάλη Βρετανία τον «αποκαθήλωσε» απαξιωτικά και με ανιστόρητο τρόπο. Ξαφνικά, η φήμη και η ύπαρξη των… (χαμένων) οστών του Ριχάρδου Γ’ θα γίνει το «δισκοπότηρο» που θ’ αναζητήσει εμμονικά, αγωνιζόμενη να βρει υποστηρικτές και χορηγούς, ειδικά από τη στιγμή που οι έρευνες αλλά και το προσωπικό της ένστικτο θα την οδηγήσουν σ’ ένα parking αυτοκινήτων στο Λέστερ, σημείο στο οποίο αισθάνεται πως θάφτηκε ο Βασιλιάς.

Από το «ασ’ τον τρελό στην τρέλα του», η Φιλίπα δείχνει ν’ αποκτά γνώσεις για το θέμα που της επιτρέπουν να κοντράρεται με Ακαδημαϊκούς και να διεκδικεί με σοβαρότητα την πραγματοποίηση του ονείρου της, έχοντας για συνοδοιπόρο ένα «φάντασμα» του Ριχάρδου Γ’, η παρουσία του οποίου παραμένει αινιγματική ακόμη κι όταν αρχίζει να της μιλά κανονικά (!), προσθέτοντας στον θεατή υποψίες για τη διανοητική της κατάσταση. Η αποστολή της θα εξελιχθεί απροσδόκητα επιτυχής ως προς την εύρεση των χρημάτων που απαιτούνται για τη σχετική ανασκαφή, όμως, πίσω από την πλάτη της Φιλίπα αναγνωρισμένοι πανεπιστημιακοί και αρχαιολόγοι θα αναμένουν τα αποτελέσματα με σφετεριστική διάθεση.

Αν και φαινομενικά «απλοϊκό», το σενάριο (των Στιβ Κούγκαν και Τζεφ Πόουπ) του «Χαμένου Βασιλιά» γίνεται ένα αλληγορικό… πολυεργαλείο στα έμπειρα χέρια του Φρίαρς, ο οποίος πέρα από την επαφή της ηρωίδας με τον αληθινό της εαυτό (ως στόχο ζωής), αναδεικνύει κι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα που αφορά στη μετατροπή της φημολογίας σε δεδομένο (πόσω μάλλον ιστορικό!). Η αφήγηση είναι γοργή (με ελάχιστες περιττές στιγμές, όπως της όχι και τόσο απαραίτητης υποπλοκής της κρίσης στο γάμο της ηρωίδας, στις οποίες ο Κούγκαν ευθύνεται προφανέστατα ως σεναριογράφος για να… μεγαλώσει στοιχειωδώς το ρόλο του), ο θεατής ταυτίζεται απόλυτα με τον αγώνα για το δίκιο της Φιλίπα και το φινάλε, αν και αφήνει μια γεύση γλυκόπικρου, συντροφεύει τη μνήμη με όμορφα, ανθρώπινα συναισθήματα. Τα οποία ανυψώνει με θαυμαστή άνεση το (για ακόμη μια φορά) υπέροχο score του Ντεσπλά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι και η «Βασίλισσα» (2006), αλλά πλησιάζει το επίπεδο μιας «Philomena» (2013) η νέα ταινία του Στίβεν Φρίαρς. Εγγύηση ψυχαγωγίας για το adult κοινό που διαθέτει ώριμη σκέψη και θα μπορέσει να επικοινωνήσει υπεύθυνα (και) με τα διάφορα layers «ανάγνωσης» της ιστορίας, πέραν της αδιαμφισβήτητης ταύτισης με την καλοσυνάτη «τρέλα» της ηρωίδας.


MORE REVIEWS

ΜΙΑ ΑΠΡΟΣΔΟΚΗΤΗ ΣΧΕΣΗ

Ανίκανη να ξεπεράσει την τραυματική εμπειρία ενός τροχαίου που κόστισε τη ζωή της αδελφής του αρραβωνιαστικού της και του συζύγου εκείνης, μετά από έναν ολόκληρο χρόνο, η Άλισον συνειδητοποιεί πως τα χάπια της θεραπευτικής της αγωγής την έχουν εθίσει άσχημα σε μια συγκεκριμένη ναρκωτική ουσία. Και πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο…

ΤΑ ΑΒΓΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΣΧΑΛΙΑ

Στη Σχολή των Κουνελιών, με το Πάσχα να πλησιάζει, όλοι εργάζονται πυρετωδώς για την ανάδειξη των νέων Φυλάκων των Χρυσών Αυγών για την εορταστική αυτή περίοδο. Όταν ο Μαξ γίνεται το πρώτο κουνέλι της πόλης που επιλέγεται ποτέ για ν’ αναλάβει αυτή την ευθύνη, ο Λίο, ένα κακό και πονηρό κουνέλι, αποφασίζει να καταστρώσει σχέδιο ώστε να εξαλείψει τα πασχαλινά αυγά και (κατ’ επέκταση) το ίδιο το Πάσχα, σε συνεργασία με τις αλεπούδες. Θα τους σταματήσουν ο Μαξ και οι φίλοι του;

UTAMA: ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ

Ζεύγος ηλικιωμένων, το οποίο ζει στα απομονωμένα υψίπεδα της Βολιβίας, βρίσκεται αντιμέτωπο με το ενδεχόμενο εγκατάλειψης του τόπου του, εξαιτίας της παρατεταμένης περιόδου ανομβρίας.

Η ΛΕΪΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΗΣ

Η Λεϊλά πείθει τα τέσσερα αδέλφια της να συνεισφέρουν ό,τι έχουν και δεν έχουν ώστε να προβούν σε αγορά καταστήματος, κίνηση που κατά πάσα βεβαιότητα θα τους ξελασπώσει όλους οικονομικά. Ο πατέρας τους, όμως, έχει άλλα σχέδια για την οικογενειακή περιουσία.

Ο ΑΝΤΡΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ

Με στόχο να βρει χρηματοδότηση για τις πανεπιστημιακές της έρευνες, η Άλμα δέχεται να παραστήσει τη σύντροφο ενός ανθρωποειδούς robot για τρεις εβδομάδες και να παραδώσει το αποτέλεσμα της «εργασίας» της ώστε να προχωρήσουν οι μελέτες γύρω από το συγκεκριμένο επιστημονικό project.