FreeCinema

Follow us

SPOTLIGHT. ΟΛΑ ΣΤΟ ΦΩΣ (2015)

(SPOTLIGHT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομ ΜακΚάρθι
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Κίτον, Μαρκ Ράφαλο, Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, Λιβ Σράιμπερ, Τζον Σλάτερι, Στάνλεϊ Τούτσι, Τζέιμι Σέρινταν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η αληθινή ιστορία ενός μεγάλου σκανδάλου παιδεραστίας στους κύκλους της Καθολικής Εκκλησίας, το οποίο αποκαλύφθηκε μετά από επίπονες έρευνες μιας δημοσιογραφικής ομάδας της εφημερίδας Boston Globe.

«Θέλεις να μηνύσεις την Εκκλησία;»! Η τόλμη αυτής της ατάκας σε κάνει να καταλάβεις τη σοβαρότητα του θέματος αυτής της ταινίας. Για να το κάνεις ακόμη πιο τρομακτικό, όμως, προσπάθησε να αντικαταστήσεις τη λέξη «Εκκλησία» με κάποια άλλη μορφή εξουσίας η οποία επηρεάζει την καθημερινότητα του όποιου κοινωνικού συνόλου σε τούτον τον πλανήτη. Τώρα γίνεται ακόμη πιο τρομακτικό αυτό που αποπειράθηκαν να κάνουν οι ήρωες της ιστορίας του «Spotlight» στη Βοστώνη των αρχών του 2000.

Από μια «απλή» (αλλά κατ’ εξακολούθηση κρουσμάτων) περίπτωση σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων που βάραινε ως κατηγορία έναν συνταξιούχο ιερέα, οι reporters μιας στήλης με την ονομασία «Spotlight» ξεκίνησαν μια σειρά μακροσκελών ερευνών, προτού συνειδητοποιήσουν ότι το θέμα αφορούσε πολύ περισσότερες παρόμοιες υποθέσεις τις οποίες η Πολιτεία φαινόταν να συγκαλύπτει με κάθε τρόπο και από κάθε πόστο εξουσίας… επί σειρά ετών! Ακολουθώντας ένα πρωτότυπο pattern μέσα από την αναζήτηση αρχείων, η ομάδα έφτασε σε ένα αρχικό συμπέρασμα τουλάχιστον ενενήντα περιπτώσεων ιερέων, όμως η αλήθεια ήταν σαφώς πιο συγκλονιστική.

Το φιλμ ξεδιπλώνει με εξαιρετικό τρόπο αφήγησης την εξέλιξη αυτής της ιστορίας, δημιουργώντας την ένταση ενός «ντετεκτιβίστικου» θρίλερ στο οποίο ο εγκληματίας είναι σχεδόν δηλωμένος σε όλους μας, όμως ουδείς τολμά να τον αγγίξει! Αρχές, νόμοι, μια ολόκληρη κοινωνία που γνώριζε αλλά σιωπούσε μπροστά στο πρόβλημα, με το σοβαρότατο «άλλοθι» της θρησκευτικής πίστης εδώ, μετατρέπονται σταδιακά σε μια εχθρική μορφή δύναμης μπροστά στην οποία το πρωταρχικό αμάρτημα σχεδόν ωχριά.

Σκεπτόμενος άλλες ταινίες τού παρελθόντος με δημοσιογραφικό θέμα, φυσικά, το μυαλό μου σταμάτησε στον πρώτο τίτλο: το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976) του Άλαν Τζ. Πακούλα. Και παρέμεινε εκεί. Για να μιλάμε για τέτοιο επίπεδο σύγκρισης, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την αξία τού «Spotlight» (το οποίο διεκδικεί και 6 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και εκείνο για το καλύτερο φιλμ της χρονιάς). Αλλά θα πρέπει να εναρμονιστούμε με την εικόνα του σημερινού σινεμά, με κάποια δεδομένα που ταυτίζονται με την κουλτούρα του σύγχρονου θεάματος. Ο Πακούλα υπέγραφε κάτι σαφώς πιο κινηματογραφικό, με τη φωτογραφία τού Γκόρντον Γουίλις να δίνει έμφαση στο «σκιώδες» πολιτικό περιεχόμενο του σκανδάλου Watergate. Έστησε ένα πραγματικό θρίλερ έρευνας που έπαιξε με το contrast της φωτεινότητας στην αποκάλυψη της αλήθειας κόντρα στο δραματικά σκοτεινό στοιχείο της διαφθοράς, με καλλιτεχνική σημασία στην επιλογή τού κάθε background. Ο Τομ ΜακΚάρθι, από την άλλη, μιλάει σε ένα κοινό μαθημένο να καταναλώνει περισσότερες εικόνες μέσα από την τηλεόραση. Ακόμη και τις κινηματογραφικές. Η αισθητική του, λοιπόν, ανήκει στη μικρή οθόνη. Κι έτσι το στιλ οπισθοχωρεί για να δώσει περισσότερο έδαφος στο θέμα, στο σενάριο. Η visual ταυτότητά του είναι πιο… «επίπεδη», αλλά η ουσία του σε παίρνει και σε σηκώνει!

Κάτω από όλη την πίεση του πόσο σημαντικό είναι το θέμα του «Spotlight», το καστ της ταινίας έχει καθοδηγηθεί αλάνθαστα και πειθαρχημένα προς μια κατεύθυνση ρεαλισμού που σε κάνει να ξεχνάς το πόσο καλά γνωρίζεις αυτούς τους ηθοποιούς και, απλά, αφήνεσαι στο να παρακολουθείς τις διεργασίες των ερευνών μιας άφθαρτης δημοσιογραφικής ομάδας με επαγγελματικό ήθος. Ξεχωρίζω τον Μαρκ Ράφαλο (υποψήφιος για Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου), του οποίου η φυσικότητα, ο ρυθμός, οι σιωπές ή και η έντασή του κλέβουν την προσοχή τόσο αβίαστα. Μεγάλος ηθοποιός.

Στην τελική, θα το ξαναπώ. Το «Spotlight» θίγει ένα συγκεκριμένο σκάνδαλο και συγκεκριμένες περιπτώσεις παραβατικής συμπεριφοράς. Ξανασκέψου με τι θα μπορούσες να αντικαταστήσεις το θέμα της παιδεραστίας και δέξου τη σημασία τής καταπολέμησής του εκεί έξω. Οι απεχθέστερες πράξεις πρέπει να τιμωρούνται. Όποιο κι αν είναι το κόστος. Ας γίνει η ιδέα αυτή βασική αρχή στη ζωή όλων μας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ίσως όχι μια σπουδαία δημιουργία καλλιτεχνικά, αλλά ένα φιλμ που σε τραντάζει στο κάθισμα με τη σοβαρότητα του θέματος και την ευθύνη τού μηνύματός του. Από αυτά που σπάνια συνδυάζουν τόσο καλά τα άνωθεν στοιχεία στο σινεμά του σήμερα. Και από εκείνα που σε σοκάρουν ακόμη πιο βαθιά γιατί η αλήθεια τους προέρχεται… από την αληθινή ζωή! Μικρές ενστάσεις για την «προσγείωση» στα αισθητικά μέτρα της καλής αμερικανικής τηλεόρασης του παρόντος. Οι υπερβολικά θρησκόληπτοι θα ανεβάσουν πίεση, αλλά… εντάξει, μωρέ, οι καθολικοί τα κάνουν αυτά, δεν πάθαμε και τίποτα…


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.