FreeCinema

Follow us

OPERATION FORTUNE: Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΑΤΗ (2023)

(OPERATION FORTUNE: RUSE DE GUERRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Περιπέτεια Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκάι Ρίτσι
  • ΚΑΣΤ: Τζέισον Στέιθαμ, Όμπρεϊ Πλάζα, Χιου Γκραντ, Τζος Χάρτνετ, Κάρι Έλγουις, Έντι Μάρσαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: THE FILM GROUP

Ο μυστικός πράκτωρ Όρσον Φόρτσουν (με το ζόρι) ηγείται ομάδας συναδέλφων του για τον εντοπισμό «νέας θανατηφόρας τεχνολογίας» που εκλάπη από εργαστήριο και πρόκειται να βγει στην αγορά αντί πολλών δισεκατομμυρίων, με ολέθριες συνέπειες εάν χρησιμοποιηθεί. Ένας χολιγουντιανός star της περιπέτειας θα προστεθεί στην ομάδα σε ρόλο «δολώματος», αφού ο μεσάζων για την πώληση είναι… παθιασμένος fan του!

Το 1998, με τις «Δύο Καπνισμένες Κάννες», ο Γκάι Ρίτσι δημιούργησε το δικό του στυλ σ’ ένα κινηματογραφικό genre το οποίο προϋπήρχε, μεν, με τόσο έντονα προσωπικό και ξεχωριστό τρόπο, δε, που από την πρώτη του κιόλας φορά θα τολμούσε κανείς να πει ότι κατάφερε να στήσει ένα νέο υπο-είδος! Το 2000, με την «Αρπαχτή», το εξέλιξε ακόμα περισσότερο, πετυχαίνοντας ένα «size matters» update απόλυτα χαβαλετζίδικο και άναρχο σε διαθέσεις. Όπως μπορεί ν’ αντιληφθεί ένας έξυπνος αναγνώστης κοιτάζοντας μονάχα… τις άνωθεν χρονολογίες, πλέον βρισκόμαστε στο 2023. Και ο Ρίτσι, έκτοτε, δεν κατόρθωσε να το οδηγήσει πιο ψηλά το πράμα. Ποτέ. Ούτε καν να επαναλάβει ένα τόσο λειτουργικό «μία από τα ίδια». Σ’ αυτό το είδος. Οι «Σέρλοκ Χολμς» του και ο «Βασιλιάς Αρθούρος» είναι άλλη υπόθεση.

Σήμερα, ο Ρίτσι προσπαθεί να επανεφεύρει τον εαυτό του με τα ίδια συστατικά, σ’ ένα πλαίσιο multinational και πιο χλιδάτης extravaganza, σαν ένα «κακομαθημένο» και καλοζωισμένο παιδί αυτού του lifestyle που είναι και ο ίδιος (πια), εισάγοντας μέσα του ιστορίες crime υπερβολής, με λαβυρινθώδη σενάρια που άσκοπα επιχειρούν να θυμίσουν τα παλιά. Το είδαμε να συμβαίνει και με το «The Gentlemen» αυτό, το 2020. Στο «Operation Fortune» σε υποψιάζει ότι σκέφτεται (αυτός ή οι παραγωγοί του, ίσως) ν’ αρχίσει ένα franchise πρακτορικών περιπετειών με χιούμορ, χρησιμοποιώντας μεν καλά στοιχεία στο casting, τα οποία δεν ταιριάζουν σωστά στη συνταγή που έχει φτιαχτεί, δε. Σχεδόν όπως η κακή «χημεία» ανάμεσα στους μυστικούς πράκτορες που προσπαθούν να δουλέψουν σαν ομάδα στο φιλμ.

Το πρόβλημα γίνεται εμφανές εξαρχής, με την ασάφεια που περιβάλλει το «προϊόν» της περίφημης κλοπής από τα εργαστήρια. Τι είναι; Τι κάνει; Ποιοι ενδιαφέρονται να το αγοράσουν; Όσο περνά η ώρα, όλα αυτά τα ερωτήματα χάνουν το ενδιαφέρον και το νόημά τους, καθώς οι κεντρικοί χαρακτήρες του φιλμ μεταφέρονται από το ένα κοσμοπολίτικο σημείο του πλανήτη στο επόμενο, προσπαθώντας να κάνουν αστειάκια σε διάφορες «κατασκοπευτικές» στάσεις τους, με μοναδικό highlight σαρκαστικού χιούμορ το φιλανθρωπικό gala σε yacht εκκεντρικού ζάμπλουτου, που ένας Θεός μπορεί να καταλάβει γιατί εμπλέκεται με το εμπόριο όπλων και γνωρίζει κάθε κακοποιό στοιχείο που επιθυμεί να φέρει τον όλεθρο στον παγκόσμιο χάρτη. Όταν αυτό το πρόσωπο το υποδύεται ο Χιου Γκραντ, αρχίζεις να νιώθεις όλο και περισσότερο πως κάτι δεν πάει καλά με τούτη την «Μεγάλη Απάτη». Που να δεις και τι ρόλο κρατά ο… ξεχασμένος και από τη μάνα του Τζος Χάρτνετ!

Κρίμα που ο Τζέισον Στέιθαμ εξαργυρώνει το τσαμπουκαλεμένο attitude που τον ανέβασε υποκριτικά προ ετών (με τα «Crank» ή τα «Fast & Furious») με κακές κόπιες του ίδιου ρόλου, που έχει ξεθωριάσει πια, ειδικά όταν δεν τον προστατεύει και το σενάριο. Αν και συμπαθέστατη ως τύπισσα, η Όμπρεϊ Πλάζα απλά αποτελεί ένα τεράστιο λάθος του casting και του Ρίτσι, ο οποίος εμφανώς δεν ξέρει πώς να την διαχειριστεί και την «κρεμάει» στην πορεία εξέλιξης της πλοκής. Τι άλλο να πω; Λίγες μέρες μετά την δημοσιογραφική προβολή της ταινίας, καθώς γράφω τούτο το κείμενο, η μνήμη μου δεν έχει συγκρατήσει σχεδόν τίποτα απ’ αυτήν! Κρίμα. Γιατί από τέτοιο έργο πραγματικά περιμένεις να ψυχαγωγηθείς, όχι να κοιτάς πόση ώρα πέρασε, γνωρίζοντας πότε (επιτέλους!) θα τελειώσει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας κουρασμένος Γκάι Ρίτσι τρέχει ξοπίσω από ένα άτσαλο και άνευρο (στην παρακολούθηση) σενάριο «χιουμοριστικής» περιπέτειας δίχως προοπτικές για κάτι το αξιομνημόνευτο. Πάντως, οι συντελεστές και τα ταξιδάκια τους ανά τον κόσμο τα έκαναν και τα ακριβά «gadgets» τους τα έπαιξαν, και σε τέσσερις τροχούς και στους αιθέρες.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.