FreeCinema

Follow us

ΝΟΕΜΒΡΗΣ (2022)

(NOVEMBRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σεντρίκ Χιμένεζ
  • ΚΑΣΤ: Ζαν Ντιζαρντέν, Αναΐς Ντεμουστιέ, Σαντρίν Κιμπερλέν, Ζερεμί Ρενιέ, Λίνα Κουντρί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

13 Νοεμβρίου 2015. Το Παρίσι συγκλονίζεται από ένοπλες τρομοκρατικές επιθέσεις, οι οποίες αφήνουν πίσω τους δεκάδες νεκρούς. Στις πέντε ημέρες που ακολουθούν, η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της Γαλλικής Αστυνομίας εξαντλεί όλες τις πιθανότητες, προκειμένου να οδηγηθεί στον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών.

Σύμφωνα με τη λογική που είχε επικρατήσει στη χώρα μας κάμποσα χρόνια πριν, ο «Νοέμβρης»… δεν θα έπρεπε να διανεμηθεί στους ελληνικούς κινηματογράφους! Στα 1996, η χολιγουντιανή περιπέτεια «Executive Decision» είχε κριθεί «ακατάλληλη» για διανομή στα σινεμά μας, καθώς στο ξεκίνημά της παρουσίαζε ομάδα «αδίστακτων τρομοκρατών», οι οποίοι είχαν αποφασίσει να προβούν σε αεροπειρατεία ενός Boeing 747 με κατεύθυνση προς Γουόσινγκτον, να επιβιβάζονται σ’ αυτό από το αεροδρόμιο του… Ελληνικού (σε μία άκρως χαριτωμένη λεπτομέρεια, μάλιστα, ένας εξ αυτών έκρυβε το όπλο του σε φύλλο της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ!). Η ελληνική εμπλοκή σε ένα ολότελα μυθοπλαστικό σενάριο είχε θεωρηθεί άκρως προσβλητική για τη χώρα, οπότε υπό τον φόβο πιθανών αντιδράσεων (;), το μπλοκμπαστερικών προδιαγραφών φιλμ της Warner Bros. πήρε την ετικέτα… straight to DVD.

Τα θυμήθηκα όλα αυτά διότι η εναρκτήρια σεκάνς του «Νοέμβρη» είναι ικανή να στείλει κόσμο στα κάγκελα. Το διόλου μυθοπλαστικό σενάριο του φιλμ, παίρνει ως δεδομένη τη φήμη που αναπτύχθηκε μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα του Παρισιού, πως ο εγκέφαλος των επιθέσεων πέρασε από την Αθήνα, ευρισκόμενος καθ’ οδόν για Βέλγιο και Γαλλία, αφήνοντας να εννοηθεί πως η αποτυχημένη επιχείρηση σύλληψής του από την Ελληνική Αστυνομία στάθηκε ως η βασική αιτία του αιματοκυλίσματος στη γαλλική πρωτεύουσα! Για να είμαι ειλικρινής, δεν αισθάνθηκα διόλου άβολα ή προσβεβλημένος από το δίχως αποτέλεσμα αστυνομικό ανθρωποκυνηγητό εντός και πέριξ της Βαρβακείου Αγοράς, μιας και εξέλαβα την όλη φάση των αθηναϊκών γυρισμάτων σαν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία των παραγωγών να δώσουν στο φιλμ έναν κάπως πιο «εξωτικό» τόνο (αφήνοντας άνευ σχολιασμού τις πιθανές συγκρίσεις με το «Zero Dark Thirty», διότι ελλοχεύει ο κίνδυνος λιθοβολισμού). Σε δεύτερη ανάγνωση, βέβαια, η συγκεκριμένη σεκάνς μπορεί με άνεση να ενταχθεί στο γενικότερο tricolore πατριωτικό πλαίσιο που πρεσβεύει ο «Νοέμβρης»: για όλα φταίνε οι άλλοι, αφού εμείς τα κάνουμε όλα σωστά!

Η έλλειψη αυτοκριτικής, η πλήρης απουσία ενδιαφέροντος για μια κάποια ανάλυση των αιτιών των χτυπημάτων, καθώς και η ανυπαρξία της «απέναντι» πλευράς, αφενός δίνουν στο έργο ένα ολοκληρωτικό docudrama ύφος, αφετέρου αφαιρούν (εν τη γεννέση της) την οποιαδήποτε δυνατότητα δημιουργίας πλοκής. Το μόνο που ενδιαφέρει εδώ είναι η όσο το δυνατόν πιο πειστική καταγραφή της γιγαντιαίας αστυνομικής επιχείρησης που ακολούθησε του μακελειού, σχεδόν αδιαφορώντας για τα υπόλοιπα συστατικά μιας κινηματογραφικής ταινίας. Υπό αυτό το πρίσμα, η σύγκριση με το παρόμοιας λογικής «Η Μέρα των Ηρώων» (2016), θέτει το φιλμ στο περιθώριο του genre, όχι από πλευράς ιδεολογίας (στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι δύο ταινίες, άλλωστε), αλλά από πλευράς ψυχαγωγίας στο πλαίσιο του είδους της αστυνομικής περιπέτειας. Ο Πίτερ Μπεργκ είχε καταφέρει να εντάξει στο φιλμ του ολόκληρη την πόλη της Βοστώνης, σε αντίθεση με τον Σεντρίκ Χιμένεζ ο οποίοας αδυνατεί να πιάσει τον αντίκτυπο της σφαγής στους δρόμους του Παρισιού, αφού πρωτίστως τον ενδιαφέρουν τα…γραφεία της Αστυνομίας.

Η αλληλουχία λήψης πληροφοριών, τηλεφωνημάτων, έρευνας στο διαδίκτυο, λανθασμένων εκτιμήσεων, ορθών εκτιμήσεων, ανάκρισης υπόπτου και φτου κι απ’ την αρχή, σχηματιζει την ευθεία γραμμή στην οποία βαδίζει το φιλμ, με μοναδική του παρέκκλιση την εμφάνιση μουσουλμάνας πληροφοριοδότισσας, που ενδεχομένως γνωρίζει δυο-τρία πράγματα για τον διαβόητο Αμπντελχαμίντ Αμπαουάντ. Η αντιμετώπισή της ως ύποπτης από την Αστυνομία, παρά το γεγονός πως η οικειοθελής της κατάθεση παρέχει ζωτικής σημασίας πληροφορίες, ουδεμία έκπληξη συνιστά, αποδεικνύοντας πως ο ρατσισμός είναι βαθιά ριζωμένος στα Σώματα Ασφαλείας των απανταχού δυτικών χωρών. Το άγριο πιστολίδι του φινάλε, όπου οι ζωές ενόχων και αθώων αντιμετωπίζονται με τον ίδιο κι απαράλλαχτο τρόπο, προτάσσει το δίλημμα του αντιτρομοκρατικού πολέμου έναντι των αναγκαστικών παράπλευρων απωλειών, εξιλεώνοντας στα μάτια του θεατή τους «καλούς». Και οι «κακοί», βέβαια, τον ίδιο ακριβώς τρόπο σκέψης είχαν προηγουμένως, ανοίγοντας πυρ… κι όποιον πάρει ο χάρος στο Μπατακλάν και αλλού. Εξιλέωση, ασφαλώς, δεν υπάρχει γι’ αυτούς – και δικαίως. Θεωρώ, όμως, ότι ουδείς μπορεί να πιστέψει πως η πολιορκία του κρυσφήγετου των τρομοκρατών από τη Γαλλική Αστυνομία στις 18 Νοεμβρίου του 2105, σήμανε την οριστική της νίκη έναντι της τρομοκρατίας. Δέκα μήνες πριν, άλλωστε, είχε προηγηθεί το επεισόδιο του Charlie Hebdo. Και όπως με νόημα δηλώνει πριν το τέλος ο αρχηγός της αστυνομικής επιχείρησης, «αυτό για εμάς δεν είναι παρά μόνο η αρχή», υπονοώντας σαφέστατα την εκδίκηση. Διότι για τις αποτυχίες της πρόληψης, ας είναι καλά οι άλλοι!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αστυνομικό θρίλερ που κινείται περισσότερο σε τροχιά cine vérité, παρά σε δρόμους δράσης και ψυχαγωγίας. Η αθηναϊκή εναρκτήρια σεκάνς ενδεχομένως να λειτουργήσει ως «δόλωμα», μπορεί όμως και να εκνευρίσει αν παρθεί τοις μετρητοίς. Η απουσία σφαιρικού πολιτικού σχολίου (όπως το θέμα σηκώνει), καθώς και η έλλειψη αφηγηματικού ρυθμού (όπως το είδος απαιτεί), κάνει τον «Νοέμβρη» ν’ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ταινίας που υπόσχεται αρκετά, μα δεν πετυχαίνει σχεδόν τίποτα. Οι πιστοί του policier θα το διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.