FreeCinema

Follow us

ΔΥΣΗ ΗΛΙΟΥ (2018)

(NAPSZÁLLTA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λάσλο Νέμες
  • ΚΑΣΤ: Γιούλι Γιάκαμπ, Βλαντ Ιβάνοφ, Σουζάνε Βουέστ, Ουρς Ρεχν, Λεβέντ Μόλναρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 142'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Βουδαπέστη, 1913. Η Ίρις, μια λιγομίλητη, εσωστρεφής κοπέλα, φτάνει στην πρωτεύουσα με σκοπό να δουλέψει στο αριστοκρατικό πιλοποιείο που κάποτε ανήκε στους γονείς της. Κι ενώ ο τωρινός ιδιοκτήτης αρνείται να την προσλάβει, το όνομα ενός συγγενικού της προσώπου, του οποίου ως τώρα δεν γνώριζε καν την ύπαρξη, την οδηγεί σε μια φρενήρη αναζήτηση.

Μόλις δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Ούγγρου σκηνοθέτη Λάσλο Νέμες, ο οποίος αναδείχθηκε σε ξαφνικό, ραγδαία ανερχόμενο και πολλά υποσχόμενο δημιουργό το 2015 με το πολυβραβευμένο και υποψήφιο για Όσκαρ «Ο Γιος του Σαούλ». Εκείνη η ταινία αποτέλεσε (για την πλειοψηφία κριτικών και κοινού, συμπεριλαμβανομένης και της υπογράφουσας) ένα συγκλονιστικό αριστούργημα με ιδιόρρυθμη, αντισυμβατική κινηματογράφηση, καθώς η κάμερα του Νέμες ακολουθούσε συνεχώς τον κεντρικό ήρωα, έναν αιχμάλωτο / εργάτη σε στρατόπεδο συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, μέσα από τα δαιδαλώδη στενά και τα εφιαλτικά σημεία εξόντωσης των αιχμαλώτων, στη μανιώδη απόπειρά του να ξαναβρεί τη σωρό ενός νεκρού αγοριού το οποίο είναι πεπεισμένος πως είναι ο γιος του. Τρία χρόνια μετά, αλλάζει σκηνικό κι εποχή, μεταφέρεται στη Βουδαπέστη της Αυστρο-Ουγγρικής Αυτοκρατορίας λίγο πριν την πτώση και τον ερχομό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, κι έχει για βασικό χαρακτήρα μια νεαρή που σχεδόν απαιτεί δουλειά στην παλιά επιχείρηση των γονιών της, όμως καταλήγει σε μια… μανιώδη απόπειρα να βρει τον αδελφό για τον οποίο δεν γνώριζε τίποτα, μέσα από τα δαιδαλώδη στενά της Βουδαπέστ… εεε… για μισό λεπτό! Εάν σποτάρατε τις λεκτικές ομοιότητες των παραπάνω προτάσεων, τότε μάλλον έχετε αρχίσει να καταλαβαίνετε γιατί από το «αριστουργηματικό» του «Γιου του Σαούλ», εδώ πέσαμε στα θλιβερά «δύο αστεράκια».

Ο Νέμες έχει δηλώσει πως η δεύτερη ταινία του εν μέρει αποτίνει φόρο τιμής στο κλασικό έργο του Φρίντριχ Μουρνάου «Η Αυγή» (εξ ου και ο… αντίθετος τίτλος) του 1927, όχι ίσως τόσο σε σεναριακό όσο σε οπτικό επίπεδο σκηνικού στησίματος. Ωστόσο, η «Δύση Ηλίου» δεν προσομοιάζει περισσότερο σε τίποτε άλλο παρά στην προηγούμενη ταινία – ντεμπούτο του δημιουργού της. Και θα το πάμε και λίγο παραπέρα: πρόκειται πάνω-κάτω για την… ίδια ταινία και, δυστυχώς, τη χειρότερη version του ίδιου εγχειρήματος! Ο Νέμες χρησιμοποιεί το ίδιο «κόλπο» – σήμα κατατεθέν, με το οποίο μας εντυπωσίασε στον «Σαούλ», τη διαρκώς εν κινήσει κάμερα, συνήθως στον ώμο του βασικού ήρωα / ηρωίδας, κάνοντας τον θεατή να έχει την αίσθηση πως παρακολουθεί ακριβώς αυτά που βλέπει και το κεντρικό πρόσωπο, άρα δημιουργώντας μια άμεση, σχεδόν προσωπική εμπειρία, συχνά ζαλιστική και αποπροσανατολιστική, καθώς ο Σαούλ και η Ίρις «τραβούν» τον θεατή μαζί τους στο άκρως υποκειμενικό και ελλειπτικό (από πλευράς αφήγησης και πληροφοριών) ταξίδι τους προς έναν αμφίβολο στόχο, με την εμμονή τους σταδιακά να αυξάνεται και τις κινήσεις τους να γίνονται όλο και πιο μανιακές κι απελπισμένες. Ταυτόχρονα, ξανασυναντάμε και το (άκρως ενδιαφέρον) ζήτημα της εναλλαγής ταυτότητας / προσωπικότητας, καθώς η Ίρις (όπως φυσικά και ο Σαούλ) αλλάζει ριζικά κατά τη διάρκεια του κυριολεκτικού και πνευματικού ταξιδιού της, με το αντικείμενο της αναζήτησης να καταλήγει όχι αυτοσκοπός, αλλά συμβολισμός για τον ίδιο τον χαρακτήρα της.

Η αλήθεια είναι πως ο Νέμες ξέρει και χειρίζεται άψογα το περιβάλλον που στήνει γύρω από τη νεαρή Ίρις, με την πολύτιμη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Ματίας Έρντελι. Οι σκηνικές εναλλαγές, από την ηλιόλουστη αλλά ήδη ξεπεσμένη αίγλη της αυτοκρατορικής κεντρικής Βουδαπέστης στα μουντά, σκοτεινά και συχνά κλειστοφοβικά της σοκάκια και τα αποξενωμένα περίχωρα όπου έχουν καταφύγει οι αναρχικοί και οι μελλοντικοί επαναστάτες, είναι κατά καιρούς εντυπωσιακές και επιτυγχάνουν στις συμβολικές προθέσεις της ταινίας και τη χρονικο-ιστορική ένταξή τους σε μια εποχή κατά την οποία η παγκόσμια Ιστορία βρισκόταν στα πρόθυρα μιας ακόμα θεμελιώδους αλλαγής. Ωστόσο, αυτό που (δυστυχώς) μένει στο τέλος αυτής της παραγωγής (εκτός από μια ελαφριά ζαλάδα από τη διαρκώς κινούμενη κάμερα για σχεδόν δύο ώρες και είκοσι λεπτά) είναι ένα βαθύ αίσθημα απογοήτευσης, συγκριτικά με τις μεγάλες προσδοκίες που είχαμε οι περισσότεροι μετά τον «Γιο του Σαούλ». Ουσιαστικά, στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν, ο Λάσλο Νέμες δεν απέδειξε τίποτα παραπάνω πέραν του ότι μπορεί να κάνει την ίδια ταινία ξανά και ξανά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν έχεις δει τον «Γιο του Σαούλ», σου άρεσε (ή δεν σου άρεσε), το ίδιο ακριβώς μοτίβο ακολουθείται κι εδώ, με μοναδικές αλλαγές τη χρονική περίοδο, την τοποθεσία και το φύλο του βασικού χαρακτήρα. Εάν δεν έχεις παρακολουθήσει την προηγούμενη ταινία, τότε καλύτερα δες εκείνη, καθότι καλύτερη και, ασφαλώς, πρωτότυπη.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.