FreeCinema

Follow us

ΝΑΠΟΛΕΩΝ (2023)

(NAPOLEON)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρίντλεϊ Σκοτ
  • ΚΑΣΤ: Χοακίν Φίνιξ, Βανέσα Κέρμπι, Ταχάρ Ραχίμ, Ρούπερτ Έβερετ, Πολ Ρις, Μπεν Μάιλς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 158'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Μέσα στην οργή και τις κοινωνικές αναταραχές που ακολούθησαν της Γαλλικής Επανάστασης, ο Κορσικανός στρατιωτικός διοικητής Ναπολέων Βοναπάρτης εκμεταλλεύεται τους θριάμβους του στα πεδία των μαχών για ν’ ανέλθει στην εξουσία, ενώ παράλληλα φλέγεται από την ερωτική του επιθυμία για την Ιωσηφίνα ντε Μποαρνέ.

Δεν είναι δική μου δουλειά να παρατηρώ… με το «μικροσκόπιο» ιστορικές ανακρίβειες σε τέτοιου είδους έργα, όμως, η αρχική σεκάνς του αποκεφαλισμού της Μαρίας Αντουανέτας (μετά άσματος της Εντίτ Πιάφ!) μ’ έκανε να «κλωτσήσω» από νωρίς παρακολουθώντας το «Ναπολέων». Η 48χρονη ηθοποιός Κάθριν Γουόκερ υποδυόταν την ομώνυμη ηρωίδα η οποία οδηγήθηκε στην γκιλοτίνα στα… 37 της.

Και, όχι, δεν ξεκίνησα να βλέπω τούτη την ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ με αρνητική διάθεση ή κάποια προκατάληψη. Η αλήθεια, όμως, είναι πως ο… κάργα επηρμένος Άγγλος σκηνοθέτης (δεν θα ξεχάσω ποτέ την αντίδραση και τις εκφράσεις του μπροστά στην οσκαρική ήττα του «Μονομάχου», το 2001) είναι περίπτωση… του ύψους και του βάθους! Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά. Το 2021 μας έδωσε μία εξαιρετική «Τελευταία Μονομαχία» και μία αμφιλεγόμενη μετριότητα με τον «Οίκο Gucci». Εδώ συναντάμε ακόμη μία… προβληματική ταινία του, η οποία μαστίζεται από την έλλειψη συνέπειας. Υπάρχουν πολλά επί μέρους καλά στοιχεία, όμως, δεν συμφωνούν απαραίτητα μεταξύ τους ώστε να δώσουν ένα ενιαίο σύνολο.

Για την ακρίβεια, το «Ναπολέων» αποτελείται από… (σχεδόν) τρία έργα! Το πρώτο βασίζεται στην περίφημη ερωτική του σχέση με την Ιωσηφίνα ντε Μποαρνέ, το δεύτερο επικεντρώνει στις ιστορικές μάχες που χάρισαν στον Βοναπάρτη μια διαχρονική φήμη και το τρίτο είναι μία… παρωδία του ήρωά του, ίχνη της οποίας σκορπίζει στο φιλμ ο Σκοτ, άτολμα, ανολοκλήρωτα και δίχως το κατάλληλα αποδομητικό χιούμορ που χρειαζόταν (οι ατάκτως ερριμμένες ατάκες που θα κάνουν το κοινό να μειδιάσει σε διάφορες σκηνές είναι ότι επέζησε από το συγκεκριμένο σκεπτικό).

Η «πρώτη» ταινία περιέχει στοιχεία προβλέψιμα σκαμπρόζικα (ειδικά όσον αφορά στη σεξουαλική δραστηριότητα με την μετέπειτα Αυτοκράτειρα της Γαλλίας, η οποία «εξοστρακίστηκε» επισήμως – και μετά δημόσιου διαζυγίου! – από την Αυλή επειδή δεν ήταν ικανή να δώσει στον Ναπολέοντα έναν διάδοχο) και ρομαντικά (περίπτωση «καταραμένου» έρωτα), με πιο ουσιαστικό τμήμα της το προσεγμένο… ενδυματολογικό κομμάτι της Τζάντι Γέιτς. Η «δεύτερη» ταινία είναι ο «κράχτης». Οι σεκάνς των μαχών. Εδώ, ο Σκοτ φανερώνει την σκηνοθετική του αδυναμία απέναντι στο αντίπαλος δέος μιας πιθανής σύγκρισης με τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ (το πιο σκληρό παράδειγμα που μπορώ να θέσω), με αποκορύφωμα ένα ελαφρώς βαρετό και anticlimactic Βατερλό (#diplhs), το οποίο ωχριά μπροστά στην πιο εντυπωσιακά στημένη μάχη του Άουστερλιτς, με την αβάντα που δίνει οπτικά η παγωμένη λίμνη Σάτσαν, καθώς «καταπίνει» τα εχθρικά στρατεύματα. Όσο για την «τρίτη» ταινία, εκεί είναι που ο Σκοτ χάνει ολέθρια, αποφεύγοντας να δει με κυνισμό το πορτρέτο μιας απόλυτα αμφιλεγόμενης και διχαστικής προσωπικότητας, ενός λαοφιλούς (ένεκα πατριωτισμού) τύραννου που πήρε στο λαιμό του αμέτρητες ζωές με αντάλλαγμα τη δόξα του ευφυούς στρατηλάτη. Υπάρχουν στιγμές που νομίζεις πως ο Σκοτ θέλει να σπάσει πλάκα με τον Ναπολέοντα, όμως, ούτε καν θίγει το θέμα taboo του μικρόσωμου ήρωα, ούτε καν χρησιμοποιεί τη φιγούρα – σήμα κατατεθέν με το χέρι στραμμένο εντός του γιλέκου του (προτιμά μία μάλλον πιο… μουσολινική στάση και γλώσσα του σώματος). Δεν εκμεταλλεύεται τίποτε το «γραφικό» στην απεικόνιση του Βοναπάρτη, δεν τονίζει μια κάποια «τρέλα» στο (σκυθρωπό, ρηχό και ανέμπνευστο) παίξιμο του Χοακίν Φίνιξ κι αποχαιρετά σταδιακά οτιδήποτε αιχμηρό και ιστορικά αντιπροσωπευτικό γύρω από τον βασικό του χαρακτήρα, επιχειρώντας (άδοξα) προς το φινάλε του έργου να τον «στολίσει» με μια υποψία… συναισθήματος!

Αντί για επικό σινεμά με ουσία, το «Ναπολέων» μοιάζει περισσότερο με μια επική… αγγαρεία, από έναν σκηνοθέτη που σε κάνει να νοσταλγείς το (ντεμπούτο του) «The Duellists» (1977) ως κάτι το πιο δημιουργικό και… αλάνθαστο! Και στο ίδιο terrain είδους, μάλιστα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Επικό σινεμά; Θα γυρνάει τούμπες στο φέρετρό του ο Αμπέλ Γκανς! Ένα χυμαδιό από «κομμάτια» που δεν θ’ αποτελούσαν… διαφορετικά έργα αν υπήρχε ένα φιλμικό όραμα κι ένα σενάριο συνεπές στο τι ήθελε να πει ο «ποιητής». Καμία πρόταση, καμία άποψη, καμία τόλμη, κανένας νεωτερισμός (αχ, δύσμοιρη Σοφία Κόπολα…), τίποτα ικανό να γράψει κινηματογραφική Ιστορία. Βγαίνεις έξω και θυμάσαι το (μπόλικο) αίμα και τα ρούχα! Κι αυτό σαφώς και δεν είναι αρκετό. Αλλά δεν θα χαλάσει το Apple TV+, οπότε… no worries, μωρέ!


MORE REVIEWS

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

Η ΖΑΡΙΑ

Κολλητοί φίλοι και επιτυχημένοι businessmen του real estate της Γαλλικής Ριβιέρας απολαμβάνουν μία άνετη ζωή με τις συζύγους τους, ώσπου ο ένας εξ αυτών αποκτήσει ερωμένη. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν το αυτό πράττει και ο δεύτερος. Με… την ίδια γυναίκα!

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ

Σε μία απόπειρα να συμφιλιωθεί με την κόρη της, χρόνια μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, η Νάνα κάνει δώρο στα 18α γενέθλια της Σίλε μια κρουαζιέρα στην Καραϊβική. Η νεαρή κοπέλα, συνοδευόμενη από την καλύτερή της φίλη, σ’ ένα βράδυ μέθης, θα πέσει θύμα βιασμού και οι διακοπές όλων τους θα μετατραπούν σε οδυνηρή εμπειρία.

Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Μόδιστρος εκ Παρισίων, ο οποίος βαδίζει ολοταχώς προς τον δρόμο της δόξας, πληροφορείται τον θάνατο του επί σειρά ετών αποξενωμένου πατέρα του. Μεταβαίνει εσπευσμένα στο Μόντρεαλ για τα διαδικαστικά της κηδείας, όμως, η πατρική κληρονομιά που του αναλογεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι που θα μπορούσε να φανταστεί.

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ

Εντεκάχρονος απόγονος του Δον Κιχώτη, που κουβαλά στο κεφάλι την ίδια αχαλίνωτη φαντασία με τον προπάππου του, βάζει στόχο να σώσει τη Λα Μάντσα από τα σχέδια αδίστακτου επιχειρηματία, ο οποίος χάριν της… ανάπτυξης επιβουλεύεται τα σπίτια των κατοίκων της.