FreeCinema

Follow us

ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟ (2007)

(LA MÔME)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Μουσική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Νταάν
  • ΚΑΣΤ: Μαριόν Κοτιγιάρ, Σιλβί Τεστί, Πασκάλ Γκρεγκορί, Εμανουέλ Σενιέ, Ζαν-Πολ Ρουβ, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Κλοτίλντ Κουρό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 140'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Στιγμιότυπα μιας θριαμβευτικής καριέρας, μα κυρίως η τραγωδία που ήταν (στ’ αλήθεια) η προσωπική ζωή της μυθικής Εντίτ Πιάφ.

Δεν ήταν εύκολη υπόθεση το να γυριστεί μια βιογραφική ταινία για την Εντίτ Πιάφ. Εν μέρει, επειδή η ζωή της περιλαμβάνει περιόδους που καλύπτονται από πέπλο μυστηρίου ή ανεξακρίβωτες λεπτομέρειες – τουλάχιστον μέχρι τα χρόνια όπου η διασημότητα δε μπορούσε να ζήσει χωρίς εκείνη. Ακολουθεί το δέος απέναντι στο μύθο. Η Πιάφ, τουλάχιστον για τους Γάλλους, είναι ένα εθνικό σύμβολο, η ανάμνηση του οποίου θα μπορούσε να κατεβάσει ακόμη και… μπουρλότα κατά των αιθουσών! Τελικά, το γαλλικό κοινό περιορίστηκε στο να σπάσει τα ταμεία. Και όχι άδικα.

Το φιλμ του Ολιβιέ Νταάν χειρίζεται με αξιοπρέπεια την ιστορία της μεγάλης τραγουδίστριας, παρουσιάζοντας την από τη μιζέρια της παιδικής ηλικίας μέχρι το θάνατο από καρκίνο, στα 1963. Θα μπορούσαν να υπάρξουν ενστάσεις για σταθμούς ζωής και καριέρας που λείπουν ή στέκουν ελαφρώς ασαφείς, όμως ήδη με μια διάρκεια που φτάνει τα 140 λεπτά καταλαβαίνει κανείς πως κάτι έπρεπε να μείνει απ’ έξω… Η σεναριακή διασκευή, λοιπόν, επικεντρώνει δραματουργικά στους δύο βασικούς έρωτες της Πιάφ (το τραγούδι και τον πυγμάχο Μαρσέλ Σερντάν), για να τονίσει το «καταραμένο» στοιχείο του βίου της, επιτρέποντας στον Νταάν να στήσει δύο (τουλάχιστον) σκηνές ανθολογίας (η πρώτη εμφάνιση της Πιάφ στο music hall δίχως την παραμικρή υπόκρουση από τα τραγούδια της και η «επιστροφή» του αγαπημένου της ύστερα από ένα τραγικό συμβάν) που δύσκολα ξεχνιούνται. Κι ενώ ο Νταάν σ’ έχει πείσει ως χαρισματικό ταλέντο που σχεδόν χορογραφεί τα πλάνα του και δίνει έναν μουσικό τόνο στη ροή του φιλμ ώστε να μη σε κάνει να βαριέσαι ποτέ, εξαρχής έχει αποφασίσει να επιλέξει έναν φιγουρατζίδικο τρόπο μη γραμμικής αφήγησης, λες και τιμωρεί τον εαυτό του για τα κατορθώματά του! Η ζωή της Πιάφ ξεδιπλώνεται μέσα από ακατάπαυστα flashback που σε μπερδεύουν άνευ λόγου και, προφανώς, δηλώνουν μια κάποια ανασφάλεια του σκηνοθέτη. Αλλά, ακόμη κι αν η μοίρα «διαβάζεται» σε σημαδεμένη τράπουλα ή το ανακάτεμα των φύλλων προκύπτει ζαλιστικό, ο «πελάτης» θα μαγευτεί.

Η «Ζωή σαν Τριαντάφυλλο» διαθέτει δύο αχτύπητα ατού. Την αύρα της φωνής της Εντίτ Πιάφ που κάνει την ψυχή να φτερουγίζει από ελπίδα και μελαγχολία μαζί. Και, πάνω απ’ όλα σε τούτο το φιλμ, την ερμηνεία της Μαριόν Κοτιγιάρ στον ομώνυμο ρόλο, η οποία μεταμορφώνεται συγκλονιστικά, σε όλες τις περιόδους της ενήλικης Πιάφ. Από την ανύπαρκτη θηλυπρέπεια, το κλοουνίστικο περπάτημα, την εξέλιξη σε diva και την κατάκτηση των εκφραστικών της μέσων, μέχρι τα πολλαπλά χτυπήματα της υγείας (με το σώμα να μοιάζει με κουφάρι στην κυριολεξία!) και το μαρτυρικό σβήσιμο μιας ζωής, η Κοτιγιάρ παίζει με όλο της το είναι και σε κάνει ν’ ανοιγοκλείνεις τα μάτια για να πιστέψεις ότι πρόκειται για την ίδια ηθοποιό. Θα τα ξαναπούμε στα Όσκαρ του 2008…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2007 (αλλά δεν δημοσιεύθηκε ποτέ εντύπως, καθώς το εβδομαδιαίο free press με το οποίο συνεργαζόμουν – από την πρώτη του μέρα – για κάποια χρόνια, αποφάσισε να με απομακρύνει, με την αιτιολόγηση ότι εξαιτίας των κειμένων μου έχανε λεφτά από διαφημίσεις κινηματογραφικών εταιρειών διανομής!), όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Την επόμενη χρονιά, η Μαριόν Κοτιγιάρ σάρωνε βραβεία παγκοσμίως, καταλήγοντας στο Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου (η πρώτη Γαλλίδα ηθοποιός που το κατάφερε ποτέ, με γαλλόφωνη ταινία επίσης). Μαζί, το έργο τιμήθηκε για το καλύτερο μακιγιάζ, ενώ είχε προταθεί και στην κατηγορία των κοστουμιών. Πέραν της σαρωτικής της παρουσίας, ο Ολιβιέ Νταάν ατύχησε σκηνοθετικά, βάζοντας διαρκώς τρικλοποδιές στον εαυτό του, με την αφήγηση να μπερδεύει άστοχα. Θα έλεγα πως τούτο το φιλμ χρησιμοποιήθηκε μετέπειτα σαν (πιθανός) οδηγός για την «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή, που μπορεί να μην είχε παρόμοιο μέγεθος παραγωγής και budget από πίσω, όμως… διόρθωσε πολλά από τα λάθη του Νταάν, με έξυπνες και δημιουργικές ιδέες.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.