FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΣΦΥΡΙΧΤΕΣ (2019)

(LA GOMERA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Παρανομίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κορνέλιου Πορουμπόιου
  • ΚΑΣΤ: Βλαντ Ιβάνοφ, Κατρινέλ Μαρλόν, Ρόντικα Λαζάρ, Αγκουστί Βιγιαρόνγκα, Κριστόμπαλ Πίντο, Σαμπίν Ταμπρέα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ρουμάνος αστυνομικός ντετέκτιβ που έχει μπλέξει με Ισπανούς μαφιόζους λόγω υπόθεσης που ερευνά, μεταβαίνει στις Κανάριες Νήσους ώστε να βρει άκρη μαζί τους. Εκεί θα αναγκαστεί να μάθει την τοπική σφυριχτή διάλεκτο Silbo. Ποιος θα τη «σφυρίξει» σε ποιον;

Ο ντετέκτιβ Κρίστι του Τμήματος Δίωξης Εγκλήματος του Βουκουρεστίου δίνει ραντεβού με την προϊσταμένη του στην Ταινιοθήκη της ρουμανικής πρωτεύουσας. Στην οθόνη προβάλλεται το εξαιρετικό γουέστερν του Τζον Φορντ «Η Αιχμάλωτος της Ερήμου» (1956). Αργότερα μέλος της συμμορίας την οποία ερευνά, με περίστροφο ανά χείρας, τραβάει την κουρτίνα μπάνιου σε δωμάτιο ξενοδοχείου, αναζητώντας συνεργό του που υποπτεύεται πως τους έχει προδώσει. Το όλο γύρισμα παραπέμπει ευθέως στην περίφημη σκηνή φόνου του «Ψυχώ» του Άλφρεντ Χίτσκοκ (1960). Η μοιραία γυναίκα της υπόθεσης δεν είναι η… Ρίτα Χέιγουορθ, λέγεται όμως Γκίλντα, όπως ακριβώς το φερώνυμο περίφημο νουάρ του Τσαρλς Βίντορ από το 1946. Είναι φανερό πως στον Κορνέλιου Πορουμπόιου αρέσει πολύ ο κλασικός αμερικανικός κινηματογράφος. Ευχής έργον θα ήταν να μην είχε μείνει μόνο στους φόρους τιμής, αλλά να είχε πάρει κάτι και από την αφηγηματική ικανότητα εκείνου, διότι «Οι Σφυριχτές» του πάσχουν σημαντικά στον τομέα αυτό.

Η σφυριχτή γλώσσα «El Silbo», που συναντάται στο νησί Λα Γκομέρα του συμπλέγματος των Κανάριων Νήσων, είναι μία τοπική διάλεκτος οι ρίζες της οποίας χάνονται στον χρόνο. Συμπυκνώνει την ισπανική γλώσσα σε συγκεκριμένους και άκρως χαρακτηριστικούς σφυριχτούς ήχους, οι οποίοι μπορούν να ακούγονται σε μεγάλες αποστάσεις, βοηθούμενοι από το ορεινό, γεμάτο φαράγγια φυσικό τοπίο του μικρού νησιού. Ο Πορουμπόιου βασίζει σε μεγάλο βαθμό την ταινία του σε αυτό το περίεργο αν μη τι άλλο «εύρημα», δίνοντας την εντύπωση πως δεν ασχολήθηκε και τόσο με τα υπόλοιπα, όντας βέβαιος πως με τούτο και μόνο θα εντυπωσιάσει.

Ο έμπειρος ντετέκτιβ Κρίστι, ερευνώντας περίεργη υπόθεση κλοπής πολλών εκατομμυρίων ευρώ στην οποία εμπλέκεται γνωστός και μη εξαιρετέος Ρουμάνος businessman, ανοίγει παρτίδες (όλων των ειδών…) με την γκόμενα του φυλακισμένου πια ύποπτου επιχειρηματία, η οποία του ζητά να βοηθήσει στην αποφυλάκιση του. Ο αστυνομικός φαίνεται πως συμφωνεί να περάσει στην απέναντι πλευρά του νόμου, ακολουθεί την Γκίλντα στη Λα Γκομέρα για λόγους που έχουν να κάνουν με την εκμάθηση της Silbo, αλλά και για να πάρει οδηγίες από ντόπιους κακοποιούς που δείχνουν να παίζουν μπάλα στο ίδιο γήπεδο με τον φυλακόβιο Βαλκάνιο «συνάδελφό» τους. Η διευθύντριά του, όμως, που έχει αρχίσει να υποπτεύεται πως κάτι δεν πάει καλά με τη συμπεριφορά του Κρίστι, πίσω στην πατρίδα λαμβάνει τα μέτρα της ώστε να μην βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων.

Ο Πορουμπόιου χωρίζει το σενάριό του σε κεφάλαια, το καθένα από τα οποία έχει πάρει την ονομασία του από έναν βασικό χαρακτήρα. Το πρώτο λέγεται Γκίλντα όπως η femme fatale τούτου, με τον Κρίστι, την προϊσταμένη του και διάφορους άλλους ν’ ακολουθούν (ακόμη και η μάνα τού ντετέκτιβ έχει το κεφάλαιό της!) σε μια α λα Γκάι Ρίτσι αφήγηση με διαρκή μπρος-πίσω στον χρόνο, όπου όλοι αυτοί κατά καιρούς συναντιούνται, χωρίς όμως να μαθαίνουμε πολλά ούτε για το από πού κρατάει η σκούφια τους, ούτε για τις προθέσεις τους. Διατηρεί έναν «υπόγεια» κωμικό νουάρ τόνο καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας του ο Ρουμάνος σκηνοθέτης, προσπαθώντας να φτιάξει κάτι που θα θυμίζει το «Αποστολή στην Μπριζ» (2008), καταλήγοντας όμως να φέρνει στο μυαλό περισσότερο μια μπερδεμένη και άνευ στόχου εκδοχή του δικού του «Αστυνομία, Ταυτότητα» (2009), έργου με το οποίο καθιερώθηκε τότε στο φεστιβαλικό κύκλωμα.

Διόλου τυχαία, ο ντετέκτιβ Κρίστι έχει το ίδιο όνομα με τον κεντρικό ήρωα του προ δεκαετίας φιλμ, ενώ συν τοις άλλοις όταν σε κάποια σκηνή ένας από τους χαρακτήρες των «Σφυριχτών» περιγράφει ένα περιστατικό από το παρελθόν του διεφθαρμένου (;) αστυνομικού, ουσιαστικά διηγείται την πλοκή της παλαιότερης ταινίας του Πορουμπόιου! Εάν πρόκειται για inside joke, ομολογώ πως δεν το έπιασα, ενώ εάν αυτή η μεγάλη σύμπτωση συνιστά πως τούτο λειτουργεί σαν… sequel, τότε νόημα κανένα δεν βγαίνει, μιας και ουδεμία πραγματική σύνδεση με τα προηγούμενα έχει. Το ακόμα χειρότερο, πέρα από το ελαφρώς ακατανόητο της ισπανορουμανικής σύνδεσης των συμμοριτών, είναι πως το εύρημα της σφυριχτής γλώσσας πάνω στην οποία φαίνεται πως έχει βασιστεί όλο το στήσιμο του σεναρίου, μέχρι αυτή να κάνει την καίρια και έξυπνη εμφάνισή της (λίγο πριν από το φινάλε!), μόνο απορίες δημιουργεί σχετικά με τον όλο χαμό που επιφέρει η απαραίτητη εκμάθησή της. Έχει ένα σχετικό καλαμπούρι η φάση της διδασκαλίας, η δε πρώτη δοκιμαστική χρήση της στο επιβλητικό ορεινό τοπίο της Λα Γκομέρα διευκρινίζει με σαφήνεια τον από παλαιοτάτων χρόνων τρόπο «λειτουργίας» της. Πρόκειται, όμως, για τέχνασμα του στυλ «πολύ κακό για το τίποτα», αφού περισσότερο μοιάζει να χώθηκε η Silbo στην πλοκή εν είδει αξιοπερίεργου, παρά γιατί έχει να προσφέρει κάτι το ουσιαστικό σε αυτήν. Παρομοίως και η ξεκάρφωτη τελική σεκάνς της… Σιγκαπούρης, που μοιάζει να αποτελεί ταξιδιωτική προσφορά σε καστ και συνεργείο (!) και όχι κάτι παραπάνω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αστυνομικό crime δράμα που μοιάζει σαν να θέλει να αποδομήσει το είδος, όμως ο σαρκαστικά κωμικός του τόνος σπάνια βρίσκει στόχο. Απευθύνεται σε φεστιβαλικών καταβολών κοινό, αφού οι φίλοι της κλασικού τύπου αστυνομικής αφήγησης πολύ δύσκολα θα βρουν κάτι συναρπαστικό στην υπόθεση. Αμφότεροι, βέβαια, θα μάθουν ίσως την ύπαρξη της μυστήριας σφυριχτής γλώσσας της νήσου Λα Γκομέρα, αλλά δεν νομίζω πως αυτό αποτελεί σπουδαίο λόγο για να αρχίζουν τα… σφυρίγματα επιδοκιμασίας για τούτους τους «Σφυριχτές».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.