FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΠΑΝΩ ΚΑΤΩ (2022)

(L'INNOCENT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί Εγκλήματος
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λουί Γκαρέλ
  • ΚΑΣΤ: Λουί Γκαρέλ, Νοεμί Μερλάν, Ροσντί Ζεμ, Ακούκ Γκρινμπέρ, Ζαν-Κλοντ Ποτό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Φρικαρισμένος από τον γάμο της μουρλέγκως μάνας του με σεσημασμένο φυλακόβιο, μονάκριβος γιος βάζει μπρος σχέδιο ξεμπροστιάσματος του δήθεν μετανοημένου γαμπρού. Το έγκλημα, όμως, δείχνει να τραβάει και τον ίδιο!

Τέταρτη σκηνοθετική απόπειρα του ηθοποιού Λουί Γκαρέλ, τέταρτη φορά που ο Γάλλος «auteur» υποδύεται έναν χαρακτήρα ο οποίος ονομάζεται Αμπέλ! Πρόκειται για περίπτωση όπου ο ναρκισσισμός (τον οποίο είχαμε επισημάνει στο προηγούμενο του φιλμ που είχε τύχει διανομής στη χώρα μας, το «Ένας Πιστός Άντρας», καθώς έχει μεσολαβήσει έκτοτε το αδιανέμητο «La Croisade») εξελίσσεται πια σε γερό ψώνιο. Οι παππούδες και οι γονείς του Γκαρέλ υπήρξαν όλοι τους είτε ηθοποιοί, είτε σκηνοθέτες, όμως, το γεγονός που (κατά τα φαινόμενα) στιγμάτισε τη ζωή του ήταν πως τον βάφτισε ο Ζαν-Πιερ Λεό. Δεν μπορώ να εξηγήσω με άλλο τρόπο την επιμονή του να βρει τον δικό του Αντουάν Ντουανέλ (αν και ο Αμπέλ του δεν έχει σαφή σχέση ως χαρακτήρας από ταινία σε ταινία), ούτε την ιδέα που έχει σχηματίσει για πάρτη του, πως αποτελεί συνεχιστή του Φρανσουά Τριφό (!). Με τούτο το νέο του έργο, έρχεται να φέρει «Τα Πάνω Κάτω» σε ό,τι αφορά το… σινεμά των ειδών, αφού το φιλμ του μοιάζει ν’ αποτελείται από τέσσερις-πέντε διαφορετικού ύφους ιστορίες, που βιαίως ενώθηκαν σε μία.

Το ξεκίνημα φλερτάρει με τη μαύρη κωμωδία, καθώς η μάλλον ελαφρόμυαλη Σιλβί ερωτεύεται (για… πολλοστή φορά) και μάλιστα παντρεύεται τον φυλακόβιο Μισέλ, τον οποίο έχει γνωρίσει μέσα στη στενή, μιας κι εκεί παραδίδει μαθήματα ηθοποιίας διά κρατουμένους. Ο σαστισμένος γιος της, Αμπέλ, δεν εγκρίνει καθόλου τον γάμο κι αποφασίζει να κάνει τα πάντα ώστε ν’ αποδείξει στη μάνα του πως το χούι του εγκλήματος δεν έχει σβήσει για τον αγαπημένο της και πως το να «ξανακυλήσει» είναι θέμα χρόνου. Κολυμπώντας, πλέον, στα νερά της αισθηματικής κομεντί (με πινελιές ψυχοδράματος), ο Αμπέλ, ανήμπορος να ξεπεράσει τον θάνατο της γυναίκας του, στρέφεται προς την κολλητή του, Κλεμάνς, για να τον βοηθήσει στην παρακολούθηση του «υπόπτου». Το ότι κάτι πέραν της αγνής φιλίας παίζει ανάμεσά τους κάνει μπαμ στο δευτερόλεπτο, με την αστυνομικού τύπου επιχείρηση που το ντουέτο της συμφοράς πάει να στήσει, να μεταλλάσσει πια το φιλμ σε καθαρόαιμο δράμα εγκλήματος, αναπόσπαστο μέρος του οποίου αποτελούν (παραδόξως) και οι ίδιοι! Και όταν λέω καθαρόαιμο δράμα εγκλήματος, το εννοώ, αφού το κόλπο που στήνεται θα μπορούσε άνετα ν’ αποτελεί μέρος της πρόσφατης «Τελευταίας Νύχτας του Φράνκο Αμόρε»!

Όλες οι παραπάνω ιδέες δεν είναι απορριπτέες από μόνες τους, εν τούτοις, ως κομμάτια του ίδιου σεναρίου στέκουν… χαρακτηριστικά αβάσιμες. Ο σεναριογράφος Γκαρέλ μου άφησε την εντύπωση πως είχε προαποφασίσει να καταπιαστεί με το θέμα της αναπόφευκτης μοίρας, την τραγική ειρωνεία της ομοιότητας μεταξύ υποκριτικής Τέχνης κι αληθινής ζωής, τον ακαταμάχητο έρωτα και τη γοητεία της παρανομίας, δίχως να μπει στον κόπο να σκεφτεί το κατά πόσο αυτό είναι εφικτό να γίνει μία κι έξω. Το αποτέλεσμα (που προέκυψε αρχικά στο… χαρτί κι έπειτα στην οθόνη) δε στερείται αυτοπεποίθησης, πλην όμως οι κατασκευαστικές αδυναμίες, που κυρίως έχουν να κάνουν με τη στροφή των ηρώων προς το έγκλημα, δημιουργούν αναπάντητες απορίες, αδύνατες να αιτιολογηθούν. Η γλαφυρότητα ενός α λα «Κεντρί» (1973) παραμυθιάσματος, δίνει την ευκαιρία στην Νοεμί Μερλάν να δείξει πως το «έχει», όμως, η γκανγκστερική συνέχεια στο στόρι αποδεικνύει περίτρανα πως ο «auteur» Γκαρέλ δεν το έχει με τίποτα. Η ερωτική απερισκεψία της μάνας λειτουργεί αντιδιαμετρικά με την υπέρμετρη προσοχή του γιόκα της, δίχως τούτο το δίπολο να ξεφεύγει από την παιχνιδιάρικη γελοιότητα, κάνοντας τον λανθάνοντα ρομαντισμό (και ειδικότερα το εύρημα του αδόκιμου έρωτα) να βουλιάζει κάτω από το βάρος του αφηγηματικού συνονθυλεύματος. Η κυκλική πορεία των πραγμάτων φέρνει κατά μία έννοια «Τα Πάνω Κάτω», όχι όμως και η αναποφασιστικότητα (ή μήπως η μεγαλομανία;) του Γκαρέλ, ο οποίος με την ταχύτητα που αλλάζει ύφος στο φιλμ του καταφέρνει μόνο να φέρει τα κάτω… ακόμα πιο κάτω!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Roller coaster ιδεών που προτάσσει μία εξαρχής feelgood διάθεση, δίχως να καταφέρνει να τη σκαπουλάρει ως συνολικό αποτέλεσμα, εξαιτίας των συνεχών εναλλαγών ύφους και τόνου. Δεν πρόκειται για κάποιο παντελώς άοσμο φιλμ, στα πρότυπα του «Πιστού Άντρα», ούτε για την τυπικά έξαλλη «γαλλικουργιά» του καλοκαιριού. Ο Λουί Γκαρέλ θα έπρεπε, όμως, να λάβει υπ’ όψη του πως όποιος πάει για τα πολλά… χάνει και τα λίγα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.