FreeCinema

Follow us

ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΡΑ ΘΑ ΠΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΝΑΣ ΣΤΟΝ ΑΛΛΟΝ (2023)

(IRGENDWANN WERDEN WIR UNS ALLES ERZÄHLEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Ερωτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έμιλι Ατέφ
  • ΚΑΣΤ: Μαρλένε Μπούροβ, Φέλιξ Κράμερ, Σέντρικ Άιχ, Σίλκε Μποντενμπέντερ, Φλόριαν Πάντζνερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Ανατολική Γερμανία, 1990. Εύθραυστη δεκαεννιάχρονη ερωτεύεται σφόδρα σαραντάχρονο αγρότη, απολαμβάνοντας πρωτόγνωρη σεξουαλική αφύπνιση. Το ανατολικό block πέφτει. Το πάθος μένει;

Κινείται σε δύο εμφανείς σεναριακούς άξονες το (βασισμένο στο ομότιτλο bestseller της Ανατολικογερμανίδας συγγραφέως Ντανιέλα Κρίεν) φιλμ της Έμιλι Ατέφ, «Κάποια Μέρα θα Πούμε τα Πάντα ο Ένας στον Άλλον». Από τη μία υπάρχει η επανένωση της Γερμανίας ως επακόλουθο της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου και από την άλλη, η ωμή σεξουαλικότητα της απρόβλεπτης ερωτικής σχέσης της νεαρής Μαρία και του ώριμου Χένερ. Ατυχώς, η ιρανικής καταγωγής Γαλλογερμανίδα auteur Έμιλι Ατέφ ελάχιστα ενδιαφέρεται για τις συγκλονιστικές κοινωνικοπολιτικές αλλαγές που η κατάρρευση του κομμουνισμού έφερνε στη Γερμανία (και όχι μόνο), χρησιμοποιώντας εν πολλοίς τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ως… ξώφαλτσο φόντο σε μια ιστορία καταραμένου ερωτικού πάθους, που μοιάζει λες και το μυθιστόρημα του Ντ. Χ. Λόρενς «Ο Εραστής της Λαίδη Τσάτερλι» να συνάντησε τις κινηματογραφικές «Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι» (2015). Αμφότερα αυτά, όμως, έστεκαν ως κατά πολύ πιο ρηξικέλευθα (σε ό,τι αφορά το σημαίνων σεξουαλικό στοιχείο της πλοκής τους) από το «Κάποια Μέρα», με το πρώτο εκ των δύο μάλιστα να διαθέτει και σαφή ταξικό σχόλιο, το οποίο απλωνόταν πέραν των… αγροτικών σεντονιών. Εδώ, μόνο μια κάποια προδιάθεση υπάρχει, που περισσότερο επιβάλλεται (αναγκαστικά σχεδόν) από τη δεδομένη χρονική περίοδο, παρά απασχολεί το σενάριο επί της ουσίας.

Αποξενωμένη κατ’ ανάγκη από την άνεργη μητέρα της, η Μαρία ζει σαν «σώνυφη» στο σπίτι της οικογένειας του φίλου της, Γιοχάνες. Η πολυπρόσωπη φαμίλια προσπαθεί να τα φέρει βόλτα στην αγροτική επαρχία της Ανατολικής Γερμανίας (που, ως εικόνα, ενίοτε παραπέμπει όχι στα 1990, αλλά στα…1950!), πασχίζοντας να διατηρήσει λειτουργική τη φάρμα της, σε πείσμα του εξαιρετικά αβέβαιου σκηνικού που η πτώση του καθεστώτος και η επικείμενη επανένωση έχουν σχηματίσει. Ο λιγομίλητος, γοητευτικός και απρόσιτος Χένερ είναι ιδιοκτήτης ημι-εγκαταλελειμμένης, γειτονικής στους Μπρέντελ φάρμας αλόγων. Διαθέτει κάτι το μυστηριώδες ως προσωπικότητα, με τη φήμη του πότη και του γυναικά να είναι τα αναμφισβήτητα χαρακτηριστικά του για εκείνους που τον γνωρίζουν καλά. Όταν η Μαρία βρεθεί στον δρόμο του θα την «αποπλανήσει», με την νεαρή ν’ αναστατώνεται ακαριαία από την ωμή του γοητεία. Σύντομα θ’ αντιληφθεί πως ο «δικός της» αθώος, επίδοξος φωτογράφος Γιοχάνες δεν πιάνει μία στο κρεβάτι μπροστά στον Χένερ, εν τούτοις, η τύχη μιας τέτοιας σχέσης (υπό των δεδομένων συνθηκών) δεν μπορεί παρά να στέκει ως εξαιρετικά αμφίβολη. Κάτι σαν την Ανατολική Γερμανία του καλοκαιριού του 1990… επί το γενικότερο, δηλαδή.

Η Ατέφ περιβάλλει με αύρα θετικής νοσταλγίας τη ζωή στην πάλαι ποτέ Ανατολική Γερμανία (τουλάχιστον την αγροτική πτυχή της), προτάσσοντας είτε κολεκτιβοποιημένο πατριωτισμό, είτε ζωγραφίζοντας με μελανά χρώματα την μετάβαση στον καπιταλισμό. Ο αέρας της Δύσης που αρχίζει να φυσά κατά εκεί είναι σίγουρα παράταιρος, ωσάν τον φυγά αδελφό της οικογένειας, του οποίου η επιστροφή στον τόπο που γεννήθηκε μοιάζει μ’ εκείνη του άσωτου υιού. Οι μικρές παρατηρήσεις της καθημερινής ζωής, που ολοφάνερα έχει βρεθεί σε απροσδόκητο μεταίχμιο, στέκουν ως άκρως ενδιαφέροντες (σαν αποτύπωμα ενός μάλλον άγνωστου, πλην όμως τόσο κοντινού μας παρελθόντος), όμως, ουδέποτε γίνονται αναπόσπαστο κομμάτι της βασικής ερωτικής πλοκής, με αποτέλεσμα η δυναμική του φιλμ να εξασθενεί σημαντικά και σχετικά γρήγορα.

Όσο πάθος και… κατάρα να πέσει πάνω στην έξαψη του Χένερ και της Μαρία, η σεξουαλική απελευθέρωση της τελευταίας βασίζεται αφενός στα στερεότυπα του brutal χωρικού και της κουλτουριάρας παρθενόπης (ο τίτλος του φιλμ προέρχεται από φράση που περιέχεται στο «Αδελφοί Καραμαζόφ» του Ντοστογιέφσκι, βιβλίο το οποίο η Μαρία διαβάζει μανιωδώς), αφετέρου (αν και σε σχέση με την πλήρως ασεξουαλική κινηματογραφικά εποχή στην οποία ζούμε, μέχρι και ως… τσόντα μπορεί να περάσει το έργο!) δείχνει άτολμη να υπερασπιστεί μέχρι τελικής πτώσης όλα όσα φαινομενικά πρεσβεύει. Δεν αναφέρομαι μόνο στο δειλό φινάλε. Απλά, δεν είναι δυνατόν πενήντα χρόνια μετά «Το Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι» (1972), μία υποψία βίαιου έρωτα κι ένα «κάνε με ό,τι θες» να θεωρείται… προκλητικό δείγμα ερωτικού σινεμά! Χώρια που η γεμάτη δίωρή διάρκεια δεν δικαιολογείται από τα όσα διαδραματίζονται. Τα έχουμε πει πολλές φορές, όμως, σχετικά με την απέχθεια του σύγχρονου art-house απέναντι… στην τέχνη του μοντάζ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι ερωτικές του σκηνές είναι από εκείνες που λέμε πως «θα συζητηθούν», όμως, κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για περίπτωση πολύ κακού – όχι ακριβώς – για το τίποτα, μα για το ελάχιστο. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η συγκεκριμένη χρονική περίοδος μετάβασης από τον κομμουνισμό στον καπιταλισμό, τόσο για τη Γερμανία όσο και για την Ευρώπη ολόκληρη, όμως, με το χέρι στην καρδιά δηλώνω πως και σύγχρονο να ήταν το πλαίσιο δράσης, τίποτα δεν θα άλλαζε στο πνεύμα του φιλμ. Το απενοχοποιημένο σεξ και οι ανασφάλειες ίδιες θα ήταν και, ομοίως, το «Behind the Wheel» των Depeche Mode θα συμβόλιζε τη φυγή και την ενηλικίωση.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.