FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΓΚΟ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ (1972)

(LAST TANGO IN PARIS)

  • ΕΙΔΟΣ: Ερωτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
  • ΚΑΣΤ: Μάρλον Μπράντο, Μαρία Σνάιντερ, Ζαν-Πιερ Λεό
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 129'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ο Πολ, ένας μεσήλικας Αμερικανός που ζει στο Παρίσι, προσπαθεί να ξεπεράσει την αυτοκτονία της γυναίκας του. Η Ζαν, μία νεαρή Γαλλίδα, ετοιμάζεται να παντρευτεί τον Τομ, που γυρίζει ταινία την καθημερινότητα της ζωής της. Ο Πολ και η Ζαν θα χτίσουν μία γεμάτη πάθος σχέση, στηριγμένη αποκλειστικά στο σεξ, προσπαθώντας να δώσουν νόημα σε μια πιο σύνθετη πραγματικότητα.

Υπάρχει μία φράση του Πολ (Μάρλον Μπράντο) προς τη Ζαν (Μαρία Σνάιντερ), που είναι καθοριστικής σημασίας για το φιλμ του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι: «Το tango είναι μία τελετουργία: πρέπει να βλέπεις τα πόδια». Η έκφραση αυτή, λίγο διαφορετικά διατυπωμένη, αποδίδει τέλεια την αντίληψη του 31χρονου (τότε) Ιταλού σκηνοθέτη για τον κινηματογράφο. Η ταινία του είναι μία άλλου είδους τελετουργία, μία ενορχήστρωση εικόνων, ρυθμών, νεκρών χρόνων. μία συνεχής εναλλαγή τόνων και κλίματος. μία ακολουθία μεταπτώσεων, που ξεκινά και τελειώνει σε μείζονα.

«Το Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι» είναι μία σχηματική ταινία, απλή και σοφή συνάμα. Ο μύθος της είναι ένα πρόσχημα, πλοκή σχεδόν δεν υπάρχει (πλοκή με τη συμβατική έννοια του όρου, βέβαια). Ο αφηγηματικός της άξονας περιστρέφεται γύρω από την τυχαία συνάντηση ενός μεσήλικα και μιας νεαρής σ’ ένα άδειο διαμέρισμα. Του Παρισιού, φυσικά, όπως δηλώνει απερίφραστα ο τίτλος της. Το άγριο, ζωώδες ζευγάρωμά τους θα σημάνει την απαρχή μιας σύντομης ερωτική σχέσης, στα ενδιάμεσα της οποίας θα παρακολουθήσουμε στιγμιότυπα από την προσωπική ζωή του καθενός. Ο άνδρας με το μελαγχολικό, ονειροπόλο ύφος, τον ελεύθερο στοχασμό και την κυνικότητα, δεν είναι παρά ένας «χαμένος» που αναζητεί απεγνωσμένα μια επαφή, κάτι που θα γεμίσει το υπαρξιακό του κενό και θα δώσει νόημα στην άδεια ζωή του. Και η γυναίκα (μία «κοπέλα ελευθερίων ηθών»; Ένα «κορίτσι παλαιών αρχών»; Δεν έχει καμία σημασία) είναι η σύγχρονη, διαθέσιμη ερωτικά ύπαρξη, που θα συντριβεί από το παράφορο πάθος της διαπροσωπικής επικοινωνίας.

«Το Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι» είναι μία ταινία «αυτοσχεδιαστική» (κι εδώ, ίσως, ο σκηνοθέτης να ταυτίζεται με τον Τομ του Ζαν-Πιερ Λεό, τον σχεδόν συνομήλικό του κινηματογραφιστή και αρραβωνιαστικό της Ζαν, που επιτρέπει μία ανεξαρτησία στους ηθοποιούς του, που ο ίδιος μπαίνει και βγαίνει ελεύθερα μέσα στη δράση των έργων του), που συνεχώς εμπλουτίζεται και ανανεώνεται από τα στοιχεία της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής παράδοσης – ιδίως από τον κινηματογράφο του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Η φόρμα του εκπορεύεται από τις «στοχαστικές ανησυχίες» ενός δημιουργού ο οποίος γνωρίζει καλά την κινηματογραφική παράδοση και ελέγχει απόλυτα, κάθε στιγμή, τα εκφραστικά του μέσα.

«Το Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι» είναι, ακόμα, μία ταινία «τολμηρή», που ξεγυμνώνει τον πρωτογονισμό του ανθρώπου και πανηγυρίζει την απελευθέρωση της σεξουαλικότητας. Γι’ αυτό και στην εποχή της, πέντε δεκαετίες πριν, όταν το πορνό είχε αρχίσει δειλά-δειλά να βγαίνει από την αφάνεια, είχε θεωρηθεί «πορνογραφική» και είχε συναντήσει μία συγκρατημένη υποδοχή (όπου δεν είχε επικριθεί ανοιχτά κι απερίφραστα). Στη χώρα μας, δε, είχε επιτραπεί η προβολή της με κάποιες περικοπές. Πάνω απ’ όλα, ωστόσο, είναι μία ταινία του Μάρλον Μπράντο, ενός σπουδαίου ηθοποιού, ενός «ιερού τέρατος» της οθόνης, που καταφέρνει να μας δονεί βαθύτατα, και με την ερμηνεία του και με το παρουσιαστικό του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θέλετε να δείτε μία ιστορία ακραίου ερωτικού πάθους, που είχε σκανδαλίσει το κοινό της εποχής της; Πριν από μισό αιώνα, το τολμηρό θέμα της ταινίας είχε προξενήσει ατέλειωτες συζητήσεις και διαπληκτισμούς, παρόλο που η εικονογραφία της καθαυτή δεν είναι καθόλου διεγερτική. Το βίαιο, ασυγκράτητο σεξ προκαλεί, ακόμα και χωρίς τη συνδρομή… βουτύρου. Ο σαδομαζοχισμός δεν έχει όρια, αλλά δεν είναι ούτε για προκατειλημμένους, ούτε για συντηρητικούς θεατές. Αν ανήκετε σ’ αυτούς, η ταινία σίγουρα δεν είναι για εσάς.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.