FreeCinema

Follow us

Η ΧΗΡΑ (2019)

(GRETA)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νιλ Τζόρνταν
  • ΚΑΣΤ: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Κλόι Γκρέις Μορέτς, Μάικα Μονρόου, Κολμ Φιόρι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Η νέα και αθώα Φράνσις βρίσκει μια γυναικεία τσάντα παρατημένη σε βαγόνι του subway στη Νέα Υόρκη. Θα επιχειρήσει να την επιστρέψει στην ιδιοκτήτριά της και έτσι θα γνωρίσει την κυρία Γκρέτα, μια μελαγχολική και μοναχική χήρα. Θα γίνουν φίλες. Πόσο λάθος μπορεί να είναι αυτό;

Όσο άνιση κι αν δείχνει η φιλμογραφία του Νιλ Τζόρνταν, υπάρχει μια λεπτομέρεια για την οποία του βγάζω το καπέλο και του συμπαραστέκομαι με σεβασμό: ο άνθρωπος απέχει εδώ και πολλά χρόνια (τουλάχιστον από το 2006) από τα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Και επιβιώνει. Γυρίζοντας ταινίες. Αντί να κυνηγάει βραβεία με πρότυπα «φεστιβαλικά», σκηνοθετεί ό,τι γουστάρει και υπηρετεί το σινεμά των ειδών. Από την «Αιωνιότητα» (2013) είχαμε να δούμε καινούργια δουλειά του και, ευτυχώς, η επιστροφή του με τη «Χήρα» τον βρίσκει σε καλή φόρμα, καθώς ανέκαθεν του ταίριαζε (και) η θεματική του θριλερικού genre.

Νεαρή Βοστονέζα που πρόσφατα μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και προσπαθεί να βρει την ανεξαρτησία της και να μάθει να ζει δίχως την προστασία του πατέρα της, πριν καν επουλώσει πλήρως το τραύμα τής απώλειας της μητέρας της, βρίσκει γυναικεία τσάντα στο τρένο του subway και αποφασίζει να αναζητήσει την ιδιοκτήτριά της. Θα την επισκεφτεί στο σπίτι της, θα μάθει την ιστορία της, θα την αισθανθεί λίγο σαν μάνα, η οποία (κατά τα λεγόμενά της) νοσταλγεί την επαφή με τη δική της κόρη που σπουδάζει μουσική στο Παρίσι. Η Γκρέτα είναι μια μελαγχολική και εντελώς μόνη στη ζωή χήρα, γαλλικής προέλευσης (πάντοτε κατά τα λεγόμενά της), η οποία ξεχειλίζει ευγένεια και δείχνει να μην μπορεί να κουμαντάρει τις συνθήκες της σύγχρονης καθημερινότητας (και της τεχνολογίας). Η Φράνσις θα της δείξει πώς να χειρίζεται καλύτερα το κινητό της τηλέφωνο, θα την ωθήσει στο να «υιοθετήσει» ένα αδέσποτο σκυλί για συντροφιά, όμως η Γκρέτα δείχνει να χρειάζεται κάτι πολύ περισσότερο απ’ αυτά. Και κάθε επόμενη μέρα γίνεται όλο και πιο απαιτητική…

Αν και δεν κρύβει μεγάλες εκπλήξεις το σενάριο του Τζόρνταν και του Ρέι Ράιτ, η «Χήρα» κατορθώνει να είναι ένα από εκείνα τα θρίλερ που σε κρατάνε σε διαρκή ένταση και σου τσιτώνουν τα νεύρα σε σχέση με την εξέλιξη της πλοκής. Νιώθεις εξαρχής πως η φιλική και απροστάτευτη Φράνσις έχει πέσει θύμα παγίδας, παρακολουθείς τις περιπέτειές της με ψυχολογικό ζόρισμα και καρδιοχτύπι, ταυτίζεσαι και συμπονάς την ηρωίδα που υποδύεται η (εμφανώς ωριμότερη ως κοπέλα εδώ, πια) Κλόι Γκρέις Μορέτς, ενώ η Ιζαμπέλ Ιπέρ χειραγωγεί το παραμικρό και σου προκαλεί ανατριχίλες επικείμενου κινδύνου έως και… θανατικού. Ο Τζόρνταν σκηνοθετεί με αρμόζουσα οικονομία, χωρίς να εκβιάζει το σασπένς, έχει μπροστά από την κάμερά του δύο πολύ καλές ηθοποιούς που στέκονται σωστά η μια δίπλα στην άλλη και, απλά, χτίζει… τη δική σου απόγνωση!

Το πιανιστικό θέμα του «Liebesträume» προσδίδει τον δραματικό τόνο που συνοδεύει την ηρωίδα της Γκρέτα, σκορπίζοντας έως και αμφιβολίες για το τι πραγματικά κρύβει ή για το αν πρόκειται για ένα (επίσης) θύμα κάποιου τραγικού (μάλλον οικογενειακού) παρελθόντος, όμως η συμπεριφορά της σταδιακά σε κάνει να συνειδητοποιείς πως τα πάντα πρόκειται να χειροτερέψουν, υπολογίζοντας στα επιπλέον πιόνια της συγκατοίκου (Μάικα Μονρόου) και του πατέρα (Κολμ Φιόρι) της Φράνσις, οι οποίοι ενδέχεται να μην βρίσκονται εν ζωή μέχρι να φτάσουμε στα end credits. Στο κλίμα αυτό και την προσμονή των εξελίξεων βασίζει την επιτυχία της «Η Χήρα», με τον έμπειρο Τζόρνταν να καθοδηγεί την αφήγηση στη γραμμή (και παράδοση) ταινιών όπως η «Ολέθρια Σχέση» (1987) ή το «Νέα Γυναίκα, Μόνη, Ψάχνει…» (1992), παραδίδοντας μια σειρά από αλλεπάλληλες μικρές κορυφώσεις που κρατούν το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το φινάλε.

Χωρίς να είναι ακριβώς «φάουλ» του σεναρίου, ο Τζόρνταν δεν επιχειρεί να ψυχαναλύσει ολοκληρωτικά τον χαρακτήρα της (προφανώς) παρανοϊκής Γκρέτα και να αιτιολογήσει βαθύτερα τα κίνητρα της συμπεριφοράς της, αφήνοντας ένα κάποιο αινιγματικό «κενό» στην ιστορία (το οποίο μας προβληματίζει ειδικά από τη στιγμή που κάποιες ντετεκτιβίστικες έρευνες φανερώνουν επιπλέον στοιχεία για το παρελθόν της), όμως, άπαξ και δεχθείς πως δεν υπάρχουν προθέσεις τέτοιου είδους προσέγγισης, απολαμβάνεις τη δράση και τις ανατροπές της. Φυσικά, η Ιπέρ είναι ο μέγας «μαγνήτης» του ενδιαφέροντος εδώ, με την ηθοποιό να δείχνει πως το διασκεδάζει εξίσου, ισορροπώντας με ρίσκο μεταξύ τρομακτικού, γαλήνιου ή και κωμικού ακόμη. Ένας… κακοθελητής θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί μια από τις ατάκες της Γκρέτα («υπόσχεται πολλά, αλλά μετά σε απογοητεύει») για να χαρακτηρίσει έτσι τη «Χήρα». Μπορεί να κάτσει σπίτι του και να δει (ξανά) κανέναν Σαμπρόλ, μπας και του περάσει. Εγώ στο σινεμά το ευχαριστήθηκα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θρίλερ για κάθε είδους κοινό, έως και το adult που θα «τσιμπήσει» εξαιτίας της Ιζαμπέλ Ιπέρ, με ωραίο σασπένς που τσιγκλάει ασταμάτητα τον θεατή. Περιέχονται μικρές ατασθαλίες σε λεπτομέρειες, αλλά σε φιλμ του είδους αυτού έχουμε «δικαιολογήσει» πολύ χειρότερα σεναριακά… εγκλήματα! Ίσως σήκωνε περισσότερο campy υπερβολή η ερμηνεία της Ιπέρ, αλλά για βραδινή έξοδο και ανέμελη ψυχαγωγία στον κινηματογράφο, η ταινία και έχει επίπεδο και δεν σε εξαπατά.


MORE REVIEWS

INCEPTION

Ένας «ονειρο-κλέφτης», που αντλεί πληροφορίες από τα θύματά του ενώ κοιμούνται και κατόπιν τις πουλά στους πελάτες του έναντι αδράς αμοιβής, δέχεται την πρόκληση να αντιστρέψει τη συνήθη διαδικασία και να «φυτεύσει» μία ιδέα στο υποσυνείδητο ενός πολυεκατομμυριούχου CEO.

ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΘΑ ΣΦΥΡΙΞΕΙ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ

Ένας σερίφης θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια παλιά του Νέμεση, όταν ένας κακοποιός θελήσει να τον εκδικηθεί για όλα τα χρόνια που πέρασε στη φυλακή εξαιτίας του.

ΟΙ ΕΥΧΟΥΛΗΔΕΣ 2: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ

Η μόνιμα αισιόδοξη πριγκίπισσα Πόπι, ο ορθολογιστής Μπραντς και οι υπόλοιποι Ευχούληδες επιστρέφουν για ακόμη μία περιπέτεια που θα καθορίσει την ύπαρξή τους. Αυτή τη φορά, ο κίνδυνος έρχεται από μια άλλη φυλή... Ευχούληδων!

ΓΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ

Σε εργατική πολυκατοικία του νότιου Λονδίνου αρχιτεκτόνισσα εκ Βουλγαρίας με μικρό παιδί και άνεργο αδελφό, η οποία έτσι κι αλλιώς τα φέρνει δύσκολα βόλτα, έχει ν’ αντιμετωπίσει μία αναγκαστική όσο και πανάκριβη κτηριακή ανακαίνιση, αλλά κυρίως την οργή των γειτόνων της για έναν γάτο που χάθηκε.

Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Στον παραδοσιακά «πύρινο» ισπανικό Αύγουστο, η σχεδόν 33χρονη Εύα αποφασίζει να μείνει στο σπίτι ενός γνωστού της στη Μαδρίτη, ο οποίος της το αφήνει για όλο το διάστημα αυτού του καλοκαιρινού μήνα. Μέσα σε τούτη την ιδιότυπη περίοδο τριάντα ημερών, θα πετύχει παλιούς φίλους, σχέσεις που είχε αφήσει στη λήθη του παρελθόντος, αλλά και νέα πρόσωπα.