FreeCinema

Follow us

ΣΚΥΛΟΣ ΠΟΥ ΓΑΒΓΙΖΕΙ (2000)

(FLANDERSUI GAE)

  • ΕΙΔΟΣ: Μαύρη Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπονγκ Τζουν-Χο
  • ΚΑΣΤ: Λι Σουνγκ-Γιέ, Ντούνα Μπάε, Κιμ Χο-Τζουνγκ, Μπιούν Χι-Μπονγκ, Γκο Σου-Χι, Κιμ Ρο-Χα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Σκύλος που γαβγίζει δεν δαγκώνει. Σκύλος που ούτε γαβγίζει, ούτε δαγκώνει; Μπορεί να είναι και γκουρμεδιά, που όμως κάποιους τους… λιγώνει. Ας γίνει της Κορέας!

Δεν φημίζεται για την αυτοσυγκράτησή της η ελληνική διανομή. Από τις γαλλικές κωμωδίες και τα ισπανικά θρίλερ, που άρχισαν να βγαίνουν με το κιλό μόλις εμφανίστηκαν δύο εκπρόσωποι των αντίστοιχων κινηματογραφικών «βιομηχανιών» που σημείωσαν επιτυχία, μέχρι τον πρόσφατο «βασιλιά» των επανεκδόσεων Αλέν Ντελόν και την ολίγον παλαιότερη «βασίλισσα» Όντρεϊ Χέπμπορν, μοιάζει να πρυτανεύει στο χώρο η σοφή λαϊκή ρήση «τώρα που βρήκαμε παπά, ας θάψουμε πέντ’ έξι». Νέα είσοδος στη σχετική λίστα, ο εξαίρετος Κορεάτης σκηνοθέτης και σεναριογράφος Μπονγκ Τζουν-Χο, ο οποίος αφού αγαπήθηκε (οσκαρικά) από ένα πέραν του art-house δείγμα κοινού χάρη στα «Παράσιτα» (2019), κάνει θριαμβευτική εμφάνιση στους ντόπιους κινηματογράφους με τρεις ταινίες του την ίδια εβδομάδα (σε κοινό πρόγραμμα), οι οποίες ουδέποτε είχαν τύχει διανομής στη χώρα μας. Μία πρακτική, δηλαδή, στην οποία ταιριάζει γάντι μια άλλη, εξίσου σοφή λαϊκή ρήση, η οποία αναφέρεται στο τι είπαν σε έναν τρελό να κάνει και… στο τι τελικά αυτός έκανε.

Νεαρός λέκτορας του Πανεπιστημίου, ο οποίος επιθυμεί όσο τίποτα να γίνει μόνιμος καθηγητής, βιώνει μια σειρά καταστάσεων που δοκιμάζουν τα εύθραυστα νεύρα του. Η αδυναμία του (λόγω ανεργίας) να φροντίσει την έγκυο γυναίκα του, τον κάνει να αισθάνεται τόσο μειονεκτικά απέναντί της, ώστε να έχει αποφασίσει να δωροδοκήσει για να πάρει τη θέση του προφέσορα που ονειρεύεται. Το ακόμα χειρότερο, όμως, είναι η διαρκής όχλησή του εξαιτίας των συνεχών γαβγισμάτων ενός σκύλου που ζει στην πολυκατοικία του. Αποφασισμένος να απαλλαγεί μια και καλή από αυτόν τον μπελά, τον αρπάζει και τον κλειδώνει στη ντουλάπα ενός υπογείου, μέχρι ν’ αντιληφθεί πως, τελικά, ο συγκεκριμένος σκύλος δεν ήταν ο θορυβοποιός ένοχος, μιας και το τεράστιο apartment complex όπου διαμένει βρίθει τέτοιων. Νιώθοντας τύψεις για την πράξη του, αναζητά το καημένο σκυλάκι, για ν’ ανακαλύψει με έκπληξη πως ο επιστάτης του κτηρίου έχει μία ιδιαίτερη προτίμηση (που άπτεται της… μαγειρικής!) προς τα συμπαθή τετράποδα. Η συνείδησή του τον ταλαιπωρεί, τα γαβγίσματα συνεχίζουν, η σύζυγός του χάνει την υπομονή της μαζί του, ενώ την ίδια ώρα υπάλληλος της γραμματείας του κτηρίου αποφασίζει να βρει τον απαγωγέα των εξαφανισμένων σκύλων, μπας και δώσει ένα κάποιο νόημα στη βαριεστημένη ζωή της.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μπονγκ Τζουν-Χο αποτελεί μία σάτιρα της κορεατικής κοινωνίας, στο οποίο εμφανίζονται (έστω σαν σκόρπιες ιδέες) κάποια από τα θέματα που θα αποτελέσουν την κύρια πηγή προβληματισμού του στις επόμενες ταινίες του. Η υπέρμετρη φιλοδοξία σε συνδυασμό με τη μονοδιάστατη σκέψη, δεν οδηγεί παρά στη διαφθορά και ίσως στο έγκλημα, με την παραβατική συμπεριφορά να καλύπτεται ενίοτε κάτω από τον μανδύα της αξιοπρέπειας και του κοινωνικού status. Ο επίδοξος καθηγητής Γιουν-Τζου, αν και φαινομενικά άνθρωπος ήπιων τόνων, κρύβει μια κατά τι σκοτεινή προσωπικότητα, χωρίς όμως αυτό να τον μετατρέπει σε αντιπαθή κακό της υπόθεσης (τέτοιος χαρακτήρας μάλλον δεν υπάρχει σε όλο το φιλμ), αφού ο τόνος κινείται σταθερά στα όρια της κωμικής υπερβολής, η οποία σε κάνει να μην μπορείς να πάρεις στα σοβαρά τα όσα γίνονται.

Το σουρεάλ γενικά κυριαρχεί στο μυαλό του τριαντάχρονου (τότε) Μπονγκ Τζουν-Χο, ο οποίος φροντίζει να το υπογραμμίσει είτε με γλαφυρές περιγραφές περί φαντασμάτων και άλλων μυστήριων εμφανίσεων που συμβαίνουν στο λεβητοστάσιο της πολυκατοικίας, είτε μέσω των αδιάκοπων «μαχών» του Γιουν-Τζου με τα ενοχλητικά σκυλάκια. Η Χιουν-Ναμ, η οποία εμφανίζεται σαν άτυπος ντετέκτιβ εκδικητής αναζητώντας τα χαμένα τετράποδα, μοιάζει συχνά σαν χαρακτήρας που έχει ξεπηδήσει μέσα από τις σελίδες ενός comic, συνεισφέροντας τα μάλα στην όλη παραξενιά της πλοκής. Το ίδιο ακριβώς πετυχαίνει και το αξιοπερίεργο free jazz score, το οποίο ο νεαρός Κορεάτης σκηνοθέτης έχει επιλέξει για να ντύσει την ταινία του. Το πρόβλημα είναι πως όλες οι έξυπνες και πρωτότυπες (συχνά) ιδέες που ο Τζουν-Χο επιδεικνύει στο ντεμπούτο του, δεν μετουσιώνονται σε μία συμπαγή αφήγηση, μοιάζοντας περισσότερο με αποσπάσματα draft σεναρίου, που ήθελε λίγη δουλειά ακόμα ή ίσως την απόκτηση πείρας ώστε να δείχνει πιο ολοκληρωμένο. Στην προκειμένη, τρία μόλις χρόνια ήταν αρκετά, αφού οι «Μνήμες Φόνων» που θα διαδέχονταν τούτο τον «Σκύλο που Γαβγίζει», θα αναδείκνυαν με τρόπο πειστικότατο το ταλέντο του (πολλαπλά, πια) βραβευμένου σκηνοθέτη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ενδιαφέρον ως ντεμπούτο, αλλά και κατά τι πρωτόλειο ως κινηματογραφική κατάθεση, ο «Σκύλος που Γαβγίζει» συστήνεται σε αυτούς που θα επιθυμούσαν να εντρυφήσουν στην πλήρη φιλμογραφία του Μπονγκ Τζουν-Χο, αποκτώντας μία σφαιρική εικόνα του έργου του. Όσοι ξέρουν και εκτιμούν τον σκηνοθέτη μονάχα από τα «Παράσιτα», μάλλον θα κλωτσήσουν με τούτο, αφού δεν νομίζω πως αποτελεί και το πλέον ενδεδειγμένο δεύτερο βήμα στην πορεία γνωριμίας μαζί του.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.