FreeCinema

Follow us

ΚΡΥΦΗ ΟΜΟΡΦΙΑ (2016)

(COLLATERAL BEAUTY)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Φράνκελ
  • ΚΑΣΤ: Γουίλ Σμιθ, Έντουαρντ Νόρτον, Κέιτ Γουίνσλετ, Κίρα Νάιτλι, Έλεν Μίρεν, Μάικλ Πένια, Ναόμι Χάρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Επιτυχημένος διαφημιστής, μην μπορώντας να ξεπεράσει τον θάνατο της μικρής του κόρης, έχει παραδοθεί στην απέραντη θλίψη. Μπροστά στον κίνδυνο να χάσουν τόσο αυτόν, όσο και την εταιρεία τους, οι φίλοι και συνεργάτες του καταστρώνουν ένα σχέδιο προκειμένου να τον βοηθήσουν και να βοηθηθούν.

Σε κάποια σκηνή της ταινίας, ο χαρακτήρας που υποδύεται η Ναόμι Χάρις, εξηγεί επί ένα δίλεπτο τι σημαίνει ο όρος «κρυφή ομορφιά». Δύσκολο να καταλάβει κανείς τι ακριβώς λέει σε αυτόν τον μονόλογο, αλλά σε γενικές γραμμές έχει να κάνει με το καλό που μπορεί να προκύψει από τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, όταν πλέον εξαιτίας αυτού του γεγονότος βλέπει κανείς τη ζωή με άλλο μάτι. Μετά το τέλος τού φιλμ, σκέφτηκα πως ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Φράνκελ πήρε τόσο ζεστά το θέμα της «κρυφής ομορφιάς», που τελικά κατάφερε και… έκρυψε ό,τι όμορφο ή ενδιαφέρον μπορεί να περιμένει ένας θεατής από μια κινηματογραφική παραγωγή, με συνέπεια το τελικό αποτέλεσμα να είναι η επιτομή του… τίποτα.

Είναι απορίας άξιον το πώς τόσοι καλοί ηθοποιοί δέχτηκαν να παίξουν σε τούτο το φιλμ, δεδομένου ότι λογικά αποδέχονται τη συμμετοχή τους σε μια ταινία αφού πρώτα διαβάσουν το σενάριο. Από την εναρκτήρια κιόλας σκηνή, στην οποία ο χαρακτήρας του Γουίλ Σμιθ βγάζει έναν υποτίθεται εμπνευσμένο, από καρδιάς λόγο στο προσωπικό της εταιρείας του, θέτοντας το κοσμοϊστορικό ερώτημα «Ποιο είναι το δικό σας γιατί;», αντιλαμβάνεσαι πως αυτό που θα παρακολουθήσεις θα είναι μια ασυναρτησία άνευ προηγουμένου. Ο Φράνκελ ξεκινά την ταινία του με ένα κάπως ανάλαφρο ύφος, με υποψία χιούμορ, από τη μέση κι έπειτα, όμως την «ντύνει» με τη μελοδραματική όψη των εορταστικών ημερών των Χριστουγέννων, παραδίδοντας ένα εκβιαστικά συναισθηματικό φιλμ, το οποίο κατά βάθος ούτε πραγματικό συναίσθημα έχει, καθώς η αληθινή αφορμή για όλα όσα γίνονται δεν είναι η τραγωδία που βιώνει ο πατέρας που έχει χάσει το παιδί του, αλλά ο κίνδυνος τον οποίο βιώνουν οι συνεταίροι του: να καταστραφεί οικονομικά η εταιρεία τους εξαιτίας της αποστασιοποίησης του καλού τους φίλου, που τυγχάνει και διευθυντής της. Κοντά σε όλα αυτά, υπάρχει μια μεγαλεπήβολη διάθεση να εξηγηθεί το πώς η αγάπη, ο χρόνος και ο θάνατος επηρεάζουν και ενώνουν τις ζωές μας. Οι βαρύγδουποι διάλογοι και οι επιφανειακές αναλύσεις περί αυτών, όμως, θυμίζουν έκθεση μαθητή του δημοτικού σχολείου!

Βλέποντας πως ο Χάουαρντ, ο άλλοτε αληθινός ηγέτης της διαφημιστικής τους εταιρείας, δεν συνέρχεται με τίποτα από το βαρύ χτύπημα της μοίρας (που τον έχει οδηγήσει όχι μόνο να βουτήξει στη θλίψη αλλά και να φλερτάρει με την τρέλα), οι τρεις καλοί του φίλοι αποφασίζουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Προ του κινδύνου η χρηματιστηριακή αξία της επιχείρησής τους να πιάσει πάτο, στήνουν ένα πρωτοποριακό κόλπο, ο σκοπός του οποίου θα είναι να… αποτρελάνουν τον Χάουαρντ, ώστε να πάρουν τον έλεγχο της εταιρείας και, αφού τη σώσουν, να σωθούν κι αυτοί μαζί της. Τώρα, πού ακριβώς βρίσκεται το ανιδιοτελές πνεύμα των Χριστουγέννων σε μια τέτοια κίνηση, πιθανότατα μόνο ο σεναριογράφος Άλαν Λόουμπ μπορεί να εξηγήσει.

Μαθαίνοντας μετά από σχετική παρακολούθηση ότι ο Χάουαρντ έχει ξεκινήσει κανονική αλληλογραφία με τις έννοιες της Αγάπης, του Θανάτου και του Χρόνου (με τον ίδιο τρόπο που τα παιδάκια στέλνουν γράμματα στον Άι Βασίλη, για να γίνει πιο κατανοητό…), προσλαμβάνουν τρεις ηθοποιούς, ώστε να υποδυθούν ο καθένας ξεχωριστά μία από αυτές τις έννοιες, εμφανιζόμενοι μπροστά του εκεί που αυτός δεν το περιμένει, πιάνοντας κουβέντα μαζί του, απαντώντας στα ερωτήματα που αυτός έχει θέσει στις επιστολές του και οδηγώντας τον έτσι πιο κοντά στην… παράνοια. Διαβολικό το σχέδιο, ασφαλώς. Προφανέστατα, στην πορεία θα γίνει φανερό πως και οι τρεις φίλοι του Χάουαρντ (άμα έχεις τέτοιους φίλους…) έχουν τα θέματά τους με αυτές τις έννοιες και, φυσικά, θα πάρουν στο τέλος το «μεγάλο μάθημα της ζωής» από όλη αυτή την παράσταση που έστησαν.

Διόλου παράξενο που οι καλύτερες στιγμές της ταινίας είναι εκείνες στις οποίες εμφανίζεται η Έλεν Μίρεν. Υποδυόμενη τον Θάνατο, ξεφεύγει από την αφόρητη σοβαροφάνεια και την επιτηδευμένη θλίψη των υπολοίπων, πασπαλίζοντας με νάζι και μπρίο τον χαρακτήρα τής ηθοποιού του θεάτρου, που δέχεται με ιδιαίτερο κέφι αυτό που της προτείνεται, μιας και δείχνει απογοητευμένη από τα δικά της θεατρικά πεπραγμένα. «Μήπως να έπαιζα και τους άλλους δύο ρόλους;» ρωτάει σε κάποια στιγμή, παίρνοντας αρνητική απάντηση, δυστυχώς. Ο πρωταγωνιστής Γουίλ Σμιθ, κατά το πρώτο μισό του φιλμ, μένει σε δεύτερο πλάνο, βγαίνοντας μπροστά στη συνέχεια, όταν το μελόδραμα απογειώνεται, όχι όμως και η δική του ερμηνεία, καθώς δίνει ρεσιτάλ από συνοφρυωμένες και σκεπτικές πόζες, αφού θέλει να καταστήσει σαφές πως είναι θλιμμένος. Τα μάτια του είναι διαρκώς μισοδακρυσμένα, με τον ίδιο να μην κάνει τίποτε άλλο για να υπογραμμίσει τη βαθιά απόγνωση στην οποία έχει βρεθεί. Στις δε σκηνές που μοιράζεται με τη σύμβουλο θλίψης (Ναόμι Χάρις), τα άψυχα κλισέ δίνουν και παίρνουν, καταλήγοντας στο λυτρωτικό, με μια υποψία twist φινάλε, που περισσότερο με παρωδία μοιάζει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δράμα, με διάθεση φιλοσοφικών αναζητήσεων σε θέματα πεπρωμένου, θανάτου και ύπαρξης, με φόντο τις γιορτινές μέρες και το «θαύμα» των Χριστουγέννων. Το μόνο θαύμα που πετυχαίνει, όμως, είναι ο εκτός τόπου σεναριακός αχταρμάς και η αφόρητη ζαχαρένια βαρεμάρα. Θα εντυπωσιάσει ίσως εκείνους που θα το επιλέξουν ως την πρώτη ταινία που βλέπουν στη ζωή τους. Όσοι έχετε ήδη δει έστω και μία στο παρελθόν, δεν υπάρχει λόγος αυτή να γίνει η δεύτερη. Οι φανατικοί του κινηματογράφου, καλό είναι να μπουν στο mode του… «ούτε απέξω».


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2020

Για 26η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 23 Σεπτεμβρίου έως και τις 4 Οκτωβρίου, με συνολικά 138 ταινίες απ' όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Ο γηραιός Εντ, χήρος πια, δεν τα φέρνει βόλτα μόνος στο σπίτι και η κόρη του δεν έχει αρκετό χρόνο για να τον επιτηρεί, προσπαθώντας να κουμαντάρει δουλειά και οικογένεια με τρία παιδιά. Η λύση είναι μόνο μία: να μετακομίσει στο δικό της σπίτι. Αλλά εκεί δεν περισσεύει δωμάτιο για τον παππού. Όταν ο μικρός εγγονός υποχρεώνεται να χάσει το δικό του και καταλήγει στη σοφίτα, ξεκινά… ανένδοτος πόλεμος!

Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Μία δασκάλα της κινέζικης γλώσσας σε γυμνάσιο της Σιγκαπούρης ξεχωρίζει έναν από τους πιο μέτριους μαθητές της τάξης της και προσπαθεί να τον βοηθήσει να περάσει με καλό βαθμό. Μοιραία, θα αναπτυχθεί μεταξύ τους μια σχέση που θα ξεφύγει από την απλή φιλία…

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.