FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΧΩΡΙΚΟΙ (2023)

(CHLOPI)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντορότα Κομπιέλα, Χιου Γουέλτσμαν
  • ΚΑΣΤ: Καμίλα Ουρζεντόφσκα, Ρόμπερτ Γκούλατσικ, Μίροσλαβ Μπάκα, Σόνια Μιετιέλιτσα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Στην Πολωνία των αρχών του 20ου αιώνα, νεαρή αγρότισσα ερωτεύεται παντρεμένο συγχωριανό της, εν τούτοις, αναγκάζεται να νυμφευθεί τον μεγαλοτσιφλικά πατέρα του. Η σχέση ζήλιας και πάθους των τριών θα έχει σύντομα αντίκτυπο σε όλο το χωριό.

Το ζεύγος (στη ζωή και την Τέχνη) της Πολωνής Ντορότα Κομπιέλα και του Βρετανού Χιου Γουέλτσμαν είχε σημειώσει αίσθηση προ μερικών ετών με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο «Loving Vincent» (2017). Ο συνδυασμός της τεχνικής rotoscoping και των ζωγραφισμένων στο χέρι πινάκων, εκτός από εντυπωσιακός ως σύλληψη και δημιουργία, σαφέστατα είχε (και) λόγο ύπαρξης, αναδεικνύοντας μέσω της βιογραφικού τύπου αφήγησης το έργο του ίδιου του αντικειμένου μελέτης της ταινίας. Με τους «Χωρικούς», το σκηνοθετικό δίδυμο μεταφέρει στην οθόνη το βραβευμένο με Nobel φερώνυμο μυθιστόρημα του Πολωνού συγγραφέα Βλαντισλάβ Ρέιμοντ, επαναλαμβάνοντας την μέθοδο της πρώτης (τους) φοράς, με τη διαφορά πως σε τούτη την περίπτωση δεν υπήρχε κάποια σπουδαία αιτία. Παραδόξως (και υπό μία έννοια ατυχώς), οι 40.000 χιλιάδες ελαιογραφίες που ζωγραφίστηκαν ώστε να μεταμορφώσουν το live action σε «animation», αποτελούν τον βασικότερο λόγο παρακολούθησης της ταινίας, η οποία σε διαφορετική περίπτωση θα περνούσε στην αφάνεια των δεκάδων, παντελώς… άχρωμων art-house ευρωπαϊκών παραγωγών.

Δεν έχω υπόψη μου το μυθιστορηματικό έπος του Ρέιμοντ (πάνω από χίλιες σελίδες, για τις οποίες ο συγγραφέας χρειάστηκε περί τα δέκα χρόνια συγγραφικής προσπάθειας), όμως, φαίνεται πως ό,τι απέμεινε από την απαραίτητη σεναριακή διασκευή του, ελάχιστα αναδεικνύει τη σημαντικότητά του. Η σεναριακή προσέγγιση των «Χωρικών» δίνει στο έργο μια χροιά… βουκολικής σαπουνόπερας, με κάποιες διάσπαρτες μόνο παρατηρήσεις των σχέσεων φύλων και τάξεων, με φόντο μια φτωχική αγροτική κοινότητα των αρχών του 20ου αιώνα. Το αποτέλεσμα προκύπτει σίγουρα οικείο, αφού πολλές από τις καταστάσεις και οι χαρακτήρες λειτουργούν ως αρχέτυπα του αγροτικού περιβάλλοντος της περιόδου εκείνης (με προεκτάσεις που φτάνουν μέχρι και στα μέρη μας), όμως, αποτυγχάνει να προσδώσει διαχρονικότητα στην «παλιακού» ύφους θεματολογία, με τον τρόπο που (λόγου χάρη) πέτυχε η πρόσφατη «Γη της Επαγγελίας».

Πέραν των τυπικών και ευκολονόητων ταξικών θεμάτων που το φιλμ θέτει, αλλά και του λαογραφικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει (κυρίως μέσω της πολωνικής εκδοχής του συνοικεσίου δια μέσου ενός μπουκαλιού vodka!), το στόρι επιχειρεί σταδιακά να προσδώσει στη νεαρή Γιάγκνα μια μαρτυρική εικόνα φεμινιστικού σθένους, η οποία ουδόλως δικαιολογείται από τα πεπραγμένα της. Πέτρα του σκανδάλου στο μικρό της χωριό, τόσο εξαιτίας της ασύγκριτης ομορφιάς της, όσο και της διόλου διακριτικής σχέσης της με τον παντρεμένο Αντέκ, καταλήγει (ωσάν μέρος εμπορικής συμφωνίας) να γίνεται η σύζυγος του πλούσιου πατέρα του εραστή της, γεγονός που θα επιδεινώσει τη φήμη της στην κοινότητα (ειδικότερα ανάμεσα στις γυναίκες αυτής). Η γενικότερη έλλειψη ενδιαφέροντος της Γιάγκνα για… οτιδήποτε συμβαίνει γύρω της (εκτός από τα ρομαντικά της μπλεξίματα, για τα οποία και η ίδια στέκει εν μέρει υπεύθυνη), καθώς και η αδιαφορία που επιδεικνύει για τις πάσης φύσεως συγχωριανές της, την καθιστούν μια μάλλον αμφιλεγόμενη φιγούρα. Υπό αυτή τη συνθήκη, η εξευτελιστική αντιμετώπισή της περισσότερο μοιάζει με Θεία Δίκη, παρά την μετασχηματίζει σε «μάρτυρα» του φεμινισμού, η οποία έρχεται αντιμέτωπη όχι με την (ευκολοφόρετη εσχάτως) πατριαρχεία, αλλά με τη γυναικεία συστράτευση. Για να το πω πιο «λαϊκά» και σύμφωνα με τα ήθη της περιόδου εκείνης, αν είσαι αμετανόητη… αντροχωρίστρα, η κακή σου φήμη προηγείται της καλής σου καρδιάς.

Το ερωτικό τρίγωνο (που στο δεύτερο μέρος γίνεται καρέ, μιας και η απατημένη σύζυγος Χάνκα έρχεται στο προσκήνιο), αναλώνεται σε καταστάσεις που θα ταίριαζαν σε telenovela με αιτιάσεις περί διαθήκης, κληρονομιάς, εύφορων στρεμμάτων, κρυμμένων χρημάτων και… έντονου πάθους στα στάχυα, «μακιγιάροντας» εν πολλοίς την σεναριακή αδυναμία με το «trick» της απαράμιλλης τέχνης της ζωγραφικής. Το σκηνοθετικό δίδυμο εκμεταλλεύεται στο έπακρο την κυκλική τροχιά της αφήγησης, καθώς χωρισμένη όπως είναι σε τέσσερα κεφάλαια (καθένα εκ των οποίων αντιστοιχεί με μία εποχή του χρόνου), δίνει τη δυνατότητα για εικόνες που ευφραίνουν το μάτι, μεγιστοποιώντας το οπτικό ενδιαφέρον του εγχειρήματος. Σε αντίθεση με την τραγικότητα της υπόθεσης, η οποία παραμένει σε εντελώς επιφανειακά επίπεδα, αδυνατώντας να συμπαρασύρει στη βαθιά της θλίψη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οργασμός χρωμάτων σε κοπιαστικό εγχείρημα ιμπρεσιονιστικού φόντου, το ενδιαφέρον του οποίου περιορίζεται στον τρόπο κατασκευής του και όχι στην ουσία του. Εάν το «Loving Vincent» ήταν έξυπνο και παιχνιδιάρικο, τούτοι οι «Χωρικοί» μοιάζουν να ξεζουμίζουν την γοητεία εκείνου. Η ταινία αποτέλεσε την πολωνική υποβολή για το ξενόγλωσσο βραβείο Όσκαρ (έχει ήδη αποκλειστεί από τη σχετική shortlist).


MORE REVIEWS

28 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ενώ η Μεγάλη Βρετανία βρίσκεται ακόμα σε καραντίνα, παρά το πέρασμα τόσων χρόνων, μια ομάδα επιζώντων υποχρεώνεται να ζει απομονωμένα σε κοντινή νήσο η οποία συνδέεται με την ηπειρωτική χώρα μέσω μονοπατιού που φανερώνει η άμπωτη. Ένας πατέρας θα περάσει τον γιο του στην απέναντι όχθη με σκοπό να χάσει την «παρθενιά» του στην εξολόθρευση ζόμπι, όμως, τίποτα δεν θα εξελιχθεί βάσει σχεδίου.

ΕΛΙΟ

Μετά τον ξαφνικό θάνατο των γονιών του, ο ορφανεμένος Έλιο ονειρεύεται να… απαχθεί από εξωγήινους! Από καθαρή σύμπτωση θα τα καταφέρει, όμως, οι μορφές ζωής από το έξω διάστημα που το έκαναν πράξη έχουν την εντύπωση πως ο ανήλικος Λατίνος είναι ο… αρχηγός της Γης!

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ

Στο νησί της Ύδρας, μαζεύοντας σφουγγάρια από τον βυθό της θάλασσας, η Φαίδρα ανακαλύπτει ένα αρχαίο γλυπτό αμύθητης αξίας, εξαφανισμένο για τουλάχιστον 2.000 χρόνια. Ποιος, όμως, θα καταφέρει να γίνει ο τελικός αποδέκτης του θησαυρού της; Ένας έντιμος αρχαιολόγος που έχει σκοπό να το παραδώσει στις ελληνικές Αρχές ή ένας αδίστακτος αρχαιοκάπηλος που θα το μοσχοπουλήσει στο εξωτερικό;

ΔΙΠΛΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Ένστολη Αστυνόμος που έχει διεισδύσει ως μυστική πράκτορας σε πυρήνα της ΕΤΑ, τουλάχιστον επί έξι χρόνια, πλησιάζει σε επιτυχία που ενδεχομένως να βοηθήσει στην εξάρθρωση της οργάνωσης. Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.

ΠΑΡΤΙ ΧΩΡΙΣΜΟΥ

Ζεύγος που χωρίζει έπειτα από δεκαπενταετή σχέση, αποφασίζει να ρίξει τίτλους τέλους όχι με διαφωνίες και εντάσεις, αλλά οργανώνοντας… ένα μεγάλο party!