FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΧΩΡΙΚΟΙ (2023)

(CHLOPI)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντορότα Κομπιέλα, Χιου Γουέλτσμαν
  • ΚΑΣΤ: Καμίλα Ουρζεντόφσκα, Ρόμπερτ Γκούλατσικ, Μίροσλαβ Μπάκα, Σόνια Μιετιέλιτσα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Στην Πολωνία των αρχών του 20ου αιώνα, νεαρή αγρότισσα ερωτεύεται παντρεμένο συγχωριανό της, εν τούτοις, αναγκάζεται να νυμφευθεί τον μεγαλοτσιφλικά πατέρα του. Η σχέση ζήλιας και πάθους των τριών θα έχει σύντομα αντίκτυπο σε όλο το χωριό.

Το ζεύγος (στη ζωή και την Τέχνη) της Πολωνής Ντορότα Κομπιέλα και του Βρετανού Χιου Γουέλτσμαν είχε σημειώσει αίσθηση προ μερικών ετών με το σκηνοθετικό του ντεμπούτο «Loving Vincent» (2017). Ο συνδυασμός της τεχνικής rotoscoping και των ζωγραφισμένων στο χέρι πινάκων, εκτός από εντυπωσιακός ως σύλληψη και δημιουργία, σαφέστατα είχε (και) λόγο ύπαρξης, αναδεικνύοντας μέσω της βιογραφικού τύπου αφήγησης το έργο του ίδιου του αντικειμένου μελέτης της ταινίας. Με τους «Χωρικούς», το σκηνοθετικό δίδυμο μεταφέρει στην οθόνη το βραβευμένο με Nobel φερώνυμο μυθιστόρημα του Πολωνού συγγραφέα Βλαντισλάβ Ρέιμοντ, επαναλαμβάνοντας την μέθοδο της πρώτης (τους) φοράς, με τη διαφορά πως σε τούτη την περίπτωση δεν υπήρχε κάποια σπουδαία αιτία. Παραδόξως (και υπό μία έννοια ατυχώς), οι 40.000 χιλιάδες ελαιογραφίες που ζωγραφίστηκαν ώστε να μεταμορφώσουν το live action σε «animation», αποτελούν τον βασικότερο λόγο παρακολούθησης της ταινίας, η οποία σε διαφορετική περίπτωση θα περνούσε στην αφάνεια των δεκάδων, παντελώς… άχρωμων art-house ευρωπαϊκών παραγωγών.

Δεν έχω υπόψη μου το μυθιστορηματικό έπος του Ρέιμοντ (πάνω από χίλιες σελίδες, για τις οποίες ο συγγραφέας χρειάστηκε περί τα δέκα χρόνια συγγραφικής προσπάθειας), όμως, φαίνεται πως ό,τι απέμεινε από την απαραίτητη σεναριακή διασκευή του, ελάχιστα αναδεικνύει τη σημαντικότητά του. Η σεναριακή προσέγγιση των «Χωρικών» δίνει στο έργο μια χροιά… βουκολικής σαπουνόπερας, με κάποιες διάσπαρτες μόνο παρατηρήσεις των σχέσεων φύλων και τάξεων, με φόντο μια φτωχική αγροτική κοινότητα των αρχών του 20ου αιώνα. Το αποτέλεσμα προκύπτει σίγουρα οικείο, αφού πολλές από τις καταστάσεις και οι χαρακτήρες λειτουργούν ως αρχέτυπα του αγροτικού περιβάλλοντος της περιόδου εκείνης (με προεκτάσεις που φτάνουν μέχρι και στα μέρη μας), όμως, αποτυγχάνει να προσδώσει διαχρονικότητα στην «παλιακού» ύφους θεματολογία, με τον τρόπο που (λόγου χάρη) πέτυχε η πρόσφατη «Γη της Επαγγελίας».

Πέραν των τυπικών και ευκολονόητων ταξικών θεμάτων που το φιλμ θέτει, αλλά και του λαογραφικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει (κυρίως μέσω της πολωνικής εκδοχής του συνοικεσίου δια μέσου ενός μπουκαλιού vodka!), το στόρι επιχειρεί σταδιακά να προσδώσει στη νεαρή Γιάγκνα μια μαρτυρική εικόνα φεμινιστικού σθένους, η οποία ουδόλως δικαιολογείται από τα πεπραγμένα της. Πέτρα του σκανδάλου στο μικρό της χωριό, τόσο εξαιτίας της ασύγκριτης ομορφιάς της, όσο και της διόλου διακριτικής σχέσης της με τον παντρεμένο Αντέκ, καταλήγει (ωσάν μέρος εμπορικής συμφωνίας) να γίνεται η σύζυγος του πλούσιου πατέρα του εραστή της, γεγονός που θα επιδεινώσει τη φήμη της στην κοινότητα (ειδικότερα ανάμεσα στις γυναίκες αυτής). Η γενικότερη έλλειψη ενδιαφέροντος της Γιάγκνα για… οτιδήποτε συμβαίνει γύρω της (εκτός από τα ρομαντικά της μπλεξίματα, για τα οποία και η ίδια στέκει εν μέρει υπεύθυνη), καθώς και η αδιαφορία που επιδεικνύει για τις πάσης φύσεως συγχωριανές της, την καθιστούν μια μάλλον αμφιλεγόμενη φιγούρα. Υπό αυτή τη συνθήκη, η εξευτελιστική αντιμετώπισή της περισσότερο μοιάζει με Θεία Δίκη, παρά την μετασχηματίζει σε «μάρτυρα» του φεμινισμού, η οποία έρχεται αντιμέτωπη όχι με την (ευκολοφόρετη εσχάτως) πατριαρχεία, αλλά με τη γυναικεία συστράτευση. Για να το πω πιο «λαϊκά» και σύμφωνα με τα ήθη της περιόδου εκείνης, αν είσαι αμετανόητη… αντροχωρίστρα, η κακή σου φήμη προηγείται της καλής σου καρδιάς.

Το ερωτικό τρίγωνο (που στο δεύτερο μέρος γίνεται καρέ, μιας και η απατημένη σύζυγος Χάνκα έρχεται στο προσκήνιο), αναλώνεται σε καταστάσεις που θα ταίριαζαν σε telenovela με αιτιάσεις περί διαθήκης, κληρονομιάς, εύφορων στρεμμάτων, κρυμμένων χρημάτων και… έντονου πάθους στα στάχυα, «μακιγιάροντας» εν πολλοίς την σεναριακή αδυναμία με το «trick» της απαράμιλλης τέχνης της ζωγραφικής. Το σκηνοθετικό δίδυμο εκμεταλλεύεται στο έπακρο την κυκλική τροχιά της αφήγησης, καθώς χωρισμένη όπως είναι σε τέσσερα κεφάλαια (καθένα εκ των οποίων αντιστοιχεί με μία εποχή του χρόνου), δίνει τη δυνατότητα για εικόνες που ευφραίνουν το μάτι, μεγιστοποιώντας το οπτικό ενδιαφέρον του εγχειρήματος. Σε αντίθεση με την τραγικότητα της υπόθεσης, η οποία παραμένει σε εντελώς επιφανειακά επίπεδα, αδυνατώντας να συμπαρασύρει στη βαθιά της θλίψη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οργασμός χρωμάτων σε κοπιαστικό εγχείρημα ιμπρεσιονιστικού φόντου, το ενδιαφέρον του οποίου περιορίζεται στον τρόπο κατασκευής του και όχι στην ουσία του. Εάν το «Loving Vincent» ήταν έξυπνο και παιχνιδιάρικο, τούτοι οι «Χωρικοί» μοιάζουν να ξεζουμίζουν την γοητεία εκείνου. Η ταινία αποτέλεσε την πολωνική υποβολή για το ξενόγλωσσο βραβείο Όσκαρ (έχει ήδη αποκλειστεί από τη σχετική shortlist).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.