FreeCinema

Follow us

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΕΓΙΟ (2006)

(BRICK)

  • ΕΙΔΟΣ: Νουάρ Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράιαν Τζόνσον
  • ΚΑΣΤ: Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ, Λούκας Χάας, Ματ Ο'Λίρι, Νόα Φλάις, Έμιλι ντε Ραβίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Μοναχικός teenager βυθίζεται στο μυστικό σύμπαν του υποκόσμου… των συμμαθητών του, στην προσπάθειά του να βρει τα ίχνη της πρώην του, που ίσως είναι ήδη νεκρή.

Ο Ράιαν Τζόνσον ήταν 32 χρονών όταν γύρισε το «Brick» (μην αφήσετε τον απαράδεκτο ελληνικό τίτλο να χαντακώσει αυτό που κρύβεται πίσω του). Και πρόκειται για το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Κοινώς, να το δουν οι ντόπιοι πρωτοεμφανιζόμενοι (μέχρι κι εκείνος ο Μπράιαν Ντε Πάλμα, που πρόσφατα διαμέλισε το είδος του νουάρ αντί τη «Μαύρη Ντάλια») και να πάνε σπίτια τους! Τι αποτολμά εδώ αυτός ο παντελώς άγνωστος πιτσιρικάς; Παίρνει τα χαρακτηριστικά του φιλμ νουάρ λες και δεν πέρασε μια μέρα από τη δεκαετία του ’40, και τα ενσωματώνει στο «μιαρό» είδος των νεανικών ταινιών «σχολείου», ανακατεύει με γερά υλικά (κυρίως σε καστ) και καταφέρνει ένα πάντρεμα που σε βγάζει knockout, τουλάχιστον από ευρηματικότητα.

Πρώτο πλάνο. Ο Μπρένταν χαζεύει το πτώμα ενός κοριτσιού. Πριν από δύο μέρες, εκείνη του είχε αφήσει ένα σημείωμα. Πριν από δύο μήνες ήταν ζευγάρι. Εκείνη έμπλεξε. Άσχημα. Κι εξαφανίστηκε. Πριν από δύο μέρες ζητούσε βοήθεια. Μίλησαν στο τηλέφωνο. Εκείνος της ζήτησε να βρεθούν. Του το αρνήθηκε. Κι έτσι ο Μπρένταν άρχισε να την ψάχνει, ανάμεσα σε φίλους, γνωστούς και άλλους… συμμαθητές! Εσύ παρακολουθείς με ενδιαφέρον την πλοκή, χωρίς να μπορείς ν’ αντιληφθείς ακόμη την όλη μαγκιά του Τζόνσον. Και παρασύρεσαι σιγά-σιγά στο μυστήριο.

Γλώσσα κοφτή, «μεγαλίστικη». Χαρακτήρες που σε παραπλανούν, ύφος πέρα από την πιο ενήλικη λογική, μοιραία θηλυκά που πάντοτε κρύβουν κάτι ή παίζουν διπλό ρόλο, dealers… ρόδα τσάντα και κοπάνα, μικροσυμμορίες και κυκλώματα teenage υποκόσμου. Νομίζεις πως σου κάνει πλάκα, αλλά ο νεαρός σκηνοθέτης και σεναριογράφος του «Brick» στέκει με ήθος πίσω από τις κάμερες για να σου μοστράρει… μυαλό. Ούτε φιγούρες στην αφήγηση, ούτε αισθητική για να ζηλέψει κανείς, ούτε καν φτηνές στιλιστικές αναφορές στο νουάρ (ευτυχώς, το φιλμ είναι έγχρωμο). Η ματιά είναι σημερινή, οι ηλικίες μάλλον λάθος και το σύμπαν… αλλού! Το «ανώριμο» των ηρώων σου κλείνει το μάτι με ατάκες που δεν ταιριάζουν στα στόματα μαθητών από την Καλιφόρνια του σήμερα, τα πάντα στην πόλη μοιάζουν αδειανά, μονάχα teenagers και η δική τους μοναξιά κατοικεί σ’ αυτά τα πλάνα. Κι ένα χιούμορ άπιαστο, σε σκηνές όπως εκείνη της επίσκεψης στο σπίτι του «Pin», του μεγάλου αφεντικού, στην κουζίνα του οποίου η μάνα σερβίρει corn flakes και χυμό μήλο, ενώ στο background παίζει μια μελωδία του Άντον Κάρας!

Σαν σινεφιλικό «ανέκδοτο» που γέννησε μία ιδιοφυΐα, το «Brick» είναι φυσικό να μην τύχει γενικής αποδοχής από το κοινό και σε βάζει σ’ ένα ρίσκο να το βαρεθείς γρήγορα, όταν νοιώσεις πως το fusion εύρημα με τα φιλμικά είδη «καίγεται» γρήγορα (μάλλον γιατί περίμενες πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης του σεναρίου). Επίσης, ο Τζόνσον δεν αισθάνεται ποτέ την τραγωδία που κουβαλούν στο πετσί τους αυτά τα παιδιά μιας εφηβείας «τελειωμένης» προ πολλού, αδυνατεί να βρει τον όποιο ρεαλισμό μέσα τους. Αλλά θα είναι άδικο να παραγνωρίσεις τη σπιρτάδα της ιδέας κι ένα νέο όνομα με τόσο ταλέντο που θα σε κρατάει αφηρημένο στο κάθισμα για όση ώρα παίζουν τα credits τέλους. Με Velvet Underground. Και «Sister Ray». Σε μαύρο φόντο. Τόσο μαύρο, που βγαίνοντας έξω μπορεί να παραπατάς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Το είχα αναζητήσει σαν τρελός στα λονδρέζικα σινεμά, σ’ ένα επαγγελματικό ταξίδι μου, μήνες πριν έρθει κι από τα μέρη μας. Με το τέλος της προβολής, είχα μείνει «κόκαλο» στο κάθισμα. Μόλις είχα παρακολουθήσει νουάρ «μετάλλαξη» σημερινού εφηβικού έργου, με γλώσσα που θα ζήλευαν ο Τσάντλερ και ο Χάμετ μαζί. Ένα τέλειο «αναχρονιστικό» παιχνίδι. Το έργο είχε limited διανομή στην Ελλάδα, οι κριτικές ήταν αδιάφορες και τα ταμεία… το κλάψανε. Ήταν κι αυτά τα «βαφτίσια»! Φέτος ο Ράιαν Τζόνσον προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου («Στα Μαχαίρια») κι έχει στην πλάτη του ένα από τα πιο controversial (αδίκως) επεισόδια του «Star Wars» franchise, αλλά και μία από τις σπουδαιότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του genre («Looper»). «Το ‘χε», δηλαδή…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.